برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تفاوت معاملات خرد و معاملات بلوکی در چیست؟

آشنایی با انواع معاملات بازار اوراق بهادار:
معاملات در بازاز اوراق بهادار به ۳ گروه تقسیم می شوند:

۱-معاملات خرد
۲- معاملات عمده
۳-معاملات بلوک

در هر گروه از این معاملات، شرایطی وجود دارد؛ و ما بر آن هستیم که شما را با این سه نوع معاملات بیشتر آشنا کنیم.

معاملات خرد:

معاملات عمده: معاملات عمده باید دارای یکی از شرایط زیر باشد:
الف ) تعداد سهام مورد معامله، درصد معینی از کل سهام آن شرکت بیشتر باشد.
ب ) حجم معاملات آن، طی یک دوره معین از کل حجم معاملات بازار بیشتر باشد.
در این معاملات دامنه نوسان قیمت و محدودیت حجمی اعمال نمی شود؛ معاملات عمده به دو نوع معاملات عمده ی عادی ومعاملات شرایطی تقسیم می شود.
در نوع معاملات عمده عادی، نقل وانتقال ثمن وسهام در مدت ۳ روز کاری انجام می شود؛ اما در معاملات عمده شرایطی، پرداخت قسمتی از وجه، خارج از سازوکار بورس یا فرابورس به صورت مدت دار انجام می شود.
میزان معاملات عمده در بورس:
شرکتهای مختلف، برای این نوع معاملات در بورس دارای محدودیت هایی هستندکه می توان یکی از آنها را وابسته به ارزش سهام پایه شرکت دانست. برای شرکتهایی که ارزش سهام پایه آنها بیشتر از سه میلیارد ریال است، حداقل یک درصد سهام پایه ی آنها باید معامله شود؛ و برای شرکتهایی که ارزش سهام پایه آنها سه میلیلرد ریال و یا کمتر است حداقل پنج درصد سهام پایه ی آنها باید معامله شود.
میزان معاملات عمده در فرا بورس:
در فرابورس هم برای معاملات عمده شرکتها محدودیت هایی وجود دارد:
۱-برای شرکتهایی که سرمایه پایه ی آنها بیش از یک میلیارد ریال است، بزرگتر یا مساوی یک درصد سرمایه ی پایه است؛ ودر شرکتهایی که سرمایه ی پایه ی آنها کمتریا مساوی یک میلیا رد ریال است بزرگتر یا مساوی پنچ درصد از سرمایه ی پایه است.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


معاملات بلوکی:

سفارشی که برای فروش یا خرید بخش بزرگی از یک نوع اوراق بهادار، مانند سهام یک شرکت ثبت می گردد، معامله ی بلوکی نامیده می شود؛ در معاملات بلوکی، قواعد مربوط به محدودیّت حجمی و محدودیّت قیمتی رعایت نمی شود.
در ایران بازار مجزایی برای انجام معاملات بلوکی ایجاد شده که به آن بازار بلوک گفته می شود؛ عموماٌ سرمایه گذاران می توانند سهام و حق تقّدم قابل معامله ی بورسی را در شرایطی که حجم آن حداقل ۵۰ برابر محدودیّت حجم سفارش در بازار عادی و یا ارزش معامله ای آن معادل ۲۰ میلیارد باشد را در این بازار معامله کنند؛ البتّه به شرطی که این پیشنهاد مشمول نصاب های معامله ی عمده نباشد.
ساعت شروع و پایان و طول هر جلسه ی معاملاتی در بازار بلوک مانند بازار عادی است و به طور معمول، سرمایه گذاران حقوقی وارد این معاملات می شوند؛ معاملات بلوکی با عنوان سفارش های بلوکی هم شناخته می شوند.
معاملات بلوکی شامل تعداد زیادی از سهام یا اوراق مشارکت است که با یک قیمت تعیین شده بین خریدار و فروشنده ( خارج از بورس یا فرابورس ) برای کاهش تاٌثیر چنین معامله ی بزرگی بر قیمت جاری سهم در بازار انجام می شود.

چگونه معاملات بلوکی را مشاهده کنیم:
برای مشاهده ی معاملات بلوکی، باید به سایت مدیریّت فناوری بورس مراجعه کنیم؛ در دیده بان این سایت، نمادهایی که کنارشان عدد ۲ زده شده، یعنی معامله بلوکی روی آنها صورت گرفته است.

آیا معاملات بلوکی تاٌثیری در قیمت سهم دارد؟
احتمالاٌ شنیده اید زمانی که شاخص کل روزانه منفی باشد، در برخی نمادهای بازار ممکن است معامله ی بلوکی انجام شود، این معاملات به منظور مثبت کردن شاخص کل و یا کم کردن اثر منفی شاخص کل، انجام می شود و اصطلاحاٌ می گویند در نماد مورد نظر، معاملات بلوکی انجام شده است.
در سال ۱۳۹۴ معاملات بلوکی بانکهای ملّت ، تجارت و صادرات انجام شد؛ معامله ی بلوکی در این سه نماد، باعث افزایش تقاضا برای خرید سهام در گروه بانکی شد و معاملات پرحجمی در این گروه انجام شد.
بنابراین معاملات بلوکی می تواند دارای ابعاد مثبتی برای بازار سرمایه باشد.

حجم معاملات سهام در بورس چیست؟
در بازار سرمایه، روزانه معاملاتی بین سرمایه گذاران انجام می شود که این معاملات حجم را شکل می دهد؛ در واقع حجم معاملات در سهم، تعداد سهام یا اوراق خریدوفروش شده در یک بازه زمانی خاص است.

حجم معاملات سهم:
حجم معاملات هر سهم را می توان به صورت روزانه در صفحه ی سایت مدیریت فناوری بورس تهران به این آدرس http://www.tsetmc.com مشاهده کرد.
حجم معاملات درنمودارها، در انتهای نمودار و به صورت هیستوگرام نمایش داده می شود؛ اما کارکرد حجم معاملات سهم به این صورت است که افزایش حجم معاملات در جهت مثبت، می تواند این انتظار را برای سرمایه گذار ایجاد کند که درروزهای پیش رو، آن سهم حرکت صعودی دارد و حرکت نزولی هم نشان از احتمال منتشر شدن خبر منفی در سهم است، که عده ای متوجّه این موضوع شده واقدام به فروش سهم کرده اند.

برای دوستانتان بفرستید: