برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تفاوت ریزش با اصلاح چیست؟

آیا شما تفاوت ریزش با اصلاح را می دانید؟ تشخیص اصلاح قیمتی بازار با ریزش قیمتی عمیق شاید در نگاه اول ساده باشد ولی در زمان سقوط قیمتی، تشخیص تفاوت ریزش با اصلاح خیلی ساده نخواهد بود. بازارهای مالی مثل بازار ارز دیجیتال، بازار بورس، بازار فارکس و بورس های جهان، بازار طلا، سکه و دلار و … همگی جزو بازارهای مالی هستند که امکان ریزش قیمتی در آن ها وجود دارد ولی آیا همه کاهش قیمت ها را باید ریزش دانست یا حرکت های منفی بازار را اصلاح قیمتی بدانیم؟ پس تفاوت ریزش با اصلاح چیست و در هر زمان چطور باید رفتار کنیم؟ همه چیز درباره فرق های اصلاح و ریزش قیمتی در بازارهای مالی را اینجا مورد بررسی قرار دادیم.

تفاوت ریزش با اصلاح

چنانچه جزو کاربران تازه‌ وارد بازارهای مالی مثل ارزهای دیجیتال و یا بورس هستید، امکان دارد درک تفاوت میان سقوط قیمت و اصلاح قیمت برای شما خیلی ساده نباشد. جالب است بدانید که هر دو این عبارت‌ ها، جزو اصطلاحات مرسوم و کاربردی در دنیای تجارت به حساب می آید. به زبان ساده زمانی که قیمت یک دارایی مانند ارز دیجیتال یا سهام و یا هر چیز دیگری کاهش می یابد، بعضی می گویند که بازار سقوط کرده و بعضی دیگر معتقد هستند که قیمت وارد فاز اصلاحی شده است. این دو عبارت خیلی به جای یکدیگر استفاده می شوند و کاربران نمی توانند بین این دو موضوع تفاوت ها را دریابند و این در حالی است که مفهوم این دو موضوع با یکدیگر بسیار متفاوت است!


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در این مقاله قصد داریم به مفاهیم سقوط و اصلاح قیمت بپردازیم و فرق های آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. به همان صورت که پیش تر هم گفتیم، اصطلاحات سقوط و اصلاح قیمت هر کدام معانی جداگانه‌ ای دارند و این چیزی است که امکان دارد حتی معامله گران حرفه‌ ای بازارهای مالی هم از آن اطلاع دقیقی نداشته باشند. در ادامه ابتدا به این خواهیم پرداخت که اصلاح قیمتی چیست و هر چیزی که در مورد اصلاح قیمتی باید بدانید را عنوان خواهیم کرد و سپس به ریزش قیمتی و تفاوت های بین آن ها اشاره خواهیم کرد تا هیچ نکته ابهام برانگیزی در این خصوص نماند، پس تا انتها همراه کد بورسی بمانید.

اصلاح قیمتی چیست؟

به بیانی ساده به برگشت های موقت بازار بین روند کلی بازار اصلاح می گویند که به صورت معمول این اصلاح ها پس از رشد های قوی بازار برای استراحت و تجدید قوای بازار در نقاط تکنیکالی شاخص اتفاق می افتد. بازار سرمایه مدتی زمان زیادی است که روند صعودی به خود گرفته است و با این حجم سنگین از ورود پول روزانه، پیش بینی می شود که روند صعودی به صورت بلندمدت ادامه دار باشد و همچنین بازار ارزهای دیجیتالی نیز به همین صورت در یک روند صعودی قوی بلندمدت قرار گرفته است، ولی موضوعی که در این خصوص حائز اهمیت است، اصلاح در بازار بورس و بازارهای مالی دیگر است. اصلاح و روند اصلاحی در همه بازارهای بورس جهانی موضوعی طبیعی است که گاها بر اثر وقوع برخی عوامل اتفاق می افتد.

یک اصل مهم در روند های صعودی و مثبت، اصلاح و یا روند های اصلاحی و تعادلی است، به صورتی که اصلاح لازمه روند صعودی به شمار می رود. اصلاح در بازار بورس با توجه به رخ دادن عواملی می تواند کوتاه مدت مثلا از یک الی چند روز و یا بلند مدت مثلا از یک تا چند هفته باشد. البته این امکان وجود دارد که اصلاح برای مدت های بیشتر از چند هفته هم ادامه دارد باشد، ولی با توجه به روند صعودی بازار بورس و ارزهای دیجیتال در بلند مدت، به صورت معمول اصلاح ها به صورت کوتاه مدت و مقطعی خواهند بود.

علائم اصلاح در بازار بورس

اصلاح در بازار بورس به عوامل گوناگونی بستگی دارد، ولی اصلاح در بازار بورس با چه نشانه هایی همراه است؟ در واقع یکی از حائز اهمیت ترین علائم اصلاح در بازار بورس، فشار فروش در بازار برای حداقل دو روز کاری است. فشار فروش از سهم های کوچک بازار آغاز و کم کم به سهم های بزرگ و شاخص ساز کشیده خواهد شد. یکی دیگر از علائم اصلاح در بازار بورس، ریزش صف های خرید سهم های بزرگ بازار که روزهای قبل دارای صف های خرید سنگین بوده اند، می باشد.

حتما بخوانید : زمان اتمام اصلاح شاخص بورس | اصلاح شاخص بورس چیست


دیگر عامل موثر که میتواند باعث اصلاح بازار شود، کاهش شدید قیمت دلار است. همچنین از دیگر علائم حائز اهمیت اصلاح در بازار سرمایه خروج پول های سنگین از بازار برای چند روز متوالی است. جایی که بیشتر سهامداران عمده و یا افراد حقوقی با عرضه های سنگین به اصطلاح سهم را خالی می کنند. این علائم، تنها چندین علامت مهم در آغاز روند اصلاحی بودند که طبیعتا علائم دیگری نیز در اصلاح بازار دخیل هستند.

در زمان مواجه با اصلاح باید چیکار کنیم؟

در دوره‌ اصلاح قیمت، عرضه بیشتر از تقاضا است، بنابراین قیمت‌ ها کاهش پیدا خواهد کرد. از آنجایی که سهام با ارزش ذاتی، بعد از این دوره به روند افزایشی باز می گردد، دوره‌ اصلاح زمان خوبی برای خرید سهام به حساب می آید. با توجه به وجود چنین تورمی در کشور به صورت کامل بعید به نظر می آید که اصلاح سخت یا بزرگی رخ دهد و به صورت معمول هر اصلاحی، مقطعی و موقتی خواهد بود که چنین اصلاحاتی، فرصت خرید و اصلاح سبد است.

فرق اصلاح و ریزش

در صورت نمایان شدن جلوه های اولیه اصلاح در بازار سرمایه ایران، افراد هیجانی و کم تجربه به سادگی در کم ترین قیمت ها برای حراج سهم های خود اقدام می کنند و افراد باتجربه که کمین کرده اند، هیچ وقت چنین فرصت خوبی را از دست نخواهند داد و اصلاح های موقتی بازار را فرصتی مناسب برای ورود به سهم های ارزنده به حساب می آورند که ورود به این سهم ها در روزهای معمول و عادی خیلی سخت به نظر می آید.

حتما بخوانید : پولبک به زبان ساده یعنی چه – اصلاح قیمت یا همان پولبک چیست؟


همچنین عده ای هم معتقدند که در زمان اصلاح، همین که هیجانی نشوند و برای کاری اقدام نکنند و تنها نظاره گر باشند، خود سود به دست آورده اند. همان گونه که در چند وقت اخیر، در روزهای اصلاحی بازار که موقتی بود، افرادی متضرر شدند که سهم های ارزشمند خود را به سادگی در قیمت های کم به فروش گذاشتند و مطمئنا برد با افرادی بود که این سهم ها را در قیمت های پائین خریداری کرده و تنها صبر کرده اند تا روند اصلاحی بازار تمام شود.

ریزش قیمتی چیست؟

در زمان ریزش گروه بزرگی از شرکت‌ های فعال در بورس با افت قیمت سهام روبرو خواهند شد و شاهد تشکیل صف فروش‌ های سنگین و طولانی هستیم و ارزش سهام شرکت‌ ها به سرعت کاهش پیدا خواهد کرد. سقوط یا ریزش بازار، کاهش شدید و ناگهانی قیمت سهام در قسمت های موثر و بااهمیت بازار بورس بوده و به کاهش چشمگیر ارزش اوراق منتهی خواهد شد.

روش های شناسایی ریزش شدید بازار

در خصوص اصلاح در بازارهای مالی باید توجه داشت که به صورت کلی دو نوع اصلاح وجود دارد، اصلاح قیمتی و اصلاح زمانی که تفاوت این دو در نوسان قیمت خلاصه می شود. نکته حائز اهمیت اینجاست که هیچ کس نمی‌ تواند روز یا ساعت را پیش بینی نماید، ولی چنانچه توجه فرمایید، می‌ توانید سیگنال‌ ها را شناسایی نمایید. ۶ مورد زیر مطمئنا در این خصوص شما را راهنمایی خواهند کرد؛

  • سقوط سهم های پیشرو : چنانچه سهام پیشرو و به اصطلاح لیدرهای بازار روند کاهشی پیش بگیرند، این موضوع نشان دهنده این است که بازار در حال ریزش است و پویایی بازار در حال تغییر است.
  • طغیان حدس و گمان در بازار : چه کسی می‌ تواند روزهای پرنوسان سال ۹۹ را فراموش کند که سهام در یک روز صف خرید سنگین و در برخی از سهام با بیش از ۵ واحد یا بیشتر افزایش پیدا می کرد؟ هرچند فضای بازار آنچنان طبق حدس و گمان نباشد، ولی سرنخ‌ هایی وجود دارد که در برخی سهام می‌ توانید مدعی شوید که ارزش‌ های فعلی بسیار بالاست که در این خصوص آموزش تحلیل فاندامنتال بسیار کارآمد خواهد بود.
  • اخبار : اخباری مثل اعلام قوانین محدودکننده، تحریم‌ ها، تغییر نرخ بهره بانکی، انتشار ویروس همه‌ گیر و … می‌ توانند بر ریزش تأثیرگذار باشند، به صورت معمول یک رویداد بزرگ اتفاق خواهد افتاد که بازار ضعیف شده را نزولی خواهد کرد. این می‌ تواند کاتالیزوری باشد که موجبات سقوط بازار را فراهم کند.
  • فنا و تاریکی رسانه‌ ها : اخبار منفی اضطراب و ترس به وجود می آورد. در واقع زمانی که رسانه‌ ها گزارش می‌ دهند که بازار برای چند روز رکورد نزول را داشته، مردم و به خصوص افراد کم تجربه استرس خواهند گرفت. سایکس در این خصوص می گوید؛ انتشار اخبار منفی موجب خواهد شد تا مردم به صورت دسته جمعی خواستار خروج از بازار شوند، مانند فرار سارق از بانک، به این خاطر که آن ها دچار ترس و قرار شده اند.
  • جذابیت بازارهای رقیب : جذاب بودن دیگر بازارهای مالی باعث جلب‌ توجه سرمایه‌ گذاران به سایر بازارها خواهد شد و این موضوع می تواند موجب ریزش بازار بورس شود.
  • افت قیمت در بازارهای جهانی : کاهش قیمت در بازارهای جهانی به ویژه بر سهام دلاری و فلزات اساسی موثر و نشان دهنده ریزش بازار خواهد بود.

چه تفاوتی بین اصلاح و ریزش وجود دارد؟

ریزش بازار به صورت معمول به تغییر شدید سرمایه، سرمایه‌ گذاران منتهی خواهد شد. بازار ریزشی بیشتر به موضوعات عمیق‌ تر و اثرگذارتر مرتبط است که می‌ توانند به یک بحران اقتصادی شبیه باشند و نه تنها گزارش‌ های ناامیدکننده اقتصادی. در یک بازار ریزشی، تغییراتی در چشم انداز اقتصاد به وجود خواهد آمد و احساسات سرمایه‌ گذاران منفی‌ تر است. حتی بعد از کاهش قیمت‌ ها، آن ها اطمینان پیدا نخواهند کرد که قصد دارند از فرصتی استفاده کنند و سرمایه گذاری نمایند یا خیر! از دیگر تفاوت بین سقوط بازار سهام و اصلاح بازار، برای مثال، سقوط بازار سهام ۱۹۲۹ که شروع رکود بزرگ دو، سه سال به طول انجامید و دو دهه زمان برد تا بورس سهام ضررهای خود را به صورت کامل جبران کرد.

حتما بخوانید : دلایل ریزش بیت کوین دقیقا چیست؟


سقوط بازار سهام در سال ۲۰۰۸ که همزمان با بحران مالی بود و به یک بازار ریزشی دو ساله و رکود شدید در بازار منتهی شد. یکی از کوتاه‌ ترین اصلاح‌ های سهام در ژانویه ۲۰۱۸ بعد از سقوط ۱۲ درصدی بازار طی یک هفته و نیم اتفاق افتاد. در طول دو ماه، بازار ضررهای خود را به صورت کامل جبران کرد و به بالاترین رکورد دست یافت. پیدایش ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ نیز یکی از شدیدترین افت‌ های ثبت شده در بازار به حساب می آمد، بازار سهام از اوج تاریخی به بازار ریزشی کامل رسید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

ساده ترین روش برای شناسایی ریزش استفاده از نمودار سهم و توجه به کف و سقف قیمت آن به حساب می آید. چنانچه قیمت در روند منفی به قیمتی زیر قیمت ابتدای موج رسیده باشد، شاهد ریزش خواهیم بود و در غیر این صورت اصلاح را شاهد خواهیم بود. به همان صورت که گفتیم، اصلاح در بازار به صورت موقتی و مقطعی است ولی ریزش در بازار بورس بسیار سنگین تر و از نظر مدتی، طولانی تر از اصلاح است.

به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که اصلاح موقتی و کم عمق است تا شرایط برای صعودهای بعدی فراهم شود و آن دارایی قدرت صعود جمع کند ولی ریزش معمولا بعد از صعودهای طولانی مدت و جذاب رخ خواهد داد و این ریزش می تواند موقتی نباشد و عمق به مراتب بیشتری از اصلاح خواهد داشت، به عنوان مثال اگر بیت کوین اصلاح کند، می تواند ۱۰ الی ۱۵ درصد از ارزش خود را از دست دهد ولی اگر بخواهد ریزش را تجربه کند، حداقل ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست خواهد داد که این کاهش قیمت در طولانی مدت و عمیق تر به همراه ترس و هیجان در بازار خواهد بود.

همان طور که در ابتدای مطلب قول داده بودیم، در این مطلب تفاوت ریزش با اصلاح در بازارهای مالی را مورد بررسی قرار دادیم. 

همچنین اگر دوست دارید در مورد امنیت در برابر اصلاح شاخص بورس اطلاعات کسب کنید، همین الان این مطلب را مطالعه کنید.

برای دوستانتان بفرستید: