برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ترکیب دارایی صندوق سرمایه گذاری چیست؟

در شرایط کنونی، بهترین روش تشکیل سبدی از دارای هاست تا ریسک کاهش و افزایش شارپ در یک زمینه گرفته شود. ترکیب دارایی صندوق سرمایه گذاری و تشکیل پرتفوی سرمایه گذاری دقیقا به همین دلیل، بسیار حائز اهمیت است. بازارهای مالی و غیر مالی اعم از؛ طلا، سکه، ارز، بورس اوراق بهادار، ارزهای دیجتال، ملک، خودرو، صندوق های سرمایه گذاری، سپرده بانکی، اوراق مشارکت، وجه نقد و … بیشتر از همیشه نیاز تشکیل سبدی مطابق با استراتژی و میزان ریسک پذیری فرد را احساس میکند.

در واقع ترکیب دارایی صندوق سرمایه گذاری به این معناست که ما تمام تخم مرغ هامون رو در یک سبد نزاریم و این کار رو باید با توجه به استراتژی هایی که داریم، میزان توقعی که از سرمایه گذاری داریم و مهم تر از همه میزان تسلطی که در آن بازار داریم، انجام بدیم. در این مطلب جامع از سایت کد بورسی قصد داریم به موضوع ترکیب دارایی صندوق سرمایه گذاری و تشکیل بهترین سبد سرمایه گذاری بپردازیم، پس همراه با ما بمونید.

ترکیب دارایی صندوق سرمایه گذاری

ترکیب دارایی صندوق سرمایه گذاری

در ابتدای امر باید عنوان کرد که در دنیای سرمایه‌ گذاری، یکی از اصطلاحاتی که بسیار شنیده می شود و هر سرمایه‌ گذار بایستی بداند معنی و مفهوم آن چیست، کلمه پرتفوی می باشد که در صندوق های سرمایه گذاری به ترکیب دارایی شناخته می گردد. پرتفوی در حقیقت موجب به وجود آمدن رابطه‌ ای بین ریسک و بازدهی خواهد شد. لذا در این مقاله از کد بورسی قصد داریم بدانیم پرتفوی یا ترکیب دارایی های صندوق سرمایه گذاری چیست و چه تاثیری روی عملکرد آن‌ خواهد داشت.

پرتفوی، تعادلی بین ریسک و بازده سرمایه‌ گذاری

می توان گفت که هر سرمایه‌ گذاری انتظار دارد در برابر ریسکی که انجام داده، بازدهی دریافت نماید، ولی این که با چه ریسکی به چه بازدهی برسد نکته حائز اهمیت این موضوع است. به همین منظور دشوار ترین کار در دنیای سرمایه‌ گذاری، یا همان چیزی که موجب می شود بعضی سرمایه‌ گذاران موفقیت‌ های بیشتری داشته باشند، به وجود آوردن تعادل میان ریسک و بازدهی محسوب می شود و آن چیزی که این تعادل را شکل می دهد، پرتفوی می باشد.

پرتفو یا ترکیب دارایی چیست؟

در نظر داشته باشید که پرتفوی، از کلمه Portfolio گرفته شده که به معنای کیف دستی است که در گذشته سرمایه­‌ گذاران اسناد و مدارک خود را در آن قرار می دادند و امروزه مفهوم آن کمی تغییر کرده است و به معنا و مفهوم امروزی در آمده است.

در حال حاضر به گروهی از دارایی‌ ­های مالی مانند؛ سهام، اوراق مشارکت، اوراق قرضه، املاک و مستغلات، پول نقد در سپرده‌ ­های بانکی، طلا، ارز و … پورتفو اطلاق می گردد. سرمایه ­‌گذار با تشکیل این سبد ریسک سرمایه‌­ گذاری را تحت کنترل خواهد داشت و به شکلی از سود چند سهم یا چند بازار مالی منتفع خواهد شد.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

علاقه مند به سرمایه گذاری در بازار بورس هستید؟ از طریق لینک زیر (ثبت نام سریع و رایگان) اقدام به ثبت نام نمایید. راهنمایی و آموزش بورس نیز به صورت رایگان بعد از ثبت نام برای شما ارسال خواهد شد.

ثبت نام در بورس – دریافت کد بورسیسریع و رایگان


داشتن پرتفوی یا ترکیب دارایی متنوع چه مزیتی دارد؟

در این خصوص باید این طور فرض کنید که سرمایه‌ ای دارید و قصد دارید آن را روی سهام شرکتی که در زمینه دارویی مشغول است، سرمایه‌ گذاری نمایید. در این حوزه شرکت‌ های بسیاری هستند که در حال فعالیت هستند و هر کدام بازدهی مربوط به خود را داشته‌ اند. با این وجود از آن جایی که رقابت میان شرکت‌ ها زیاد است، معلوم نیست در آینده کدام شرکت بازدهی بالاتری را برای سهامدارانش به همراه داشته باشد یا حتی اصلا این امکان وجود دارد که بازدهی گذشته خود را حفظ کند یا حتی بازدهی منفی داشته باشد!

شایان ذکر است که به منظور سرمایه‌ گذاری ۲ مسیر پیش روی شما عزیزان خواهیم بود که به شرح زیر است :

  1. سرمایه خود را به قسمت های گوناگون تقسیم بندی نمایید و هر قسمت را روی یکی از شرکت‌ ها سرمایه‌ گذاری نمایید. در این صورت این امکان وجود دارد که یکی از شرکت‌ ها ضرر دهد یا سوددهی مناسبی را برای شما به همراه نداشته باشد، اما زیان یا سود کم او با سوددهی سایر شرکت‌ ها جبران خواهد شد و ریسک پذیری تا حدود بسیار بالایی پایین خواهد آمد. در عوض خیال‌ شما از لحاظ بازدهی مثبت سرمایه‌ گذاریتان راحت است و دچار ضرری نخواهید شد.
  2. مسیر دوم این است که سهام یکی از این شرکت‌ ها را خریداری کنید و منتظر سوددهی آن باشید. اگرچه که بایستی حواس‌ تان باشد که امکان دارد این شرکت بر خلاف سوددهی‌ های پیشین خود، دچار ضرر شود یا شرکت‌ های رقیب سوددهی بیشتری نسبت به این شرکت به دست آورند.

نکته ای که وجود دارد این است که در مورد اول شما ریسک سرمایه‌ گذاری خود را کم کرده اید و به این ترتیب پرتفویی از سهم‌ های گوناگون تشکیل داده‌ اید. در نظر داشته باشید که پرتفوی یا سبد سرمایه‌ گذاری ترکیبی از دارایی‌ های گوناگون است که قرار گرفتن آن‌ ها در کنار هم موجب کم شدن ریسک سرمایه‌ گذاری خواهد شد.

دو مثال ساده برای درک بهتر مفهوم پرتفوی یا ترکیب دارایی

مطمئنا بارهای بار جمله “همه تخم ­مر‌غ‌­ ها را توی یک سبد قرار نده” را شنیده‌ ­اید. یکی از مرسوم ترین جملات در میان سرمایه‌ گذاران که به تشکیل پرتفوی یا سبد سرمایه­‌ گذاری اشاره دارد. جالب است بدانید که در این مثال چنانچه سرمایه شما تعدادی تخم مرغ باشد و شرکت­ ها سبدهایی باشند که قرار است سرمایه یا تخم­ مرغ‌­ های شما را نگه­داری نمایند، چه کاری انجام خواهید داد؟ ریسک بالایی متحمل خواهید شد و همه تخم ­مرغ‌­ ها را توی یک سبد قرار می دهید یا با تقسیم تخم ­مرغ‌­ ها بین چند سبد، ریسک سرمایه را کم می کنید؟ چرا که اگر یکی از سبد ها بیفتد و تخم­ مرغ­‌ هایش بشکند، شما هنوز سبدها و تخم ­مرغ‌ های دیگری را هم دارید که قادر است ضرر و در واقع شکست اون تخم مرغ خاص را برای شما جبران کند.

بازدهی بورس

اکنون این طور فرض کنید که وارد یک پیتزا فروشی شده‌ ­اید که پیتزاهایی در طعم‌ ­ها با چاشنی‌­ های گوناگونی در منوی خود دارد. شما قادرید یک مدل را سفارش دهید و همان را نوش جان کنید، امکان دارد طعمش را دوست داشته باشید و این امکان هم هست که طعم آن مورد پسند شما نباشد، ولی شما همین یک انتخاب را داشته‌ ­اید. از طرف دیگر می‌ ­توانید چند اسلایس را در طعم و چاشنی­‌ های گوناگون انتخاب کنید که اندازه هر اسلایس به میزان میل شما به آن طعم است. با این کار این امکان فراهم می شود که از طعم یکی از اسلایس‌ ­ها خوشتان نیاید، اما طعم‌­ های دیگری هم دارید که با خوردن آن­ها گرسنه نمی مانید و جبران آن اسلایسی که مورد پسندتان نبوده خواهد شد.

می توان گفت که در هر دو مثال، شما با انتخاب راه اول ریسک را کم کرده اید و سبدی متنوع ساخته‌ ­اید تا قادر باشید به جای استفاده از مزایای یک کدام آن‌­ ها، از مزایای چند مدل از آن­‌ ها بهره مند شوید.

لازم به ذکر است که تشکیل پرتفوی سرمایه‌ ­گذاری یا سبد سرمایه به همین آسانی هم نیست، بلکه بایستی یک سری قابلیت ­‌ها و مزایا را در خاطر خود داشته باشید و از اصل تنوع قسمتی هم غافل نشوید. خوشبختانه تنوع در دنیای سرمایه‌­ گذاری به اندازه ای گسترده است که قادر خواهید بود، به صورت همزمان از همه آن‌ ها استفاده نمایید.

ترکیب دارایی‌ های صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری

گفتنی است که صندوق های سرمایه گذاری، سرمایه­‌ های خرد را جمع ­‌آوری می نمایند تا آن­ ها را به بهترین نحوه در بازارهای مالی سرمایه‌‌ گذاری نمایند و سود حاصل را میان سرمایه­‌ گذاران خود تقسیم بندی نمایند، لذا بایستی عملکرد بسیار خوبی از نظر چیدن پرتفوی داشته باشید و در واقع سنجیده قدم بردارید. به این خاطر که مدیریت یک سرمایه بزرگ و ایجاد تعادل بین ریسک و بازده کار ساده ای نخواهد بود. صندوق های سرمایه گذاری طبق ترکیب دارایی خود به چند مدل تقسیم بندی خواهند شد. به این صورت سبد صندوق‌ ها نخستین و حائز اهمیت ترین نکته در تمایز میان صندوق‌ ­ها و یکی از راه‌ ­های انتخاب صندوق مناسب به منظور سرمایه ­‌گذاری محسوب می شود. پرتفوی هر صندوق میزان ریسک پذیری مدیر صندوق را بیان می کند و این امر تاثیر مستقیمی روی بازدهی کل صندوق و در نتیجه میزان سود بردن سرمایه­‌ گذاران خواهد داشت، لذا هر سرمایه­‌ گذار بایستی پیش از ورود به صندوق های سرمایه گذاری از پرتفوی صندوق و استراتژی مدیر آن در سرمایه‌ ­گذاری آگاهی کامل را دارا باشد.

صندوق ها، دارایی‌های خود را کجا سرمایه گذاری می‌ کنند؟

این نکته را به خاطر بسپارید که صندوق های سرمایه گذاری بر روی موارد گوناگونی سرمایه ­‌گذاری خواهند کرد که شامل اوراق مشارکت، سهام، سپرده بانکی، اوراق قرضه، ارز و … خواهند بود. به منظور این که از نسبت سرمایه ­‌گذاری صندوق در هر کدام از این موارد آگاهی یابید، بایستی اساسنامه و امیدنامه صندوق را مطالعه نمایید. صندوق های سرمایه گذاری درصد سرمایه‌ گذاری خود در هر کدام از بازارهای مالی را در امیدنامه و اساسنامه خود ثبت خواهند کرد و به علاوه گزارش دقیق و بروزی از سرمایه‌ گذاری‌ ها را با جزئیات کامل در سایت خود انتشار می دهند. این داده ها را قادر خواهید بود از گزینه “نمودار ترکیب دارایی‌ های صندوق” مشاده کنید، همین طور نموداری به منظور نشان دادن مقدار سرمایه‌ گذاری صندوق در صنایع گوناگون با عنوان “سهم صنایع در سبد دارایی‌ های صندوق” قرار داده شده است تا سرمایه‌ ­گذاران اطلاعات بروز و دقیق‌ تری در اختیار داشته باشند.

ترکیب دارایی های انواع صندوق های سرمایه گذاری

به همان شکلی که پیش تر از این هم خدمت شما عزیزان بیان کردم، صندوق های سرمایه گذاری طبق ترکیب دارایی یا سبدی که دارند به انواع متفاوتی تقسیم بندی می شوند. در این بخش ترکیب دارایی های ۳ نوع اصلی صندوق های سرمایه گذاری را برای شما عزیزان ذکر خواهیم کرد، پس با کد بورسی همراه بمانید :

ترکیب دارایی های صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت

در خصوص با این مورد باید گفت که صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت، درصد بسیار بالایی از دارایی‌ های خود را در اوراق با درآمد ثابت مثل اوراق مشارکت سرمایه‌ گذاری خواهند کرد. در واقع این اوراق سود ثابتی دارند و ریسک سرمایه‌ گذاری در آن‌ ها بسیار کم خواهد بود. لذا صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت نیز سود ماهیانه تقریبا ثابتی دارند و ریسک سرمایه‌ گذاری در آن‌ ها بسیار پایین خواهد بود. صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت این وظیفه را دارند که ۷۵ تا ۹۵ درصد از دارایی‌ های خود را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌ گذاری نمایند. توجه داشته باشید که تصویر زیر نمونه‌ ای از ترکیب دارایی‌ های یک صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت است و به همان شکلی که معلوم است، درصد بالایی از دارایی‌ های این صندوق در اوراق مشارکت سرمایه‌ گذاری شده است که در شکل کاملا مشخص خواهد بود.

ترکیب دارایی صندوق سرمایه گذاری

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

ترکیب دارایی صندوق سرمایه گذاری سهامی

برخلاف صندوق های درآمد ثابت و به همان صورتی که از اسم این نوع از صندق ها مشخص است، صندوق‌ های سهامی بیشتر دارایی‌ های خود را در سهام سرمایه‌ گذاری خواهند کرد. سرمایه‌ گذاری در سهام ریسک به مراتب بالاتری را برای شما به همراه خواهد داشت، ولی در عوض به همان مقدار بازدهی بیشتری هم به دنبال خواهد داشت. این صندوق‌ ها بایستی حداقل ۷۰ درصد از سرمایه جمع شده را به سرمایه‌ گذاری در سهام تخصیص دهند و با ۳۰ درصد بقیه میزان ریسک خود را تنظیم نمایند.

لذا این صندوق‌ ها به درد افرادی می خورد که ریسک‌ پذیر هستند، که البته درصد سرمایه‌ گذاری صندوق‌ ها در سهام، در سایت آن‌ ها بیان شده و سرمایه‌ گذاران با بررسی پرتفوی آن‌ ها و این درصد و به تناسب ریسک‌ پذیری که دارند، صندوق مناسب خود را انتخاب نمایند. نمودار زیر، نمونه‌ ای از ترکیب دارایی یک صندوق سهامی می باشد که به همان شکلی که از عکس این بخش هم مشخص است، درصد بسیار بالایی از دارایی خود را در سهام سرمایه‌ گذاری کرده است. این سرمایه‌ گذاری در ۲ قسمت مجزا در نمودار قابل مشاهده است، یکی “پنج سهم با بیشترین وزن” و دیگری “سایر سهام” که هر یک از این موارد قادر است سود بسیار خوبی را نصیب شما کند.

ترکیب دارایی صندوق سرمایه گذاری

ترکیب دارایی صندوق سرمایه گذاری مختلط

همان طور که از شکل هم مشخص است، این صندوق‌ ها حد میانی صندوق های درآمد ثابت و سهامی به حساب می آیند. یعنی درصد سرمایه‌ گذاری آن‌ ها در سهام و اوراق با درآمد ثابت تقریبا برابر می باشد. این موضوع موجب شده که ریسک سرمایه گذاری در آن‌ ها نسبت به صندوق های سهامی کم تر و بازدهی آن‌ ها نسبت به صندوق های درآمد ثابت بیشتر باشد. شایان ذکر است که نسبت سرمایه‌ گذاری این صندوق‌ ها در سهام بورسی میان ۴۰ الی ۶۰ درصد دارایی‌ ها و در اوراق با درآمد ثابت هم همین مقدار است و این که سرمایه‌ گذاری در کدام بخش بیشتر باشد به استراتژی مدیر صندوق وابسته خواهد بود. نمودار زیر، نمونه‌ ای از ترکیب دارایی‌ های صندوق سرمایه گذاری مختلط می باشد که در آن تلاش شده تعادل را بین سرمایه‌ گذاری در سهام و اوراق با درآمد ثابت حفظ نماید تا از مزایای هر دو با هم بهره گرفته شود.

تشکیل پرتفوی

نحوه تعیین میزان ریسک یک صندوق با ترکیب دارایی های آن

باید توجه داشته باشید که ترکیب دارایی میزان ریسک پذیری را هم بیان خواهد کرد و اگر صندوقی درصد بیشتری از دارایی‌ هایش را در اوراق مشارکت سرمایه‌ گذاری کرده باشد، بیانگر ریسک پایین صندوق خواهد بود، در عوض چنانچه درصد بیشتری از دارایی‌ ها در سهام سرمایه‌ گذاری شده باشد، بیانگر ریسک بالای سرمایه‌ گذاری در آن صندوق خواهد بود. لذا صندوق های درآمد ثابت به این خاطر که درصد بیشتری از پرتفوی خود را به اوراق با درآمد ثابت اختصاص می دهند، دارای کم ترین ریسک، صندوق‌ های مختلط دارای ریسک متوسط و صندوق های سرمایه گذاری سهامی دارای بیش ترین ریسک در بین انواع صندوق های سرمایه گذاری می باشند.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

چگونه به پورتفو و ترکیب دارایی صندوق سرمایه گذاری دسترسی داشته باشیم؟

چنانچه قصد داشته باشیم که صندوق های سرمایه گذاری چه سهامی در پرتفوی خود خرید و فروش کرده‌ اند، بایستی به سایت اختصاصی هر یک از صندوق ها مراجعه کنیم و در سربرگ گزارشات گزینه صورت های مالی، صورت وضعیت پرتفوی صندوق مورد نظر را ملاحظه نماییم.

کلام آخر

در  انتهای این مقاله جامع باید عرض کنیم که پرتفوی یا ترکیب دارایی صندوق های سرمایه گذاری داده های مناسبی از میزان ریسک پذیری و بازدهی صندوق را در اختیار شما عزیزان قرار خواهد داد که سرمایه‌ گذاران با بررسی آن قادرند صندوق مناسب را میان صندوق‌ هایی از یک نوع انتخاب کرده و در راستای سرمایه گذاری روی آن اقدام نمایند. به عنوان مثال چنانچه نظرتان روی صندوق سهامی باشد، با بررسی ترکیب دارایی و بعد از آن سهامی که آن صندوق خریداری کرده، به استراتژی مدیر صندوق پی ببرید. همین طور با بررسی پرتفوی در بازه‌ های گوناگون زمانی، بفهمید که آیا مدیر صندوق همواره در حال معامله و خرید و فروش و ایجاد سود بیشتر است یا پرتفوی ثابتی را اداره می نماید. این امر قادر است به شناخت صندوق و میزان دلسوزی مدیر برای سرمایه‌ هایی که در اختیار دارد کمک شایانی نماید. امیدواریم که از این مقاله نهایت استفاده رو برده باشید و دید مناسبی در خصوص با تشکیل سبد و ترکیب دارایی صندوق سرمایه گذاری بهتون داده باشه. اگر سوال و یا ابهامی بود حتما در بخش نظرات اون رو با کارشناسان ما و دیگر دوستان در میون بگزارید.


هر سوالی در خصوص با بورس دارید از ما سوال کنید:

برای دوستانتان بفرستید: