برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تحلیل داده های درون شبکه – بررسی داده های on-chain

تا به حال عبارت تحلیل داده های درون شبکه یا داده های on chain را شنیده اید؟ اگر بدانید داده های درون شبکه چیست مطمئنا تاثیر استفاده از آن را در کنار علم تکنیکال و تحلیل فاندامنتال به چشم دیده اید. تحلیل درون زنجیره ای یا همان تحلیل داده های درون شبکه به اطلاعاتی مربوط می شود که در داخل شبکه بیت کوین قرار دارد و بررسی روزانه آن در کنار تکنیکال می تواند دید بسیار خوبی در مورد رفتار قیمتی بازار در آینده به ما بدهد. به عنوان مثال اگر به تحلیل داده های درون شبکه بپردازید و رفتار نهنگ های بازار را رصد کنید، متوجه خواهید شد که اگر در کف قیمتی تکنیکالی، نهنگ ها خریدار باشند، قرار است در آینده نزدیک یک روند صعودی قدرتمند را در بازار شاهد باشیم، بنابراین داده های درون شبکه بیت کوین بسیار در مسیر سرمایه گذاری و فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال کمک کننده است و ما در این مطلب قصد داریم به آموزش تحلیل onchain بصورت رایگان بپردازیم، پس به هیچ عنوان این مقاله کاربردی را از دست ندهید.

تحلیل داده های درون شبکه

علاوه بر روش های مرسوم تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، روش های دیگری هم برای تحلیل بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد که به آن آنچین دیتا گفته می شود. جالب است بدانید که این روش به کمک تحلیل داده‌ های مربوط به شبکه بلاکچین بیت‌ کوین صورت می پذیرد، ولی متاسفانه امروزه اطلاعات کمی در مورد آن‌ چین دیتا وجود دارد که دلیل آن نو و تازه بودن این حوزه می باشد، ولی اصلا آن‌ چین دیتا چیست؟ به زبان ساده آن‌ چِین دیتا یا تحلیل درون زنجیره‌ ای که آن را با عنوان آنالیز بلاکچین هم می شناسیم، یک تکنولوژی نوظهور در تحلیل ارزهای دیجیتال و به خصوص رمزارز بیت کوین می باشد ولی چرا بیت کوین در این مورد ویژه‌ تر است؟ به این خاطر که بیت کوین قدمت بیشتری دارد و حجم داده‌ های بزرگتری درون شبکه‌ خود جای داده است.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


این در حالی است که سایر ارزهای دیجیتال هنوز به آن میزان داده در اختیار ندارند که بتوانند خوراک شاخص های گوناگون اندازه‌ گیری و تحلیلی را در اختیارشان قرار دهند. به صورت معمول ویژگی پایه‌ ای و بنیادین هر بازار یا کسب و کار را مورد بررسی قرار می دهیم تا بتوانیم آن را تحلیل کنیم و یا در مورد سرمایه‌ گذاری در آن تصمیم گیری کنیم.

این روش در هر بازار مالی سنتی کاربردی است و این در حالی است که دیتای آن‌ چین موضوعی کاملا جدید و صرفا مخصوص بازار کریپتوکارنسی می باشد. شایان ذکر است که در دیتا آن‌ چین یک چارچوب برای تجزیه و تحلیل اصول بیت کوین با عمقی بسیار بیشتر در قیاس با روش های تحلیل دارایی‌ های سنتی داریم و قصد داریم در این مطلب همه چیزی که در مورد داده های درون شبکه بیت کوین باید بدانید را برای شما توضیح دهیم، پس همچنان با کد بورسی همراه بمانید.

چرا تحلیل داده های on chain درک ما از بازار را عمیق تر میکند؟

اصول و مبانی تحلیل تکنیکال مدعی است که همه چیز به قیمت وابسته است و با استفاده از روش های شناخته شده تحلیل نمودارها، می‌ توان روند حرکتی هر دارایی که از نمودار و قیمت برخوردار است را مورد پیش بینی قرار داد، ولی به همان صورت که تجربه اثبات کرده است، این روش برخی اوقات نارسا و ناقص است. ذات بدیع و نو ارزهای دیجیتال موجب شده است تا ما با رفتارهای گوناگون و نامنظمی در جریان قیمتی روبرو باشیم که فهم و تحلیل آن‌ ها به دید عمیق‌ تری نیاز دارد. این دید به کمک دیتای آن‌ چین حاصل خواهد شد و به ما کمک خواهد کرد تا نواقص روش‌ های تکنیکال را تا حدود زیادی برطرف کنیم.

در حقیقت تحلیل آن‌ چین نگاهی عمیق از چرخه‌ های بازار ارزهای دیجیتال در اختیارمان قرار می دهد. نکته دیگر این که این داده‌ ها کمتر تحت تاثیر جو قرار می گیرند و از هیاهو دور هستند. همچنین آن‌ چین دیتا قابلیت بررسی رفتار سرمایه‌ گذاران، ماینرها و هولدرهای بلندمدت را نیز در اختیار کاربران قرار داده است و قابلیت تجزیه و تحلیل و ردیابی معاملات و وجوه نیز از مزیت های دیگر تحلیل درون زنجیره ای به حساب می آید. به بیان ساده دیتای آن‌ چین شامل بررسی اطلاعات ذخیره شده در شبکه بلاکچین می باشد. این اطلاعات ذخیره شده در شبکه، به برای مثال در بلاکچین بیت کوین شامل جزئیات بلاک و داده‌ های معاملاتی و … می باشد و در بلاکچین اتریوم شامل اطلاعات قراردادهای هوشمند می‌ شود.

تحلیل درون زنجیره ای چطور کار میکند و چرا مهم است؟

دیتای on chain روش جدیدی است که به تکنولوژی بلاک چین و سیستم دموکراتیک بلاک چین وابستگی شدید دارد. اقتصاد یکی از مباحث اساسی زندگی بشر به حساب می آید و این اقتصاد طی قرن اخیر به علت فسادهای سیستماتیک، روند خوبی را طی نکرده است و عامل اصلی این فساد موضوع تمرکز است؛ تمرکز ثروت و اطلاعات در دست دولت‌ ها یا گروه‌ های خاص بدون این که قابلیت دسترسی به آن‌ ها برای همگان به صورت برابر فراهم باشد.

حتما بخوانید : همه چیز درباره متاورس که باید حتما بدانید


این امر در واقع موجب ایجاد رانت‌ های اطلاعاتی شده و نهایتا موجبات انتقال سرمایه به گروهی خاص و فقیرتر شدن گروه بزرگتری را فراهم خواهد کرد. دیتای آن‌ چین روشی است برای این که دسترسی به اطلاعات برای تمامی افراد آزاد و برابر باشد و رانت اطلاعاتی تا حدود زیادی از بین برود. داده های آن چین در حقیقت به کمک اطلاعات انباشته شده در شبکه شفاف بیت کوین، دسترسی به داده‌ ها را برای تمامی افراد به صورت برابر و ساده می کند. از طرفی تمرکز داده های آن‌چین بر روی داده‌ های کلان است، حجم زیاد تراکنش‌ ها و آدرس‌ ها در طول سال ها فعالیت شبکه بلاکچین و کاربران و خریداران سرمایه‌ گذاران بیت‌ کوین در کل دنیا که این موضوع می تواند کارایی آن و همین طور قابل استناد بودن آن را اثبات کند.

تحلیل داده های آنچین یک روش به منظور بررسی بازار در زمینه داده‌ های کلان و اقتصاد کلان می باشد و به همین خاطر است که تحلیل آن‌ چین حضوری لازم و ضروری دارد و می‌ تواند مکمل خوبی برای تحلیل تکنیکال به حساب آید. شما قادر نیستید جواب بسیاری از مسائل را از طریق تحلیل تکنیکال بدهید، به این خاطر که تحلیل تکنیکی نگاهی به داده‌ های کلان ندارد. تحلیل و فهم مباحثی مانند تورم، مقبولیت بیت‌ کوین در سطح جهان و مواردی از این دست که عملا به کمک تحلیل تکنیکال امکان پذیر نمی باشد. در حقیقت تحلیل داده های آن‌ چین هم به بازار نگاه می‌ کند و هم به مسائلی در فرای بازار و همین امر است که موجب می شود تا دید ما را نسبت به بازار عمق دهد.

پارامترهای مهم در تحلیل درون زنجیره ای

توزیع دارایی هولدرها : این پارامتر بیانگر میزان عرضه در گردشی می باشد که در اختیار نهنگ‌ ها یا سرمایه‌گذاران یک ارز دیجیتالی قرار دارد. این شاخص میزان آدرس‌ هایی را که بیش از ۰٫۰۱ از عرضه کل را در اختیار دارند، نمایش می دهد.

رفتار سرمایه‌ گذاران نسبت به قیمت بازار : شاید مهم ترین پارامتر این باشد که بیانگر مقایسه میانگین قیمت خرید آدرس‌ های دارای موجودی، با قیمت فعلی می باشد. چنانچه قیمت میانگین خرید آدرسی از قیمت فعلی پایین تر باشد، اصطلاحا In the money و چنانچه قیمت میانگین خرید آدرسی از قیمت فعلی بیشتر باشد، اصطلاحا Out of the money نامی است که به آن می دهند. لازم به ذکر است که میانگین این آدرس‌ ها به صورت درصدی نشان داده می شود.

وابستگی قیمت با بیت کوین : این پارامتر وابستگی میان یک دارایی دیجیتالی و بیت کوین را مطابق با داده‌ های آماری ۳۰ روزه به تصویر می کشد.

توزیع سرمایه گذاران مطابق با مدت‌ نگهداری ارز دیجیتال : این پارامتر در تحلیل داده های درون زنجیره ای بیانگر توزیع مالکیت یک دارایی مطابق با مدت هولد یا نگهداری آن دارایی است. در این دسته بندی، آدرس‌ های نگهداری‌ کننده یک ارز دیجیتال بر اساس مدت نگهداری از آن به ۳ گروه کلی تقسیم بندی می شوند که شامل؛ بیش از ۱ سال (هولدرها)، ۱ تا ۱۲ ماه (سرمایه‌ گذاران میان‌ مدتی) و کمتر از ۱ ماه (تریدر) می شود.

حتما بخوانید : استیک ارز دیجیتال چیست و چقدر سود دارد؟


تراکنش‌ های بیشتر از ۱۰۰ هزار دلار : این پارامتر بیانگر کل تراکنش های بیشتر از ۱۰۰ هزار دلار در ۱ هفته اخیر می باشد.

جغرافیای تراکنش‌ ها : این پارامتر بیانگر تعداد تراکنش‌ های صورت گرفته در منطقه زمانی غرب جغرافیایی در قیاس با تعداد تراکنش‌ های صورت گرفته در منطقه شرق جغرافیایی در ۲ هفته اخیر می باشد .

خروج جریان نقدینگی از صرافی : بیانگر مقدار خروجی جریان نقدینگی از صرافی‌ های برتر بازار در ۱ هفته اخیر می باشد.

ورود جریان نقدینگی به صرافی : بیانگر مقدار ورودی جریان نقدینگی به صرافی‌ های برتر بازار در ۱ هفته اخیر می باشد.

داده های On-chain را از کجا دنبال کنیم؟

  • Glass node : در این سایت برخی از امکانات اولیه مربوط به اطلاعات درون زنجیره ای به طور رایگان برایتان فراهم آمده است ولی به منظور دسترسی به امکانات پیشرفته‌ تر، می بایست مبلغی را بپردازید.
  • Coinmetrics : این سایت به ارائه خدمات رایگان در زمینه داده‌ های درون زنجیره‌ ای برای ۳۷ سرمایه دیجیتالی پرداخته است و از پیشگامان زمینه آن چین دیتا به شمار می آید.
  • In to the block : این سایت گستره وسیعی از قابلیت ها و ابزارهای تحلیلی مانند تحلیل‌ درون زنجیره‌ای برای تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال، داده‌ های لیست سفارشات و تحلیل سنتیمنتال را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.
  • Sentiment : سنتیمنت یکی دیگر از سایت های ارائه‌ دهنده آن چین دیتا و داده‌ های مربوط به تحلیل درون زنجیره‌ ای به حساب می آید که می توانید به منظور دسترسی به برخی اطلاعات از این سایت استفاده کنید.
  • Look into bitcoin : این سایت منبعی رایگان جهت مدل‌ سازی چرخه بازار بیت کوین و پارامترهای درون زنجیره ای محسوب می شود که می توانید به صورت رایگان از خدمات آن بهره مند شوید.

چگونه تحلیل آنچین ارز دیجیتال به تریدرها کمک میکند؟

مزیت اصلی آنچین دیتا این است که در آن رفتار سرمایه‌ گذاران و سلامت شبکه به صورت لحظه‌ ای مورد بررسی قرار می گیرد. مورد دیگر در خصوص تحلیل آن چین در واقع بررسی تعداد آدرس‌ های فعال و تعداد تراکنش‌ ها که دو نماینده برای تقاضا و استفاده از شبکه بلاک چین هستند می باشد. زمانی که تعداد آدرس‌ ها و تراکنش‌ های فعال شدیدا زیاد می شود، این شرایط به صورت معمول با افزایش قیمت همراه خواهد شد.

آموزش تحلیل onchain

البته این در حالی است که معیارهای ساده به وسیله داده‌ های آنچین در دسترس هستند، تعداد زیادی از معیارها نسبت‌ های خاصی را برای ارائه اطلاعات در مورد بازار و رفتار سرمایه‌ گذاران پیش بینی می کنند. برای مثال ما قادریم سرمایه بازار را مشارکت تمامی معامله گران در نظر بگیریم و این در حالی است که سرمایه تحقق یافته می‌ تواند مشارکت سرمایه‌ گذاران بلند مدت باشد. لذا زمانی که این دو معیار به صورت قابل توجهی از هم فاصله بگیرند، می‌ تواند نشان دهنده داغ شدن بیش از حد بازار و اتکای زیاد به سوداگری‌ های کوتاه مدت باشد.

حتما بخوانید : نهنگ بازار ارز دیجیتال به چه کسی گفته میشود؟


به صورت دوره‌ ای، اختلاف میان این دو معیار افزایش و کاهش پیدا می کند و به معامله گران کمک می‌ کند تا مناطق بهینه برای معامله را بیابند. به صورت مشابه، ما قادریم با استفاده از مجموعه UTXO با بررسی مدت زمانی که یک آدرس بیت کوین‌ ها را جابجا نکرده، بینشی در مورد رفتار سرمایه‌ گذاران کسب کنیم.

آن ها را جمع‌ آوری نماییم تا ببینیم چند سرمایه‌ گذار در حال نگهداری طولانی مدت آن ارز دیجیتال هستند و نگاه این سرمایه گذاران بزرگ به آینده بازار چگونه است. در واقع چنانچه تعداد فزاینده‌ ای از سرمایه‌ گذاران در حال هولد باشند، می‌ توانیم فرض را بر این بگیریم که موجودی در گردش کاهش یافته که در صورت ثابت بودن تقاضا، می بایست قیمت را افزایش دهد. همچنین، این موضوع به اطمینان از عملکرد آینده آن دارایی اشاره خواهد داشت.

چه کسانی به تحلیل آن‌ چین انتقاد دارند؟

مخالفان تحلیل دیتای آن‌ چین شامل چند دسته هستند که یکی از مهم‌ ترین این گروه‌ ها تحلیل گران تکنیکال اند. آن ها بر این باورند که همه چیز در قیمت خلاصه شده است و این در حالی است که فعالیت در بازارهای مالی همواره این را به اثبات رسانده است که در فعالیت‌ های مالی وقتی دو تایید داشته باشیم، حرکت به مراتب مطمئن تری را پیش روی خواهیم داشت. دیتای آن‌ چین در حقیقت منبع خوبی است برای تحلیل گران تکنیکال که به علاوه تاییدی که از تحلیل‌ های تکنیکال خود می‌ گیرند، تایید دومی هم داشته باشند و از روند پیش روی رمزارز مورد نظر، اطمینان حاصل کنند. همچنین به وضوح مشخص است که تحلیل تکنیکال در بررسی نقش داده‌ های کلان و فرای بازار نا‌توان است و به داده‌ های مکمل بسیاری نیازمند است.

گروه دیگر مخالفان دیتای آن چین آن دسته از افرادی هستند که در خصوص حاکمیت مالی حساسیت بسیاری به خرج می دهند و طرفدار حفظ حریم خصوصی می باشند. آن‌ ها بر این باورند که تحلیل آن‌ چین حفظ حریم خصوصی کاربران شبکه را زیر سوال خواهد برد. طرفداران تحلیل آن‌ چین نیز در این خصوص بر این باورند که شفافیت موجود در شبکه بیت کوین کمک خواهد کرد تا درک بهتری از فناوری بلاک چین حاصل شود. حتی می‌ توان این طور گفت که دیتای آن‌ چین نهایتا باعث کاهش شکاف بین حاکمیت و ارزهای دیجیتالی خواهد شد، در نتیجه باعث هدایت کاربران به مراتب بیشتری به سمت بازار کریپتورکانسی خواهد شد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

معامله گران و تحلیلگران مختلف می توانند بر اساس اهداف و نوع نیاز خود، از هر یک از این اطلاعات و داده‌ ها در تصمیم‌ گیری‌ ها و معاملات خود بهره بگیرند. برای مثال مقدار ورود و خروج سرمایه به یک ارز دیجیتال یا انتقال سرمایه از کیف پول‌ ها به صرافی و یا سایر فعالیت های افراد مختلف در شبکه، می‌ تواند نشان دهنده  آینده قیمتی ارزهای دیجیتال باشد.

البته باید این موضوع را هم مد نظر داشته باشید که استفاده از تحلیل درون زنجیره ای به تنهایی نمی تواند برای همه بازه‌ های زمانی و انواع تریدرها مناسب باشد و هر فردی وظیفه دارد که با دقت به نوع نیاز، استراتژی و برنامه معاملاتی خود، از این تحلیل را با انواع دیگر ابزار، اندیکاتور یا تحلیل استفاده نماید. در این مطلب تلاش کردیم تا در گام نخست مفهوم تجزیه و تحلیل درون زنجیره ای را برای شما شرح دهیم که امیدوارم بیانات ما ساده و قابل فهم بوده باشد.

به صورت کلی تجزیه و تحلیل درون زنجیره ای به بررسی اطلاعاتی اشاره دارد که درون بلاکچین ذخیره شده است. این اطلاعات می تواند شامل داده های معاملاتی، جزئیات بلوک و اطلاعات قرارداد هوشمند است. همچنین تعدادی از ابزارهایی که قادرید از آن ها به منظور تحلیل درون زنجیره ای بهره بگیرید را نیز به شما معرفی کردیم و امیدواریم که از این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.

همان طور که در ابتدای مطلب قول داده بودیم، در این مطلب به آموزش تحلیل داده های درون شبکه پرداختیم. 

همچنین اگر دوست دارید بدانید دامیننس بیت کوین چیست و آیا قابل استناد است یا خیر، همین الان این مطلب را مطالعه فرمایید.

برای دوستانتان بفرستید: