Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
بیمه سهام چیست و چطور سهممان را بیمه کنیم؟ | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بیمه سهام چیست و چطور کار میکند؟

آیا می دانید بیمه سهام چیست و چطور می توانیم سهام های خود را بیمه کنیم؟ اصلا میدانید که بیمه سهام در بورس چه شرایطی دارد و چه افرادی با چه میزان سرمایه ای قادرند برای بیمه کردن سهام های خود در بازار سرمایه اقدام کنند؟ سود تضمینی که برای ما حاصل می شود چقدر است و آیا اصلا نیازی است برای بیمه کردن سهام هایمان اقدامی کنیم یا خیر؟ این ها گوشه ای از ابهامات طرح جدید سازمان بورس در مورد بیمه سهام در بازار بورس می باشد و با توجه به سوالات بسیاری که در رسانه های مختلف از کارشناسان ما در این حوزه می شد، بر آن شدیم تا در یک مقاله مختصر، به زبان ساده به این اشاره کنیم که بیمه سهام چیست و با چه شرایطی می توانیم دارایی های خود را بیمه کنیم و اصلا این بیمه شامل حاصل چه افرادی می شود؛ پس صفر تا ۱۰۰ بیمه سهام بورس را در این مطلب کد بورسی یاد بگیرید.

بیمه سهام چیست

بسته جامع حمایتی بورس که اخیرا طراحی شده بود، چندی پیش اجرایی شد. بیمه سبد سهام تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تا ۱ سال آینده و تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به صندوق تثبیت بورس، از جمله اصلی ترین مفاد این بسته ۱۰ بندی به حساب می آید. افزایش شتاب روند نزولی بازار سهام که چندی پیش شاهد حضور آن بودیم، بالاخره مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار ایران را بر آن داشت تا اقدامات جدیدی را در راستای حمایت از بازار سرمایه در دستور کار خود قرار دهند. لذا مفاد بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه که چندی پیش مورد تأیید وزارت اقتصاد قرار گرفته بود، اجرایی شد و به دنبال آن شاخص کل بورس اندکی رشد کرد و بازار از آن نزول و رکود کمی فاصله گرفت، با این وجود آن گونه که آمارها نشان می‌ دهد، بخش عمده این رشد، ناشی از رشد قیمت سهام شرکت‌ های بزرگ بوده و دلیل این رشد نیز حمایت بازارگردان‌ ها از سهام این شرکت‌ ها بوده است.

بنابراین نمی توان به این موضوع بیمه سهام نیز به عنوان محرک بازار سرمایه نگاه کرد، چرا که زیرساخت های بورس از ابتدا با مشکل مواجه است و دخالت های دولت در این بازار مستقل نباید تا این اندازه زیاد باشد و شفافیت واقعی و نه فقط در زبان و رسانه ها، چاره ساز مشکلاتی است که بازار بورس در حال حاضر با آن ها دست و پنجه نرم می کند. همچنین با وجود رشد شاخص بورس، شاخص هم وزن همچنان وضعیت خوبی ندارد و حجم صف‌ های فروش، ۱۰ برابر صف‌ های خرید سهام بود که بسیار تاسف بار است!


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در حال حاضر و با توجه به وضعیت خاص سیاسی و داخلی ایران، سرمایه گذاران ترسیده اند و برای احتیاط، در حال انتقال دارایی های بورسی خود به بازارهای موازی و حتی صندوق های درآمد ثابت هستند و همین موارد است که موجب شده است قیمت دلار مجددا در روند افزایشی قرار گیرد و این موضوع را اگر در کنار چاپ بی وقفه ۱۰۰ هزار تومانی توسط بانک مرکزی بگذاریم، در خواهیم یافت که چه تورم عجیب دیگری در راه خواهد بود و این موضوع اصلا نمی تواند برای خانوار و سرمایه گذاران بازارهای داخلی چیز خوبی به حساب آید و در این برهه حساس، بایستی جوانب احتیاط را رعایت فرمایید تا ارزش دارایی های خود را در قدم اول حفظ نمایید و سپس به فکر دریافت سودهای منطقی از بازارهای امن باشید.

با این وجود مقامات بورسی با اجرای بسته حمایتی بورس، امید دارند شتاب روند نزولی بازار بورس را در روزهای آتی بازار کاهش دهند و بازار باثبات بیشتری را در اختیار داشته باشند، چرا که روند نزولی بازار سهام در ۲۵ ماه اخیر، به افت ۲۵۰ میلیارد دلاری ارزش بورس منجر شده و این امر اعتراض سهامداران را به دنبال داشته است که اعتراض بی جایی هم نیست و مسئولیت به ظاهر دلسوز مردم، باید فکری به حال دارایی های مردم بکنند!

حال دیگر برویم سراغ بحث اصلی مقاله؛ اوراق اختیار فروش تبعی در حقیقت همان طرح بیمه سهام به حساب می آید که به وسیله شرکت ها فروخته می شود. اوراق اختیار فروش تبعی اوراقی می باشد که بر اساس آن فروشنده که همان شرکت منتشر کننده است، متعهد می شود تعداد معینی از سهام شرکت را به قیمت تعیین شده ای که اصطلاحا به آن قیمت اعمال گفته می شود، در تاریخ معین یا همان تاریخ اعمال از سهامدار بخرد. نماد این اوراق به صورت معمول با حرف ((هـ)) + قسمتی از نماد سهام شرکت + تاریخ سررسید شناخته می شود، مثل هبرکت ۹۱۲

مطابق با این قرارداد، خریدار حق (نه الزام و تعهد) دارد که مقدار تعیین شده ای از دارایی مندرج در قرارداد را با قیمت معین و در زمانی مشخص به فروش برساند. این بدین معنی است که این فرد قادر است (اجباری در کار نیست) دارایی که در قرارداد بیان شده را با قیمتی تعیین شده که به آن قیمت اعمال یا Strike Price گفته می شود را در زمانی مشخص (زمان سررسید) به فروش برساند. البته در نظر داشته باشید که این در صورتی است که دارنده اختیار فروش بخواهد از حق خود استفاده نماید، فروشنده اختیار فروش ملزم به ایفای تعهدات خود می باشد.

اوراق تبعی چیست؟

اوراق اختیار فروش تبعی که سهامداران می توانند برای خرید آن اقدام کنند، به مالکان دارایی این امکان را می دهد که در تاریخی تعیین شده، سهام خود را با قیمتی از پیش توافق شده بفروشند. در حقیقت شرکت‌ ها اوراقی را می فروشند که این اوراق موجب ایجاد یک کف قیمتی برای سهم شما شده و تضمین کند که در صورت ریزش قیمتی، خسارت شما را جبران شود و ضرر و زیانی به دارایی های شما تحمیل نشود. به دلیل شباهت این امر با بیمه کردن، اصطلاحا آن را تحت عنوان بیمه سهام شناخته ایم و در این مقاله نیز منظورمان یکی است.

مثال عینی از بیمه سهام در بازار بورس

به عنوان مثال عینی این طور فرض کنید که شما ۱۰۰۰ سهم از نمادی را به قیمت فعلی ۱ هزار تومان خریده‌ اید و قصد بیمه کردن آن را دارید. بدین منظور “اختیار فروش تبعی” این سهم را خریداری می کنید. بر اساس این اوراق، سهام شما به قیمت تعیین‌ شده در قرارداد (به عنوان مثال ۱۲۰۰ تومان یا به عبارتی ۱۰ درصد بالاتر از قیمت فعلی خریداری خواهد شد. حال ۲ سناریو را می توانیم شاهد باشیم:

  1. قیمت سهم در زمان سررسید کم تر از ۱۲۰۰ تومان باشد که در این صورت شما قادرید سهام خود را با همان قیمت ۱۲۰۰ تومان به شرکت بفروشید و برخلاف دیگر سهامداران این سهم که ضرر و زیان دیده اند، سود تضمین‌ شده ۱۰ درصدی خود را به دست آورید.
  2. قیمت سهم در زمان سررسید بیشتر از ۱۲۰۰ تومان شود که در این‌ صورت منطقی نیست که از اختیار فروش خود استفاده نمایید، چرا که قادرید همین سهم را در بازار با قیمتی به مراتب بیشتر بفروشید. در این حالت تنها هزینه‌ ای بابت بیمه کردن سهام خود پرداخته اید.

هدف از بیمه کردن سهام در بورس

نخستین و اصلی ترین هدفی که درباره بیمه کردن سهام در بورس بیان می شود، کاهش ریسک‌ معامله و سرمایه گذاری در بورس است. بیشتر سرمایه‌ گذاران به ‌دلیل وجود همین ریسک‌ ها، آینده بورس را همواره با ابهام می بینند. در بازارهای مالی به صورت معمول دو نوع ریسک وجود دارد؛ ریسک‌ های سیستماتیک و ریسک‌ های غیر سیستماتیک. ریسک‌ های سیستماتیک یا ریسک غیر قابل‌ حذف یا ریسک بازار، به صورت معمول از تغییرات کلان کشور‌ مانند نرخ ارز، تورم، تحریم‌ های سیاسی و یا حتی تغییر و تحول در اقتصاد دنیا، اوضاع دیگر کشورها مانند انتخابات آمریکا هستند ناشی می شود و می تواند روی بازار نیز تاثیر بگذارد.

حتما بخوانید : بهترین روش چیدن سبد سهام در بورس


ولی در طرف دیگر، ریسک غیر سیستماتیک یا ریسک حذف شدنی یا ریسک مشخص، از ریسک منحصر به‌ فرد شرکت یا صنعتی خاص ناشی می شود که برای سرمایه گذاری در آن اقدام می کنیم. مانند تغییرات تعرفه واردات خودرو، تغییرات نرخ خوراک پتروشیمی‌ ها، تغییرات نرخ سوخت سیمانی‌ ها و مواردی از این دست. در واقع شما با بیمه‌ سهامتان قادر به مدیریت و کاهش این نوع ریسک خواهید بود. این نکته را در نظر داشته باشید که تنها سهامداران عمده قادرند سهام خود را بیمه کنند. امکان بیمه کردن سهام در بورس ابزار خوبی است و اطمینان از دست رفته مردم را کمی بهتر خواهد کرد و سهامداران عمده می‌ توانند از این ابزار که هزینه‌ زیادی به آن ها تحمیل نمی کند، استفاده نمایند.

۵ نکته مهم را در این خصوص در نظر داشته باشید؛

  1. نماد اوراق اختیار فروش تبعی به صورت معمول با استفاده از فرمول “حرف “ه” + بخشی از نماد سهم پایه + تاریخ سرسید” ساخته می شود.
  2. مبلغی که در ازای خرید اوراق اختیار فروش تبعی می پردازید، در حقیقت بابت بیمه سهام خود پرداخت کرده اید و غیرقابل برگشت نیز می باشد.
  3. اوراق اختیار فروش تبعی از معاملات ثانویه برخوردار نیستند و خریدار امکان فروش اوراق خریداری شده را در طول دوره معاملاتی نخواهد داشت.
  4. بدین منظور که اوراق اختیار تبعی را بخرید، می بایست سهام پایه را داشته باشید. چنانچه به عنوان مثال بخواهید اختیار تبعی سهام شرکت پترول را بخرید، در ابتدای امر بایستی سهم این شرکت را و در ادامه هترول را بخرید تا سهام بیمه شود.
  5. این اوراق تنها در تاریخ سررسید قابل اعمال است و این بدین معنی است که خریداران “اوراق اختیار فروش تبعی” تنها در تاریخ اعمال قادرند اختیار فروش خود را اعمال نمایند. بعد از گذشت این تاریخ، “اوراق اختیار فروش تبعی”، اعمال نشده تلقی شده و عرضه کننده در مورد آن تعهدی ندارد.

چه سهامی اوراق تبعی منتشر کردند؟

شرکت های ایران خودرو، سایپا، بانک ملت، بانک صادرات، بانک پارسان، بانک تجارت، پالایشگاه بندرعباس، پتروشیمی پارس، پالایشگاه اصفهان، پالایشگاه تهران، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، ملی مس، فولاد مبارکه، مخابرات و ارتباطات سیار ایران اوراق تبعی برای بیمه سهام های خود را ارائه کرده اند و رفته رفته به تعداد این شرکت ها اضافه می شود.

مزایای استفاده از بیمه سهام در بورس

  • استفاده اهرمی از نقدینگی حمایتی و انتقال نیاز‌های نقدینگی حمایتی به آینده
  • اطمینان‌ بخشی میان مدت نسبت به حفظ سرمایه در قیاس با حمایت مقطعی از بازار
  • حفظ سرمایه‌ گذاران بلندمدت و ایجاب سرمایه‌ گذاران به نگهداری سهام اگر همچنان بازار به منفی خوردن ادامه دهد
  • ایجاد فرصت برای فعالان بازار و افکار عمومی برای تکمیل اطلاعات و ارزیابی رخداد‌ها و تصمیم‌ گیری منطقی درباره آن

تزریق منابع جدید به بازار بورس

بخش دیگر مفاد بسته حمایتی از بازار سرمایه، به تزریق منابع جدید به بورس اختصاص دارد. بر اساس مصوبات سازمان بورس و اوراق بهادار، می بایست این منابع به صندوق تثبیت بورس تزریق شود و این صندوق از طریق بازارگردانی از بورس حمایت و مانع از نزول بیشتر شاخص شود. بر اساس مصوبات قانون بودجه سال ۱۴۰۱ دولت وظیفه دارد تا به صورت کلی ۵ هزار میلیارد تومان در اختیار این صندوق قرار دهد. همچنین قرار است به غیر از این ۵ هزار میلیارد، مبالغی هم از صندوق‌ های حاکمیتی به بورس تزریق شود و قرار است این مبالغ رفته رفته نیز افزاش پیدا کنند.

حتما بخوانید : عرضه خودرو در بورس کالا چگونه است؟


در بسته حمایتی بورس ولی مشخص نشده منظور از صندوق‌ های حاکمیتی چیست ولی این طور به نظر می آید که این منابع مالی شامل مبالغی است که قرار است از صندوق توسعه ملی به صندوق توسعه بورس واریز شود. سازمان بورس همچنین می بایست حجم سپرده‌ گذاری خود را در صندوق تثبیت بورس بیشتر کند و بخش فروش بازارگردان‌ ها را تا اطلاع ثانوی محدود نماید. این سازمان همچنین می بایست عرضه‌ های اولیه سهام و پذیره نویسی اوراق بهادار را تا زمان بازگشت ثبات به بورس متوقف کند و زمان جلسات معاملات فرابورس هم بایستی به‌ روال گذشته در ساعت ۱۲:۳۰ برگردد.

مدیریت نرخ سود و پایش اشخاص حقوقی

یکی دیگر از گلایه‌ های فعالان بورس در مورد شرایط بازار سرمایه، افزایش نرخ سود بین بانکی است. به نظر کارشناسان، افزایش این نرخ یکی از دلایل نزول بورس در ماه های اخیر به حساب می آمد. لذا بر اساس بسته حمایتی بازار سرمایه، مقرر شده تا بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با همکاری یکدیگر نرخ سود را مدیریت نمایند.

بیمه سهام بورس

همچنین نظارت و پایش مستقیم و مستمر فعالیت اشخاص حقوقی بورس شامل شرکت‌ ها و نهادهای مالی شبه دولتی، صندوق‌ های بازنشستگی و نهادهای نظامی و حمایت این نهادها از سهام ناشران تحت مدیریت خود و توقف فروش تا زمان ثبات در بازار و انجام اقدامات حمایتی از جمله خرید سهام و انتشار اوراق تبعی حمایتی، از دیگر مفاد بسته حمایتی از بازار سرمایه به شمار می رود، ولی این که این موارد تا چه اندازه بتوانند به اوضاع وخیم بورس و ضررهای سرمایه گذاران کمک کند، تنها زمان نشان خواهد داد.

ولی تجربه ثابت کرده است که مسئولین هر زمانی که وعده های حمایت از بازار بورس را مطرح کرده اند، جز وعده و وعید چیزی نبوده است و نهایتا یک تاثیر موقت را در بازار بورس گذاشته است ولی در ادامه روند بازار مجددا با کاهش اطمینان مردم به دولت و مسئولیت ذیربط، هیچ بهبودی را به خود ندیده است.

نکات تکمیلی درباره خرید اوراق فروش تبعی

  • تنها در تاریخ سررسید امکان تسویه این اوراق فراهم می شود.
  • بیشتر از تعداد سهم پایه، اوراق تبعی آن سهم را خریداری نکنید.
  • اگر سهم اصلی (پایه) اوراق تبعی را ندارید، خرید این اوراق بی فایده است.
  • این را در نظر داشته باشید که این اوراق به هیچ وجه قابلیت فروش ندارند.
  • به تاریخ اعمال اوراق اختیار فروش تبعی توجه نمایید، چرا که این اوراق پس از این تاریخ، ارزشی نخواهند داشت.
  • اوراق تبعی به هر قیمتی ارزش خرید ندارند، بنابراین می بایست باتوجه به بازده مورد انتظار خود، آن ها را بخرید.
  • این اوراق تنها در یک مرحله در زمان عرضه به وسیله ناشر معامله شده و دیگر امکان خرید آن در هر زمانی وجود نخواهد داشت.
  • وقتی که حقوق مشتری با تاخیر پرداخت شود، سود روزشمار طبق فرمولی که در زمان انتشار اوراق به وسیله شرکت ارائه شده، برای مشتریان منظور خواهد شد.
  • اگر در روز سررسید، قیمت پایانی سهم، بیشتر یا مساوی قیمت اعمال شده باشد، به شکل اتوماتیک اوراق اعتبار خود را از دست خواهند داد و دیگر به ارسال درخواست خاصی احتیاج نخواهد بود.
  • در این طرح اهمیتی ندارد که سهامی که دارید از پول خودتان است یا اعتبار کارگزاری؛ بنابراین این قید اهمیتی نخواهد داشت و تنها ملاک ارزش دارایی های در پرتفوی شما، همان زیر ۱۰۰ میلیون تومان بودن دارایی هاست.
  • در زمان بیمه کردن سهام در بورس در نظر داشته باشیدکه تعداد اوراق اختیار فروش تبعی که هر فرد می تواند خرید بزند محدود است، بنابراین پیش از خرید، محدودیت‌ های روزانه و کلی که به وسیله شرکت منتشر کننده تعیین خواهد شد را مرور کنید. چرا که اگر خرید شما بیشتر از میزان مجاز باشد، اوراق مازاد بدون اعتبار تلقی خواهد شد و هزینه‌ پرداخت شده، در اختیار شرکت قرار خواهد گرفت و به شما بازپس داده نخواهد شد.

نکته مهم : در نظر داشته باشید که كارگزار ناظر اوراق اختیار فروش تبعی در هر نماد، همان كارگزار ناظر شما در سهام پايه نماد مذكور به حساب می آید. بنابراین شما تنها از طريق كارگزار ناظر اوراق اختیار فروش تبعی خود می توانید برای ارسال درخواست اعمال اوراق تبعی اقدام نمایید. لذا چنانچه سهام پايه شما دارای كارگزار ناظر نباشد، ثبت درخواست اعمال امکان پذیر نخواهد بود. در این وضعیت بایستی برای تعيين كارگزار ناظر برای سهام پايه خود اقدام فرمایید.

نکته مهم : چنانچه مثلا از بانک صادرات ۵ هزار سهم دارید، قادرید حداکثر به همین تعداد اوراق اختیار فروش تبعی آن را برای بیمه کردن سهام خود بخرید. لذا چنانچه شما به اشتباه ۶ هزار ورقه اختیار‌ فروش تبعی از این نماد را خریداری کنید، وجهی بابت تعداد مازاد پرداخته اید، بعد از کسر کارمزد به شما بازگردانده نخواهد شد.

نکته مهم : در نظر داشته باشید که از ۷ روز مانده به سررسيد اوراق تبعی، نبايد كارگزار ناظر سهام پايه‌ ای كه قصد اعمال آن را دارید، عوض کنید. لذا در صورت تغییر کارگزار ناظر در این بازه زمانی، امکان دارد اعمال اختیار فروش اوراق تبعی شما با مشكل روبرو گردد.

نکته مهم : اگر درخواست اعمال از جانب كارگزاری غير از كارگزار ناظر نماد پايه شما ارسال شود، این امکان وجود دارد که در فرآیند تخصيص، شركت داده نشوید!

نکته مهم : ارزش پرتفوی شما در روز ۴ آبان ۱۴۰۱ حائز اهمیت است و در این تاریخ می بایست زیر ۱۰۰ میلیون تومان در حساب بورسی خود می داشتید ولی در حال حاضر اگر برای خرید این اوراق اقدام کرده اید و مجموع دارایی هایتان از ۱۰۰ میلیون تومان نیز بیشتر شده است، مشکلی به وجود نخواهد آمد و شما همچنان مشمول این طرح حمایتی از سازمان بورس تحت عنوان بیمه سهام خواهید بود.

حتما بخوانید : سرمایه گذاری در بورس یا بیمه عمر


نکته مهم : فرضا این امکان وجود دارد که در انتهای سال، به جای ۲۰ درصد، ما ۴۵ درصد سود کردیم؛ حال باید با این اوراق چکار کنیم؟ در پاسخ می توان گفت که استفاده از امکان اوراق اختیار تبعی به عهده شماست. لذا چنانچه ارزش سهام شما بیش از ۲۰ درصد رشد را تجربه کرده باشد، منطقی نیست که از این اوراق استفاده کنید، چراکه توانسته اید سود به مراتب بیشتری به دست آورید و نیاز به دریافت حداقل ۲۰ درصد سود نخواهید داشت و نباید برای اعمال این اوراق اقدامی انجام دهید. در ضمن اوراق اختیار را در این مدت نمی توانید به سایر افراد انتقال دهید، لذا تنها خودتان قادرید در صورت تمایل در تاریخ سررسید آن ها را مورد استفاده قرار دهید.

نکته مهم : چنانچه ارزش سبد سهام شما در ۴ آبان ۱۴۰۱ زیر ۱۰۰ میلیون تومان بوده باشد و پس از این تاریخ، سهام جدید خریداری کنید و تنها همان اندازه از سهم جدیدی که خریداری کرده اید را به فروش برسانید، همچنان مشمول این طرح بیمه خواهید بود ولی اگر به آن تعداد سهامی که تا قبل از ۴ آبان ۱۴۰۱ دست بزنید و حتی یک برگ از آن ها را به فروش برسانید، از شمولیت این طرح خارج خواهید شد و این بزرگ ترین اشکالی است که به این نوع بیمه سهام وارد آمده است و می توان این طور نتیجه گرفت که این طرح، بیشتر برای افرادی که حساب های بورسی جدا دارند، برای افراد دیگر خانواده معامله می کنند، دیدگاه بلندمدتی و عدم فروش حتی یک برگ سهام در آینده را دارند و کسانی که پول مازاد خود را در بورس گذاشته اند و قرار نیست تحت هیچ عنوانی به آن دست بزنند و به آینده بورس در سال های آتی نیز خوشبین هستند مناسب است ولی نمی تواند کارایی خاصی برای سهامداران و سرمایه گذاران دیگر داشته باشد!

اعمال اوراق اختیار فروش تبعی به چه صورت است؟

اگر در زمان سررسید قصد اعمال اختیار خود را دارید، باید حداکثر تا ساعت ۱۴ همان روز درخواست اعمال خود را از طریق پنل مشتری در سایت اصلی کارگزاری خود اعلام نمایید. این را در نظر داشته باشید که درخواست اعمال، بعد از ارسال آن، به وسیله کارگزار به سپرده‌ گذاری مرکزی قابل اصلاح یا لغو نخواهد بود. در واقع بعد از ارسال درخواست اعمال در طول مهلت مقرر شده، مطابق با اطلاعیه عرضه این اوراق یکی از اقدامات زیر صورت می پذیرد:

  • انتقال سهم به قیمت اعمال، از دارنده اوراق به عرضه کننده اوراق
  • پرداخت مابه‌التفاوت قیمت اعمال و قیمت پایانی سهم پایه به دارنده اوراق اختیار فروش تبعی به شکل نقدی

کارمزدهای مربوط به اوراق اختیار فروش تبعی‌ چقدر است؟

کارمزد خرید اوراق اختیار فروش تبعی ۰٫۱۰۳ درصد

کارمزد اعمال و تسویه فیزیکی ۰.۵۵ درصد (۰.۰۵ کارمزد اعمال و ۰.۵ مالیات)

کارمزد اعمال و تسویه نقدی ۰.۰۵ درصد (کارمزد اعمال)


خلاصه مطلب و کلام پایانی

ارزیابی ها نشان می دهد که یکی از اصلی ترین مفاد بسته حمایتی بازار سرمایه، طرح بیمه سهام به حساب می آید که در این مقاله آموزشی وب سایت کد بورسی به آن به صورت کامل اشاره کردیم. به صورت خلاصه بر اساس مفاد ۱۰ بندی بسته حمایتی بورس، سهام حاضر در پرتفوی اشخاص حقیقی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای هر نفر از طریق انتشار عمومی اوراق تبعی بیمه شد. سررسید اعمال این اوراق، ۱  ساله است و مبلغ تعهد خرید ۲۰ درصد بالاتر از ارزش ترکیب سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهارشنبه، ۴ آبان ۱۴۰۱ است. این بدین معنی است که سهامداران حقیقی که ارزش پرتفوی سهامشان کم تر از ۱۰۰ میلیون تومان است، قادرند با خرید اوراق تبعی سبد سهام خود را در برابر نزول بیشتر بیمه نمایند.

برای مثال چنانچه پرتفوی سهام یک سهامدار در انتهای روز معاملاتی ۴ آبان ۱۴۰۱ تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان باشد و تا ۱ سال آینده این سهام را به فروش نرساند، دولت تضمین می‌ کند که سال آینده اختلاف قیمت این سبد سهام را ۲۰ درصد بالاتر از ارزش روز ۴ آبان ۱۴۰۱ به شکل نقد بپردازد؛ حتی چنانچه ارزش سهام این سهامدار تا ۱ سال بعد کاهش یافته باشد. با این وجود این میزان سهام می بایست مشتمل بر سهام شرکت‌ های حاضر در بورس و فرابورس باشد و سهام شرکت‌ های بازار پایه که ریسک بالایی دارند، شامل این طرح دولت نمی باشند.

آمارها ثابت کرده است که در حال حاضر سبد سهام ۹۶ درصد سهامداران حقیقی فعال، زیر ۱۰۰ میلیون تومان می باشد، بنابراین این طرح بخش بزرگی از سهامداران بورسی را شامل می شود. همچنین مصوب شده است تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق اختیار تبعی فروش روی سهام موجود در صندوق‌ های با درآمد ثابت با تضمین اصل ارزش سبد سهام در ابتدای دوره منتشر شود و منابع لازم برای اجرای این طرح، بایستی از محل بودجه سال ۱۴۰۲ تامین گردد!

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب به این پرداختیم که بیمه سهام چیست و چه نکاتی را در خصوص با آن باید مد نظر قرار دهیم.  

همچنین اگر دوست دارید همه چیز درباره طرح مسکن ملی را نیز به زبان ساده یاد بگیرید، توصیه می کنم همین الان این مطلب را مطالعه نمایید؛

حال که دیگر می دانید بیمه سهام چیست و چطور کار می کند، فکر می کنید برای دوره های آینده از این امکان استفاده نمایید یا خیر؟ چرا؟ (لطفا نظرات ارزشمند خودتان را از طریق بخش ارسال دیدگاه ها با ما و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید)

برای دوستانتان بفرستید: