برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بازار فیزیکی بورس کالا چیست

آیا می دانید بازار فیزیکی بورس کالا چیست و چطور کار می کند؟ بازار فیزیکی یکی از انواع بازارهای مالی بورس کالای ایران به حساب می آید که در آن محصولات فیزیکی مورد معامله قرار می گیرد. اما این که شرایط خرید در بازار فیزیکی بورس کالا چیست و چطور می توانیم کد بورس کالا دریافت کنیم و یا این که مزایا و معایب فعالیت در بازار فیزیکی بورس کالا چیست را در این مطلب کامل توضیح داده ایم؛ پس صفر تا ۱۰۰ بازار فیزیکی بورس کالا را همین الان در این مقاله کد بورسی به زبان ساده یاد بگیرید؛

بازار فیزیکی بورس کالا چیست

جالب است بدانید که یکی از بازارهای مهم در بورس ایران، بازار بورس کالا به حساب می آید که بازاری یکپارچه و منظم جهت انجام معاملات کالاها و محصولات به شمار می رود که موانع و مشکلات بازارهای سنتی کالا را از پیش روی خود برداشته است. یکی از قسمت های بازار بورس کالا، بازار فیزیکی می باشد که در آن معامله کالاها در قالب قراردادهای مشخص و استاندارد در دستور کار قرار می گیرد. در بازار فیزیکی مثل بازارهای سنتی، تحویل کالا انجام می شود ولی فرق بزرگ میان آن ها اینجاست که تحویل کالا مطابق با قوانین مشخص، سازوکاری مخصوص و قراردادهای استاندارد صورت می پذیرد. در بازار فیزیکی تولیدکنندگان مواد خام مثل  مواد پتروشیمی، فلزات، محصولات کشاورزی و … را عرضه می نمایند و مصرف کنندگان مواد اولیه هم که به این نوع از محصولات احتیاج دارند، برای خرید اقلام مورد نظر خود اقدام می کنند.


جهت ثبت نام سریع خودرو در بورس کالا، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛ 

ثبت نام خودروسریع و رایگان


تولیدگنندگان نیز قادرند به جای عرضه محصولات خود در بازارهای سنتی و پذیرش ریسک های مختلف مثل انبارداری و نگهداری کالا، نوسان قیمت کالا، پیدا کردن خریدار و … محصولات خود را روانه بورس کنند و خریداران هم بدین وسیله قادرند از طریق کارگزاران بورس، برای ارسال سفارش و خرید محصولات لازم خود اقدام نمایند. عرضه و تقاضای کالا در بورس کالا مزیت های بسیاری به همراه دارد که در این بین می توان به مطابقت با قانون، خرید و فروش کالا در بورس از اجرای تشریفات و مقررات مناقصه و مزایده معاف اشاره کرد. همچنین فروش کالا از طریق بورس کالا، بر اساس قانون از ۱۰ درصد معافیت مالیات بر درآمد برخوردار می باشد و کالاهای معامله شده در بورس، بر اساس قانون از شمول قیمت­ گذاری دولتی معاف می باشند.

از سال ۱۳۹۷ تا به امروز با رونق بازار بورس ایران و پیوستن بخش عمده ای از مردم به بازارهای مالی، در کنار بازار بورس اوراق بهادار کشور از بازارهای دیگری مثل بازار بورس کالا و سازوکارها و بعضی از معاملات آن هم در دسته فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جذاب به حساب می آمدند. بازار بورس کالا از قوانین، شرایط و قسمت های گوناگونی برخوردار است و اگر قصد دارید در آن به فعالیت بپردازید، می بایست به این قسمت ها تسلط پیدا کنید. بورس کالای ایران شامل قسمت های گوناگونی می باشد که در این بین می توان به بازار مشتقه، بازار فرعی، بازار مالی و بازار مشتقه اشاره داشت که در این مطلب کد بورسی قصد داریم بازار فیزیکی بورس کالا را به صورت خاص بررسی کنیم؛

توضیح مختصری درباره بازار فیزیکی بورس کالا

بازار فیزیکی بورس کالا یکی از زیر بخش های بورس کالای ایران به حساب می آید و به همان صورت که از نام آن مشخص است، محلی برای عرضه و معاملات کالاها به حساب می آید. معاملات این بازار تحت قوانین و مقررات مخصوص بورس کالا قرار صورت می پذیرد. لذا به صورت کلی محصولاتی که روانه این بازار می شود، به صورت معمول شامل مواد خامی می باشد که تولیدکنندگان به منظور تولید محصولات خود و فراوری آن‌ ها احتیاج دارند.

حتما بخوانید : عرضه خودرو در بورس کالا چگونه است؟


دو فرق اصلی بین بازار فیزیکی بورس کالا و دیگر بازارهای سنتی وجود دارد؛ نخست این که بازار از قوانین و سازوکاری مشخص برخوردار است و دیگری آن که حجم معاملات بالاست و شفافیت قیمت هم بر بازار حاکم است. لذا قادریم محصولات بازار فیزیکی بورس کالای ایران را به ۴ قسمت تقسیم بندی کنیم که به شرح زیر می باشند:

  1. محصولات کشاورزی مثل جو، گندم، ذرت، شکر، روغن‌ های خام، عدس، زعفران، پسته، برنج، جوجه یک روزه، تخم‌ مرغ و …
  2. محصولات پتروشیمی شامل محصولات شیمیایی و محصولات پلیمری می باشد؛ از محصولات شیمیایی می توان به سود کاستیک، استایرن، اوره، بنزن، دراتیل هگزانول، ارتوزایلن، منو اتیل گلایکول و اسیدسیتریک اشاره داشت و از محصولات پلیمری هم می توان به پلی‌ پروپیلن، پلی‌ اتیلن سنگین و پلی‌ اتیلن سبک، پلی‌ اتیلن‌ ترفتالات و … اشاره داشت.
  3. محصولات صنعتی و معدنی که شامل بیشتر محصولات معدنی مثل فولاد، آلومینیوم، سنگ‌ آهن، روی، کنسانتره فلزات گران‌ بها، سرب و … می باشد.
  4. فرآورده‌ های نفتی مثل روغن، وکیوم، قیر، گوگرد، لوب کات، سلاپس واکس و …

انواع قرارداد در بازار فیزیکی بورس کالا

قراردادهای بازار فیزیکی بورس کالای ایران به صورت کلی به ۴ نوع قراردادهای نقدی، قرارداد نسیه، قرارداد سلف و قراردادهای معاوضه تقسیم می شود که به هریک به شرح زیر می باشند؛

  1. قرارداد نسیه: مثل نسیه‌ های دیگری که شنیده اید، در قرارداد نسیه بازار فیزیکی بورس کالا هم فروشنده کالا را به خریدار تحویل می‌ دهد، ولی خریدار مبلغ آن را در آینده پرداخت خواهد کرد.
  2. قرارداد نقدی: در قراردادهای نوع نقدی توافق می شود که معامله در زمان حال صورت می پذیرد و طرفین معامله باید ظرف نهایتا ۳ روز کاری کالا و وجه معامله را به طرف دیگر معامله تحویل بدهند.
  3. قرارداد معاوضه: در این نوع قرارداد به جای رد و بدل یک کالا با پول، معاوضه کالا به کالا در دستور کار قرار می گیرد. برای مثال فردی که گندم دارد، آن را با زعفران شخص دیگری معاوضه می نماید.
  4. قرارداد سلف: مفهوم قراردادهای سلف عکس قرارداد نسیه می باشد و این بدین معنی است که در قرارداد سلف خریدار هزینه خرید را به فروشنده پرداخت می کند و کالای مشخصی را می خرد و مطابق با قرارداد کالا را در آینده به خریدار تحویل می‌ دهد. در نظر داشته باشید که این روش برای تولیدکنندگان یا فروشندگانی که قصد تامین نقدینگی لازم برای تولید را دارند، کارآمدی بسیار بالایی دارد.

ورود به بازار فیزیکی بورس کالا چگونه است؟

  • نحوه ورود به بازار فیزیکی بورس کالا برای عرضه کنندگان : اگر شما عرضه‌کننده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کالایی هستید و می خواهید برای ورود به بورس کالا و بازار فیزیکی به منظور فروش و عرضه محصول خود اقدام کنید، در ابتدای امر باید شرایط و مدارک لازم بورس کالا را تکمیل نمایید تا در کمیته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هیئت پذیرش درباره درخواست شما مشورت و تصمیم‌ گیری گردد. در ادامه و بعد از اعلام نظر هیئت پذیرش، نتیجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پذیرش یا عدم پذیرش کالای شما در یک زمان حداکثری ۳۰ روزه به شما اعلام خواهد شد.
  • نحوه ورود به بازار فیزیکی بورس کالا برای خریداران : آن دسته از خریدارانی که می خواهند در بازار فیزیکی بورس کالا فعالیت کنند هم در بیشتر اوقات جزو تولیدکنندگان اند که با استفاده از این سازوکار برای تکمیل فرایند تولید خود اقدام می کنند. مشتریانی که اخیرا قصد فعالیت در بازار فیزیکی را دارند، باید بعد از ثبت‌ نام در سجام کد معاملاتی برای خرید از بازار فیزیکی را اخذ کنند. این مشتریان قادرند حقوقی یا حقیقی باشند و با توجه به آن ملزم به ارائه مدارک خاصی به سامانه سجام در راستای ثبت مشخصات خود و دریافت کد معاملاتی مخصوص به خود هستند.

این نکته را در نظر داشته باشید که برای تعریف خریداران در بازار فیزیکی بورس کالا، می بایست به شرایط بازار آن کالا توجه داشت. در بازار فیزیکی بورس کالا، عرضه کنندگان شرایط خرید را برای خریداران تعریف می کنند. با توجه به افزایش تقاضا برای کالاهای عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالا و همچنین توجه به آسیب‌ شناسی که از طرف بورس کالا و سازمان صنعت و معدن صورت گرفته، در اکثر موارد، تولیدکنندگان کالا را از بورس کالا می خرند.

حتما بخوانید : انواع محصولات بورس کالا


در بازار فیزیکی بورس کالا خریداران را به دو گروه خریداران خارجی و داخلی تقسیم می‌ کنند؛ پیش از این که به این دو دسته بپردازیم، با توجه به قوانین جدید از طرف مدیریت نظارت بر کارگزاران، باید کل مشتریان جدیدی که قصد گرفتن کد معاملاتی جهت خرید از بازار فیزیکی بورس کالا را دارند، در سامانه سجام ثبت‌ نام نمایند و در ادامه برای کد گیری اقدامات مربوط را انجام دهند. مدارکی که نیاز است، برای مشتریان حقیقی و حقوقی به شرح زیر می باشد؛

مشتریان حقیقی

 به منظور دریافت کد معاملاتی مشتریان حقیقی، باید مشتری پس از ثبت نام در سامانه سجام، به صورت زیر عمل کند:

  1. ارسال درخواست کتبی به کارگزار به منظور دریافت کد
  2. اقدام برای تکمیل فرم کد گیری مشتریان حقیقی بازار فیزیکی بورس کالای ایران
  3. اقدام برای تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی بازار فیزیکی بورس کالا
  4. ثبت‌ نام در سایت دارایی و امور مالیاتی و ارسال کد رهگیری به کارگزار
  5. ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی
  6. ارسال پروانه بهره‌ برداری اگر پروانه بهره‌ برداری به نام شخص حقیقی باشد؛

مشتریان حقوقی

برای اخذ کد معاملاتی مشتریان حقوقی هم باید مشتری در ابتدای امر در سامانه سجام ثبت‌ نام نماید و در ادامه برای تکمیل ثبت‌ نام به صورت زیر عمل کند:

  1. درخواست کتبی به کارگزاری به منظور دریافت کد
  2. اقدام برای تکمیل فرم کد گیری مشتریان حقوقی بازار فیزیکی بورس کالای ایران
  3. اقدام برای تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقوقی بازار فیزیکی بورس کالای ایران
  4. ارائه مدارک مربوط به شرکت اعم از اساسنامه، روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت، آخرین روزنامه رسمی در مورد اعضا هیئت‌ مدیره و دارندگان امضا مجاز شرکت، شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضا مجاز، رئیس هیئت‌ مدیره و مدیرعامل شرکت
  5. ارائه آخرین صورت‌ های مالی حسابرسی شده به همراه گزارش حسابرس و بازرس قانونی تنها به منظور احراز فعال بودن اشخاص حقوقی
  6. پروانه بهره‌ برداری اگر واحد تولیدی بود
  7. ثبت‌ نام در سامانه انبارها

خرید از بازار فیزیکی بورس کالا چگونه است؟

خرید از بازار فیزیکی بورس کالا

بسیاری از افراد اصلا نمی دانند که مراحل معامله در بازار فیزیکی بورس کالا به چه صورت است و چطور می‌ توان کالایی را در این بازار خریداری کرد. در این بخش از مقاله کد بورسی قصد داریم ۱۲ مرحله برای خرید از بورس کالای ایران را به شما به زبان ساده توضیح دهیم؛

  1. انتخاب کارگزار : نخستین گام برای معامله همین است و خریدار و فروشنده می بایست کارگزار مورد نظر خود را اولین گام انتخاب نمایند.
  2. دریافت کد مشتری : هم خریداری و هم فروشنده می بایست کد مشتری را از بورس دریافت نمایند تا قادر شوند برای فعالیت در این بازار اقدام کنند.
  3. سپردن وجه تضمین به اتاق پایاپای : فروشنده می بایست تضامینی را به منظور انجام معامله پرداخت کند که میزان و نوعش را اتاق پایاپای تعیین می کند.
  4. تکمیل فرم ثبت سفارش : خریدار می بایست فرم ثبت سفارش را نزد کارگزار تکمیل و قیمت پیشنهادی را هم در فرم درج نماید.
  5. واریز حداقل سپرده : در گام پنجم خریدار می بایست حداقل سپرده لازم را به حساب وکالتی فروشنده که آن را به اتاق پایاپای بورس کالا معرفی کرده است، واریز نماید.
  6. انتقال سفارش به تالار معاملات : با انجام مراحل بالا، در ادامه باید کارگزار سفارش مشتری را به تالار معاملات منتقل نماید.
  7. شرکت در حراج : کارگزار به نمایندگی از مشتری در حراج حاضر می‌ شود و معامله را در تالار بورس صورت می پذیرد.
  8. واریز باقیمانده مبلغ : در این گام خریدار می بایست باقیمانده مبلغ را پس از کسر سپرده اولیه واریز نماید.
  9. تسویه اسنادی معاملات : اتاق پایاپای اسناد معاملاتی را مورد بررسی قرار می دهد تا از این موضوع اطمینان حاصل کند که معامله از نظر سند و مدرک مشکلی نداشته باشد و در ادامه برای صدور اسناد معاملاتی اقدام خواهد کرد.
  10. تسویه مالی : تسویه مالی نیز می بایست در اتاق پایاپای انجام می شود.
  11. انتقال وجوه به حساب معامله‌ گران : زمانی که هزینه‌ ها کسر شدند، وجوه باقیمانده به حساب تریدرها انتقال داده می شود.
  12. تحویل کالا : در انتها فروشنده که از قبل زمانی را برای تحویل کالا تعیین کرده است، باید در این زمان، کالا را به خریدار تحویل دهد.

خرید از مچینگ چه شرایطی دارد؟

ولی بعضی اوقات هم پیش می آید که حجم تقاضا از حجم عرضه کمتر باشد و این بدین معنی است که خریدار کمی در بازار وجود دارد. بنابراین تمام کالای عرضه شده در زمان عرضه فروخته نمی شود و قسمتی از آن به صورت مازاد باقی خواهد ماند؛ بازار فیزیکی بورس کالا این کالاها را وارد سیستم مازا عرضه می کند تا خریداران بتوانند این فرصت را مورد استفاده قرار دهند. زمانی که زمان معاملات تالار تمام می شود، کارگزاران خریدار قادرند کالای مازاد را که حالا نرخ آن هم کشف شده است، در دفاترشان خریداری نمایند. البته کارگزار فروشنده نیز می‌ تواند بعد از پایان معاملات آن روز و تا پیش از آغاز معاملات در روز بعدی، مازاد عرضه را حذف نماید.

نکته مهم : خریداران این بازار افرادی اند که به صورت معمول برای تولیدات خود نیازمند مواد اولیه هستند. در بازار فیزیکی بورس کالا، عرضه‌ کنندگان شرایط را برای خریداران تعیین می کنند. تقاضای کالا در این بازار خوب است و تعداد زیادی از تولیدکنندگان مواد لازم خود را از این بازار خریداری می کنند. خریداران بازار را می‌ توان به دو دسته‌ خریداران داخلی و خارجی تقسیم بندی کرد. در بخش بعدی شرایط پذیرش و احراز کالا در بازار فیزیکی بورس کالا را بررسی خواهیم کرد.

شرایط پذیرش و احراز کالا در بازار فیزیکی بورس کالا

۱) متقاضی بایستی سابقه فعالیت قابل اتکا در بازار کالای مورد پذیرش داشته باشد و همچنین چشم‌ انداز روشنی از تداوم فعالیت متقاضی وجود داشته باشد.

۲) میزان عرضه کالا به وسیله متقاضی به شکلی باشد که امکان کشف عادلانه قیمت را در بورس فراهم آورد.

۳) کالا نباید مشمول محدودیت‌ هایی مثل محدودیت قیمت‌ گذاری قانونی و انحصار در عرضه یا تقاضا باشد که مانع از کشف عادلانه قیمت کالا شود.

جالب است بدانید که هیئت پذیرش در زمان پذیرش هر کالا، حداقل عرضه سالانه و حداقل درصد عرضه در بورس از کل تولید سالانه برای تولیدکنندگان و از کل واردات سالانه برای وارد کنندگان را تعیین می کند و  تغییر حداقل‌ های مذکور  به پیشنهاد بورس و تایید هیئت پذیرش امکان پذیر خواهد بود. ضمن آنکه عرضه کننده کالا در بورس، باید مقررات مربوطه مثل الزامات دستورالعمل پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس کالای ایران و ضوابط مربوط درباره افشای اطلاعات عرضه کالا را رعایت کند.

بررسی درخواست پذیرش کالا چگونه است؟

بورس حداکثر ظرف ۳۰ روز بعد از تاریخ ثبت درخواست، گزارش کارشناسی خود در مورد شرایط پذیرش را به انضمام مستندات مربوط به هیئت پذیرش می فرستد. چارچوب گزارش کارشناسی مزبور، به پیشنهاد بورس و تصویب هیئت پذیرش مشخص خواهد شد. البته این را هم باید در نظر داشت که هیئت پذیرش حداکثر ظرف ۳۰ روز پس از دریافت گزارش و مستندات مربوط از بورس، نظر کتبی خود را با ذکر دلایل مبنی بر تایید یا رد پذیرش کالا، از طریق بورس به متقاضی اعلام خواهد کرد.

حتما بخوانید : سوالات بورس کالا خودرو


در صورت رد درخواست، متقاضی می تواند مراتب اعتراض خود را حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز پس از ابلاغ تصمیم هیئت پذیرش، به دبیرخانه سازمان اعلام نماید. رای هیئت مدیره سازمان در ‌مورد بررسی مجدد موضوع یا تایید نظر هیئت پذیرش، به منظور متقاضی، هیئت پذیرش و بورس لازم الاجراست. بدین شکل چنانچه هیئت مدیره سازمان اعتراض متقاضی را موجه بداند، درخواست متقاضی می بایست در نخستین جلسه هیئت پذیرش مجددا مطرح شود.

همچنین اگر درخواست متقاضی رد شود و به آن اعتراض نکند یا پس از اجرای رای تجدید‌نظر هیئت مدیره سازمان در هیئت پذیرش رد شود، طرح مجدد درخواست متقاضی در هیئت پذیرش حداقل بعد از ۶ ماه و انجام دوباره تمام مراحل و پرداخت حق پذیرش، امکان‌ پذیر خواهد بود. می بایست به این نکته توجه کنید که درج نام کالای پذیرفته شده در فهرست نرخ‌ های بورس، به احراز تمامی موارد تعیین شده به وسیله هیئت پذیرش نیازمند است. ضمن آنکه در صورت عدم عرضه کالای  یک عرضه کننده در بورس ظرف مدت ۶ ماه از درج آن در فهرست نرخ‌ های بورس، پذیرش آن در بورس لغو شده و پذیرش مجدد آن منوط به طی فرآیند پذیرش است.

مزایای بازار فیزیکی بورس کالا چیست؟

  • مطابقت تمام و کمال عرضه و تقاضا واقعی
  • عدم مشمولیت کالاهای این بازار از قیمت‌ گذاری دولتی
  • انجام معامله به روش های گوناگونی مثل پرداخت نسیه
  • عدم احتیاج به مناقصه و مزایده برای معامله کالاهای این بازار
  • معافیت مالیات بر درآمد ۱۰ درصدی که مشمول فروش کالا می‌ شود.

عوامل مؤثر در تحلیل قیمت کالاها

در واقع قیمت کالا همان مقدار پولی است که برای کالا یا خدمت به ازای استفاده از آن، به سویله مصرف کننده پرداخته می شود. قیمت تنها عامل از عناصر بازاریابی است که موجب ایجاد درآمد می شود. عوامل بسیاری در تعیین قیمت کالا ها اثرگذارند که در این بخش از این مقاله کد بورس به مهم ترین آن ها اشاره کرده ایم؛

  • شرایط اقتصادی : یکی از شرایط تاثیرگذار در تعیین قیمت کالا، شرایط اقتصادی است که به صورت معمول با توجه به میزان نرخ بهره، نرخ تورم، رونق یا رکود اقتصادی بر هزینه های تولید اثرگذارند.
  • هدفی خاص : بیشتر افراد با توجه به اهداف بازاریابی که در سر دارند، قیمت ها را مشخص می کنند. بعضی دیگر برای بقای شرکت و دوام آن در بازار تلاش می کنند و قیمت بالایی در نظر می گیرند و بعضی دیگر هم برای معروف شدن قیمت های خود آن ها را بسیار پایین تعیین می کنند.
  • قوانین مقرر : چنانچه بازاریاب ها بخواهند به شکل درست و استاندارد قیمت ها را تعیین نمایند، می بایست از قوانین و مقررات دولتی مربوط با قیمت گذاری کالا اطلاعات کافی داشته باشند.
  • سازمان های قیمت گذاری : در بعضی از شرکت ها قیمت کالاها به صورت معمول به وسیله مدیران بازاریابی، فروش و مدیران محصول تعیین می شود.
  • به شکل خودسرانه : برخی افراد به شکل خودسرانه و بدون پیروی از قوانین و مقررات، برای تعیین قیمت کالاهای خود اقدام می کنند که این کار خلاف قوانین است و مجازات به همراه خواهد داشت!

قیمت گذاشتن مناسب بر روی‌ کالا یکی از حائز اهمیت ترین عوامل موثر در میزان موفقیت هر کسب و کار به حساب می آید، به همین خاطر انجام روش استاندارد تعیین قیمت بر روی محصولات و خدمات بسیار حائز اهمیت است؛ از همین روی می بایست تمام این عوامل را در نظر بگیرید و بهترین روش را به منظور تعیین قیمت کالای مورد نظر خود انتخاب نمایید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

بازار بورس ایران از قسمت های گوناگونی مانند فرابورس، بورس و بورس کالا تشکیل شده است که یکی از قسمت های اصلی بورس کالا، بازار فیزیکی محسوب می شود که افراد در آن برای معامله کالاهای خود اقدام می نمایند. کالاهایی مانند محصولات کشاورزی، پتروشیمی و صنعتی و معدنی در بازار فیزیکی بورس، با قراردادهای متفاوتی مثل سلف، نسیه و نقدی معامله می‌ گردند که در این مطلب کد بورسی در مورد ابعاد مختلف آن ها باهم صحبت کردیم.

همان طور که صحبت کردیم، در بازار فیزیکی به صورت کلی ۴ گروه کالایی اصلی وجود دارد که شامل محصولات صنعتی و معدنی، محصولات پتروشیمی، فرآورده‌ های نفتی و محصولات کشاورزی می شود؛ به شکل کلی و همان طور که از نام این بازار پیداست، کلاها به صورت فیزیکی مورد معامله قرار می گیرند. نکته دیگر این که در این بازار معاملات می‌ تواند به صورت نقدی، سلف کشف پریمیوم باشد. اطلاعات کل بازار فیزیکی بورس کالا را قادرید از سایت بورس کالا مطالعه کنید؛ همچنین قادرید به تابلوی معاملات برخط بازار فیزیکی بورس کالای ایران مراجعه نمایید و اطلاعات بروز و دقیق را از آن جا پیگیری فرمایید.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب به این پرداختیم که بازار فیزیکی بورس کالا چیست و چطور می توان در آن فعالیت کرد.

همچنین اگر دوست دارید همه چیز درباره خرید ربع سکه از بورس کالا را یاد بگیرید، همین الان این مطلب را مطالعه فرمایید؛

حال که دیگر می دانید بازار فیزیکی بورس کالا چیست و چطور کار میکند، فکر می کنید فعالیت در این بازار مناسب شخص شماست یا خیر؟

برای دوستانتان بفرستید: