برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بازار آتی زعفران چیست و چطور وارد آن شویم؟

بازار آتی زعفران چیست و چطور کار می کند؟ این سوالی است که کاربران زیادی زیر پست های مختلف مربوط به بورس کالا از ما پرسیده بودند و همین باعث شد تا تصمیم بگیریم در این مطلب به صورت تخصصی و به زبان ساده، به این بپردازیم که بازار آتی زعفران چیست و نحوه معامله در بازار آتی زعفران چگونه است تا در انتها بتوانیم تصمیم بگیریم که بازار آتی زعفران برای سرمایه گذاری ما مناسب است یا خیر، پس اگر شما هم اهل سرمایه گذاری در بازارهای مالی مختلف هستید و دوست دارید نحوه سرمایه گذاری در بورس کالا و به خصوص زعفران در بورس کالا را یاد بگیرید، این مطلب برای شما مناسب است، در غیر این صورت، این مقاله کاربردی برای شما نخواهد داشت؛

بازار آتی زعفران چیست

معامله زعفران در بورس کالای ایران یکی از رایج ترین تجارت ها در حوزه ادویه به حساب می آید. سهامداران در بورس کالا زعفران با استفاده از داده های موجود و تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، قادرند سود بسیار خوبی از طریق این نوع از معاملات به دست آورند. قیمت زعفران در بورس کالا نیز خرید از این بازار را گزینه بسیار خوبی برای تاجران معتبر تبدیل کرده است، ولی شما چقدر از بورس کالا زعفران آگاهی دارید؟ آیا مطلع هستید که بورس زعفران تا چه اندازه می تواند برای شما سود به همراه داشته باشد؟ اصلا بورس کالا به چه منظوری راه اندازی شده است و چه اثری روی تجارت این محصول گذاشته است؟ چه افرادی قادرند به خرید زعفران در بورس بپردازند؟ در این مطلب کد بورسی قصد داریم تمامی این سوالات را پاسخ دهیم و به صورت کلی یک دید کلی نسبت به بازار آتی زعفران در ایران به شما بدهیم.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


بازار کالاهای پایه مثل زعفران در ایران، همواره محدودیت ها و سختی های ساختاری بسیاری داشته است. قسمت عمده ای از این مشکلات به استفاده نکردن از ابزارهای نوین اقتصادی و ساختار نامناسب و ناکارآمدی بازار زعفران ارتباط دارد. البته با وجود تلاش های بسیار برای اصلاح این ساختار، هرگز شاهد بازدهی مناسب در این حوزه نبوده ایم! دولت های گوناگون به منظور تنظیم بازار و تعیین قیمت زعفران برای مصرف کنندگان و همچنین صادرکنندگان تلاش های فراوانی کرده اند، ولی تولید و توزیع این محصول و دیگر محصولات کشاورزی همواره با مسائل زیادی روبرو بوده است.

قرارداد آتی زعفران یعنی ما امروز زعفران را می خریم، ولی قصد داریم در آینده آن را تحویل بگیریم و پول آن را پرداخت کنیم. به چنین قراردادی در بورس کالا زعفران که ددر طول آن زعفران را امروز و به قیمت امروز خریداری می کنیم، ولی تحویل و پرداخت وجه آن در آینده انجام خواهد پذیرفت، قرارداد آتی زعفران گفته می شود. در حقیقت در همچین قراردادی طرفین قرارداد متعهد به تحویل کالا و پرداخت وجه آن در تاریخ مشخصی در آینده خواهند بود.

هر دو طرف هم برای تضمین انجام تعهد خود، بایستی مبلغ تعیین شده ای را در اختیار بورس کالا به عنوان امانت قرار دهند. این نوع معامله برای آن دسته از افرادی مناسب است که همواره سعی در مدیریت ریسک در معاملات و سرمایه گذاری های خود دارند. به عنوان مثال کشاورز یا تولید کننده زعفران می خواهد از این موضوع اطمینان حاصل کند که در فصل برداشت محصول از نوسان قیمت در امان است. از طرفی تاجر زعفران هم برای برنامه ریزی و بودجه بندی باید مقدار و قیمت خریدهای آینده خود را تعیین نماید. در ادامه بیشتر در مورد این که بازار آتی زعفران چیست و چطور باید وارد آن شویم صحبت خواهیم کرد؛

برای ورود به بازار آتی زعفران باید محصول زعفران داشته باشیم؟

بازار بورس جهت اتصال تولید کننده واقعی به خریدار راه اندازی شده است، لذا به این منظور که تولید کننده بتواند محصول خود را پیش فروش نماید و سود خود را از دست ندهد ولی بازار بورس بازار معامله است، افراد گوناگون و سرمایه‌ گذاران گوناگونی برای ورود به آن اقدام می کنند. لذا احتیاجی نیست که به منظور ورود به بازار بورس زعفران حتما کالای زعفران را داشته باشید، لذا می‌ توانید با توجه به افزایش یا کاهش قیمت استراتژی خوبی را اتخاذ کنید و نقش خریدار یا فروشنده را عهده دار شوید.

حتما بخوانید : دریافت کد معاملاتی بورس کالا | چگونه کد بورس کالا بگیریم؟


به عنوان مثال نقش فروشند را ایفا کنید و بعد از این که قیمت زعفران کم شد، موقعیت خود را به خریدار تغییر داده و سود خوبی از این طریق به دست آورید. در حقیقت جذابیت بازار بورس این است که محدودیتی برای شما در نظر گرفته نمی شود و حتی کسانی که تولیدکننده زعفران هستند نیز با کاهش قیمت می تواند نقش خریدار را ایفا کنند و سود کسب کنند و در زمان مقرر کالای خود را به فروش برسانند یا به انبار بازار بورس تحویل دهند.

نحوه معامله در بازار آتی زعفران

نحوه معامله در بازار آتی زعفران

نخستین مرحله به منظور خرید و فروش زعفران در بازار بورس کالا، دریافت کد معاملات آتی می باشد. البته این را باید در نظر داشته باشید که افرادی که کد معاملات مشتقه یا آتی سکه دارند، نیاز به دریافت کد جداگانه برای بورس کالا نخواهند داشت. لذا آن ها قادرند با همان کد برای معاملات آتی زعفران اقدام کنند. بعد  از دریافت کد معاملاتی، هر شخصی قادر است با افزایش موجودی حساب عملیاتی خود به مقدار لازم، معاملات مورد نظر خود را در دستور کار قرار دهد.

به این منظور کافی است وارد سامانه آنلاین معاملاتی خود در کارگزاری شوید و با انتخاب کالایی مثل زعفران، سررسید شهریور با نماد SAFSH99 برای فروش یا خرید زعفران اقدام کنید. این را در نظر داشته باشید که مثل هر بازار دیگری، در بورس کالا زعفران نیز با خرید به قیمت‌ های پایین و فروش به قیمت‌ های بالاتر می توان به سود بسیاری دست پیدا کرد. البته این را هم باید در نظر داشت که این بازار دوطرفه است و این بدین معنی است که بدون داشتن هیچ زعفرانی می توانید موقعیت فروش باز کنید و بعد از کاهش قیمت، با باز کردن موقعیت خرید، سود ببرید.

همچنین تولیدکنندگان زعفرانی که محصول دارند نیز قادرند در این بازار موقعیت فروش باز کنند و در ادامه هنگام موعد قرارداد، زعفران را به انبار تحویل بدهند. البته این را هم باید مجددا اشاره کنیم که در این بازار نیاز نیست حتما زعفران داشته باشید. لذا می‌ توانید قبل از موعد قرارداد، با باز کردن موقعیت معکوس، از بازار خارج شوید و این بدین معنی است که چنانچه خرید دارید، بفروشید و اگر فروش دارید، برای خرید زعفران اقدام نمایید. در بازار آتی زعفران می توان با استفاده از داده‌ های موجود، تحلیل های تکنیکال و بنیادی انجام داد.

حتما بخوانید : بورس کالای ایران چیست | صفر تا صد بورس کالا


داده های معاملاتی در بخش تکنیکال سامانه معاملاتی مختلف موجود است و می‌ توان با استفاده از آن تحلیل قیمتی لازم در تایم فرم های گوناگون را انجام داد. در تحلیل بنیادی نیز می بایست بر عرضه و تقاضا، تغییرات نرخ دلار، قوانین و مقررات، تعرفه‌ های کشورهای واردکننده زعفران و … مسلط باشید. به عنوان مثال به منظور بررسی میزان عرضه بایستی میزان تولید زعفران را در هر دوره مورد بررسی قرار دهید. از طرفی میزان تقاضا با میزان مصرف داخل و صادرات در ارتباط است. البته این را هم باید بیان کرد که انتخاب شیوه تحلیل به شخص و میزان تسلط او وابسته است و می تواند برای هر معامله گر متفاوت باشد.

مشخصات قرارداد آتی زعفران در بورس کالا

دامنه نوسان : ۵ درصد روزانه

اندازه هر قرارداد : ۱۰۰ گرم

حداقل وجه تضمین : ۷۰ درصد وجه تضمین اولیه

کارمزد خرید و فروش : ۳۰۰ تومان برای خرید و ۳۰۰ تومان برای فروش روی هر قرارداد

زمان معاملات : شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۷ و پنجشنبه ها از ساعت ۱۰ تا ۱۶

وجه تضمین اولیه : وجه تضمین اولیه مقدار پولی است که معامله ‌گر بایستی در حساب خود نزد کارگزار خود داشته باشد تا بتواند موقعیت خرید یا فروش باز کند

دامنه نوسان قراردادهای آتی زعفران در بورس

دامنه نوسان در قراردادهای آتی زعفران مثبت و منفی ۵ درصد است که مبنای قیمت گذاری آن، قیمت تسویه معاملاتی روز پیش در نظر گرفته می شود و باید در نظر داشته باشید که امکان سفارش با قیمت بالاتر یا پایین‌ تر از این بازه وجود نخواهد داشت. به عنوان مثال زمانی که فروشندگان انتظار قیمتی بیشتر از این بازه دارند، هیچ سفارشی ثبت نخواهند کرد، بنابراین در این بازه حاضر به فروش نخواهند شد که در این شرایط صف خرید ایجاد خواهد شد. در مقابل هم زمانی که خریداران انتظار قیمتی کم تر از این بازه را دارند، هیچ سفارشی ثبت نخواهند کرد، بنابراین در این بازه حاضر به خرید نخواهند شد که در این شرایط شاهد صف فروش در نمادهای اینچنینی خواهیم بود.

کارمزد معاملات در بورس زعفران چقدر است؟

کارمزد کار گذار در هر خرید و فروش : سهم خریدار و فروشنده هر کدام ۲۰۰ هزار تومان

کارمزد شرکت بورس کالا : سهم خریدار و فروشنده هر کدام ۱۰۰ هزار تومان

عوامل موثر بر عرضه زعفران در در بازار آتی

۱) نیروی کار و تجهیزات : هر اندازه که نیروی کار ارزان قیمت تر باشد، میزان تولید هم رفته رفته بیشتر می شود. به دلیل سخت بودن کار کشاورزی به ویژه در زمان برداشت زعفران به صورت معمول افراد از کشت این گیاه صرف نظر خواهند کرد. وجود روش های سنتی کشت یکی از دلایل جلوگیری از پیشرفت کشت و افزایش سطح زیر کشت محصولات در ایران و همین طور زعفران است. با آغاز مکانیزه شدن کشاورزی و همچنین کشت زعفران مطمئنا کشت این محصول در ایران بیشتر می شود که این امر موجبات افزایش میزان عرضه را فراهم خواهد کرد.

۲) شرایط آب و هوایی : کاهش بیش از حد دما، سرمازدگی و از بین رفتن یا کاهش گل زعفران را به همراه خواهد داشت. بنابراین موجب کاهش محصول زعفران و کاهش مقدار عرضه در بازار بورس می شود که در نهایت، قیمت زعفران را در بورس کم می کند. همچنین وقوع خشکسالی ها امکان دارد بر روی عرضه زعفران حتی به عنوان یک گیاه کم آب اثرگذار باشد.

۳) افزایش و کاهش قیمت زمین و تغییر کاربری : مطمئنا افزایش و کاهش قیمت زمین نیز می تواند اثر مستقیمی در تمامی فعالیت های کشاورزی داشته باشد که زعفران نیز از این قائله مستثنی نیست. بدین صورت که افراد با افزایش قیمت زمین ترجیح می دهند که زمین خود را به فروش برسانند و پول آن را در کاری سرمایه گذاری نمایند و فروختن زمین موجب کاهش تولید و در نهایت کاهش عرضه می شود. تغییر کاربری زمین های کشاورزی نیز آفتی است که اقدام به نابودی کشاورزی کرده است. با تغییر کاربری زمین های کشاورزی تولید نیز به تدریج کم می شود.

۴) بیمه کشاورزی : کشاورزی یکی از ریسکی ترین مشاغل در ایران می باشد و به صورت معمول افراد به این دلیل که این شغل تحت تاثیر عوامل اقلیمی است که غیر قابل کنترل هستند، سعی می کنند به این بازار ورود نکنند، ولی در حال حاضر با وجود بیمه‌ های کشاورزی این ریسک در بازار کشاورزی کاهش یافته و افراد بیشتری برای ورود به این بازار ترغیب شده اند که این امر می تواند مجوب افزایش تولید و افزایش عرضه به بازار نیز شود.

نحوه محاسبه سود و ضرر در بازار بورس زعفران

در انتهای هر روز معاملاتی، قیمتی که در تعهد معاملاتی نوشته‌ شده با قیمت تسویه هر روز محاسبه خواهد شد و تفاوت این قیمت به شکل سود به حساب افراد واریز یا به صورت ضرر از حساب مشتریان کسر می شود. برای مثال در یک تعهد معاملاتی قیمت هر گرم زعفران ۱۲ هزار تومان در نظر گرفته شده است و قیمت تسویه در روز معامله ۱۴ هزار تومان به ازای هر گرم زعفران است؛ لذا خریدار ۲ هزار تومن به ازای هر گرم زعفران سود به دست آورده است. حالا چنانچه قیمت تسویه در روز معامله ۱۰ هزار تومان به ازای هر گرم زعفران باشد، خریدار ۲ هزار تومان به ازای هر گرم ضرر خواهد کرد.

آربیتراژ در بازار آتی زعفران چیست؟

آربیتراژ یکی از تکنیک‌ های سودآوری در بازار آتی به حساب می آید که در آن از اختلاف قیمت خرید و قیمت فروش زعفران، قادرید سود بگیرید. در حقیقت مفهوم آربیتراژ این گونه است که معامله‌ گر وقتی که قیمت زعفران در بازار بورس به پایین‌ تر از حد معمول خود رسیده است، زعفران می خرد و آن را نگه می دارد؛ حال امکان دارد شرایطی پیش بیاید که قیمت زعفران در بازار آتی از حدی که برای خرید اقدام کرده ایم بیشتر شود که در این صورت بهترین فرصت برای فروش زعفران خواهد بود.

در حقیقت این اختلاف قیمت در دو بازار بورس و بازار آتی می‌ تواند افزایش دارایی شما را به همراه داشته باشد که البته انجام این معاملات به دانش و تجربه کافی نیاز خواهد داشت. برای سنجش کل جوانب آربیتراژ و موفقیت در این تکنیک باید اطلاعاتی مثل میزان وجه تضمین تعیین شده تا موعد مقرر قرارداد را در اختیار داشته باشید.

حتما بخوانید : تفاوت های بورس و فرابورس در چیست؟


همین طور آگاهی از میزان نوسان قیمت در بازار آتی هم در روند محاسبه سود آربیتراژ اثرگذار است. حال با داشتن این اطلاعات می‌ توانید به سراغ محاسبه سودآوری در این معامله بروید که در ادامه جهت فهم بیشتر موضوع، مثالی برایتان آورده ایم. در بازار آتی زعفران با استفاده از آربیتراژ هم می‌ توان سود کرد و این بدین معنی است که گواهی سپرده زعفران را باقیمت پایین از بازار بورس اوراق بهادار خرید کرد و در بازار آتی، قرارداد زعفران را با قیمت بیشتر به فروش رساند و از تفاوت بین دو بازار سود به دست آورد. به منظور ورود به فرایند تحویل قراردادهای آتی زعفران باید حداقل ۱۰ قرارداد داشت. بدین ترتیب برای آربیتراژ بایستی حداقل ۱۰ قرارداد فروش در بازار آتی گرفت و در بازار گواهی سپرده زعفران ۱۰۰۰ واحد (هر واحد یک گرم) خریداری کرد.

چرا وارد بازار آتی زعفران شویم؟

  • سرمایه گذاران زیادی در این بازار وجود دارد و این خود موجب ایجاد نقدینگی‌ های بالایی در این بازار می شود.
  • قیمت در زمان بستن قرارداد تعیین خواهد شد و ریسک کاهش قیمت و ضرر کردن را تا حدودی از بین خواهد رفت.
  • قیمت مطابق با حجم معاملات و میزان عرضه و تقاضای محصول مشخص خواهد شد، لذا قیمت مناسبی به منظور معامله ایجاد می شود.
  • در بازار بورس در صورتی که هر کدام از طرفین به تعهد خود عمل نکنند جبران خسارت وارده می شود، لذا بازار بورس بازار عادلانه تری نسبت به بازار سنتی محسوب می شود.
  • کشاورزان و تولیدکنندگان قادرند پیش از تولید محصولشان برای فروش بخشی از محصول خود اقدام نمایند تا بدین ترتیب نگرانی‌ های فروش محصول را تا حد زیادی کاهش دهند.

نکات مهم درباره بازار بورس کالا زعفران

  1. به داشتن حساب های جداگانه برای خرید و فروش احتیاجی نمی باشد.
  2. در زمان رسیدن هر محصولی ابتدا قیمت آن به علت افزایش عرضه کاهش پیدا خواهد کرد.
  3. می توانید در بازار بورس بعضی اوقات فروشنده و بعضی مواقع نیز در نقش خریدار ظاهر شوید و این امر به صورت کامل به استراتژی شما بستگی خواهد داشت.
  4. بازار بورس یک بازار دو طرفه به حساب می آید و این بدین معنی است که نیاز هست برای این فعالیت در این بازار، حتما معامله گر خوبی باشید و تحلیل‌ های درستی را انجام دهید؛ بنابراین نباید بدون این که تحلیل تکنیکال و بنیادی را بلد هستید و تجربه کافی را در زمینه تحلیل دارید، برای ورود به این بازار اقدام نمایید.

نتیجه گیری و کلام پایانی

مشکلاتی مثل نوسان کاذب قیمت زعفران در ایران، دشواری در مدیریت ریسک، نبود نظام قیمت گذاری شفاف، نبود سیستم اجرایی و نظارتی، نبود سیستم جمع آوری، پردازش و تحلیل اطلاعات و آمار مربوطه و نهایتا ناهماهنگی قسمت های تولیدی و بازرگانی، تصمیم گیران را بر آن داشت که بورس های کالای ایران مثل بورس کالا زعفران را ایجاد نمایند. نخستین مرحله برای خرید زعفران یا انجام معامله زعفران در بورس کالا زعفران ایران، دریافت کد معاملات آتی است. در این بازار نیز با خرید در قیمت های پایین و فروش در قیمت های بالاتر قادر به کسب سود خواهید بود.

البته باید این را هم گفت که این بازار دوطرفه می باشد و این بدین معنی است که بدون داشتن هیچ زعفرانی می توان موقعیت فروش گرفت و بعد از کاهش قیمت، با اخذ موقعیت خرید سود خوبی به دست آورید. در بورس کالا زعفران و بازار آتی زعفران می توان با استفاده از داده های موجود، تحلیل های تکنیکال و بنیادی انجام داد. می‌ توان با استفاده تحلیل های بنیادی و تکنیکال، اقدام به خرید زعفران کرد و با بالا رفتن قیمت زعفران نیز می تواند به نفع شما تمام شود. در پایان امیدوارم دریافته باشید که ماهیت بازار آتی زعفران چیست و سازوکار آن به چه صورت است.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب به این پرداختیم که بازار آتی زعفران چیست و چطور می توانیم برای ورود به بازار آتی زعفران اقدام کنیم.

همچنین اگر دوست دارید با انواع بازارهای بورس اوراق بهادار آشنا شوید، توصیه می کنم حتما این مطلب را با دقت بخوانید.

حال که دیگر می دانید بازار آتی زعفران چیست فکر می کنید سرمایه گذاری در قراردادهای آتی زعفران برایتان جذاب است؟

برای دوستانتان بفرستید: