Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
دلایل سرمایه گذاری در بورس {جوری که قانع شویم} | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دلایل سرمایه گذاری در بورس {جوری که قانع شویم}

آیا در حال حاضر دلیل محکمی برای سرمایه گذاری در بورس وجود دارد که بتواند سرمایه گذاران را برای این کار ترغیب کند؟! با توجه به دخالت های پیشین دولت و دستکاری های انجام شده، قصد داریم بررسی کنیم که دلایل سرمایه گذاری در بورس در حال حاضر چیست و سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه ایران چرا قصد سرمایه گذاری در بورس را دارند. اگر شما هم دوست دارید دلایل سرمایه گذاری در بورس توسط سهامداران را متوجه شوید، تنها کافی است این مطلب را به دقت تا انتها مطالعه کنید، چرا که تماما علت سرمایه گذاری در بورس را توضیح داده ایم.

دلایل سرمایه گذاری در بورس

بورس همواره محل مناسبی برای تبدیل پس‌ انداز و مازاد نقدینگی به سرمایه‌ گذاری، تولید ثروت و ارزش‌ آفرینی است. به صورت کلی دلیل این که افراد موفق، سرمایه گذاری در بورس را انتخاب می کنند، کسب بازدهی مناسب بازار سرمایه در بلندمدت محسوب می شود. بسیاری از افراد خارج از بازار بورس با شنیدن اسم بازار بورس تصویری از نوسانات شدید قیمتی و محلی استرس‌ آور که در نهایت قاتل پول و سرمایه‌ های‌ شان خواهد بود در تصورشان می آید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در ذهن بیشتر مردم لغت بورس مترادف با ریسک است و مردم همواره خوشحال در پی سرمایه‌ گذاری‌ هایی مانند سود بانکی، خرید مسکن و خرید طلا می‌ روند و همواره از بازار بورس اجتناب می کنند، گویی سرمایه‌ های‌ شان را از یک تصادف مرگبار حفظ  کرده‌ اند و حس فردی را دارند که به سلامت در حال عبور سرمایه اش از هزار توی سخت زندگی است، ولی متاسفانه نمی‌ دانند بازار بورس چه پتانسیل هایی برای افزایش سرمایه و سرمایه گذاری دارد! علی رغم تصور مردم بازار بورس به دانش علمی خیلی بالایی احتیاج ندارد و هستند افرادی که با نگاه سنتی در بورس و سرمایه گذاری های بلندمدت، سودهای بسیار بالایی کسب کرده اند.

۱) سودآوری بالای بورس در طول زمان

عامل اصلی که موجب جذابیت بازار بورس است، کسب سود مناسب در آن می باشد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در دهه ۸۰ که هدف آن برآورد بهترین عملکرد سرمایه گذاری بود، این طور نتیجه گیری شد که بازار سرمایه پس از سکه و طلا بهترین بازار برای سرمایه‌ گذاری به شمار می رود، ولی باید در نظر داشت که این تحقیق صورت گرفته که سرمایه گذاری در سکه و طلا را قبل از بورس نشان می داد، مربوط به سال ۹۰ است و این در حالی است که عمده رشد بورس در طول فاصله زمانی ۹۱ تا ۹۲ بوده است!

اما باید در نظر داشت که در حال حاضر آمار پیشتازی سرمایه گذاری در بورس را ثابت می کند؛ بر اساس آمار انتشار منتشر شده از سال ۷۹ تا امسال بازار بورس توانسته است گوی سبقت را از سایر بازارهای مالی فعال برباید و پرسودترین بازار ایران باشد ولی سرمایه گذاری در همچین بازاری با این میزان سوددهی، می تواند ریسک هایی به همراه داشته باشید ولی خب جذاب ترین موضوع برای سرمایه گذاریان و فعالان بازارهای مالی همواره میزان سودی است که می توانند دریافت کنند نه مقدار ضرری که می توانند متحمل شوند!

۲) قابلیت نقد شوندگی بالا

از دیگر دلایل منطقی و قانع کننده برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه، می توان به امکان نقد شوندگی بالای این بازار اشاره کرد که برای هر سرمایه‌ گذاری اهمیت دارد. مطمئنا چنانچه شما به صورت ناگهانی به پول نقد احتیاج پیدا کند و بخواهید خانه یا ماشین خود را در ۳۰ دقیقه به پول نقد تبدیل کنید، تقریبا می توان گفت که این کار امکان پذیر نیست.

حتما بخوانید : سرمایه گذاری در بورس یا بیمه عمر


ولی چنانچه شما در بازار بورس سرمایه‌ گذاری کرده باشید، این امکان در اختیار شماست که شما در لحظه ای که دوست دارید، سهام خود را به پول نقد تبدیل کنید، البته باید موارد خاصی را هم در نظر داشته باشید؛ در موارد خاصی که معاملات در برخی از نمادهای شرکت های بورسی برای مدتی مشخص متوقف شده باشد، شما امکان این کار را نخواهید داشت. در بازار سرمایه می توانید بر روی بیش از ۵۰۰ سهم خرید و فروش های دلخواه خود را انجام دهید. حداقل یک پنجم این تعداد سهام هر کدام روزانه بیش از ۱ میلیارد تومان مورد معامله قرار می گیرند. این عدد برای بعضی از سهم ها حتی تا ۲۰ برابر هم افزایش می یابد.

۳) حداقل سرمایه گذاری در بورس حتی با ۵۰۰ هزار تومان

مطمئنا سرمایه گذاری در بازار خودرو، املاک و دیگر بازارهای مالی با ۵۰۰ هزار تومان امکان پذیر نیست، ولی یکی از حائز اهمیت ترین مزایای سرمایه گذاری در بورس این است که می‌ توانید حتی با مبلغ ۵۰۰ هزار تومان سرمایه گذاری را آغاز نمایید. گفتنی است که با خرید هر تعداد برگه سهم از یک شرکت بورسی به همان میزان در سود یا ضرر شرکت سهیم خواهید بود و این امکانی است که هرگز در سایر بازارها آن را پیدا نخواهید کرد.

۴) عدم محدودیت مکانی برای انجام معاملات

از دیگر قابلیت های سرمایه‌ گذاری در بازار سرمایه ایران می توان به این موضوع اشاره کرد که شما در هر جایی که باشید، می توانید برای خرید و فروش های مورد نظر خود اقدام کنید. جالب است بدانید که در گذشته معاملات بورس به‌ صورت سنتی انجام می‌ شد، به صورتی که سرمایه گذاران در مکان های تعیین شده برای معامله اقدام می کردند، ولی در حال حاضر تقریبا تمامی مبادلات بورسی به‌ شکل آنلاین و اینترنتی قابل انجام است و همین موضوع کار را بسیار ساده تر از پیش کرده است.

حتما بخوانید : اصول اولیه سرمایه گذاری در بورس چیست؟


بنابراین اهمیتی نخواهد داشت که کجا هستید، بلکه همین که به اینترنت دسترسی داشته باشید، کفایت می کند! بعضی از سرمایه گذاری‌ ها به موقعیت مکانی بستگی دارند، بدین شکل که جابجایی از یک شهر به شهر دیگر یا از یک کشور به کشور دیگر، امکان دارد نتایج سرمایه گذاری شما را متفاوت کند ولی سرمایه گذاری در بورس از هر نقطه‌ ای فقط با دسترسی به اینترنت قابل انجام خواهد بود و در حال حاضر سرمایه گذاران می توانند از اینترنت ۳G و حتی از روستاها هم برای سرمایه گذاری در بورس اقدام کنند و به عنوان یک عضو و سهامدار فعال در بازار سرمایه ایران فعالیت داشته باشند.

۵) گستردگی بازار سهام و اوراق قرضه

به صورت کلی می توان گفت که خرید سهام از اوراق قرضه عملی ریسکی است، ولی برخی از سهام‌ ها به نسبت سایر سهام ها ریسک به مراتب کم تری به همراه خواهند داشت. به عنوان مثال احتمالا با سرمایه‌ گذاری بر روی یک شرکت معروف و بزرگ، ریسک کمتری را برای سرمایه خود بر می دارید ولی سرمایه‌ گذاری بر روی یک شرکت کوچک و بی‌ ثبات با درآمد نامشخص می تواند به همان اندازه که سودهای جذابی نصیب شما می کند، ریسک به مراتب بالاتری را در طول زمان برای شما به همراه داشته باشد، ولی به این خاطر که یک شرکت کوچک‌ تر امکان رشد بیشتری به نسبت یک برند جهانی و قوی دارد، پتانسیل بیشتری برای پرداخت بالاتر خواهد داشت.

دلیل سرمایه گذاری در بورس

عملکرد اوراق قرضه هم مشابه چیزی که توضیح دادیم است، به بیان دیگر شرکت های پر ریسک سوددهی بالایی را پیشنهاد می کنند، ولی قرض کنندگان مطمئن مثل شرکت های دولتی نرخ سود به مراتب کم تری را پیشنهاد می کنند، از همین روی چیدمان سبد دارایی سرمایه گذاران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ترکیبی از سرمایه‌ گذاری‌ ها می‌ تواند اهداف و میزان ریسک‌ موردنظر شما را مورد ارزیابی قرار دهد. چنانچه علم و دانش مدیریت دارایی و سهام را ندارید، بهتر است روش سرمایه گذاری غیر مستقیم را برای سرمایه گذاری در بورس انتخاب کنید.

به این خاطر که مدیریت دارایی شما به وسیله کارشناس مسلط به تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال ریسک سرمایه گذاری شما را تا حدود زیادی کاهش می دهد، همچنین می توانید خودتان به صورت مستقیم در بازار سرمایه سرمایه گذاری کنید؛ به این صورت که سهام های بنیادی بورس را خریداری کنید و به صورت بلندمدت از آن ها نگهداری نمایید تا سود قابل توجهی از این طریق کسب کنید و سرمایه تان و قدرت تصمیم گیری آن را نیز به دیگر افراد و سبدگردان ها هم ندهید.

۶) حفظ سرمایه در برابر تورم

یکی دیگر از دلایل سرمایه گذاری در بورس بدون شک تاثیر سودآوری در طول زمان برای حفظ ارزش پول در برابر اثرات تورمی است. با توجه به شرایط توسعه ای که در حال حاضر در ایران شاهد هستیم، هر سرمایه گذار بایستی در شرایطی که تورم و قیمت ها در بازارهای مختلف به صورت پیوسته در حال تغییر است، ارزش سرمایه خود را حفظ نماید. با توجه به سوابق سرمایه گذاری در بورس، شاید بتوان این طور گفت که سرمایه گذاری بلندمدت در بورس می تواند بهترین گزینه برای افرادی باشد که قصد حفظ ارزش سرمایه خود در برابر تورم را دارند.

۷) مشارکت در اداره شرکت

سهامداران به نسبت سهام خود، مالک شرکت به حساب می آیند، لذا می‌ توانند به همان مقدار نیز در تصمیم‌ گیری درباره نحوه اداره شرکت، انتخاب مدیران و … مشارکت فعال داشته باشند. طبیعتا میزان سرمایه یک سهامدار خرد به اندازه ای نیست که بتواند وارد سهامداران عمده شرکت شود.

حتما بخوانید : نحوه سرمایه گذاری در بورس | آموزش گام به گام سرمایه گذاری در بورس


با این وجود خرید سهام شرکت به معنای مالکیت قسمتی از آن شرکت است و تا وقتی که شخص آن سهام را نگهداری کند، حق و حقوق یک سهامدار را دارد. یک شخص عادی با سرمایه محدود قادر نیست شرکت بزرگی مثل شرکت پتروشیمی تاسیس نماید، اما با خرید سهام یک شرکت پتروشیمی یا هر شرکت دیگر، به اندازه سهامی که دارد می تواند از سوددهی آن شرکت در طول یک سال و همین طور افزایش قیمت سهام آن شرکت در طول زمان استفاده نماید و درآمدزایی کند.

۸) تنوع گزینه‌ های سرمایه‌ گذاری

سرمایه‌ گذاری مستقیم در سهام در بلندمدت بیش ترین بازدهی و ریسک را به دنبال خواهد داشت، به این خاطر که همواره میان ریسک و بازده رابطه‌ ای مستقیم برقرار است. وجود ابزارهایی با ریسک کم تر برای افرادی با قدرت ریسک‌ پذیری کمتر، یک مزیت بازار سرمایه به حساب می آید. در روش سرمایه‌ گذاری غیرمستقیم مثل صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری، سرمایه شخص در اختیار افراد متخصص و مورد اعتماد سازمان بورس قرار می‌ گیرد تا کارشناسان خبره برای سرمایه‌ گذاری اقدام و در پایان سود حاصله را به سرمایه‌ گذاران پرداخت کنند.


همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، ۸ مورد از مهم ترین دلایل سرمایه گذاری در بورس را مورد بررسی قرار دادیم. 

اگر دوست دارید انواع صندوق های سرمایه گذاری در بورس را بشناسید، این مطلب شما را راهنمایی می کند.

برای دوستانتان بفرستید: