برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی – صفر تا صد افزایش سرمایه شرکتها

شرکت ها برای تامین مالی روشی به عنوان افزایش سرمایه شرکت دارند که قصد داریم در این مقاله به زبان ساده آن را توضیح دهیم. شرکتها معمولا برای اینکه بتوانند فعالیت های خود را توسعه دهند و قدرت رقابت خود را حفظ و یا افزایش دهند، به افزایش سرمایه اقدام میکنند، البته بعضی اوقات این کار صرفا برای اصلاح و بهبود ساختار مالی شرکت انجام میشود. حالا اصلا افزایش سرمایه چیست؟ انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی کدام است؟ آیا در افزایش سرمایه شرکت کنیم و مهم تر از همه اینکه تاثیر افزایش سرمایه بر قیمت سهام به چه صورت است؟ در این مقاله تحت عنوان انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی قصد داریم همه چیزی که باید در مورد انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی بدونید رو بهتون توضیح دهیم، مطمئنا این مطلب آموزشی میتواند تمام سوالاتی که در مورد افزایش سرمایه شرکتها در ذهن شماست رو پاسخ دهد.

انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی

به صورت کلی در این مقاله قصد داریم به موارد زیر بپردازیم و با زبان ساده همه چیزی که در خصوص با انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی باید بدونید رو بهتون بگیم :

  • افزایش سرمایه چیست ؟
  • انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی
  • افزایش سرمایه به چه کسانی تعلق می گیرد ؟
  • مراحل افزایش سرمایه در بورس
  • افزایش سرمایه خوب است یا بد ؟
  • آیا در افزایش سرمایه شرکت کنیم ؟
  • تاثیر افزایش سرمایه بر قیمت سهام چیست؟
  • تعداد سهام بعد از افزایش سرمایه چه تغییری میکند؟
  • بهترین نوع افزایش سرمایه کدام است؟
  • پیگیری اخبار افزایش سرمایه از سایت کدال

افزایش سرمایه چیست؟

همانطور که گفتیم شرکت‌ ها برای تامين منابع مالی لازم به منظور پیشبرد طرح‌ های توسعه‌ ای و همچنین پاسخگویی به احتیاجات خود، به نقدینگی جدید نیاز دارند و به افزایش سرمایه اقدام می نمایند. تغییر در میزان سرمایه یکی از راه های تامین مالی شرکت ها محسوب می شود. در بعضی اوقات هم این راهکار جهت اصلاح و بهبود ساختار مالی شرکت استفاده میشود. هر شرکت بورسی یا فرابورسی که قصد داشته باشد سرمایه خود را به هر علتی افزایش دهد، بایستی تعدادی سهام جدید انتشار دهد و به سهامداران بفروشد، بدین شکل مبلغ لازم برای این اقدام تامین خواهد شد. فرق اصلی بین انواع روش های افزایش میزان سرمایه نیز به محل تامین این منابع جدید بر میگردد که در ادامه انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی برای شما شرح داده شده است :

انواع افزایش سرمایه

انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی

به صورت کلی میتوان ۴ دسته مختلف برای افزایش سرمایه شرکت‌ ها در نظر گرفت که این چهار مدل افزایش سرمایه به شرح زیر است :

  1. از محل تجدید ارزیابی دارایی ها
  2. از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران
  3. از محل سود انباشته (سهام جایزه)
  4. از محل سلب حق تقدم و صرف سهام

۱) افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی

در این نوع از افزایش سرمایه شرکت دارایی‌ های ثابت مشهود خود مانند زمین، ساختمان، ماشین‌ آلات و تجهیزات و مواردی از این دست را مورد تجدید ارزیابی قرار میدهند، که این یعنی ارزش دارایی‌ های یک شرکت طبق نرخ تورم کشور ارزیابی شده و در ترازنامه آپدیت می شود. با به روز شدن ارزش دارایی‌ ها، قابلیت استفاده از تسهیلات مالی بیشتر نیز وجود خواهد داشت. این موضوع مهم در شرکت‌ های زیان ده میتواند به‌ عنوان محرکی برای تجدید حیات شرکت‌ به حساب آید. طبق قانون تجارت تحت شرایطی که مقدار زیان از نصف سرمایه ثبتی شرکت بیشتر باشد، شرکت مذکور مشمول ماده ۱۴۱ خواهد شد. شرکت زیان‌ ده برای خروج از این ماده بایستی سرمایه خود را تا حدی افزایش دهد تا میزان زیان از نصف سرمایه کم تر گردد. در افزایش سرمایه تجدید ارزیابی ، درصد مالکیت سهامدار در شرکت عوض نخواهد شد و در واقع به همان نسبت که سرمایه شرکت افزایش می یابد، تعداد سهام فرد نیز افزایش خواهد یافت.

۲) افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

گاهی اوقات شرکت به منابع جدید برای پیشبرد طرح‌ های توسعه‌ ای خود احتیاج دارد، ولی سود انباشته مناسبی در اختیار ندارد، پس ناچار به افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران میشود. به علت اینکه این روش به تامین منابع جدید از سوی سهامداران فعلی شرکت نیاز دارد، شرکت حق استفاده و حضور در آن را ابتدا به سهامداران شرکت خواهد داد. بدین شکل که اوراقی به عنوان “حق تقدم سهام” به سهامداران فعلی اعطا می شود. در این راستا سهامدار در مدت زمان مجاز برای معاملات این اوراق که اغلب ۶۰ روز است و به آن مهلت پذیره‌ نویسی می گویند، دو راهکار پیش روی خود دارد :

  1. پرداخت مبلغ اسمی سهام : بدین وسیله سهامدار به ازای هر سهم می بایست مبلغی را در طول مدت ۶۰ روز به شرکت بپردازد. این مبلغ در ایران معمولا ۱۰۰ تومن است که به آن قیمت اسمی سهم نیز می گویند. با این کار بعد از سپری شدن مراحل افزایش سرمایه، حق تقدم شما به سهم عادی تبدیل خواهد شد.
  2. فروش حق تقدم : چنانچه سهامدار به هر دلیلی تمایل نداشته باشد که از حق تقدم‌ های خود بهره بگیرد، میتواند در مدت زمان ۶۰ روزه، حق تقدم‌ های خود را به سرمایه‌ گذاران دیگر واگزار کند. لازم به ذکر است که این حق تقدم‌ ها مثل سهام عادی در بورس امکان معامله دارند که در واقع حق تقدم هر سهم با اضافه شدن حرف “ح” بعد از نماد آن قابل شناسایی خواهد بود. برای مثال حق تقدم ایران خودرو با نماد “خودروح” خرید و فروش می شود.

۳) افزایش سرمایه از محل سود انباشته

افزایش سرمایه از محل سود انباشته

بر اساس قانون تجارت، شرکتها موظفند سالیانه درصدی از سود خود را میان سهامداران تقسیم نکرده و نزد خود حفظ نمایند. این سود در حسابی به عنوان سود انباشته در صورت‌ های مالی شرکتها ثبت خواهد شد. با افزایش سودهای ذخیره شده و رسیدن به مقدار مشخص و مناسب، شرکت‌ قادر است از این محل سرمایه خود را افزایش دهد و با این کار منابع جدید لازم خود را تامین نماید. بنابراین در روش سود انباشته عملا جریان نقدینگی جدید به شرکت ورود نمی کند. پس به علت اینکه سهامداران پولی برای سهام جدید خود نپرداخته اند، به سهامداران، سهامی تحت عنوان سهام جایزه تعلق خواهد گرفت. در ادامه سهام جایزه رو بهتون توضیح میدیم :

سهام جایزه چیست؟

چنانچه شرکت به منظور افزایش سرمایه از محل سود انباشته و بدون دریافت هیچ گونه وجهی، سهام جدیدی صادر و به سهامداران اعطا کند، به این نوع سهم، سهام جایزه می گویند؛ چون شخص سهامدار هیچ گونه هزینه ای را برای آن پرداخت نکرده است.

۴) افزایش سرمایه از روش صرف سهام

افزایش سرمایه از روش صرف سهام

در این نوع از افزایش سرمایه، شرکت سهام خود را به مبلغی بیشتر از قیمت اسمی و به وسیله پذیره‌ نویسی میفروشد و تفاوت حاصل از قیمت فروش و قیمت اسمی سهام را، به حساب اندوخته انتقال می کند و یا در ازای آن سهام جدید، به سهامداران پیشین خود میدهد. در افزایش سرمایه به این روش، به جای انتشار سهام عادی با ارزش اسمی، پذیره‌ نویسی سهام جدید ناشی از این عمل به قیمت بازار صورت خواهد پذیرفت. در نظر داشته باشید که منظور از صرف سهام، اضافه ارزش سهام یعنی مابه‌ التفاوت ارزش بازاری و اسمی سهام میباشد. شرکت در خصوص با افزایش سرمایه از طریق صرف سهام قادر به انجام ۳ کار است :

  • دادن سهام جدید به سهامداران پیشین
  • انتقال اضافه ارزش به اندوخته شرکت
  • تقسیم نقدی اضافه ارزش به سهامداری پیشین
  • برای فروش هم دو راهکار دارد؛ فروش با حفظ حق تقدم و فروش با سلب حق تقدم

افزایش سرمایه به چه کسانی تعلق می‌ گیرد؟

میتوان اینطور پرسید که در چه صورتی افزایش سرمایه شرکت به سهامداران تعلق خواهد گرفت؟ افزایش سرمایه به سهامداری تعلق می گیرد که در تاریخ اجرای مصوبه مجمع عمومی فوق العاده شرکت در این خصوص، مالک سهام شرکت باشد و در اصطلاح در مجمع عمومی فوق العاده افزایش سرمایه، شرکت کرده باشند.

مراحل افزایش سرمایه در بورس

  1. پیشنهاد از طرف اعضای هیات‌ مدیره : 

    در نخستین گام، هیات‌ مدیره شرکت، به مجمع عمومی فوق‌ العاده پیشنهاد میدهد که سرمایه شرکت افزایش یابد. این آگهی در سامانه کدال با عنوان “پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه” درج میشود.

  2. نظر حسابرس و بازرس قانونی :

    پس از درج آگهی پیشنهاد هیات‌ مدیره، بازرس و حسابرس قانونی فرا خواهد رسید که نظرشان را در مورد طرح توجیهی ارائه‌ شده، عنوان کنند.

  3. صدور مجوز : 

    سازمان بورس با دیدن مدارک و مستندات، مجوز لازم را صادر میکند. در نظر داشته باشید که این آگهی با عنوان “اطلاعیه صدور مجوز افزایش سرمایه” بر روی سامانه کدال منتشر خواهد شد. حالا شرکت ۶۰ روز برای افزایش دادن سرمایه فرصت خواهد داشت. توجه فرمایید که افزایش سرمایه در این مرحله هنوز قطعی نشده است.

  4. مجمع عمومی فوق‌ العاده : 

    اکنون همه‌ چیز محیاست. در این گام یک آگهی در سامانه کدال با عنوان “آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌ العاده” منتشر خواهد شد. معامله نماد به‌ صورت موقت و برای برگزاری مجمع عمومی متوقف خواهد شد. سهام‌ داران که طرح توجیهی را خوانده اند، در مجمع فوق‌ العاده حضور پیدا می کنند و در واقع آنها به انجام یا عدم انجام افزایش سرمایه رای خواهند داد. در صورت تصویب، “آگهی ثبت افزایش سرمایه” بر روی سامانه کدال منتشر می شود و نماد با قیمت جدید بازگشایی خواهد شد.

افزایش سرمایه خوب است یا بد ؟

نمیتوان نظر قطعی در این خصوص داد ولی در حقیقت افزایش سرمایه به خودی خود نه خبر خوب محسوب میشود و نه خبر بد! بیشتر افرادی که از بورس اطلاعات کافی ندارند، بر این باورند که “سهام جایزه” یک هدیه مجانی و بادآورده است و هر چه باشد خوب است، به همین منظور بعضی اوقات مشاهده کردیم که برای یک شرکت زیان‌ ده که قصد دارد سرمایه‌ اش را افزایش دهد، بدون هیچ دلیل خاصی صف خرید سنگین تشکیل میشود. نکته حائز اهمیت این است که روز پیش و پس از مجمع فوق‌ العاده، چه سهام جایزه بگیرید و چه حق تقدم، در سرمایه شما تغییری ایجاد نخواهد شد. ولی این خبر همیشه هم خبر منفی به حساب نمی آید. سوال مهم این است که چرا شرکت قصد جذب سرمایه جدید دارد؟ چنانچه ورود سرمایه جدید به معنی عملی شدن طرح‌ هایی نوین باشد، تصویب افزایش سرمایه خبری بسیار عالیست ولی چنانچه شرکت قصد دارد با افزایش سرمایه زیان انباشته خود را جبران کند و عملا راه را برای تولید زیان بیشتر هموار کند، بعید است اتفاق خوبی در انتظار سهامداران باشد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


این طور فرض کنید یک شرکت برای راه‌ اندازی یک خط تولید جدید و سودآور قصد دارد از محل آورده سرمایه جذب نماید، شما از این طرح به‌ شدت استقبال خواهید کرد ولی مطمئن نیستید که بیشتر سهام‌ داران با شما موافق باشند. در مجمع عمومی فوق‌ العاده خیالتان از این بابت راحت می شود. از طرف دیگر پس از مجمع، نماد بدون سقف و کف در بازار باز خواهد شد. این خبر خوب که همان تامین سرمایه برای پروژه‌ای سودده است، میتواند قیمت سهم را بیش از ۵ درصد بالا بکشد. حتی اگر این اتفاق نیفتد و حتی قیمت سهام در زمان بازگشایی منفی باشد، باز هم از آنجایی که شما به سهم خوش‌ بین هستید، قادرید سهم را در قیمت پایین خریداری کنید. نتیجه این که افزایش سرمایه به خودی خود نه خوب است و نه بد.

آیا در افزایش سرمایه شرکت کنیم ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که هر شخصی که کد حقیقی و یا حقوقی در اختیار دارد، باید با توجه به استراتژی خود در بازار سرمایه، میزان ریسک پذیری، در نظر داشتن خواب سرمایه و انتظاری که از سود و یا زیان یک شرکت در افزایش سرمایه دارد، نسبت به اینکه در هر کدام از انواع افزایش سرمایه، شرکت کند یا نکند، تصمیم بگیرد، ولی نکته ای که وجود دارد این است که خبر افزایش سرمایه امکان سودآوری سریع تر و مطمئن تر را برای یک سهم، رقم میزند و به این نکته توجه داشته باشید.

تاثیر افزایش سرمایه بر قیمت سهام و تعداد سهام

طبیعی است که افزایش سرمایه تنها در پرتفوی کسانی تغییر به وجود می آورد که در هنگام برگزاری مجمع فوق‌ العاده، صاحب سهم آن شرکت بوده باشند. یعنی چنانچه روز قبل از بسته شدن نماد سهام را به فروش برسانید یا پس از بازگشایی آن را خریداری کنید، هیچ تغییری در تعداد سهم‌ های خود نخواهید دید. تاثیر افزایش سرمایه بر قیمت سهام و همینطور در تعداد سهام افراد برای هر ۴ مدل افزایش سرمایه، در ادامه توضیح داده شده است :

در حقیقت زمانی که افزایش سرمایه از طریق سود انباشته باشد، قیمت می بایست به صورتی تغییر کند که “تعداد سهم ضرب‌ در قیمت قبلی” برابر شود با “تعداد جدید سهم ضرب‌ در قیمت جدید”. این موضوع خیلی ساده است و به سادگی میتوانید با ماشین حساب ساده آن را برای هر سهامی با این نوع از افزایش سرمایه، محاسبه کنید.

تغییرات قیمت سهم پس از افزایش سرمایه از محل آورده نقدی با موارد قبلی یک تفاوت اساسی دارد. در این روش، جریان نقدی جدید به شرکت آورده شده است، به همین منظور نمیتوانید قیمت سهم را با تقسیم بر “یک به علاوه درصد افزایش سرمایه” ارزیابی کنید. پس از افزایش سرمایه شما عزیزان می بایست ۱۰۰ تومان برای پذیره‌ نویسی سهام جدید بپردازید. در نتیجه رقم ۱۰۰ تومان به ازای هر سهم به سرمایه شما خواهد شد. به عنوان مثال در نظر بگیرید که شما ۱۰۰۰ سهم ۲۰۰۰ تومانی دارید (۲ میلیون تومان سرمایه)، چنانچه شرکت ۵۰ درصد افزایش سرمایه بدهد، شما ۱۰۰۰ سهم و ۵۰۰ حق تقدم در اختیار خواهید داشت. برای این ۵۰۰ حق تقدم باید ۵۰ هزار تومان به حساب شرکت واریز کنید و در ادامه قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه باید به شکلی عوض شود که سرمایه جدید شما ۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان شود.

قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی به شکلی است که چنانچه سرمایه شرکت پیش از تجدید ارزیابی n ریال بود. حالا شرکت P درصد افزایش سرمایه داده است. تعداد سهم‌ هایی که شما داشته‌ اید هم، P درصد زیاد خواهد شد. بنابراین منطقی است که قیمت بر P+1 تقسیم شود. برای مثال چنانچه قیمت سهم پیش از افزایش سرمایه ۲۷۸۱ ریال باشد، بعد از ۵۰ درصد افزایش از محل تجدید ارزیابی، قیمت بر ۱٫۵ (۱ + درصد افزایش سرمایه که در اینجا ۵۰ درصد یعنی ۰٫۵ است) تقسیم شده و به عدد ۱۸۵۴ ریال خواهد رسید و این قیمت روز بازگشایی سهم خواهد بود و میتوانید با ضرب عدد به دست آمده در تعداد سهامی که داشتید، ارزش دارایی خود در آن سهام را بعد از افزایش سرمایه از این روش محاسبه کنید.

در افزایش سرمایه از طریق صرف سهام شرکت با اطلاع‌ رسانی به سهامداران پیشین خود درباره اینکه سود نقدی توزیع‌ شده از محل صرف سهام یا بازده سرمایه است و نه از محل عملیاتی و بازرگانی شرکت، مبلغ صرف سهام را به آنها تخصیص میدهد. در واقع با انجام این کار چیزی بجز افزایش سرمایه به قیمت اسمی نصیب شرکت نمیشود. در این روش به میزان مبلغ صرف سهام، سهام جدید به قیمت اسمی منتشر و به سهامداران پیشین اعطا خواهد شد. در این روش از افزایش سرمایه، تفاوت حاصل از قیمت فروش و قیمت اسمی سهام، به‌ حساب اندوخته منتقل شده و یا در قالب سهام جدید به سهامداران پیشین تعلق میگیرد.

بهترین نوع افزایش سرمایه کدام است؟

باید در نظر داشت که ساختار شرکت ها با یکدیگر فرق دارد و از آنجایی که هر یک پیچیدگی‌ های خاص خود را دارند، نمیتوان نسخه‌ ای کلی برای تمامی شرکت های بورسی در نظر گرفت. در مجموع ولی افزایش سرمایه‌ ای که موجب ورود منابع جدید مالی به شرکت شود، شرایط بهتری را برای توسعه فعالیت ها رقم خواهد زد، پس افزایش میزان سرمایه از طریق آورده نقدی و همچنین صرف سهام به صورت کلی بهتر میباشد. در ضمن روش تجدید ارزیابی دارایی‌ ها به علت این که عملا پولی وارد شرکت نمی کند، صرفا یک عملیات حسابداری برای بهبود صورت‌ های مالی شرکت به حساب می آید، به خصوص برای شرکت‌ های ورشکسته و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت، که از این روش تامین وجه میشوند و نمیتوان به چشم افزایش سرمایه به آن نگاه کرد.

پیگیری اخبار افزایش سرمایه از سایت کدال

در انتها این مقاله باید به این نکته اشاره داشته باشیم که اخبار افزایش سرمایه از هر ۴ نوع آن، در سایت اطلاع رسانی کدال به نشانی www.codal.ir منتشر خواهد شد و شما عزیزان میتوانید با مراجعه به سایت کدال، از افزایش سرمایه های جذاب سهام های مختلف، اطلاع یابید.

نتیجه گیری

نتیجه گیری این است که بعد از افزایش سرمایه، سهم امکان دارد طبق قیمت تئوریک بازگشایی شود و یا آنکه بیشتر یا کمتر از آن باشد و افزایش سرمایه یک شرکت الزاما به معنای ارزنده بودن سهام شرکت مورد نظر نیست.

در این مقاله انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی رو برای شما توضیح دادیم و فهمیدیم که چهار روش برای افزایش سرمایه شرکت بورسی وجود دارد.

همچنین تمام مواردی که در خصوص با هر یک از این روش های افزایش سرمایه باید میدونستید رو براتون با زبان ساده بیان کردیم تا در تصمیم گیری های بعدی بتوانید از این مقاله آموزشی وب سایت کد بورسی نهایت استفاده رو ببرید.

این مطلب همونطور که در مقدمه هم گفتیم، شما رو از مطالب دیگر و آموزش های دیگر در این زمینه بی نیاز خواهد کرد و به سادگی قادرید از مطالب آن بهره مند شوید. هر گونه سوالی در خصوص با افزایش سرمایه شرکت های بورسی داشتید، از بخش نظرات از مان بپرسید تا پاسخ شما عزیزان رو بدهیم.                   

“پر سود باشید”


هر سوالی در رابطه با بورس دارید از ما بپرسید.

برای دوستانتان بفرستید: