برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مراحل افزایش سرمایه در بورس – بهترین نوع افزایش سرمایه کدام است؟

افزایش سرمایه شرکت ها در بورس همیشه یک موضوع بسیار پرطرفدار و مهم به حساب می آید. در حقیقت شرکت ها اغلب برای اصلاح صورت های مالی و ساختار مالی شرکت، دست به افزایش سرمایه از یکی از چهار روش افزایش سرمایه شرکتها می زنند و ما این که افزایش سرمایه چیست و انواع افزایش سرمایه شرکتها کدام است را پیش از این مورد بررسی قرار دادیم و در این مقاله آموزشی قصد داریم در خصوص مراحل افزایش سرمایه در بورس صحبت کنیم. هر کاری مراحل انجام خودش را دارد و دونستن مراحل افزایش سرمایه در بورس میتواند به ما در زمان بندی سرمایه گذاری و … یک دید کلی بهمون بدهد تا بتوانیم تصمیم گیری مناسب تری در خصوص بهترین نوع افزایش سرمایه و خرید سهام بهترین شرکت هایی که افزایش سرمایه دارند، بکنیم، پس اگر میخواهید مراحل افزایش سرمایه در بورس را یاد بگیرید، این مطلب راهنمای بورسی بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

مراحل افزایش سرمایه در بورس

وقتی شرکت ‌ها برای اصلاح ساختار سرمایه و یا توسعه فعالیت ‌های خود به منابع مالی جدید نیاز پیدا کنند، سهامداران شرکت به پیشنهاد هیئت مدیره، میزان افزایش سرمایه را در طی یک جلسه مجمع عمومی فوق ‌العاده مورد بررسی قرار خواهند داد و به رای خواهند گذاشت و در صورت موافقت مراحل آن را طی می ‌کنند. افزایش سرمایه شرکتها طی چند مرحله مجزا انجام می شود که هر کدام از آن‌ ها دارای نکات قابل توجه و اطلاعات مفیدی است که به سرمایه ‌گذاران در یک سرمایه‌ گذاری بهتر و هوشمندانه ‌تر کمک خواهد کرد. ما در اینجا مراحل افزایش سرمایه در بورس را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد و جزئیات آن ‌ها را برای شما مورد بررسی قرار می دهیم، پس با کد بورسی همراه باشید.

افزایش سرمایه چیست؟

همان طور که پیش تر هم عنوان شد، افزایش سرمایه یکی از روش های تامین مالی شرکتهاست. شرکت ها در صنایع مختلف بورسی به این منظور که بتوانند فعالیت های خود را بهبود بخشند و قدرت رقابت خود را حفظ و یا افزایش دهند، به افزایش سرمایه اقدام می نمایند. گاهی اوقات نیز این کار به منظور اصلاح و بهبود ساختار مالی شرکت انجام می شود.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


این تامین منابع مالی جدید می تواند به اشکال گوناگونی انجام شود. وقتی که یک شرکت در بورس اوراق بهادار قصد داشته باشد سرمایه خود را افزایش دهد، می بایست تعدادی سهام جدید انتشار دهد و به سهامداران بفروشد تا مبلغ مورد نیاز برای افزایش سرمایه را تامین نماید. فرق اساسی بین انواع روش های افزایش سرمایه، در محل تامین این منابع جدید است. در ادامه درباره انواع روش های افزایش سرمایه را عنوان خواهیم کرد.

انواع افزایش سرمایه

چنانچه بخواهیم یک دسته بندی از انواع روش های افزایش سرمایه داشته باشیم، می توان چهار گروه زیر را عنوان کرد :

  1. افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها
  2. افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده
  3. افزایش سرمایه از محل صرف سهام
  4. افزایش سرمایه از محل سود انباشته

مرحله اول افزایش سرمایه

در اولین مرحله از مراحل افزایش سرمایه در بورس ، اطلاعیه ‌ای به عنوان “پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه” در سایت کدال منتشر خواهد شد. این اطلاعیه طبق ماده ۳ دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس انجام می شود و فایل ضمیمه شده آن، گزارشی به عنوان “گزارش توجیحی افزایش سرمایه” است که جهت اظهار نظر حسابرس مورد نظر تهیه شده است.

در این گزارش پیشنهاد هیئت مدیره درباره محل افزایش سرمایه و هدف از افزایش سرمایه آورده شده است. در ادامه “اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی” نسبت به آن گزارش انتشار خواهد یافت که طبق آن اظهار نظر، سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه را صادر می کند. این نکته را در خاطر داشته باشید که بعضی اوقات گزارش توجیحی افزایش سرمایه در اطلاعیه “اظهار نظر حسابرس” ضمیمه می شود. به عبارت دیگر، گاهی گزارش توجیحی و اظهار نظر در یک زمان در سایت کدال منتشر می شود، از همین روی ما در اینجا این دو مرحله را در قالب یک مرحله از مراحل افزایش سرمایه تعیین کرده ایم.

مرحله دوم افزایش سرمایه

در گام بعدی مجوز افزایش سرمایه به وسیله سازمان بورس صادر خواهد شد. این مجوز به عنوان “مدارک و مستندات درخواست افزایش سرمایه” در سایت کدال قابل نمایش خواهد بود. در این اطلاعیه میزان افزایش سرمایه و محل افزایش سرمایه به صورت دقیق مشخص خواهد شد. از تاریخ صدور مجوز افزایش سرمایه، شرکت مورد نظر ۶۰ روز فرصت دارد که پذیره نویسی را شروع کند و عدم شروع پذیره ‌نویسی در مهلت مقرر، باعث ابطال این مجوز می شود و انجام آن مستلزم اخذ مجوز جدید از سازمان می باشد.

مرحله سوم افزایش سرمایه

در مرحله سوم اطلاعیه ای به عنوان “آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق العاده” در سایت کدال منتشر می شود. در این مرحله مجمع عمومی فوق العاده با حضور سهامداران شرکت تشکیل می شود و با توجه به مجوز صادر شده در مرحله پیش، تصمیم گیری درباره افزایش سرمایه و میزان و محل افزایش سرمایه صورت می پذیرد.

این نکته را در نظر داشته باشید کسی که پیش از تاریخ مجمع سهم را خریده باشد، می ‌تواند در مجمع حضور یابد و در افزایش سرمایه شرکت مشارکت داشته باشد. نکته جالب توجه دیگر این است که از ۳ روز قبل از تاریخ مجمع، احتمال بسته شدن نماد سهم و متوقف شدن معاملات آن وجود دارد که بالطبع قبل از آن ناظر بازار پیامی مبنی بر بسته شدن نماد را منتشر می کند.

مرحله چهارم افزایش سرمایه

در گام بعدی اطلاعیه ای به عنوان “تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده” در سامانه کدال منتشر خواهد شد و تصمیمات اخذ شده در مورد افزایش سرمایه و میزان و محل افزایش سرمایه به اطلاع عموم می رسد و دیگر مراحل طبق این تصمیم پیش خواهد رفت.

مراحل افزایش سرمایه در بورس

مرحله پنچم و ششم افزایش سرمایه

مرحله پنجم و ششم از مراحل افزایش سرمایه در بورس شامل مرحله “اعلام زمان تشکیل جلسه هیئت مدیره” و مرحله “تصمیمات هیئت مدیره در خصوص افزایش سرمایه” می باشد. در واقع افزایش سرمایه‌ هایی که در دو مرحله صورت می پذیرند، پس از انجام مرحله نخست که در تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده به تصویب می‌ رسد، مرحله بعدی آن با تشکیل جلسه هیئت مدیره و اخذ تصمیمات در آن صورت می پذیرد و در آن هیئت مدیره سرمایه شرکت را در اساس ‌نامه تغییر می دهد.

مرحله هفتم افزایش سرمایه

در ادامه و در صورت موافقت سازمان بورس، مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه می ‌تواند تمدید شود. انتشار این اطلاعیه مبنی بر آن است که سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه را تمدید کرده باشد.

مرحله هشتم افزایش سرمایه

گفتنی است که افزایش سرمایه‌ هایی که همه یا بخشی از آن‌ ها از محل آورده نقدی سهامداران باشد، پس از برگزاری مجمع و بازگشایی نماد سهم، اطلاعیه ‌ای به عنوان “مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام” در سامانه کدال قابل دیدن خواهد بود. این مهلت ۶۰ روز از بازگشایی نماد حق تقدم است. در این ۶۰ روز سهامدارانی که در مجمع عمومی فوق ‌العاده شرکت کرده اند و در حال حاضر مالک تعدادی حق تقدم به اندازه تعداد سهامی که داشتند، هستند، دو راه حل پیش روی خود خواهند داشت :

  • راه حل اول: قادرند آن را در بازار بفروشند و حق تقدم را به شخص دیگری واگذار نمایند.
  • راه حل دوم: قادرند بعد از اتمام مهلت ۶۰ روزه، مبلغ افزایش سرمایه که به ازای هر حق تقدم ۱۰۰ تومان است را به حساب شرکت مورد نظر واریز کنند و در افزایش سرمایه، شرکت کنند.

این نکته مهم را در نظر داشته باشید که اگر سهامدار هیچ یک از دو مورد بالا را انجام ندهد، پس از اتمام مهلت حق تقدم، شرکت حق تقدم‌ های شخص را در بازار به عنوان حق تقدم استفاده نشده می فروشد و شخص خریدار موظف است مبلغ فوق را به حساب شرکت واریز کند. در این حالت شرکت بعد از مدتی مبلغ فروش حق تقدم را به حساب سهامداران قبلی عودت خواهد داد.

مرحله نهم افزایش سرمایه در بورس

مرحله بعدی همان مرحله ایست که با توقف نماد حق تقدم همراه است :

  • سهامدارانی که حق تقدم را در بازار فروخته اند از فرایند افزایش سرمایه خارج شده اند.
  • سهامدارانی که مبلغ افزایش سرمایه را به حساب شرکت مورد نظر واریز کرده اند، باید منتظر اطلاعیه “ثبت افزایش سرمایه” که مرحله بعدی است باشند و تبدیل حق تقدم به سهام شرکت باشند. اگر هم هیچ یک از این دو مورد انجام نشد، به همان صورت که پیش تر توضیح دادیم، عمل خواهد شد و شرکت حق تقدم ها را با عنوان حق تقدم های استفاده نشده به فروش خواهد گذاشت و پول حق تقدم شما را بعدا به حسابتان واریز خواهد کرد.

مرحله دهم افزایش سرمایه در بورس

مرحله بعدی همان ثبت افزایش سرمایه خواهد بود که در آن سهم ‌های اضافه شده در فرآیند افزایش سرمایه ، قابلیت معامله در بازار را خواهند یافت.

مرحله یازدهم افزایش سرمایه

در این مرحله که آخرین مرحله از مراحل افزایش سرمایه در بورس محسوب می شود، شرکت نتایج و مبلغ تمام شده حق تقدم‌ های فروش رفته را اعلام خواهد کرد و سهامدار باید با امور سهامداران شرکت مورد نظر تماس حاصل کند و مبالغ فروش را به حساب خود عودت دهد. در نظر داشته باشید که بسته به نوع افزایش سرمایه،‌ امکان دارد برخی از این مراحل اجرا نشود و یا پشت سر هم و به ترتیب نباشد.

دلیل عدم نمایش سهام های جدید از محل افزایش سرمایه در سبد ما چیست؟

نکته حائز اهمیتی که اینجا بعد از افزایش سرمایه باید در نظر داشت، این است که سرمایه‌ گذاران قادر به مشاهده سهام جدید در سبد دارایی خود نیستند. در این جا باید توجه داشت که آیا هنوز آگهی ثبت افزایش سرمایه در سامانه کدال قرار گرفته است یا خیر؟ چنانچه هنوز قرار نگرفته، باید منتظر باشید تا از طرف شرکت این اطلاعیه صادر شود و سهام مذکور در مرجع ثبت شرکت‌ ها به ثبت برسد و قابلیت خرید و فروش پیدا کند.

ولی چنانچه آگهی ثبت افزایش سرمایه در سامانه کدال منتشر شده است و شما عزیزان قادر نیستید سهم مورد نظر را بفروشید، کافی است با کارگزاری خود تماس بگیرید و درخواست تغییر ناظر این سهم تبدیل شده را بنمایید تا بعد از آن بتوانید سهم مذکور را بفروشید. البته این را هم در نظر داشته باشید که بعضی اوقات امکان دارد اطلاعیه ثبت افزایش سرمایه نیز اعلام شده باشد، اما در عمل کمی با تاخیر این اتفاق بیفتد که می‌ توان از طریق امور سهام شرکت پیگیری کرد.

نتیجه گیری و کلام پایانی

در انتها بهتر است یک جمع بندی کلی داشته باشیم؛ افزایش سرمایه در شرکت ‌های سهامی عبارت است از افزایش اسمی میزان سرمایه ثبت شده شرکت، این بدین معنی است که افزایش سرمایه همان افزایش تعداد سهام منتشره به وسیله شرکت ‌های سهامی است بدون اینکه دارایی سهامدار تغییر کند.

جالب است بدانید که افزایش سرمایه شرکت ‌ها اغلب به این دو دلیل خواهد بود؛ تامین منابع مالی جدید برای گسترش فعالیت‌ های شرکت و اصلاح ساختار سرمایه شرکت.

مراحل تصمیم گیری برای افزایش سرمایه بدین صورت است که در ابتدا هیئت مدیره نسبت به افزایش سرمایه شرکت تصمیم گیری کرده و این تصمیم را به عنوان یک پیشنهاد در جلسه مجمع عمومی فوق العاده به رای گیری سهامداران خواهد گذاشت. نکته ای که در افزایش سرمایه شرکت‌ ها مهم است، محل تامین این مبلغ است.

این را هم در خاطر داشته باشید که هر کدام از انواع افزایش سرمایه‌ ها موجب کاهش قیمت سهام آن شرکت خواهد شد، ولی ارزش دارایی سهامداران عوض نخواهد شد، به این خاطر که در تعداد سهام او جبران می ‌شود. این بدین معنی است که ارزش هر سهم او کاهش می یابد، اما در عوض تعداد سهامش افزایش خواهد یافت.

این نکته شایان ذکر است که کوچک شدن قیمت هر سهم می ‌تواند در جذب سرمایه گذاران جدید تاثیر داشته باشد و آن‌ ها را به سرمایه ‌گذاری در این سهام جذب کند. این امر موجب افزایش تقاضا و در ادامه، بالا رفتن قیمت سهام شرکت خواهد شد که به نفع سرمایه‌ گذاران سابق شرکت خواهد شد. البته این موضوع قطعی و همیشگی نیست و امکان دارد تقاضای سهم افزایش نیابد و در عوض عرضه سهام زیاد شود که این امر موجب کاهش قیمت جدید سهام می شود، ولی اغلب بعد از افزایش سرمایه، شاهد رشد و صف های خرید پی در پی در سهام های بنیادین هستیم.

در انتها امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان مراحل افزایش سرمایه در بورس نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی بود، از طریق قسمت ارسال نظرات و دیدگاه ها با و دیگر مخاطبان سایت کد بورسی به اشتراک بگذارید.

نظرات و تجربیات خود را در خصوص مراحل افزایش سرمایه در بورس با ما و سایر مخاطبان کد بورسی در میان بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: