برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اندیکاتور stochastic – همه چیز راجب کاربرد اندیکاتور stochastic در بازار بورس

اندیکاتورها در واقع ابزارهایی هستند که به وجود آمده اند تا یک تریدر در بازارهای مالی (مخصوصا بازار بورس) بتواند از آن ها استفاده نمایید تا در کنار مواردی مانند؛ تحلیل تکنیکال ، تحیلیل بنیادین ، روان شناسی بازار و … بتواند سود خود را بیشتر، مطمئن تر و نقاط ورود و خروج مناسب تری را انتخاب نماید. اندیکاتور stochastic که به آن نوسانگر اسیلاتور نیز گفته می شود، در واقع ترکیبی از اندیکاتورهای استوکاستیک و شاخص نسبی قدرت که همان اندیکاتور rsi میباشد، است. حال نکته اینجاست که اصلا اندیکاتور stochastic چیست و نحوه کار با اندیکاتور stochastic به چه صورت است؟ چگونه می توان از اندیکاتور استوکاستیک RSI در جهت سودآوری در بورس استفاده کنیم؟ در ادامه قصد داریم تا به این سوالات پاسخی با زبان ساده بدهیم.

اندیکاتور stochastic

افرادی که با ترید یا همان خرید و فروش سروکار دارند، شاخص ها و اندیکاتور های زیادی را می شناسند که از آن ها در تحلیل روند بازار و تشخیص صعودی و نزولی بودن آن استفاده می کنند. شاخص نسبی قدرت یا همان RSI استاندارد یکی از اندیکاتورهایی به حساب می آید که برای تشخیص روند نزولی و صعودی بازار بسیار کاربردی و عالی است. در این مطلب آموزشی قصد داریم به توضیحی در مورد استوکاستیک RSI بپردازیم که تفاوت های با RSI معمولی دارد و در واقع همان طور که پیش تر هم اشاره داشتیم این اندیکاتور، ترکیبی از اندیکاتورهای استوکاستیک و شاخص نسبی قدرت که همان اندیکاتور rsi است. این اندیکاتور با نام های؛ اندیکاتور stochastic ، اندیکاتور استوک استیک ، اندیکاتور استوکاستیک RSI ، اندیکاتور استوکاستیک ، اندیکاتور stoch در بازار شناخته شده است.

اندیکاتور stochastic چیست ؟

اندیکاتور stochastic ، اندیکاتور مورد استفاده در تحلیل تکنیکال است که مقدار آن بین ۰ تا ۱ و یا در مواردی بین ۰ تا ۱۰۰ در نمودارهای مختلف در نظر گرفته می شود و با اعمال فرمول اسیلاتور استوکاستیک در مجموعه ای از شاخص های قدرت نسبی حاصل می شود. اندیکاتور stochastic در حقیقت ترکیبی از اندیکاتورهای استوکاستیک و شاخص نسبی قدرت است تا برای تشخیص قیمت بیشترین کاربرد و دقت را داشته باشد. نکته جالب توجه اینجاست که اندیکاتور استوک استیک حساسیت بیشتری نسبت به اندیکاتور rsi دارد و مثل این شاخص خرید و فروش بیش از اندازه را تشخیص می دهد. شایان ذکر است که اندیکاتور استوکاستیک در سال ۱۹۹۴ و به وسیله استنلی کراول و توشار شاندا برای اولین بار به جهانیان معرفی شد.

روش کار اندیکاتور استوکاستیک RSI

روش کار این اندیکاتور بدین صورت است که با تغییرات یک دارایی در مدت زمان مشخص، شرایط خرید یا فروش بیش از اندازه را تعیین نمایند. همان طور که پیش تر هم گفتیم، این اندیکاتور از ترکیب اندیکاتور های استوکاستیک و شاخص نسبی قدرت حاصل شده است که حاصل فرمول این اندیکاتور، عددی بین ۰ الی ۱ است. استوکاستیک RSI اغلب بین این اعداد و همچنین عدد میانی ۰٫۵ نوسان می کند. مد نظر داشته باشید که سیگنال خرید بیش از اندازه، بالاتر از ۰٫۸ و سیگنال فروش بیش از اندازه پایین تر از ۰٫۲ قرار می گیرد، بدین معنی که چنانچه این اندیکاتور پایین تر از ۰٫۲ قرار گیرد، فروش بیش از حد اتفاق اقتاده است و با کاهش قیمت یا بازار نزولی همراه هستیم و چنانچه این اندیکاتور بالاتر از ۰٫۸ باشد بدین معنی است که خرید بیش از اندازه را شاهد هستیم و قیمت ها به خاطر افزایش تقاضا، زیاد تر خواهد شد و به صورت کلی بازار صعودی خواهد بود.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


مثل RSI مرسوم ترین تنظیمات زمانی برای نمودارهای استوکاستیک RSI، دوره ۱۴ روزه محسوب می شود، بدین معنی که اکر اندیکاتور استوکاستیک RSI را برای نمودار روزانه در نظر بگیرید، محاسبه آن طبق ۱۴ روز اخیر خواهد بود، اگر هم آن را بر روی نمودار ۱ ساعته در نظر بگیرید، تنها ۱۴ ساعت اخیر را به شما نمایش خواهد داد. از اندیکاتور stochastic بیشتر به منظور مشخص کردن نقاط ورودی و خروجی مناسب و همین طور برای برگشت های قیمت استفاده می شود.

به علت سرعت و حساسیت بالای اندیکاتور stochastic ، برخی از نمودارها در کنار استوکاستیک RSI مورد استفاده قرار می گیرند تا پیش بینی ها از دقت بیشتری برخوردار باشد. یکی از این اندیکاتورها، اندیکاتور SMA یا همان میانگین نوسان ساده سه روزه محسوب می شود. اندیکاتور SMA به عنوان خط سیگنال عمل می ‌کند و برای کم کردن خطرات معاملاتی سیگنال های کامل است. بدین صورت، استوکاستیک RSI باید همراه با دیگر ابزارهای تحلیلی استفاده شود تا به تایید سیگنال های به وجود آمده در بازارهای و نوسان کمک کند.

اندیکاتور stochastic

نکات مهم درباره اندیکاتور استوکاستیک

  • مقادیر هر ۲ منحنی اندیکاتور stoch بین اعداد ۰ الی ۱۰۰ در نظر گرفته شده است.
  • اندیکاتور stochastic از دو منحنی K درصد درصد و D درصد تشکیل شده است.
  • وقتی که واگرایی ها در نقاط اشباع خرید یا فروش ایجاد شود، واگرایی باید مد نظر قرار گیرد.
  • چنانچه منحنی سیگنال که به صورت نقطه چین است، نزولی باشد سیگنال فروش و در صورتی که صعودی باشد، سیگنال خرید به حساب می آید.
  • نقاط برخورد K درصد و D درصد نقاط حائز اهمیتی هستند و بعد از این نقاط با استفاده از جهت منحنی سیگنال، سیگنال خرید یا فروش صادر خواهد شد.
  • وقتی که منحنی اصلی به زیر محدوده ۲۰ می رسد، سیگنال خرید می باشد و وقتی که به بالای ۸۰ برسد، سیگنال فروش خواهد بود.
  • انتخاب تایم فریم (نوع بازه زمانی) در اندیکاتور stochastic ، می تواند به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و … در نظر گرفته شود و به معامله گر و دید معاملاتی او بستگی خواهد داشت.

خلاصه متن 

اندیکاتور stochastic ، ابزاری کلاسیک برای شناسایی تغییرات در مومنتوم میباشد. در واقع این یک شاخص همه کاره است که قادر است در طیف وسیعی از بازه های زمانی کاربرد خود را حفظ کند که همین موضوع به محبوبیت آن اضافه کرده است. وقتی که نوبت به سیگنال دهی می رسد، نوسانگر Stochastic قادر است سیگنال هایی با کیفیت و دقیق را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. البته در نظر داشته باشید که زمان استفاده از آن به عنوان ابزار سیگنال دهی، به ویژه برای واگرایی و شرایط صعودی نزولی، بهتر است در زمان استفاده از روند موجود مطلع باشید. تحلیلگر تکنیکال بایستی از روند کلی بازار اطلاع کافی را داشته باشد. منطقی نیست که با اندیکاتور stochastic بدون استفاده از دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکی مثل خطوط روند به منظور تایید جهت روند استفاده نمایید.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

همچنین در نظر داشته باشید که این اندیکاتور قابلیت این که نقاط حمایتی و مقاومتی در روند سهم را شناسایی کند هم خواهد داشت و در همین محدوده می توانیم به شناسایی نقاط اشباع خرید و نقاط اشباع فروش اقدام کنیم. این را در خاطر داشته باشید که تنظیمات اندیکاتور stochastic به دید معاملاتی معامله گران وابسته است. وقتی که تایم فریم کوتاه مدت را اعمال می کنیم، نوسانات زیادی را در نقاط اشباع خرید و فروش شاهد خواهیم بود، ولی چنانچه تایم فریم های بلند مدت تری را بر روی نمودار اعمال می کنیم، نوسانات به صورت کمتری قابل لمس خواهند بود، زیرا بازه زمانی معاملاتی بلند مدت تر شده است.

برای دوستانتان بفرستید: