برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اندیکاتور adx – آموزش کامل و کاربردی اندیکاتور adx

اندیکاتور ها در بورس کاربرد فراوانی دارند و یکی از بهترین اندیکاتورهای بوس هم اندیکاتور adx به حساب میاد و سیگنال های خوب و مطمئنی رو در اختیار شما عزیزان قرار می دهد، ولی همانطور که در مقالات مربوط به اندیکاتور macd ، اندیکاتور ایچیموکو ، اندیکاتور stochastic و اندیکاتور rsi هم گفته شد، سعی کنید به هیج وجه از یک اندیکاتور به تنهای استفاده نکنید. در این مقاله قصد داریم به این بپردازیم که اندیکاتور adx چیست و چه کاربردهایی در بازار بورس ایران دارد و به صورت کلی آموزش کامل و کاربردی اندیکاتور adx رو با زبان ساده در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پس اگر در بورس و یا بازارهای مالی دیگر مثل بازار ارزهای دیجیتال و … فعالیت دارید، این مقاله آموزشی جامع میتواند کمک بسیار خوبی برای شما به حساب آید، لذا تا انتهای این مطلب راهنما رو مطالعه کنید.

اندیکاتور adx

اندیکاتور ADX یا همان Average Directional Movement Index می باشد که به علت قرار گرفتن زیر نمودار قیمت و نه روی آن، بهتر است این ابزار را اسیلاتور و یا به عبارتی دیگر اسیلاتور ADX نام گذاری کنیم. نکته جالب توجه این است که این اسیلاتور یکی از پر استفاده ترین ابزارها و اندیکاتورهای مورد استفاده تحلیل گران تکنیکال در بازار سهام و به صورت کلی بازارهای مالی محسوب می شود. برگردان معادل فارسی این اسیلاتور برابر با عبارت “شاخص میانگین متحرک جهت دار” می باشد که بهتر است از همان مخفف نام لاتین این اندیکاتور که ADX است، استفاده کنیم.

این را در خاطر داشته باشید که وظیفه اصلی اسیلاتور تعیین روند دار بودن و یا نبودن بازار یا سهم یا به صورت کلی نمودار قیمت است، ولی جهت روند با استفاده از ۲ خط دیگر این اسیلاتور تعیین می گردد و دو خط نوسانی دیگر هم در کنار ای اسیلاتور قرار دارند و به تشخیص جهت روند کمک شایانی خواهند داشت که نام های آن ها؛ خط های +DI و -DI  است. بنابراین کلیت ظاهری این اسیلاتور ۳ خط نوسانی زیر نمودار قیمت می باشد که اغلب به این صورت است که خط نوسانی سبز بیانگر اسیلاتور ADX و خط آبی بیانگر خط نوسانی +DI و خط قرمز بیانگر خط نوسانی –DI خواهد بود.

البته در نظر داشته باشید که دو خط افقی هم در تراز ۲۰ و ۴۰ ترسیم می شود. خط نوسانی اسیلاتور ADX هر چقدر بالاتر از تراز ۲۵ قرار داشته باشد و به ۴۰ نزدیک تر و یا از آن بیشتر باشد، نشان دهنده بیشتر بودن و یا قدرتمند تر بودن روند خواهد بود و بهترین موقع برای استفاده اسیلاتور در همین زمان خواهد بود و هر اندازه اسیلاتور پایین تر از تراز ۲۰ قرار داشته باشد، بدین معنی خواهد بود که بازار روند ندارد و یا از روند ضعیفی پیروی می کند و در واقع بهتر است در همچین زمان هایی از این اسیلاتور در راستای تحلیل بهره نگرفت. پس خط نوسانی اسیلاتور ADX قدرت روند یا به صورت درست تر، روند دار بودن یا نبودن را تعیین خواهد کرد و دو خط +DI و نیز -DI نیز جهت روند را تعیین خواهند کرد.

تاریخچه اسیلاتور adx 

جالب است بدانید که ADX برای اولیه بار به وسیله ولز ویلدر و در سال ۱۹۸۷ طراحی و توسعه یافته است. اندیکاتور adx همانطور که اشاره کردیم از ۳ خط تشکیل شده است که در ادامه و در بخش اجزای adx آن را کامل توضیح خواهیم داد. نکته ای که وجود دارد این است که در دنیا ۱۰۰ ها اندیکاتور و ابزار کمکی وجود دارد ولی اندیکاتورها به صورت کلی به ۲ دسته اندیکاتور پیشرو و تاخیری تقسیم  شده اند؛ البته باید این را هم در نظر داشت که اندیکاتورهای پیشرو در بازارهای بدون روند عملکرد بهتری را از خودشان نشان می دهند ولی اندیکاتورهای تاخیری در بازارهای روند دار استفاده ها و کاربردهای بهتر و دقیق تری را خواهند داشت. به منظور تعیین کردن وجود یا عدم وجود روند در بازار باید شاخص میانگین جهت دار در اندیکاتور حرکت جهت دار یا همان اندیکاتور ADX را مورد استفاده قرار داد و اولین بار ولز ویلدر بود که این کار را انجام داد.

اجزای ADX

همان طور که پیش تر هم اشاره داشتیم، اندیکاتور adx ، متشکل از ۳ عنصر اصلی می باشد که به صورت یک مجموعه در راستای تشخیص روند بازار کاربرد خواهند داشت. در واقع ADX قدرت روند را بدون در نظر گرفتن صعودی یا نزولی بودن بازار مشخص می کند و همین امر شاید در محبوبیت دو چندان آن نقش مهمی داشته است. منحنی‌ های DI هم تحت عنوان ۲ مکمل به ما کمک خواهند کرد تا صعودی یا نزولی بودن بازار را پیش بینی کنیم. در ادامه قصد داریم اجزای اندیکاتور adx را بیشتر بشناسیم :

  1. +DI : اندیکاتور جهت‌ دار مثبت (Positive Directional Indicator)
  2. -DI : اندیکاتور جهت‌ دار منفی (Negative Directional Indicator)
  3. ADX : شاخص میانگین حرکت جهت ‌دار که بین اعداد ۰ و ۵۰ نوسان دارد (Average Directional Movement Index)

اندیکاتور adx

نحوه شناسایی قدرت و جهت در اسیلاتور ADX

به منظور استفاده درست از اندیکاتور adx می بایست این دو مرحله که در ادامه به شما عزیزان خواهیم گفت را به دقت در نظر داشته باشی. در ابتدای امر باید قدرت روند فعلی را بدون توجه به صعودی یا نزولی بودن بازار مورد بررسی قرار دهیم و بعد از تعیین قدرت روند نوبت به تعیین کردن روند صعودی یا نزولی خواهیم رسید :

تشخیص قدرت روند با استفاده از منحنی ADX

حائز اهمیت ترین کاربرد اندیکاتور adx ، استفاده از منحنی ADX که همان منحنی سبز رنگ است، به تنهایی و برای تشخیص قدرت روند است، بدین شکل که :

  • هر زمان منحنی ADX صعودی باشد و در حال نزدیک تر شدن به سطوح بالاتر باشد، یک روند قدرتمند احتمالی در حال شکل گیری است، که در واقع این روند می ‌تواند صعودی یا نزولی باشد.
  • هر زمان منحنی ADX نزولی باشد و در حال نزدیک تر شدن به سطوح پایین تر باشد، بازار روند خاصی را دنبال نخواهد کرد و شاید بتوان این طور گفت که وارد فاز استراحت شده است.

تشخیص شروع و پایان روند با توجه به +DI و -DI

در ادامه و بعد از این که با استفاده از ADX قدرت روند را پیش بینی کردیم، باید برای تعیین صعودی یا نزولی بودن روند اقدام کنیم. این را در نظر داشته باشید که اغلب اندیکاتور ADX را به همراه دو اندیکاتور DI مورد بررسی قرار می دهند. DI ها اندیکاتورهای جهت یا Directional Movement به حساب می آیند و همان طور که قبل هم اشاره داشتیم به همراه ADX یک سیستم قدرتمند را در راستای تشخیص روند در اختیار ما قرار می دهند.

  • وقتی که +DI بالاتر از -DI قرار داشته باشد، روند بازار صعودی است یا اصطلاحا بازار گاوی می باشد. نکته جالب توجه این است که هر چقدر +DI بالاتر باشد، قدرت خریداران بیشتر می باشد.
  • وقتی که +DI پایین -DI قرار داشته باشد، بیانگر بازار نزولی یا خرسی خواهد بود. نکته جالب توجه این است که هر چقدر -DI بالاتر باشد، هیجان و قدرت فروشندگان بیشتر می باشد.

سیگنال های خرید و فروش اندیکاتور adx

در ابتدا باید گفت که ADX یک شاخص ترکیبی محسوب می شود که از محاسبه شاخص آبی رنگ هدایتی مثبت (+DI) و شاخص قرمز رنگ هدایتی منفی (-DI) حاصل می شود، ولی همه این ها بایستی به منظور تحلیل روند استفاده شود. به صورت کلی تحلیلگران بر این باورند که این شاخص، قدرت روند کنونی را بازتاب خواهد داد که به وسیله آن می توان سیگنال خرید و یا فروش دریافت کرد :

  • چنانچه ADX صعود کند (اغلب بالاتر از ۲۵) نشان دهنده قدرت روند بازار خواهد بود. نکته این است که چنانچه شاخص ها با روند همراه شوند، بیش از پیش می توان به گفته های این تحلیل اعتماد داشت.
  • چنانچه ADX پایین بیاید، بیانگر این است که توسعه روند با تردید روبرو است. نکته این جاست که چنانچه ADX زیر رقم ۲۰ باشد، احتمالا بیانگر وجود روند خنثی خواهد بود. در این صورت نوسانگرها بیشتر مفید واقع خواهند شد.

نکته : این امکان وجود دارد که استفاده از سیستم معامله ای پیچیده ADX احتیاج به سیگنال های تائید کننده  بیشتری داشته باشد که به شرح زیر است :

  • چنانچه +DI یا همان خط آبی رنگ، بالاتر از -DI که همان خط قرمز رنگ است، قرار بگیرد، یک سیگنال خرید از طرف اندیکاتور برای شما صادر خواهد شد.
  • چنانچه -DI یا همان خط قرمز رنگ، بالاتر از +DI  که همان خط آبی رنگ است، قرار بگیرد، یک سیگنال فروش از طرف اندیکاتور برای شما صادر خواهد شد.

نکات مهم درباره اندیکاتور adx

  • با استفاده از اندیکاتور adx در بازار های روند دار قادر خواهید بود، سیگنال های خرید و فروش خوبی کسب کنید. برای این کار تنها کافی است از سیستم های معاملاتی که حاصل ترکیب این اندیکاتور با سایر اندیکاتورها مانند؛ DMI و اندیکاتور Stochastic کمک بگیرید.
  • در هنگام استفاده از اندیکاتورهای پیشرو مثل اندیکاتور RSI و یا همین اندیکاتور adx به شما عزیزان توصیه داریم که ترجیحا بازار روندی نداشته باشد یا به عبارتی خط ADX زیر تراز ۲۰ قرار گرفته باشد و همین طور زمانی استفاده از اندیکاتورهای تاخیری یا تعقیب کننده روند مانند اندیکاتور MACD برای شما عزیزان موثر واقع خواهد شد که بازار روند داشته باشد. روند دار شدن بازار زمانی بیشتر محتمل خواهد بود که خط ADX از تراز ۲۰ به سمت بالا در حرکت باشد و زمانی نیز تایید خواهد شد که از تراز ۳۰ نیز به سمت بالا حرکت نماید.
  • جهت خط ADX بسیار حائز اهمیت است. بدین شکل که وقتی جهت این خط به سمت بالا می باشد به معنی بالا رفتن قدرت روند است که بیانگر هم سو بودن قیمت با روند خواهد بود ولی زمانی که خط به سمت پائین باشد، به معنی کاهش قدرت روند تلقی می شود که نشان دهنده ورود قیمت به مرحله اصلاح یا تثبیت خواهد بود.
  • وقتی که اندیکاتور adx برای حدود بیشتر از ۳۰ کندل در تایم فریم های گوناگون زیر عدد ۲۵ قرار بگیرد، بیانگر رنج بودن بازار خواهد بود و در چنین حالتی به زودی تصمیم به بالا رفتن یا پایین آمدن خواهد گرفت که در همین مرحله باید از اندیکاتور دیگری برای تشخیص صعودی بودن و یا نزولی بودن روند استفاده نمایید.
  • اگرچه از اندیکاتور adx به منظور تعیین روند دار بودن و یا نبودن استفاده می شود، ولی این اندیکاتور ابزار خوبی برای تشخیص این که روند صعودی یا نزولی است، به حساب نمی آید و این بدین معنی است که صعودی بودن خط ADX الزاما به معنای صعودی بودن روند و نزولی بودن آن الزاما به معنی نزولی بودن روند تلقی نمی شود.
  • یک اشتباه رایج در تحلیل اندیکاتور adx این است که عده ای بر این باورند که وقتی خط اندیکاتور adx رو به پایین حرکت کند به معنی تغییر روند است، در حالی که اغلب پایین آمدن عدد ADX به معنی تضعیف روند می باشد، مگر در شرایطی که قیمت در انتهای روند قرار داشته باشد و عدد اندیکاتور adx بالای ۲۵ قرار داشته باشد تا بتوانیم به تغییر روند فکر کنیم.
  • به این نکته توجه داشته باشید که اندیکاتور ADX تنها قدرت روند نمودار قیمت را تخمین می زند، بنابراین به تنهایی قادر نخواهیم بود آن را مبنای خرید و فروش سهام قرار دهیم.
  • در استفاده از اندیکاتور adx بهتر است سطی بین اعداد ۲۵- ۲۰ را به منظور تایید صحت روند مورد استفاده قرار دهیم.
  • حین تشخیص نزولی بودن ADX برای بازارهای خنثی نیز بهتر است خط adx به پایین سطح ۲۰ برسد تا روند خنثی و بی رمق بودن بازار تایید شود. لازم به ذکر تحت شرایطی که شما یک معامله ‌گر روند هستید، به شما عزیزان توصیه می کنیم که در مقادیر ADX کم تر از ۲۵ یا ۲۰ از معامله کردن جدا بپرهیزید.
  • قوانین واگرایی نمودارها نیز در اندیکاتور adx صدق می کند، ولی به این صورت است که وقتی قیمت مدام در حال افزایش باشد و خط اندیکاتور ADX در همان مقطع زمانی در حال کاهش باشد، واگرایی رخ خواهد داد و این می تواند به احتمال زیاد جهت حرکت قیمت را هم جهت با شیب خط اتصالی در نمودار ADX کند.
  • توجه داشته باشید که ADX را می ‌توان به نوعی برآیند دو منحنی DI مثبت و منفی به حساب آورد. می توان گفت وتی که دو منحنی DI از هم دور شوند، ADX افزایش پیدا خواهد کرد و یک روند قوی استارت خواهد خورد و برعکس آن ویتی که دو منحنی DI به هم نزدیک شوند، در حقیقت تقابل میان خریداران و فروشندگان به هم نزدیک است و ADX کاهش پیدا خواهد کرد.

خلاصه متن

همانطور که پیش تر هم گفتیم، اندیکاتور adx یکی از اندیکاتورهای پرطرفدار در میان تحلیلگران به حساب می آید و اطلاعاتی را درباره شتاب و قدرت روند در اختیار ما می گذارد.

اندیکاتور adx  از ۳ خط تشکیل شده است؛ خط ADX ، خط DI مثبت و خط DI منفی.

خط ADX قدرت روند را مورد محاسبه قرار می دهد و این یعنی این که صعودی بودن این خط به معنای افزایش قدرت روند خواهد بود، بنابراین معلوم است که اندیکاتور adx نزولی به معنی از دست رفتن قدرت روند و ADX صاف نیز به معنای خنثی بودن روند می باشد.

نکته ‌مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که خط ADX جهت روند را مشخص نخواهد کرد.

پس همان طور که قبل هم اشاره داشتیم، وقتی که ADX در حالت صعودی باشد، تنها به معنی افزایش قدرت روند است، پس چنانچه بازار در یک روند نزولی قرار داشته باشد و ADX در حالت صعودی قرار بگیرد، این بدین معنی است که روند نزولی قدرت زیادی پیدا می کند.

گفتنی است که خطوط DI، اطلاعاتی درباره جهت روند و همچنین قدرت روند به ما خواهد داد.

پیش از این که به دنیال نمودار و استفاده از خطوط DI بروید، در نظر داشته باشید که شیوه اندازه گیری این خطوط را بفهمید.

تنها موردی که باید مد نظر قرار دهید این است که خطوط DI بالاترین و پایین‌ ترین قیمت کندل‌ ها را با یکدیگر مورد قیاس قرار می دهد.

اندیکاتور ADX هم مثل دیگر اندیکاتورها سیگنال ‌هایی را برای شما صادر خواهد کرد که شامل سیگنال های خرید و فروش می باشد، ولی مهم است این نکته را در نظر داشته باشید که همه سیگنال ‌ها الزاما ۱۰۰ درصد درست نیستند و این امکان وجود دارد که خطا داشته باشد.

بنابراین وظیفه ما به عنوان یک معامله ‌گر این است که با استفاده از دیگر ابزارهای تکنیکال، سیگنال‌ های اشتباه را فیلتر کرده و سیگنال ‌هایی با احتمال موفقیت بالا را پیدا کنیم ولی همیشه این را بدانید که از یک اندیکاتور (هرچند اندیکاتور قوی و قدیمی باشد) به تنهایی برای تصمیم گیری راجب یک سهم استفاده نکنید و بلکه از آن در کنار موارد دیگری مانند آموزش تحلیل تکنیکال، تابلو خوانی در بورس و … استفاده نمایید.

برای دوستانتان بفرستید: