برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

استراتژی سرمایه گذاری در مسکن ایران

اگر استراتژی سرمایه گذاری در مسکن را به درستی بچینید و رعایت کنید، سود غیر قابل باوری به دست خواهید آورد، چرا که بازار مسکن همواره سوددهی خوبی برای تمامی سرمایه گذاران به همراه داشته است و در عین حال اگر شما استراتژی سرمایه گذاری در مسکن مناسبی برای خود تدوین کنید، سود سرمایه گذاری شما افزایش پیدا کرده و ریسک سرمایه گذاری تان کم خواهد شد، بنابراین از آن جایی که در هیچ بازار مالی نباید بدون استراتژی اقدام به سرمایه گذاری کرد، بازار مسکن نیز از این قائله مستثنی نیست و شما در این مطلب می توانید استراتژی سرمایه گذاری در مسکن را به زبان ساده و کاملا رایگان از سایت کد بورسی یاد بگیرید؛

استراتژی سرمایه گذاری در مسکن

به صورت کلی سرمایه گذاری در هر بازاری استراتژی مخصو به خود را نیاز دارد و اگرچه در بسیاری از موارد این استراتژی شبیه به هم می باشد، ولی جنس بازار‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. به منظور اتخاذ یک استراتژی موفق سرمایه گذاری در بازار مسکن، مطالعه و بررسی پبشینه آن از الزامات اصلی به حساب می آید. مطالعه و حضور در ادوار گذشته رونق و رکود مسکن بیانگر سینوسی بودن حرکت بازار مسکن می باشد. بعد از درک حرکت سینوسی بازار باید نحوه روبرویی با آن و انتخاب زمان مناسب برای ورود با خروج از بازار مسکن به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

حتما بخوانید : علت افزایش قیمت مصالح ساختمانی


نخستین استراتژی این است که زمان مناسبی را برای ورود و سرمایه گذاری در بازار مسکن انتخاب کنید. دوره رونق ورکود مسکن بسته به شدت افزایش قیمت‌ ها بین ۳.۵ الی ۵ سال طول خواهد کشید. چنانچه بخواهیم یک دوره سینوسی را مورد بررسی قرار دهیم، می توان این دوره را به ۴ بخش مجزا تقسیم کرد؛ دوره پیش رونق، دوره رونق، دوره پیش رکود و دوره رکود. جالب است بدانید که بهترین زمان ورود به بازار مسکن در پایان رکود و ابتدای پیش رونق می باشد. این را هم باید در نظر داشت که بدترین زمان ورود در زمان رونق است که متاسفانه بیشتر افراد به اشتباه در این بازه زمانی برای ورود به بازار مسکن اقدام می کنند که موجبات ضرر و زیان خود را فراهم می کنند.

استراتژی دیگر این است که با دیدگاه حداقل ۳ تا ۵ سال برای ورود به بازار اقدام کنند و اگر بالاجبار در زمان‌ های اشتباه سرمایه خود را وارد بازر کرده اند، تا پایان رکود و ایجاد رونق در بازار صبوری کنند، چرا که در غیر این صورت سرمایه آن ها متوجه ضرر و زیان خواهد شد. یک جمله‌ ای هم وجود دارد که سرمایه گذاران با تجربه بیشتر روی آن تاکید دارند که چنانچه فردی یک ملک خریداری کند و ۵ سال آن را نگه دارد، آن ملک وی را ۵۰ سال نگه میدارد.

سومین توصیه استراتژیک این است که پیش از اقدام به سرمایه گذاری در حوزه ملک و املاک، حتما با افراد کاربلد، امین و خبره این بازار همفکری کنید، به این خاطر که مسیر سرمایه گذاری برای افراد تازه کار مبهم و تاریک می باشد و رد شدن از آن به راهنما و راه بلد احتیاج دارد. این را در نظر داشته باشید که سرمایه گذاری بدون مشورت اصطلاحا موجب تله افتادن سرمایه خواهد شد! در ادامه بیشتر در مورد استراتژی سرمایه گذاری در مسکن صحبت خواهیم کرد؛

استراتژی سرمایه گذاری در بازار مسکن ایران

خریداران ملک به صورت معمول دو دسته هستند؛ گروه اول افرادی اند که ملک را به منظور استفاده شخصی می خرند و دسته دیگر سرمایه‌ گذارانی محسوب می شوند که بیشتر به دنبال کسب سود از انجام این کار هستند، ولی هر دو گروه به صورت معمول در زمان خرید یک سوال مشخص در ذهن دارند و آن این است که بهترین زمان خرید ملک چه زمانی است؟ تجربه و تحلیل‌ بازار مسکن در دوره‌ های اخیر ثابت کرده است که در هر دوره زمانی یک سری نوساناتی برای این بازار اتفاق می افتد.

در اینجا هر کدام از دو گروه یاد شده بایستی استراتژی متفاوتی را در دستور کار خود قرار دهند، چرا که هدف های متفاوتی دارند. به صورت معمول افرادی که به منظور استفاده شخصی ملک می خرند، مستاجر هستند یا این که جهت پیدا کردن ملک مناسب‌ تر برای خرید اقدام می کنند، در حالی که سرمایه‌ گذاران، معمولا به دنبال بیشینه کردن سود خود از طریق معامله ملک هستند. در این بخش قصد داریم تا طبق ادوار زمانی مشخص، به این پرسش پاسخ دهیم که بهترین زمان خرید ملک برای خریداران شخصی و سرمایه‌ گذاران چه زمانی است، پس همچنان با کد بورسی همراه بمانید؛

ادوار مختلف بازار مسکن و استراتژی ثابت خریداران

تحلیل های آماری نشان می دهد که حوزه مسکن در ایران به صورت معمول می تواند همواره در ۴ روند قیمتی مختلف قرار داشته باشد. در این بخش به شما دیدی می دهیم که چه برای سرمایه گذاری و چه برای خرید شخصی بتوانید دید مناسب تری نسبت به بازار مسکن ایران و روند های قیمتی آن پیدا کنید.

دوران رونق بازار مسکن : ابتدا در دوران رونق قرار داریم. در این دوران قیمت‌ ها همواره در حال افزایش است و هر روز تعلل خریدار، موجب از دست رفتن موقعیت‌ های مناسب برای خرید می شود. به عنوان مثال ممکن است ملکی در طول ۱ هفته، جهش چند درصدی را تجربه نماید.

دوران گذار از رونق به رکود : سپس به دوران گذار از رونق به رکود خواهیم رسید. در این دوران هم فروشندگان انتظار قیمت‌ های بالایی دارند، در حالی که خریداران دیگر توان لازم برای پاسخ به این تقاضا را ندارند، ولی اگر افراد به منظور استفاده شخصی قصد خرید ملک دارند، باز هم بهتر آن است که در صورت توان لازم، در این دوره همین کار را انجام دهند، به این خاطر که امکان دارد به دلیل انتظارات بالا، فروشنده قیمت ملک را مجددا بیشتر هم بکنند.

دوران رکود بازار مسکن : بعضی اشتباها فکر می کنند که دوران رکود بهترین زمان خرید ملک جهت استفاده شخصی به حساب می آید ولی آیا واقعیت امر همین را نشان می دهد؟ در دوران رکود مثل سال ۱۴۰۰ شاید در ابتدا قیمت مسکن نسبت به دوران رونق تا اندکی کاهش پیدا کند، ولی مجددا قیمت ها روند صعودی خود را در پیش خواهند گرفت.

حتما بخوانید : پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱


با این فرق که دیگر خبری از جهش‌ های بالا نخواهد بود و به صورت معمول درصد افزایشی پایین‌ تر از نرخ تورم را شاهد خواهیم بود. لذا منطقی نیست شخصی که سال‌ ها پس‌ انداز کرده، در حال حاضر به امید کاهش قیمت‌ ها این کار را به تعویق بی اندازد، چرا که ملک سرمایه کلانی به حساب می آید و به صورت معمول فروشندگان در این دوران نمی خواهند که تخفیف‌ های محسوسی به خریداران بدهند!

دوران گذار از رکود به رونق : ولی در دوران گذر از رکود به رونق، قیمت‌ ها رفته رفته افزایش پیدا می کند تا در آینده‌ ای نزدیک وارد دوران رونق شویم. در اینجا هم منطقی نیست که افراد برای خانه‌ دار شدن، دست نگه دارند و چنانچه سرمایه مورد نیاز را در اختیار دارند، توصیه بر این است که سریعا برای خرید ملک مورد نظر خود اقدام نمایند.

ادوار مختلف بازار مسکن و استراتژی ثابت سرمایه‌ گذاران

حال می رسیم به افرادی که قصد سرمایه گذاری در بازار مسکن را دارند؛ لذا افرادی که این چنین به دنبال کسب سود در بازار مسکن هستند، باید فارغ از وضعیت بازار یک استراتژی ثابت در هر کدام از ادوار نام برده داشته باشند. لذا بهترین زمان برای خرید ملک به منظور سرمایه‌گذاری، ابتدای دوره رونق است.

استراتژی سرمایه گذاری در بازار مسکن ایران

به این خاطر که به فاصله زمانی کمی، قیمت‌ ها به یکباره جهش بسیار زیادی را به خود خواهد دید و امکان دارد شما سرمایه خود را چندین برابر کنید، در حالی که ورود سرمایه‌ گذاران به بازار در دیگر ادوار، آن ها را با ریسک خواب سرمایه روبرو می کند، به این خاطر که ممکن است سرمایه آن ها به مدت طولانی بازدهی بسیار اندکی را به ارمغان آورد و نسبت به تورم یا دیگر بازارها رشد مناسبی را به همراه نداشته باشد. اگرچه که ریسک خواب سرمایه در هر کدام از دوران‌ ها می‌ تواند گوناگون باشد.

به عنوان مثال این ریسک در دوران گذار از رکود به رونق نسبت به دوران رکود به صورت معمول کم تر است، ولی در هر صورت بهترین زمان خرید ملک به منظور سرمایه‌ گذاری، همان ابتدای دوره رونق است. عامل زمان در سرمایه‌ گذاری عامل حائز اهمیت دیگری است که باید در نظر داشته باشید. بیشتر اوقات این زمان ورود و خروج از بازار است که موفقیت در سرمایه‌ گذاری را تعیین می کند. همچنین افراد انتظار دارند که در یک بازه زمانی مناسب به سودی منطقی دست یابند تا خواب سرمایه را خیلی احساس نکنند.

سرمایه‌ گذاری روی چه املاکی سود بیشتری دارد؟

نظر کارشناسان در این خصوص که سرمایه‌ گذاری در مسکن، بر روی چه املاکی قادرند سود به مراتب بیشتری را به دست آورند، متفاوت است. بعضی از کارشناسان این حوزه، خرید املاک کلنگی را مناسب می دانند و بعضی دیگر خرید آپارتمان‌ های نوساز را برای سرمایه‌ گذاری در بازار گزینه خوبی قلمداد می کنند و بعضی از آن‌ ها هم خرید خانه ویلایی و زمین را مناسب ترین گزینه می دانند.

حتما بخوانید : صفر تا صد خرید زمین در متاورس


به هر حال انتخاب نوع ملکی که خریداری می کنید، به میزان سرمایه شما و همین طور هدف های شما از سرمایه‌ گذاری وابسته خواهد بود. شما قادرید با یک کارشناس که در این حوزه تجربه دارد، همفکری داشته باشید و با توجه به میزان سرمایه، هدف و شرایط بازار یکی از موارد گفته شده را برای سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن انتخاب نمایید.

چه مناطقی برای سرمایه‌ گذاری در حوزه مسکن مناسب است؟

یکی از حائز اهمیت ترین اقدامات به منظور سرمایه‌ گذاری در حوزه مسکن، انتخاب بهترین محله و منطقه برای خرید ملک می باشد. تلاش کنید مناطق و محله‌ هایی را به منظور خرید ملک انتخاب فرمایید که از پتانسیل پیشرفت و توسعه زیادی برخوردار باشد و در آینده با فروش آن بتوانید سود چشم گیری کسب کنید. به منظور انتخاب محله مناسب ابتدا به بودجه خود توجه نمایید و در ادامه با پرس و جو و تحقیقات محلی و همچنین مشورت با افراد با تجربه بهترین مکان را برای خرید ملک انتخاب نمایید.

نکات مهم برای سرمایه گذاری در بازار مسکن

  • سرمایه گذاران حوزه مسکن می بایست افرادی صبور باشند.
  • از خاک اندوخته کنید که نه صادر و نه وارد میشود و نه آفت دارد!
  • روند حرکت بازار مسکن خطی نیست و سینوسی نوسان خواهد کرد.
  • به صورت معمول طول دوره رکود خیلی طولانی‌ تر از دوره رونق خواهد بود.
  • حائز اهمیت ترین نکته برای سرمایه گذاری در بازار مسکن، رعایت زمان ورود به بازار و خروج از آن می باشد.
  • به منظور موفقیت در هر بازاری به ویژه بازار مسکن باید حضور مدام و بلندمدت در آن بازار داشت تا درک بهتری از زمان بندی و نشانه‌ های رونق و رکود داشت یا با مشاوران قوی و امینی که در این بازار حضور دارند مشورت نمود.
  • به صورت معمول در دوره رونق که اصطلاحا صدای انفجار قیمت بازار به گوش تمامی افراد می رسد، افراد این طور احساس می کنند که از بازار جا مانده اند؛ بنابراین تحت تاثیر “اخبار رسانه‌ ها و اجتماع” برای سرمایه گذاری اقدام خواهند کرد و به این خاطر که تحلیل بنیادی و اقتصادی درستی پشت این تصمیم وجود ندارد، با ضرر و زیان روبرو می شوند و یا سودی به مراتب پایین تر از بازارهای مالی موازی را به دست خواهند آورد که قابل قبول نیست.
  • تحلیل تک بعدی بازار به وسیله افراد کارشناس نما، ضرر و زیان سرمایه گذاران را بیشتر خواهد کرد، به این خاطر که قیمت مسکن از عوامل گوناگونی مانند قیمت نفت، وضعیت اقتصادی، تورم، حجم ساخت و تولید مسکن، وضعیت سیاسی و امنیتی، قیمت مصالح، تکنولوژی، سیاست‌ های مسکنی دولت، قوانین شهرسازی، سطح درآمد خانوار تاثیر می گیرد و به منظور تحلیل بازار باید تمامی عوامل درونی و بیرونی را مورد بررسی قرار داد.

نتیجه گیری و کلام پایانی

سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن فرصتی بسیار عالی برای کشف روش های جدید مالی، متنوع کردن سبک زندگی و برنامه‌ ریزی برای بازنشستگی می باشد. با توجه به بررسی های دوره های مختلف روندی بازار مسکن از رونق مجددا به رونق می رسد، حال دیگر می توانید دید سرمایه گذاری خود را نسبت به این بازار تقویت کنید و با دید بهتری برای سرمایه گذاری در زمان مناسب و برنامه ریزی مشخص اقدام کنید تا سود شما افزایش چشمگیری پیدا کند.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، استراتژی سرمایه گذاری در مسکن را در این مطلب مورد بررسی قرار دادیم.  

همچنین اگر دوست دارید همه چیز درباره طرح مسکن ملی را بدانید، پیشنهاد می کنم حتما این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

بهترین استراتژی سرمایه گذاری در مسکن از نظر شما کدام است؟

برای دوستانتان بفرستید: