Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
پیش بینی قیمت مسکن در سال 1401 {مطلب روز}

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱

اگر ایرانی هستید، پس همیشه دیدگاهتان نسبت به سرمایه گذاری در بازار مسکن مثبت است، چرا که همیشه بازار مسکن در طول زمان سودآوری بالایی داشته است و اگر همین منوال طی شود، خواهد داشت! از همین روی برای سال جدید بسیاری به دنبال پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ بودند و دوست داشتند بدانند که چشم انداز بازار ملک و املاک در سال جدید به چه صورت است، به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ بپرازیم و سعی کنیم بدون هیچ جهت گیری و بسیار ساده دیدتان نسبت این بازار در سال ۱۴۰۱ را تقویت کنیم، پس اگر موضوع پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ برای شما هم جذابیت دارد، این مطلب را حتما مطالعه فرمایید؛

پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱

قیمت مسکن سال های سال است که متاسفانه در ایران از ثبات خاصی برخوردار نیست، به همین خاطر شرایط خرید خانه همیشه برای افرادی که قصد خرید خانه دارند، دشوارتر خواهد شد. این امر حتی بعضی اوقات ناامیدی مردم برای خانه دار شدن را به همراه خواهد داشت و این امر که خانه‌ دار شوند را آرزویی دست نیافتنی تلقی می‌ کنند. شناختن عواملی که موجب نوسانی شدن قیمت خانه می‌ شوند، به شما کمک می کند تا زمان مناسبی را برای خرید خانه در نظر گرفته و مهم‌ تر از آن می‌ توانید که قیمت مسکن در سال آینده را تا حدودی با تحلیل این مسائل پیش بینی کنید.

حتما بخوانید : همه چیز درباره طرح مسکن ملی | صفر تا صد مسکن ملی


خرید ملک به سرمایه، برنامه ریزی و هدف گذاری نیاز دارد و وقتی که شخص موفق به جمع آوری بودجه لازم خود می‌ شود، ناگهان با افزایش تصاعدی قیمت مسکن روبرو خواهد شد. به صورت کلی بعضی از عوامل همیشه موجب نوسان قیمت در بازار مسکن خواهد شد، به همین خاطر می‌ توان آن‌ ها را از جمله دلایل اصلی همیشگی تغییر در قیمت ملک در ایران محسوب کرد. قیمت مسکن در تهران در دی ماه ۱۴۰۰ به نسبت سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است، ولی طبق گزارشات بانک مرکزی، میزان رشد آن نسبت به سال ۱۳۹۹ روند آهسته تری داشته است. قیمت مسکن در چند ماه اول دولت سیزدهم ۱۴٫۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در تهران هم به رشد ۲۰٫۳ درصدی قیمت هر متر مسکن در دی ماه سال جاری به نسبت مدت مشابه سال پیش اشاره می‌ کند. چنانچه قیمت مسکن کم شود، در برابر افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن در سالیان اخیر، بسیار اندک است و باز هم مردم توان خرید مسکن را ندارند و این موضوع بر کسی در ایران و به خصوص کلان شهرها پوشیده نیست. با توجه به عوامل بیرونی و درونی تاثیرگذار بر بازار مسکن، انتظار کاهش قیمت در این بخش منطقی نیست.

دو گروه عوامل درون‌ سازمانی و برون‌ سازمانی روی قیمت مسکن اثرگذار است. عوامل درونی شامل مواردی مانند ترکیب جمعیتی، آمار ازدواج، تمایل افراد به جابجایی یا بزرگ کردن خانه، تعداد خانه اولی‌ ها و میزان تسهیلات مسکن می شود. عوامل بیرونی نیز شامل روابط سیاسی و اقتصادی بین‌ المللی و وضعیت بازارهای موازی مثل ارز و طلا می باشد. چنانچه دولت ۱۳ به خصوص بتواند عوامل بیرونی را به درستی مدیریت نماید، بازار مسکن سال ۱۴۰۱ کمی رونق خواهد گرفت و شاهد ساختمان سازی های به مراتب بیشتری در این حوزه خواهیم بود، در کنار این که حجم معاملات مسکن در این سال نیز می تواند با شیب ملایمی افزایش یابد و در این شرایط قیمت‌ ها هم کمی تعادل پیدا خواهند کرد.

چنانچه تاثیر منفی عوامل بیرونی ادامه یابد و در کنار آن افزایش مسائل مربوط به عوامل درونی از جمله ازدواج جوانان و ایجاد تقاضای جدید برای مسکن و همچنین افزایش تعداد مستاجران، هم تمشکلاتی را از نظر قیمتی در بازار به وجود می آورد و هم به رکود در این بخش منتهی می‌ شود. بایستی این را در نظر داشت که وقتی که قدرت خرید مردم کاهش یابد، با وجودی که احتیاج به مسکن وجود دارد، تقاضا برای خرید مسکن کاهش پیدا خواهد کرد. در این شرایط اولویت خانوارها و سرپرستان آن تامین احتیاجات اولیه مثل خورد و خوراک خواهد بود. لذا با این شرایط و مشکلات بیرونی، قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ بیشتر خواهد شد ولی بازدهی این بخش نهایتا همپای تورم پیش بینی می شود.

پیش بینی قیمت ملک در سال ۱۴۰۱

قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ به احتمال زیاد با رکودی مثل سال های گذشته روبرو خواهد شد ولی انتظار افزایش تعداد معاملات می رود. آخرین نرخ تورم سالانه ۴۲٫۲ اعلام شده است. این رقم با توجه به شاخص‌ های اقتصادی احتمالا بیشتر خواهد شد و در این شرایط امکان دارد بازدهی بخش مسکن بین ۲۵ الی ۳۰ درصد باشد. مسکن در سایر حوزه‌ های اقتصادی تاثیر بالایی دارد. در بخش کلان اقتصادی بخش مسکن یک حوزه حائز اهمیت و اساسی اقتصادی است. در ایران بیشتر از ۴۰ درصد اقتصاد کشور به بخش مسکن بستگی دارد. در بخش مسکن در حیطه اقتصاد، ۳۰۰ کسب‌ و کار وابسته به آن وجود دارد.

حتما بخوانید : بهترین شهر برای سرمایه گذاری مسکن در ایران


امروزه بخش مسکن برای ورود به حوزه‌ های صنعتی بیشتری نیز اقدام کرده است. در شش ماه اول سال ۱۴۰۰ بازار مسکن دومین بازار پرسود در ایران به حساب می آمد که بین سایر بازارهای مالی مثل طلا، دلار، مسکن و بورس بیشترین مقدار افزایش قیمت را تجربه کرد. بازار مسکن همچنین از لحاظ افزایش قیمت بین سایر بازارهای ایران، رتبه دوم را در اختیار دارد که در سال اخیر بهترین بازدهی را داشته و پروژه‌ های انبوه زیادی برای تحویل واحدهای خود اقدام کرده‌ اند.

البته این نکته حائز اهمیت است، که در شهریور ۱۴۰۰ رشد قیمت در بازار مسکن مسیر نزولی را طی کرده است و میزان رشد در این بازار ۹ درصد منفی شده است. قیمت تمام شده مسکن همچنان حباب دارد و این انتظار می رود در سال ۱۴۰۱ ثبات قیمت در بازار مسکن افزایش یابد. برخلاف این پیش بینی‌ ها ولی در بهار سال ۱۴۰۰ و به ویژه خرداد ماه، قیمت مسکن مسیر صعودی را در پیش گرفت و باید دید روند بازار در سال ۱۴۰۱ به چه صورتی رقم خواهد خورد.

عوامل موثر در تغییر قیمت مسکن

یکی از مهم ترین علت هایی  که به تغییر قیمت مسکن در بازه‌ های گوناگون زمانی منجر می شود، زمین است، به این خاطر که در هر زمینی امکان ساخت ساختمان وجود ندارد و زمانی که با کمبود زمین برای ساخت و عرضه ملک روبرو باشیم، ارزش آن بسیار افزایش پیدا خواهد کرد. یکی علت های دیگر تغییر قیمت، رکود اقتصادی به حساب می آید که پیامدهای گوناگونی به همراه دارد. برای مثال یکی از پیامدهای رکود اقتصادی این است که فرصت شغل‌ یابی کم می شود و از رونق بعضی کسب و کارها نیز کاسته خواهد شد.

به دنبال چنین وضعیتی تعداد زیادی از افراد به دنبال یافتن شغل جدید و یا بهبود موقعیت شغلی خود به سایر شهرها مهاجرت خواهند کرد، به این امید که فرصت‌ های کاریابی و کسب درآمد به مراتب بیشتری کسب کنند. هنگامی که جمعیت شهری بنا به علت های گوناگون مثل مهاجرت بیشتر می شود، تقاضا برای خرید ملک هم به مراتب بیشتر خواهد و در ادامه افزایش قیمت ملک و املاک را به دنبال خواهد داشت.

پیش بینی قیمت ملک در سال ۱۴۰۱

از جمله عوامل موثر در قیمت مسکن، باید به هزینه های مربوط به خرید مصالح و دستمزد کارگران اشاره داشت. در واقع هر چقدر قیمت مصالحی مثل سیمان، تیرآهن و سایر مصالح افزایش یابد، هزینه‌ های تمام شده کار برای کارفرما هم بیشتر خواهد شد. به علاوه می بایست هزینه‌ های مربوط به دستمزد کارگران را هم محاسبه کرد. به صورت کلی چنانچه ساخت و سازها سمت و سوی صنعتی شدن به خود بگیرد، بخشی از این هزینه‌ ها کم خواهد شد.

برجام در قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ چه اثری دارد؟

لذا می توان این طور گفت که قیمت مسکن امروزه در سطحی بالاتر از قیمت واقعی خود قرار دارد و حباب مثبت در آن دیده می شود، لذا می توان پیش بینی نمود که چنانچه حتی در سال ۱۴۰۱ برجام احیا نشود و قیمت دلار به بالای ۳۰ هزار تومان بازگردد، قیمت مسکن قادر به افزایش قیمت های شدید نخواهد بود.

حتما بخوانید : سرمایه گذاری در بورس یا مسکن بهتر است؟


لذا احتمالا رشد قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ بیش از سال ۱۴۰۰ است ولی رکود در بازار مسکن همچنان به چشم خواهد خورد و بعید به نظر می آید که قیمت مسکن در ۱۴۰۱ بیش از تورم و یا حتی بیش از سود بانکی رشد کند و چربی سوزی بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ مثل سال ۱۴۰۰ ادامه پیدا خواهد کرد، ولی چنانچه برجام احیا شود، به علت ریزش دلار و همچنین ثبات بیشتر نرخ ارز احتمالا رشد قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ کم تر از ۱۴۰۰ خواهد بود و بازده سرمایه گذاری ملکی را می توان در این حالت کم تر از ۱۰ درصد در نظر گرفت.

بعد از وقوع توافق هسته ای در سال ۱۴۰۱ حتی ممکن است که حباب قیمت مسکن بترکد و قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ مثل سال ۹۴ با رشدی منفی روبرو شود. لذا اگر که این اتفاق را شاهد باشیم، قیمت آپارتمان های نوساز که رشد بسیار زیادی را تجربه کرده اند، نهایت تا ۱۰ درصد اصلاح قیمتی را تجربه خواهند کرد و در همین شرایط نیز نمی توان کاهش مناسب و بالایی برای این بازار متصور بود و این به دلیل عاملی به نام چسبندگی قیمت هاست که در بازار مسکن و به خصوص بازار ملک و املاک ایران شاهد این موضوع هستیم.

نکات مهم درباره آینده مسکن در سال ۱۴۰۱

  • در سال ۱۴۰۱ از طرغی پیش بینی شده است که با توجه به افزایش قیمت مصالح، شاهد افزایش قیمت مسکن هم باشیم.
  • با توجه به وعده دولت مبنی بر ساخت ۱ میلیون مسکن در سال، این امکان وجود دارد که بازار به این وضعیت پاسخ مثبت نشان دهد و قیمت مسکن روند نزولی با شیب بسیار ملایمی پیدا کند.
  • مسکن در سایر حوزه‌ های اقتصادی هم موثر است. در بخش کلان اقتصادی بخش مسکن یک حوزه حائز اهمیت و اساسی اقتصادی به حساب می آید و در ایران بیشتر از ۴۰ درصد اقتصاد کشور به بخش مسکن وابستگی دارد.
  • کارشناسان بازار مسکن بر این باورند که قیمت تمام شده مسکن حباب دارد و انتظار دارند تا ثبات قیمتی در سال ۱۴۰۱ در این بازار بیشتر احساس شود.
  • ۸۰ درصد تقاضا برای مسکن، تقاضا از نوع سکونت ‌گاهی است که این یعنی افراد قصد دارند چندین سال در آن سکونت کنند. وقتی که مردم وضعیت مالی خوبی داشته باشند، بین ۵ تا ۱۰ درصد افراد ساکن به عرضه تمایل پیدا خواهند کرد و در این شرایط، هر فروشنده‌ ای خریدار نیز به شمار می رود.

خلاصه مطلب و کلام آخر

قیمت مسکن تحت تاثیر عوامل گوناگونی مثل قیمت مصالح، زمین و سایر هزینه‌ ها مثل مجوز ساخت و مواردی از این دست می باشد. لذا قیمت مصالح تا ۶۰ درصد، زمین تا ۳۰ درصد، و سایر هزینه‌ ها تا ۱۰ درصد قادرند بر قیمت مسکن تاثیر داشته باشند. از طرفی نرخ ارز و دلار هم بر این امر اثرگذار هستند و بعد از افزایش قیمت دلار به سرعت قیمت مسکن نیز بیشتر خواهد شد. از طرفی با افزایش قیمت دلار، تقاضا برای خرید خانه نیز افزایش پیدا خواهد کرد و در کشور میزان تقاضا افزایش خواهد یافت.

لذا در سال جدید این طور پیش بینی می‌ شود که با توجه به این که قیمت مصالح در حال افزایش است، قیمت مسکن هم صعودی شود. از طرف دیگر تورم باعث شده است که ارزش ریال همواره در حال کاهش باشد، ولی از طرفی هم با توجه به وعده دولت مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال امکان دارد که بازار به این موضوع به چشم یک موضوع مثبت نگاه کند و کمی روند قیمت ها کاهشی شود. میانگین قیمت ۱ متر مربع زیربنای مسکونی در تهران که انتهای سال ۱۴۰۰ به بالای ۳۳ میلیون تومان رسیده بود و جالب است بدانید که این عدد در ابتدای سال ۹۱ حدود ۲ میلیون تومان بوده است!

قیمت دلار هم اثر زیادی بر قیمت مسکن داشته است و لذا می توان این طور گفت که در طول یک دهه اخیر قیمت دلار و قیمت مسکن به ترتیب ۱۳٫۷ و ۱۴٫۶ برابر شده اند. دولت به احتمال زیاد در سال ۱۴۰۱ به صورت جدی تری سیاست ساخت ۱ میلیون مسکن را اجرایی خواهد کرد، ولی این طور به نظر نمی آید که در یک سال آینده موفق به تکمیل این واحدها و عرضه آن ها در بازار مسکن شود. ولی بازهم بیشتر شدن  ساخت و ساز به معنای افزایش تقاضا برای مصالح ساختمانی و نهایتا افزایش هزینه ساخت مسکن خواهد شد و که این موضوع به خودی خود می تواند کمی روند قیمت مسکن را در سال جدید صعودی تر کند.

همچنین ساخت ۱ میلیون مسکن در سال ۱۴۰۱ فشار زیادی به بودجه دولت می آورد و کسری بودجه را نیز بیشتر خواهد کرد، لذا می توان اینطور گفت که اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سال ۱۴۰۱ افزایش تورم و نهایتا افزایش نرخ ارز و قیمت مسکن در شهر تهران را به همراه خواهد داشت و این بدین معنی است که این سیاست دولت در سال ۱۴۰۱ نه تنها به بهبود بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ کمکی نخواهد کرد، بلکه بر خلاف تصور اثر منفی نیز بر این بازار نیز خواهد گذاشت. در بهترین حالت می توان می توان این طور برداشت کرد که طرح نهضت ملی مسکن در سال ۱۴۰۱ بر بازار مسکن اثری خنثی داشته باشد و نوسان خاصی را در بازار مسکن به وجود نیاورد.

همان طور که قول داده بودیم، در این مطلب به پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ پرداختیم، ولی در نظر داشته باشید که این مقاله بر پایه احتمالات و شواهد موجود گردآوری شده است و نباید به تنهایی مبنای تصمیم گیری و سرمایه گذاری شما عزیزان قرار گیرد.

همچنین اگر دوست دارید بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ را بشناسید، اکیدا توصیه می کنم این مقاله را مطالعه بفرمایید.

پیش بینی روند بازار مسکن از نظر شما چگونه است؟

برای دوستانتان بفرستید: