برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ارز دیجیتال نیر پروتکل چیست؟

اگر در جریان تحرکات بازار رمزارزها باشید، احتمالا متوجه تحرکات مثبت پروژه near protocol در میان سایر ارزهای دیجیتال شده اید. ارز دیجیتال نیر پروتکل که مدت زمان زیادی از راه اندازی آن نمی گذرد، توانسته جایگاه خود را در بازار کریپتوکارنسی بهبود ببخشد و به یکی از پروژه های جذاب و آینده دار بازار کریپتو تبدیل شود! به همین خاطر در این مطلب تصمیم داریم بررسی کنیم که ارز دیجیتال نیر پروتکل چیست و چطور کار می کند و در ادامه نیز به بررسی پروژه ارز near و همین طور آینده ارز near protocol پرداخته ایم تا نکته در مورد ارز دیجیتال نیر پروتکل نباشد که به آن اشاره نکرده باشیم، بنابراین توصیه می کنم این مطلب را حتما تا انتها مطالعه فرمایید.

ارز دیجیتال نیر پروتکل

رمز ارز نیر پروتکل یک پلتفرم بلاکچین متن باز به حساب می آید که برای فراهم‌ کردن امنیت در دارایی‌ ها و یا هویت افراد راه اندازی شده است. فناوری اثبات سهام و شاردینگ نشان دهنده کاربردی بودن این پرتوکل می باشد و نکته دیگر این که پروتکل نیز به صورت دائمی متمرکز است. این ارز دیجیتال دید توسعه‌ دهندگان و کاربران را به طرف اعتبارسنج‌ ها معطوف ساخته است. این پروتکل نیز، سادگی، غیرمتمرکز بودن، مقیاس پذیری و کاربرد را در طراحی خود مد نظر قرار داده است. در نیر پروتکل توسعه‌ دهندگان می توانند از طرف کاربران خود، تراکنش‌ ها را امضا نمایند و پیش‌ پرداخت آن ها را انجام دهند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در واقع این قابلیت موجب شده است تا نرم افزارهای غیرمتمرکز جذابیت زیادی برای کاربران داشته باشد. رمزارز نیر پروتکل این امکان را در اختیار توسعه‌ دهندگان قرار می دهد تا بتوانند برنامه‌ ها و قراردادهای هوشمندی بنویسند و تنها شامل زبان برنامه نویسی سولیدیتی یا هر زبان تخصصی بلاکچینی نخواهد شد. توسعه‌ دهندگان با انجام هر قرارداد برای نوشتن این برنام ه‌ها، درصدی از تراکنش‌ ها را برداشت خواهند کرد که این کار نیز موجب جذابیت همکاری توسعه‌ دهندگان می‌ شود و هم به زیرساخت پلتفرم کمک کننده است. در ادامه بیشتر در مورد ارز دیجیتال نیر پروتکل صحبت خواهیم کرد؛

پروژه ارز near چگونه کار می کند؟

همانطور که گفتیم، نیر یک بلاکچین است که از شاردینگ برای بهینه سازی عملکرد بهره می گیرد، ولی با این وجود برخلاف شاردینگ های سایر رمزارزها مثل پولکادات، تمام شاردینگ ها نیر به عنوان قسمتی از بلاکچین تلقی خواهند شد. مشابه سایر رمزارزها مثل اتریوم، کاردانو و ترون، همچنین NEAR را می توان به عنوان یک بلاکچین لایه اصلی در نظر گرفت. این بدین معنی است که پروتکل نیر لایه پایه و اساسی است که دیگر برنامه ها مطابق با آن ساخته و مستقر می شوند. نیر برای دستیابی به توانایی های بزرگ خود همانطور که گفتیم از فناوری معروف Nightshade بهره می گیرد.

این پروتکل راه حل مقیاس گذاری مجموعه های گوناگونی از اعتبارسنج ها را مشاهده می کند که تراکنش ها را به صورت موازی در چندین زنجیره شاردینگ مورد پردازش قرار می دهد تا ظرفیت کلی بلاکچین را افزایش دهد. جالب است بدانید که این راه حل تا حدودی با سیستم شاردینگ استفاده شده به وسیله سایر بلاکچین ها متفاوت است. از دیگر معیارهای اصلی نیر، مکانیزمی به نام Doomslug به حساب می آید که این امکان را در اختیار نودهای اعتبارسنج در شبکه قرار می دهد تا به نوبت بلوک تولید نمایند. لازم به ذکر است که این در هر دوره اتفاق می افتد و هر دوره ۱۲ ساعت به طول خواهد انجامید و تقریبا هر ثانیه یک بلوک جدید در NEAR به وجود خواهد آمد.

استخراج ارز near protocol چگونه است؟

مهم ترین چیزی که در مورد استخراج ارزهای دیجیتال مختلف باید بررسی کنید، الگوریتمی است که با آن کار می کند است که میتواند آن ارز را قابل استخراج یا غیر قابل استخراج کند. لذا باید گفت که ارز دیجیتالی NEAR در ساختار خود از الگوریتم اثبات سهام یا PoS بهره می گیرد و برخورداری از این الگوریتم موجب خواهد شد تا این ارز دیجیتال غیر قابل استخراج شود، بنابراین تنها از طریق استیک کردن و همین طور خرید و فروش آن می توانید این ارز دیجیتال را به دست آورید.

نقشه راه ارز دیجیتال نیر پروتکل

از شروع پروتکل نیر در سال ۲۰۱۸، روند توسعه آن با سرعت بسیار بالایی طی شده است و بعد از اجرای چند شبکه آزمایشی در سال ۲۰۱۹، نیر در آوریل ۲۰۲۰ شبکه اصلی خود را به وجود آورد و جالب است بدانید که این فاز سه مرحله داشت؛ شبکه اصلی POA، شبکه اصلی و شبکه جامعه محور. شبکه اصلی POA بر استقرار اعتبارسنج ها و اعضای شبکه متمرکز است. استیکینگ غیرفعال بود و تنها بنیاد نیر می توانست توکن ها را انتقال دهد. در شبکه اصلی POA استیکینگ فعال شد، اما امکان انتقال توکن خیر. نخستین رای گیری نیز در مورد نیر به منظور تصمیم گیری برای زمان انتشار نسخه نهایی شبکه اصلی صورت پذیرفت.

حتما بخوانید : بهترین ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۲۵


در گام بعدی جامعه نیر به اجرای شبکه اصلی بدون محدودیت در ۱۳ اکتبر رای داد، لذا نیر در حال حاضر در فرآیند اعطای کنترل بلاکچین خود به دارندگان توکن NEAR قرار دارد و طی این فاز، تیم نیر به دنبال اجرای موارد دیگری نیز می باشد. در وایت پیپر نیر به توسعه های فنی و بزرگی اشاره شده است که سه مورد از آن ها را می توان ذکر کرد؛ نخستین مورد استفاده از فناوری zero knowledge مثل زی کش برای تراکنش های خصوصی بر بلاکچین نیر است و دومین مورد افزودن شاردهای خصوصی به حساب می آید که این مورد می تواند سرمایه گذاری در سرعت و امنیت پروتکل را برای گروه های مشخص و نهادها امکان پذیر سازد و این موضوع در عین حال به فعالیت محرمانه آن ها نیز آسیبی نخواهد زد.

سومین مورد حائز اهمیت نیز معرفی نودهای موبایل به حساب می آید که در آن استفاده از تلفن های همراه برای مشارکت در بلاکچین ها را شاهد هستیم که چیز جدیدی نمی باشد ولی این فناوری به دلیل ارتباطات اینترنتی ضعیف و الزامات سخت افزاری محدود بود، ولی با این وجود ادغام با تلفن همراه چیزی است که از ابتدای کار در ذهن توسعه دهندگان پروژه بوده است. باید در نظر داشت که زمانی که تلفن ها و شبکه های آن به اندازه لازم کارایی پیدا کنند، این ادغام در جامعه برای اجرا به رای گذاشته خواهد شد.

ویژگی های حائز اهمیت پروژه near protocol

  • نیز می تواند با اتریوم همکاری داشته باشد.
  • کارمزد برداشت این ارز دیجیتال ۱ نیز می باشد.
  • نیر یک پروژه منبع باز و کاملا غیرمتمرکز محسوب می شود.
  • این ارز به شکل توسعه‌ دهنده و کاربرپسند طراحی شده است.
  • قراردادهای هوشمند نیر با WebAssembly Virtual Machine سازگاری دارند.
  • کاربران به‌ کمک این ارز قادرند به‌ صورت یکپارچه DApp ها را طراحی و مدیرین نمایند.
  • به منظور ثبت‌ نام یا دسترسی به اپلیکیشن‌ ها، نیازی به کلیدها و افزونه مرورگر نیست.
  • کارمزد تراکنش‌ های نیز به حدی کم است که تعیین کمیت آن با واحد yocto قابل انجام است.

بهترین کیف پول برای نگهداری از ارز near

به این خاطر که این ارز دیجیتال در سال های گذشته وارد بازار کریپتوکارنسی شده است، هنوز کیف پول های زیادی از این رمزارز پشتیبانی نمی کنند، ولی خوشبختانه NEAR ولت اختصاصی تحت وب خود را عرضه داده و اضافه بر آن ۲ والت موبایلی تراست ولت و Math Wallet و همچنین کیف پول سخت‌ افزاری Ledger نیز برای ذخیره رمز ارز نیر پروتکل گزینه های جذابی به شمار می روند.

پروژه near protocol

ارز دیجیتال نیر پروتکل را از کجا بخریم؟

در حال حاضر صرافی‌ های معتبری مثل Binance، Huobi Global، OKEx و … برای خرید و فروش ارز دیجیتال نیز قابل دسترس هستند، ولی باید در نظر داشت که حجم کل معاملات ۲۴ ساعته خیلی بالا نیست، اما به صورت کلی نقدینگی NEAR در صرافی های هیوبی و بایننس به مراتب بالاتر است و مشکلی برای نقدشوندگی رمزارزهای خود نخواهید داشت. این را هم باید عنوان کرد که در حال حاضر نرخ تورم NEAR به‌ حالت سالانه مشمول نرخ تورم ۵ درصد است، بنابراین بهتر است نیر را به جای ترید، برای هولد و استیک ‌کردن خریداری کنیم.

آینده ارز near protocol

تحلیل گران حوزه کریپتوکارنسی معتقدند که بیش از ده پروژه آنلاین، در MainNet نیر پروتکل راه‌ اندازی خواهند شد. این پلتفرم با توجه به امکانات خوبی که ارائه می کند، مثل برنامه‌ هایی که با شبکه ادغام می‌ شوند، ارائه‌ دهندگان پیشگیری حضانت و ولت هایی که رمزارز آن را پشتیبانی می‌ کنند، در کل دنیا توسعه یافته است. همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، هدف اصلی شبکه نیر پروتکل، ایجاد بستری برای ایجاد اینترنت نسل جدید است و باید در نظر داشت که در اینترنت نسل جدید، دسترسی شرکت‌ های بزرگ به داده‌ های شخصی کاربران به مراتب سخت تر خواهد شد و حریم خصوصی کاربران در نسل جدید در اولویت قرار خواهد گرفت.

حتما بخوانید : بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۲


همچنین بعضی از کشورها هم در این اینترنت قادر نیستند یک سری از اپلیکیشن ها را ممنوع کنند و از کسب و کار آن ها جلوگیری به عمل آورند. در حقیقت هدف نیر پروتکل ایجاد دنیایی آزاد است که هر کسی در آن بتواند آزادانه عمل کند. البته هدف این شبکه مفهوم جدیدی نیست و ساتوشی ناکاموتو هم در سال ۲۰۰۸ با طراحی بیت کوین، دقیقا همین هدف را داشت، ولی تفاوت نیر پروتکل با بیت کوین در این است که بیت کوین آزادی را تنها در حوزه مالی ایجاد کرده است و نیر پروتکل، قصد بسط دادن این موضوع به زندگی روزمره را دارد.

تعداد زیادی از پروژه‌ های بلاک چینی، مثل نیر پروتکل و اتریوم، در راستای توسعه و گسترش آزادی در دیگر جنبه‌ های زندگی انسان در تلاشند. به منظور تحقق این هدف نیر پروتکل نخستین گام بزرگ خود را در سال ۲۰۱۹ برداشت و موفق شد تا ۱۲٫۱ میلیون دلار سرمایه را از طریق چندین سرمایه‌ گذار معروف مانند پانتره کپیتال و الکتریک کپیتال کسب کند که همین امر نشان دهنده آن است که این پلتفرم هدف بزرگی در سر دارد و در آینده سرمایه‌ گذاران بزرگی برای حمایت از این پروژه اقدام می کنند.

آیا ارز ديجيتال near برای سرمایه گذاری مناسب است؟

با توجه به جلب توجه این پروژه توسط سرمایه گذاران مختلف، پرتوکل نیز هنوز پروژه‌ های کمتری نسبت به شبکه‌ هایی مثل سولانا، اتریوم و اسمارت چین بایننس دارد، از همین روی همچنان پتانسیل رشد این پروژه را می توان بالا دانست. نیر امروزه بیش از ۱۴۰ پروژه در حال توسعه دارد که شامل ۵۴ برنامه غیر متمرکز، ۱۹ پروژه دیفای، ۲۰ پروژه ان اف تی و بازی و ۸ پروژه سازمان خودگردان غیر متمرکز است. ضمنا جالب است این را هم بدانید که پروژه‌ های دیفای با سرعت بسیار بالایی به این پلتفرم آمده اند و از بین شناخته شده‌ ترین آن ها، می‌ توان به رف فایننس، او آی‌ ان فایننس، فلاکس پروتکل و متاپول اشاره داشت.

لذا به این دلیل که پلتفرم نیر به اندازه کافی پروژه دیفای ندارد، امروزه تنها یک پروژه صرافی غیر متمرکز همراه با بازارساز خودکار به نام رف فایننس روی این پلتفرم ساخته شده است و پتانسیل زیادی برای جذب پروژه های بیشتر در آینده دارد. او آی‌ ان فایننس یک پروژه وام دهی و وام گیری است که اخیرا فعالیت های خود را آغاز کرده است و متاپول نیز یک پروتکل استیکینگ نقد شده است که مدتی قبل اعلام کرد با همکاری رف فایننس و او آی‌ ان فایننس، استیبل کوین stUSD را عرضه می کند. البته باید در نظر داشت که رشد کلی اکوسیستم و رمزارز نیر همچنان ادامه خواهد داشت و کاربران قادرند با انجام تحقیقات بیشتر، پروژه‌ های ارزشمند کم تر دیده شده را بیابند.

حتما بخوانید : بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ با سود بالا


مورد بعدی به پروژه‌ های nft و بازی ارتباط دارد. در پلتفرم نیر تعداد این پروژه‌ ها بسیار بیشتر از پروژه‌ های حوزه دیفای می باشد. البته هنوز معلوم نیست که این پلتفرم قصد دارد روی این دو بخش متمرکز شود یا نه. کاربران NEAR قادرند با پذیرفتن مقداری ریسک، بر روی این پروژه‌ ها سرمایه گذاری داشته باشند و امیدوار باشند که در ادامه مسیر در ازای آن ایردراپ یا پاداش‌ های دیگر دریافت می کنند. بین بهترین پروژه‌ های فعال در پلتفرم نیر، می‌ توان به پاراس، چدار فارم و شروم کینگدم اشاره داشت. پلتفرم نیر امروزه فاز صفر یا سیمپل نایت شید را به اجرا در آورده است که با تقسیم شبکه به ۴ شارد گوناگون، توان عملیاتی پلتفرم را بیشتر می کند و جالب است بدانید که این نخستین گام در راستای دستیابی به یک بلاک چین کاملا شارد شده به حساب می آید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

مزایای این پروژه به خصوص در آینده بسیار زیاد است و در این بین؛ تیم قوی، سرمایه خوب و شرکای زیاد در صنعت کریپتوها نیز به آن ها کمک کرده و خواهد کرد. تنها یک چالش وجود دارد که برای موفقیت نیر الزامی است و آن هم ایجاد سر و صداست و تاثیر تبلیغات در آینده و پیشرفت آن نیز بسیار زیاد خواهد بود. تلاش برای همگام شدن با سایر ارزهای مبتنی بر قراردادهای هوشمند، نیر بازاریابی را فدای توسعه کرده است که همین موضوع آن را در رده پروژه های امیدوار کننده نیز قرار داده که باید بیشتر دیده شوند. نهایتا می توانند بیشتر رشد کنند. چنانچه بخواهیم منصف باشیم، باید گفت که با این همه نیر در حال حاضر برخی از فوق العاده ترین آمارهای این حیطه در اختیار این ارز است.

البته این سوال وجود دارد که آیا تمرکز بر سایر پروژه ها، می تواند روش خوبی به منظور توسعه یک پروژه باشد؟ همکاری و مشارکت موضوعی حائز اهمیت است ولی تنها تمرکز بر عملکرد رقبا معادل خرید در سقف به دلیل فومو و فروش در کف به دلیل FUD باشد. همراهی با جمع شاید همواره استراتژی خوبی نباشد. با این حال این طور به نظر می آید که وضعیت برای NEAR در حال تغییر است و قرار گرفتن در لیست بایننس نکته بسیار خوبی برای آن بود.

مطمئنا بزودی صرافی های بیشتری از معاملات این توکن پشتیبانی خواهند کرد و به صورت کلی این کار به افزایش آگاهی از پروژه و افزایش نقدشوندگی برای معامله گران و سرمایه گذاران منجر خواهد شد. این موضوع که آیا پروتکل نیر می تواند از اتریوم سبقت بگیرد یا حتی به جایگاه پولکادوت برسد، همچنان مبهم است. ولی می توان گفت که این موضوع غیر قابل انجام نخواهد بود. این پروژه می بایست در گام نخست بجای تمرکز بر سایر رقبا، برای توسعه و پیشرفت خود اقدام کند و تمرکز خود را روی این موضوع قرار دهد، لذا اگر بتواند این کار را با حمایت جامعه خود و کمی بازاریابی انجام دهد، می توان آینده ارز دیجیتالی نیر پروتکل را روشن تر ارزیابی کرد.

همان طور که قول داده بودیم، در این سعی کردیم همه چیز درباره ارز دیجیتال نیر پروتکل را مورد بررسی قرار دهیم.

همچنین اگر دوست دارید اصطلاحات بازار ارزهای دیجیتال را به زبان ساده یاد بگیرید، این مطلب کمکتان می کند.

نظر شما در مورد آینده ارز دیجیتال نیر پروتکل چیست؟

برای دوستانتان بفرستید: