برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آموزش سایت بورس tsetmc به زبان ساده

آموزش سایت بورس tsetmc به شما کمک می کند تا نحوه ارتباط با سایت سازمان بورس را یاد بگیرید و بدانید چطور از اطلاعاتی که در این وب سایت در اختیارتان قرار می گیرد، به بهترین شکل استفاده نمایید. شاید شما ندانید که EPS چیست، دیده بان کدام است، فیلترهای بورسی چیست و به چه کاری می آید یا به صورت کلی زبانه های اصلی در سایت بورس ایران چه کاری انجام می دهد ولی اگر آموزش سایت بورس tsetmc را تا انتها مطالعه کنید و از دوره رایگان مربوطه که در انتهای مطلب لینک آن را قرار داده ایم، استفاده کنید، مطمئنا نحوه استفاده از سایت بورس تهران را به خوبی و رایگان یاد خواهید گرفت.

آموزش سایت بورس tsetmc

جالب است بدانید که سایت بازار بورس ایران، روزانه هزاران نفر بازدیدکننده دارد. سرمایه‌ گذاران بازار بورس از این سایت بهره می برند تا از جزییات و تغییرات موجود در بورس به صورت آنلاین و در ساعت معاملاتی بازار سرمایه اطلاعات به دست آورند. در حقیقت این سایت دیده‌ بان بازار سرمایه به حساب می آید و اطلاعات حائز اهمیتی در مورد بازارهای بورس و فرابورس در اختیار کاربران قرار می دهد. نکته جالب دیگر اینجاست که برای انجام معامله در بازار بورس، آموزش سایت tsetmc و تابلوخوانی الزامی است و به همین خاطر در این مطلب و دوره آموزشی رایگان، سایت tsetmc را به شما آموزش می دهیم.

به منظور اطلاع از قیمت‌ های روزانه و لحظه‌ ای سهام شرکت‌ های موجود در بازار سرمایه، سایت tsetmc.com بهترین و معتبرترین مرجع به حساب می آید، لذا تحلیل‌ گران اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق این وب سایت می گیرند، از همین روی معرفی سایت tsetmc یکی از مراحل اساسی در زمینه آموزش خرید و فروش سهام در بازار بورس به حساب می آید.

در این وبسایت اطلاعاتی مثل معاملات روزانه، شاخص‌ های بورس و فرابورس، قیمت پایانی سهام‌ ها، نمادهای پربازدید بازار، کمترین قیمت معامله شده، آخرین معامله، بیشترین قیمت معامله شده، پیام‌ های ناظر بازار، معاملات حقیقی و حقوقی در هر نماد بورسی، ارزش و تعداد معاملات، دیده بان بازار و بسیاری اطلاعات باازرش و مهم دیگر وجود دارد که با ورود به این سایت می توانید از آن ها استفاده کنید.

در واقع هدف این سایت، ساده‌ سازی فرآیند مشاهده معاملات بازار می باشد و به عنوان یک پل ارتباطی بین سرمایه‌ گذاران و فعالان بورس، با ارائه آمار و اطلاعات دقیق سهام به صورت لحظه‌ ای عمل می‌ کند. در این مطلب سعی داریم تا دید خوبی نسبت به سایت سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین دوره آموزشی رایگانی که در این خصوص آماده کرده ایم به شما عزیزان بدهیم.

آشنایی با منو سمت چپ سایت tsetmc

در نظر داشته باشید که در لحظه ورود با نمای کلی از اطلاعات سایت که در صفحه خانه موجود است، مواجه خواهید شد. در این صفحه، اطلاعات کلی بازار بورس و فرابورس مثل اطلاعات شاخص‌ ها، نمادهای پربازدید و نمادهای تاثیرگذار بر شاخص‌ های بورس و فرابورس را مشاهده خواهید کرد و نکته دیگر این که این اطلاعات داینامیک است و هر لحظه که اطلاعات بروز تری را در بازار سرمایه شاهد باشیم، اطلاعات سایت بورس نیز بروزرسانی لحظه ای خواهد شد تا بتوانید به اطلاعات لحظه ای و بروز آن استناد کنید. در سمت چپ بالای صفحه اصلی، ۸ زبانه را می بینیم که یکی از آن‌ ها صفحه خانه و حائز اهمیت ترین آن ها صفحه دیده‌ بان بازار می باشد.

  • نمایش فهرست در سایت  tsetmc

در این قسمت اطلاعاتی مثل تغییر مالکیت حقیقی‌ ها و حقوقی‌ ها و سهامداران فعال در هر نماد را مشاهده خواهیم کرد و شما می توانید از این اطلاعات خروجی اکسل نیز دریافت نمایید. همچنین گروه‌ های یک صنعت و مقایسه شرکت‌ ها را از نظر روزهای معاملاتی و مثبت و منفی بودن‌ آن ها در این بخش قابل ملاحظه است.

  • زبان‌ ها در سایت tsetmc

به منظور دسترسی به زبان‌ های گوناگون و انتخاب زبان مورد نظر خود در سایت سازمان بورس، می‌ توانید از زبانه زبان استفاده فرمایید.

  • خانه در سایت tsetmc

صفحه خانه، همان صفحه اصلی سایت محسوب می شود و با کلیک روی آن این توانایی را خواهید داشت که به عنوان میان‌ بر به صفحه خانه باز گردید.

  • دیده‌ بان بازار

اصلی ترین و حائز اهمیت ترین قسمت این سایت، بخش دیده‌ بان بازار به شمار می رود، لذا در آموزش سایت tsetmc تاکید زیادی بر این بخش شده است. جالب است بدانید که در این صفحه، نمای کلی معاملات صنایع گوناگون با جزئیاتی مثل حجم، تعداد، ارزش، قیمت و میزان تغییرات وجود دارد که با کلیک بر این زبانه، وارد صفحه‌ ای خواهید شد که ۹ زبانه در بالای آن برای شما قابل مشاهده خواهد بود.

زبانه قالب: با استفاده از زبانه قالب نمایش، می توانید شیوه مشاهده اطلاعات را به دلخواه خود به سطری، کارتی و کلاسیک تغییر دهید یا قالب شخصی جهت مشاهده اطلاعات خود به وجود آورید.

زبانه جستجو: با استفاده از زبانه جستجو، نماد مورد نظر خود را می یابید و اطلاعات مربوط به آن را می بینید.

زبانه تنظیم‌ ها: در این زبانه هر نوع اطلاعاتی را که احتیاجتان است و مایل به مشاهده آن‌ ها هستید، گزینش می فرمایید.

 زبانه مرتب‌ سازی: با زبانه مرتب‌ سازی، این توانایی را خواهید داشت که اطلاعات را بر حسب اولویتی که خودتان در نظر دارید مرتب نمایید. برای مثال معاملات را مطابق با حجم بیشتر به کمتر مرتب و مشاهده می فرمایید.

زبانه مشاهده سریع: صفحه دیده‌ بان را همراه با همه اطلاعاتی که در آن قرار دارد، به صورت تمام صفحه برایتان به نمایش می گذارد.

زبانه فیلتر: از بخش های کاربردی دیده بان می توان به زبانه فیلتر اشاره کرد. در این قسمت شما می توانید فیلترهایی که خودتان تهیه کردید را فرمول نویسی و اجرا نمایید یا از فیلترهای آماده که در این زبانه هست، بهره ببرید. به عنوان مثال فرمول ورود و خروج پول حقیقی را در بخش شرط کپی نمایید، از این پس تنها نمادهایی که ورود و خروج پول حقیقی دارند در صفحه دیده‌ بان شما نمایش داده می شود.

زبانه خروجی: این زبانه، از اطلاعات دیده‌ بان خروجی اکسل در اختیارتان قرار خواهد داد.

زبانه راهنما: قابلیت های دیده‌ بان بازار را برای شما معرفی می نماید.

آشنایی با زبانه های سایت TSETMC

در بخش بالای سایت ۷ زبانه دیگر وجود دارد که با کلیک کردن روی هر کدام، به اطلاعات قسمتی از بازار دست پیدا خواهیم کرد.

  • در یک نگاه (سایت TSETMC)

با کلیک روی گزینه در یک نگاه شما به صفحه خانه خواهید رفت که در آن جا وضعیت کلی بازار و تاثیر نمادهای موثر در شاخص کل بورس را می توان مشاهده نمود.

  • بورس اوراق بهادار تهران (سایت TSETMC)

در این قسمت، اطلاعات بازار بورس برای شما قابل ملاحظه است. این بخش شامل ۸ زبانه است که در ادامه یک به یک آن ها را توضیح داده ایم:

در زبانه یک نگاه، اطلاعات کلی بازار سرمایه در اختیار کاربران قرار می گیرد. در زبانه شاخص، وضعیت شاخص کل بورس و شاخص کل هم وزن بورس نمایش داده می شود. اطلاعات مربوط به نمودارهای شاخص، شاخص بازار اول و شاخص بازار دوم، شاخص آزاد شناور، اطلاعات شاخص قیمت و شاخص قیمت هم در این قسمت به تصویر کشیده شده است. در زبانه قیمت‌ ها، اطلاعات قیمت‌ ها مثل نمادهایی با بیشترین افزایش قیمت، بیشترین کاهش قیمت، حق تقدم‌ ها، افزایش آخرین قیمت به پایانی، کاهش آخرین قیمت به پایانی و همچنین ابزارهای نوین مالی و معاملات عمده نمادهای بورسی را می توانید مشاهده کنید.

در زبانه عرضه و تقاضا، اطلاعاتی در خصوص برترین عرضه و برترین تقاضا موجود است و با مشاهده آن شما برترین صفوف خرید و فروش حال حاضر بازار را خواهید شناخت. این بخش برای نوسان‌ گیری بسیار کاربردی است، چرا که با این کار شما متوجه خواهید شد که بازار روی کدام سهام خاص متمرکز است. در زبانه ابزارهای مشتقه و اوراق بدهی، اطلاعات مناسبی در زمینه تعداد، حجم معاملات، ارزش معاملات، پیام‌ های ناظر بازار، عرضه و تقاضای آتی، عرضه و تقاضای اختیار معامله، عرضه و تقاضای اختیار تبعی و عرضه و تقاضای اوراق بدهی در اختیارتان قرار می گیرد.

در زبانه افزایش‌ ها و تغییرات، داده هایی مانند تعدیلات قیمتی، تغییرات ارزش بازار، بیشترین حجم و ارزش معامله و افزایش سرمایه‌ ها قابل مشاهده است. در زبانه نمادهای مشمول تعلیق، نماد‌های معلق با ذکر دلیل تعلیق آورده شده است. در زبانه تمامی اطلاعات، همه این اطلاعاتی که بیان شد، به صورت یک جا برای فعالان بورس، به نمایش در خواهد آمد.

  • فرابورس ایران (سایت TSETMC)

در صفحه فرابورس ۱۰ زبانه وجود دارد که ۷ مورد آن مشابه بورس اوراق بهادار تهران است. ۳ زبانه متفاوت دیگر، شرکت‌ های کوچک و متوسط، بازار پایه، مشتقه هستند که در ادامه هر یک از آن ها را توضیح داده ایم:

زبانه شرکت‌ های کوچک و متوسط: نمادهای پربازدید این بخش که شامل شرکت‌ های رشدی و شرکت‌ های دانش‌ بنیان می شود، در این بخش قابل مشاهده است.

زبانه بازار پایه: نمادهای پربازدید تابلوی زرد، نارنجی، قرمز را نشان می دهد.

زبانه مشتقه: شامل معاملات اختیار معامله و عرضه و تقاضا، حجم و قیمت آن‌ هاست.

  • بورس انرژی ایران (سایت TSETMC)

این بخش هم شاهد ۶ زبانه زیر هستیم. به علاوه با وارد شدن به بخش بورس انرژی در سایت tsetmc.com، می‌ توانید اطلاعاتی راجع به این که در روز، چند تن مشتقات نفتی و گازی با چه قیمتی، مورد معامله قرار گرفته‌ اند؛ اطلاعات کسب کنید.

زبانه بازار فیزیکی (نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی): اطلاعات حجم، قیمت و تاریخ عرضه‌ های مربوط به این بازار قابل مشاهده است.

زبانه بازار عمده‌ فروشی برق: اطلاعات مربوط به پیام‌ های ناظر، فهرست معاملات و برترین قیمت عرضه و تقاضا در این قسمت نمایش داده می شود.

زبانه بازار مصرف‌ کنندگان بزرگ برق: جزئیات عرضه‌ های پیش رو، فهرست معاملات سلف و برترین قیمت عرضه و تقاضا را قادرید در این زبانه ملاحظه فرمایید.

زبانه سلف استاندارد: قراردادهای فعال و همین طور سررسید شده مربوط به سلف را در این بخش جستجو و مشاهده فرمایید.

زبانه بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله: اطلاعات مرتبط با صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری قابل معامله و اوراق گواهی ظرفیت را در این قسمت مشاهده می کنیم.

زبانه مظنه‌ یابی: در این زبانه، نرخ عرضه‌ های پیش رو مظنه‌ یابی قابل ملاحظه است.

  • شبکه کدال (سایت TSETMC)

به کلیک بر این زبانه و بدون نیاز به مراجعه به سایت کدال، این توانایی را خواهید داشت که گزارشات ارائه‌ شده شرکت‌ ها را به ترتیب تاریخ ملاحظه فرمایید. البته اطلاعات دقیق‌ تر در سایت کدال قابل مشاهده و بررسی خواهد بود.

  • صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری (سایت TSETMC)

با مراجعه به سایت tsetmc.com و کلیک روی صندوق های سرمایه‌گذاری، می‌ توانید همه اطلاعات مربوط به صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری مثل تاریخ ثبت اطلاعات در بورس، عمر صندوق، ارزش خالص هر واحد و خالص ارزش دارایی‌ ها و … را کسب کرده و برای سرمایه‌ گذاری در هر کدام تصمیم گیری نمایید.

  • بورس کالا (سایت TSETMC)

در معرفی سایت tsetmc.com قسمتی هم به بورس کالا اختصاص دارد و در آن ۹ زبانه قابل مشاهده است که همه این اطلاعات همه روزه به صورت دسته‌ بندی شده و خلاصه، در اختیار سرمایه‌ گذاران قرار می گیرد. ۹ زبانه این بخش را در ادامه معرفی کرده ایم؛

  1. اطلاعات سلف استاندارد
  2. اطلاعات صندوق‌های کالایی
  3. اطلاعات گواهی سپرده کالایی
  4. اطلاعات نمای بازار آتی
  5. اطلاعات نمای بازار اختیار معامله
  6. اطلاعات اطلاعیه‌های عرضه بازار فیزیکی
  7. اطلاعات قیمت نهادهای فیزیکی
  8. اطلاعات معاملات بازار فیزیکی
  9. اطلاعات پیام ناظر در بورس کالا

به علاوه اطلاعات کلی بازار که بالا کفتیم؛ شما می‌ توانید وارد صفحه هر نماد شده و نوسانات قیمت، روند معاملاتی، اطلاعیه‌ ها و مشخصات مربوط به نماد مذکور را به طور اختصاصی مورد بررسی قرار دهید. بررسی اطلاعات مربوط به هر نماد، یکی از حائز اهمیت ترین مراحل در آموزش سایت tsetmc به حساب می آید. کل شرکت‌ های فعال در بورس، از صفحه اختصاصی در این سایت برخوردارند. شما با جستوجوی نماد شرکت از طریق زبانه “جستجوی نماد” که هم در صفحه اصلی و هم در صفحه دیده‌ بان در دسترس است، نماد شرکت را جست و جو نمایید تا اطلاعات مربوط به آن برای شما به نمایش درآید.

بعد از پیدا کردن نماد مورد نظر، صفحه‌ ای با سه بخش اصلی مشاهده خواهید کرد که در بخش اول، اطلاعات کلی نماد شامل تعداد، حجم معامله، ارزش بازار، ارزش معاملاتی، وضعیت نماد، قیمت پایانی و قیمت معامله برای شما در دسترس است و در بخش دوم که وسط صفحه قرار دارد، بازه‌ های قیمتی مجاز، میزان شناوری سهم، حجم مبنا قرار دارد و در بخش سوم، در سمت چپ، شما شاهد میزان خرید حقیقی و حقوقی خواهید بود. از حائز اهمیت ترین مواردی که در این صفحه وجود دارد، اطلاعات تکمیلی است. شایان ذکر است که این اطلاعات ریز معاملات سهم با حجم‌ های آن را برای شما به نمایش می گذارد.

در بخش پایین صفحه هم شاهد اطلاعات نمادهای هستیم که سهم مورد نظر، در گروه آن نمادها قرار دارد. اطلاعیه‌ های مربوط به سهم با تاریخ دقیق آن نیز، در این بخش قابل مشاهده است. در این بخش بعضی از اصطلاحات مهم در صفحه هر نماد را که در سایت Tsetmc.com وجود دارد، مورد بررسی قرار می دهیم.

  • EPS: سود هر سهم را eps می‌ گویند.
  • ارزش بازار: بیانگر ارزش کل بازار یک سهم است.
  • P/E: نسبت قیمت به سود را نسبت  P/E سهم می‌ نامند.
  • بازه سال: مشخص‌ کننده کف و سقف قیمت نماد مزبور در بازه ۱۲ ماهه است.
  • حجم معاملات: تعداد سهام معامله شده در حجم معاملات مشخص می‌ شود.
  • تعداد معاملات: به تعداد نوبت معاملات گفته می شود که از محاسبه مجموع معاملات سهم حاصل می شود.
  • سهام شناور: میزان سهامی که شرکت در هر روز در اختیار سهامداران قرار می‌ دهد، سهام شناور می گویند.
  • قیمت مجاز: قیمت مجاز همان دامنه نوسان بین ۵ تا ۱۰ درصد است که بر مبنای قیمت پایانی، تعیین می شود.
  • ارزش معاملات: حاصل ‌ضرب تعداد سهام معامله شده در قیمت هر سهم، در یک روز معاملاتی، ارزش معاملات را نشان می‌ دهد.
  • حجم مبنا در بورس: به کم ترین تعداد سهامی که بایستی در یک روز معاملاتی، معامله شود تا قیمت پایانی ثابت شود، حجم مبنا می گویند.

هر سرمایه‌ گذار پیش از ورود به بورس ملزم به آموزش مفاهیم اولیه و بعضی از تکنیک‌ های معامله‌ گری است و سایت tsetmc مرجع اصلی و کاربردی برای مشاهده معاملات بازار است. با توجه به این دو نکته می‌ توان گفت، یکی از احتیاجات هر معامله‌ گر برای ورود به بورس، آموزش سایت بورس tsetmc به طور کاربردی و دقیق است تا با یادگیری جزئیات آن بتواند مهارت خود را در بازار بورس بالا برده و بهترین سرمایه‌ گذاری در بورس را برای خود انجام دهید.

ثبت نام در کلاس رایگان آموزشی سایت بورسبرای ثبت نام رایگان اینجا کلیک کنید

برای دوستانتان بفرستید: