برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آشنایی با معاملات دو طرفه

در ابتدای امر و به منظور آشنایی با معاملات دو طرفه باید معملات یک طرفه را بشناسیم تا قادر باشیم تفاوت آن را با معاملات دو طرفه تشخیص دهیم. در این راستا ما به منظور آشنایی با معاملات دو طرفه اول به معرفی و بررسی معاملات یک طرفه می پردازیم و سپس به شرح معاملات دو طرفه و روند آن ها به همراه مثال هایی ملموس و ساده خواهیم پرداخت. پس در ادامه این مقاله کاربردی و مختصر با سایت کد بورسی همراه باشید.

آشنایی با معاملات دو طرفه و جزئیات آن

به شکل کلی و عامیانه ما ۲ نوع بازار یا مارکت موجود داریم : بازار های یک طرفه و بازار های دو طرفه. می توان گفت که در بازار های یک طرفه مثل بورس تهران شما صرفا قادر خواهید بود با آورده مالی خود سهامی را بخرید و بعد از طی شدن مدت زمانی آن سهام را که از پیش از این خریداری کرده بودید را با سود یا ضرر به فروش برسانید، ولی در بازار های دو طرفه مانند آتی سکه در ایران یا بازار های جهانی شما عزیزان قادر خواهید بود در کنار امر خرید، فروش هم انجام دهید، فروش سهامی که از پیش خرید نکرده اید و آن را نداشته اید! و از کاهش قیمت ها نیز سود کسب کنید. در ادامه این مقاله کاربردی و جامع قصد داریم به آموزش انواع معاملات در بازار های یک طرفه و دو طرفه بپردازیم، پس با کد بورسی همراه بمانید.

آشنایی با معاملات یک طرفه

این طور فرض کنید که شما سهام ایران خودرو را در بورس تهران خریدید، چنانچه قیمت این سهام افزایش یابد شما هم سود کسب خواهید کرد و چنانچه کم شود هم خب به طبع ضرر خواهید کرد. این کل داستان بازار های یک طرفه به حساب می آید که شما صرفا تنها از افزایش و گران شدن سهام قادرید منتفع شوید و درآمد کسب کنید. این بدین معناست که معامله گران تنها قادرند در سهام های صعودی (گاوی) به کسب سود بپردازند. بنابراین در بازار های یک طرفه می بایست در کمین باشید به منظور خرید در یک قیمت مناسب تا با افزایش آن سود به دست آورده و منتفع شوید.

آشنایی با معاملات دو طرفه

در مقابل و در بازار های دو طرفه شما عزیزان قادر خواهید بود هم از خرید منتفع شوید، هم از فروش. این طور فرض کنید که نظر شما این است که سهام شرکت اپل گران معامله می گردد و حباب قیمتی دارد، بنابراین قادرید سهام شرکت اپل را بفروشید و در صورت کم شدن قیمت آن سود به دست آورید. در این شرایط شما عزیزان هرگز از پیش سهام اپل را خریداری نکرده اید و به تعبیری مال و جنس نداشته را به فروش رسانده اید و کسب درآمد کرده اید. چنانچه امکان معاملات دو طرفه بر روی سهام های بورسی ایران امکان پذیر بود شما عزیزان قادر بودید از نزول قیمتی نیز به کسب سود بپردازید (بدون اینکه سهام مد نظر را از قبل داشته یا خریداری کرده باشید)، اما همانطور که می دانید صرفا می توانید از ریز موج های صعودی کوچک آن در طول مسیر نزول، سود ببرید چون شما در یک بازار یک طرفه معامله می کنید.

نکته : به همان شکلی که در بازار های یک طرفه، وقتی سهامی را خریداری می کنید و قیمتش افزایش پیدا می کند، شما نیز سود می برید و چنانچه قیمتش نزول کند، شما نیز ضرر خواهید کرد، در بازار های دو طرفه هم چنانچه سهامی را به فروش برسانید و قیمت کاهش یابد، شما عزیزان سود خواهید کرد و چنانچه قیمت بالا برود شما ضرر خواهید دید.

اگر به نمودار قیمتی شکرت اپل نگاهی بیاندازید در کنار این موضوع که قادرید این سهام را در قیمت های دلخواه خریداری کنید و با صعود سهام سود کنید، قادر خواهید بود سهام اپل در قیمت بالاتر بفروشید البته اگر استدلال شما بر این باشد که این سهم در این قیمت گران معامله می شود و حباب قیمتی گریبان گیر آن شده است. اگر حق با شما بود و قیمت ها کم شد، شما سود به دست خواهید آورد. واضح است که چنانچه اشتباه کرده باشید و قیمت سهام اپل زیاد تر شود و شما در معامله فروش باشید دچار ضرر خواهید شد.

آشنایی با انواع خرید و فروش

در حال حاضر که مفهوم معاملات دو طرفه را متوجه شده اید، لازم است با چهار واژه (Sell ,Buy ,Long ,Short) نیز به صورت صحیح آشنا شوید :

  • Short (باز کردن موقعیت فروش) : زمانی که شما برای ورود به معامله فروش در معاملات دو طرفه، اقدام به فروش سهام یا کالایی می کنید، به آن Short می گویند، یعنی شما از قبل موقعیتی نداشتید و اکنون یک معامله فروش باز کرده اید.
  • Long (باز کردن پوزیشن خرید) : زمانی که شما برای ورود به معامله خرید، اقدام به خرید سهام یا کالایی می کنید به آن Long اطلاق می گردد، این بدین معنی است که شما از پیش موقعیتی نداشتید و در حال حاظر یک معامله خرید باز کرده اید.
  • Sell (فروش به معنای بستن موقعیت Long) : زمانی که شما در معامله ای خرید میزنید (Long) در ادامه به منظور خروج از معامله و آفست شدن می بایست Sell بزنید، این بدین معنی است که معامله خرید خود را با یک فروش ببندید.
  • Buy (خرید به معنای بستن موقعیت Short) : زمانی که شما در معامله ای فروش میزنید (Short) در ادامه به منظور خروج از معامله و آفست شدن می بایست Buy بزنید، این بدین معنی است که معامله فروش خود را با یک خرید ببندید.

خیلی از معامله گران Long را معادل Buy و Short را معادل Sell در نظر می گیرند که اشتباه است و باید با در نظر داشتن تعاریف صحیح هر یک بین آن ها تفاوت قائل شد. شاید در عمل خیلی حائز اهمیت نباشد اما از حیث آکادمیک این واژه ها تعاریف ویژه خود را دارند. بگزارید این طور مثال بزنیم ؛ فرض کنید سهام ایران خودرو را در آستانه روند صعودی به قیمت ۱۰۷۵ تومان خریداری کرده اید به این خرید شما Long می گویند و چنانچه پس از مدتی بخواهید این سهام را بفروشید (چه با سود چه با ضرر) و از معامله بیرون آیید در اصل این فروش شما Sell نام خواهد گرفت. مثالی دیگر آن که چنانچه شما سهام شرکت را به امید آنکه در آینده کم می شود در قیمت فرضی X دلار بفروشید در اصل Short انجام دادید و به منظور خارج شدن از این معامله در آینده (چه با سود چه با ضرر) باید این فروش خود را با یک خرید ببندید که به این خرید Buy اطلاق می گردد.

دریافت کد بورسی و ورود به بورس

امیدواریم که از این مقاله نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال، ابهام یا موردی بود بفرمایید تا در خصوص باهاش گفت و گو و تبادل نظر داشته باشم.

مطالب مرتبط :

برای دوستانتان بفرستید: