Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
خلاصه کتاب ایران جامعه کوتاه مدت اثری فاخر از کاتوزیان

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

خلاصه کتاب ایران جامعه کوتاه مدت اثر کاتوزیان

آیا تا به حال به فکر خواندن کتاب ایران جامعه کوتاه مدت اثر کتاوزیان افتاده اید؟ این مقاله تحت عنوان خلاصه کتاب ایران جامعه کوتاه مدت به شما کمک می کند تا دید مناسبی از این کتاب پیدا کنید و متوجه شوید که این کتاب با روحیات شما سازگاری دارد و خواندن آن می تواند برای شما مفید باشد یا خیر، لذا این طور فکر نکنید که اگر خلاصه کتاب ایران جامعه کوتاه مدت را مطالعه کردید، دیگر نیازی به خواندن اصل کتاب ندارید، بلکه مطالعه خلاصه کتاب ایران جامعه کوتاه مدت به شما کمک می کند تا به خواندن اصل کتاب نزدیک تر شوید و در این مطلب ما سعی کردیم هر چیزی که در این راستا نیاز است بدانید، را برای شما بیاوریم.

خلاصه کتاب ایران جامعه کوتاه مدت

در این بخش ابتدا ۳ مقاله از این کتاب را آورده ایم و در ادامه به ذکر چندی از احوالات و نظرات نویسنده و مترجم کتاب ایران جامعه ی کوتاه مدت پرداخته ایم که قطعا می تواند برای شما جذاب باشد. در انتها نیز کتابی مشابه با كتاب ايران جامعه كوتاه مدت معرفی کرده ایم تا افرادی که به این کتاب علاقه داشتند، بتوانند کتاب مناسب دیگری را در این زمینه مورد مطالعه قرار دهند.

مقاله اول

در این مقاله، مشکلات توسعه سیاسی و اقتصادی بلند مدت در ایران بررسی شده، نویسنده، جامعه ایران را به یک خانه کلنگی تشبیه کرده است و آن را جامعه ای توصیف کرده که از جنبه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در معرض خراب شدن و از بین رفتن است.

وی در این مقاله علت ماهیت کوتاه مدت بودن جامعه ایران را مشکل مشروعیت و جانشینی، بی اعتباری جان و مال و مشکل انباشت و توسعه بیان نموده است و این موضوعات را به طور کامل مورد تحلیل و تجزیه قرار داده است و در انتهای مقاله به این نتیجه رسیده که این عوامل در طول دوره های مختلف تاریخ ایران به وجود آمده است.

مقاله دوم

مشروعیت و جانشینی در تاریخ ایران: این مقاله موضوعاتی نظیر مشروعیت و جانشینی در اروپا، فره ایزدی، فرمانروای کامل و دادگر، مشروعیت و شورش، مشروعیت در دوران اسلامی، مشکل جانشینی را شامل می شود؛ در این مقاله نویسنده از اشعار فردوسی، شاعر و ادیب پرآوازه ایرانی بهره برده و متناسب با هر قسمت و موضوع از این اشعار استفاده نموده است، از شواهد درمی یابیم که برخورداری از فره ایزدی یک آزمون داشته که آن هم پیروزی بوده است؛ یعنی این واقعیت که فرمانروا عملاً قدرت را در دست داشته و آن را محافظت میکند.

حتما بخوانید : بهترین روش سودآوری در بورس + راهنمای رایگان کسب سود


زیرا جدا از نمونه های اساطیری اردشیر و میش، نماد فره، گذشتن فریدون و کیخسرو از رودهایی عریض و پهناور و گذشتن سیاوش از آتش بوده است و واضح است که برخورداری از فره ایزدی بعد از وقوع واقعه تایید می شده و در دنیای واقعی، به علت اتفاق افتادن همان وقایع دارای فره شناخته می شده است و مشروغیت پیدا می کرده است و می توانسته عملا قدرت را در دست بگیرد و با عظمت و قدرت فرمان براند؛ این وضعیت شبیه نظریه های ولی فقیه در دولت اسلامی است که ولایت را مظهر اراده و عظمت خداوند می داند و صلاحیت وی تنها به خواست الهی است که از بین میرود، البته امروزه این عقیده در جمهوری اسلامی به طور آشکار و شفاف کنار گذاشته شده است.

مقاله سوم 

انقلاب برای قانون : در این مقاله، در باره اولین وضع قانون در ایران صحبت می شود و همچنین به شکل گیری، تاٌثیر و نتیجه انقلاب مشروطه اشاراتی می شود و نقش افرادی همچون سید جمال الدین اسد آبادی مطرح می شود

مقاله چهارم

شاعر جوان انقلابی؛ در این قسمت زندگی ملک الشعرای بهار به عنوان یکی از فعالان مشروطه مطرح می شود، رویارویی و آشوب، واکنش بهار در برابر منازعات و دعواها، بهار و ترمیدور،بهار در ایام جنگ جهانی اول، بهار وثوق الدوله، قرداد ۱۹۱۹ و بهار و کودتا، بخش های مختلف مقاله محمد علی کاتوزیان است که روزمرگی سیاسی و اجتماعی این شاعر را عنوان می کند و توضیح می دهد و همچنین در قسمت دیگری از این مقاله، به حال و احوال بهار در اواخر عمر اشاره کرده که سفر بهار به سوئیس برای معالجه بیماری عنوان گردیده است.

شناخت هایی در باره محمدعلی همایون کاتوزیان

محمدعلی همایون کاتوزیان پژوهشگر در زمینه تاریخ است و همچنین وی استاد دانشگاه بوده است، ایشان در ۲۶ آبان ۱۳۲۱ در تهران متولد شده و تحصیلاتش را در زمینه اقتصاد در دانشگاههای بیرمنگام، دانشگاه لندن و دانشگاه کنت گذرانده است و هم اکنون در زمینه تاریخ و سیاست، تحقیق و پژوهش می کند و بیشتر فعالیت وی در زمینه تاریخ ایران است.

حتما بخوانید : خلاصه کتاب سقلمه – اثری به یاد ماندنی از ریچارد تیلر آمریکایی


همایون کاتوزیان عضو هییت علمی موسسه شرق شناسی دانشگاه آکسفورد نیز هست و تاکنون کنفرانس های بین المللی را برگزار کرده از جمله کنفرانس بین المللی صد سالگی هدایت و ایران در قرن جدید؛ یکی دیگر از آثار این پژوهشگر “جستارهایی در باره تئوری توطئه در ایران” است که با همکاری احمد اشرف و پرواند آبراهامیان نگارش شده و این اثر با ترجمه محمدابراهیم فتاحی از سوی “نشر نی” انتشار یافته است.

كتاب ايران جامعه كوتاه مدت

البته در نظر داشته باشید که نسخه الکترونیک آن در اپلیکیشن فیدیبو وجود دارد؛ تضاد دولت و ملت، نظریه تاریخ و سیاست در ایران ؛ اثری دیگری از این پژوهشگر است که علیرضا طیب؛ آنرا ترجمه نموده است و در فیدیبو موجود است، همچنین کریم ازغندپور، روزنامه نگار ایرانی گفت و گوهایش با محمد علی همایون کتپاتوزیان را در یک کتاب به نام “در جستجوی جامعه بلند مدت” گردآوری نموده است.

اطلاعاتی در باره مترجم این کتاب؛ عبدالله کوثری 

وی شاعر، مترجم و ویراستار مشهور ایرانیست که چندین بار برنده جایزه کتاب سال ایران شده است، او متولد سال ۱۳۲۵ در شهر همدان است و تحصیلاتش را در رشته اقتصاد در دانشگاه ملی ایران طی نموده است و از جوانی شروع به سرودن شعر کرده است و همچنین در کنار بزرگانی همچون احمد شاملو فعالیت نموده است.

حتما بخوانید : کتاب انتخاب عالی – خلاصه ای جذاب از کتاب انتخاب عالی جیم کالینز


عبدالله گوثری از دهه ۶۰ ترجمه آثار بین المللی را آغاز نموده و بسیار خوش درخشیده است وی به زبان انگلیسی تسلط کامل دارد و ترجمه هایش در فهرست پرفروشها قرار گرفته است از جمله کتاب های ترجمه شده توسط وی، می توان به ریچارد سوم اثر ویلیام شکسپیر، جنگ آخر زمان اثر ماریو بارگایس، استاد شیشه ای اثر میگل د سروانتس، آئورااثر کارلوس فوئنتس اشاره نمود که نسخه الکترونیک آنها در سایت فیدیبو موجود است.

نظرات تامل برانگیز دکتر کاتوزیان

به باور دکتر کاتوزیان،ایران مانند یک عمارت کلنگی در اختیار افرادی بوده که در زمان اقامتشان در این عمارت، آنرا ویران و دوباره به سلیقه خود ساخته اند؛ ویژگی کوتاه مدت بودن ایران به چگونگی تصاحب جایگاه قدرت بر میگردد؛ اگر تاریخ ایران را مورد بررسی قرار دهیم خواهیم دید از زمان اشکانیان تا تاریخ معاصر، همواره مشروعیت با کسانی بوده است که بر دیگران غلبه کرده و پیروز شده اندو این تنها شرط برای حکومت بر ایران بوده است و خود هم عامل و هم معلول آشوب در جامعه بوده است.

حالا می توانیم این روند را با جوامع اروپایی مقایسه کنیم که مسلما به شکل دیگری بوده است و این محدودیت وجود داشته است که فرد حاکم بر جامعه باید از خاندان سلطنتی و افراد نزدیک به شاه باشد؛ در اولین نگاه، اینطور به نظر می رسد که ایران در طول تاریخ شایسته سالار بوده ولی اروپائیان محکوم به زیر سایه بودن حکومت خاصی بوده اند، ۳ پیامد به ظاهر شایسته سالاری در طول تاریخ در زیر آمده است:

  • مسئله مشروعیت و جانشین حاکم که در این مورد اشاره جالبی به ادبیات ایران دارد، در ادبیات ما همیشه اشاره به فرّ ایزدی بوده است و منظور از فرُ ایزدی همان مشروعیتی است که از طرف خداوند به حاکم داده شده است تا لیاقت داشته باشد در زمین حکومت کند، در حقیقت هر کسی که در راٌس حکومت قرار می گیرد فرُ ایزدی داردو جالب اینکه از نظر مردم نیز مشروعیت خواهد داشت ولی در جوامع اروپایی این مشروعیت تنها به کسانی داده می شود که در چارچوب قانونی جانشین حاکم قبلی می گردد.
  • بی اعتبار بودن جان مردم که نتیجه اش فقط اشاعه حس ناامنی در مردم بوده است، نتیجه مستقیم این واقعیت قابل خرید و فروش بودن جان و مال مردم بوده است، این غیر قابل پیش بینی بودن شرایط و آینده زمینه انباشت سرمایه انسانی و مالی را از بین برده است و موارد بسیاری در این مورد دیده شده که افراد صاحب مال به خاطر حفظ اموال خود از گزند حکومت و حاکم، آن را وقف کرده اند و به خاطر همین موضوع است که فرهنگ وقف در ایران بیشتر از جوامع اروپایی رواج پیدا کرده است.
  • مشکلات انباشت در جامعه، مهمترین پیامد کوتاه مدت بودن ایران نبود فرصت شکل گیری و حفظ نهادهای پایدار است؛ همانگونه که میدانیم از یک حکومت به حکومت دیگر، نهادها زیرو رو می شوند و همین زیرورو شدن باعث می شود انبوهی از ثروت و منابع انسانی به هدر رود و همین مسئله شروط لازم توسعه را با مشکل روبرو کرده است.

کتاب برای مطالعه بیشتر در این زمینه

چرا ایران عقب و غرب پیش رفت؛ نویسنده کاظم علمداری


همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مقاله خلاصه کتاب ایران جامعه کوتاه مدت را بیان کردیم. 

همچنین اگر به دنیای کتاب و کتابخوانی علاقه دارید، مطمئن هستم که مطلب خلاصه کتاب چرا ملتها شکست میخورند برای شما بسیار جذاب است.

برای دوستانتان بفرستید: