برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ارزان ترین سهام های بورسی کدامند؟

ارزان‌ترین سهام بورسی همواره موضوع پربحثی بین فعالان بازار بورس بوده است که باتوجه به رشد دسته‌جمعی بورس قصد داریم به بررسی ۵ سهم ارزان بورسی بپردازیم.

ارزان‌ترین سهام بورسی کدامند؟
آیا خرید سهم ارزان همیشه توجیه دارد؟

ارزان خریدن برای ما ایرانی‌ها همواره حس خوشایندی به همراه دارد. این مسئله در بازار سرمایه کشورمان نیز به‌دفعات دیده شده است. چه در برهه‌هایی که بازار صعودی بوده و چه در دوران رکود بازار، سهام ارزان‌قیمت بیشتر موردتوجه بازار قرار می‌گیرند؛ اما گاهی هم ممکن است ارزان خریدن عاقبت خوشی نداشته باشد.

ریسک خواب سرمایه و از دست دادن فرصت‌های مناسب‌تر سرمایه‌گذاری ازجمله ریسک‌های پیش روی این سبک سرمایه‌گذاری است. اما آیا این نوع سرمایه‌گذاری فقط به ایرانی‌ها اختصاص دارد؟

سهام ارزان؛ موردتوجه سرمایه‌گذاران در کل دنیا
باوجود آنکه سرمایه‌گذاران بایستی برای خریدوفروش‌های خود از تحلیل و بررسی کامل بهره ببرند؛ اما استقبال از سهام ارزان‌قیمت بدون توجه به وضعیت بنیادی آن نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا مسئله مرسومی به شمار می‌رود.

در امریکا شرکت‌هایی که سهام ارزان‌قیمت دارند (زیر ۱ دلار) به شرکت‌های پنی استاک معروف هستند و استراتژی برخی از معامله‌گران خرید سهام این شرکت‌ها با دید بلندمدت است. سرمایه‌گذارانی که با چنین رویکردی سهامدار این شرکت‌ها می‌شوند ریسک ورشکستگی شرکت را می‌پذیرند و از طرفی احتمال می‌دهند برخی از شرکت‌های پنی استاک که در آن‌ها سرمایه‌گذاری کردند در صورت تحول، شاهد رشدی چند برابری شوند. حاصل رشد چند برابری علاوه بر اینکه جبران زیان شرکت‌های ورشکسته خواهد بود، سود بسیار زیادی هم از پذیرش این ریسک نصیبشان می‌کند.

چرا سهام ارزان بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرند؟
ریشه رشدهای چند برابری شرکت‌های ارزان‌قیمت در جذابیت قیمت آن‌هاست. این جذابیت از دو جنبه قابل بررسی است؛ نخست اینکه سهامداری را در نظر بگیرید که با ۱ میلیون تومان قصد خرید سهام دارد. دو انتخاب پیش روی اوست. خرید ۱۰۰۰ سهم ۱۰۰۰ تومانی یا ۱۰ هزار سهم ۱۰۰ تومانی. احتمالاً فارغ از بررسی بنیادی گزینه دوم مطلوب‌تر باشد؛ چراکه صرفاً خرید تعداد سهم بیشتر از لحاظ روانی برای سرمایه‌گذار حس خوشایندتری ایجاد می‌کند.

اما جنبه دوم به چشم‌انداز قیمتی پیش روی سهم برمی‌گردد. از نگاه سرمایه‌گذاران سهامی که از ۱۰۰ تومان به ۲۰۰ تومان رسیده کماکان احتمال رشدهای بیشتر حتی تا ۱۰۰۰ تومان را دارد؛ اما سهامی که از ۱۰۰۰ تومان تا ۲۰۰۰ تومان رشد کرده باشند، از نظر فعالان بازار در مقایسه با حالت قبل شانس کمتری برای رسیدن به قیمت‌های بالاتر دارد. با فرض صادق بودن موارد بالا سؤال اساسی این است که ارزان‌ترین سهام موجود در بازار بورس از لحاظ قیمت در حال حاضر کدام هستند؟

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

۵ سهم ارزان بازار بورس ایران
با توجه به پشت سر گذاشتن شرایط تورمی در کشور، در حال حاضر قیمت سهام در بازار بورس نیز با رشد قابل‌توجهی مواجه شده‌اند؛ بطوریکه به سختی می‌توان در بازار، سهامی با قیمت زیر ۲۰۰ تومان پیدا کرد. بااین‌حال در لیست زیر سعی داریم ارزان‌قیمت‌ترین سهام بازار را با ذکر توضیحاتی معرفی کنیم: (لازم به توضیح است در این بررسی شرکت‌های حاضر در بازار پایه فرابورس مورد بررسی قرار نگرفتند.)

۱- بانک تجارت (وتجارت) – قیمت روز ۵۳ تومان
سهام شرکت بانک تجارت به‌عنوان ارزان‌ترین سهم بورسی چند ماهی است در محدوده ۴۰ تا ۶۰ تومان در نوسان است. بانک تجارت پس از افزایش سرمایه سنگین خود از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها دارای ۲۲۳ میلیارد برگه سهم است که از نظر تعداد سهام منتشره رتبه نخست را در کل بازار بورس و فرابورس در اختیار دارد. البته تعداد برگه سهام بالای این نماد یکی از دلایل عدم رشد ادامه‌دار قیمت سهم عنوان می‌شود. طبق آخرین گزارشات مالی که مرتبط با ۹ ماهه نخست سال ۹۸ است بانک تجارت به ازای هر سهم حدود ۳ تومان سودآوری در یک سال اخیر داشته و از این حیث وضعیت خوبی دارد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید … از کارگزاری آگاه بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


 ۲-  بانک صادرات (وبصادر) – قیمت روز ۶۴ تومان
بانک صادرات نیز شرایطی بسیار مشابه با بانک تجارت دارد و با داشتن ۱۷۵ میلیارد برگه سهم ازجمله سهامی است که در دو سال اخیر سهامداران خود را به شدت خسته کرده است. لازم به ذکر است که بانک صادرات برخلاف بانک تجارت در یک سال اخیر متحمل زیان ۵ تومانی به ازای هر سهم شده است که یکی از دلایل مهم رکود معاملاتی این سهم نیز عنوان می‌شود.

۳-  پارس خودرو (خپارس) – قیمت روز ۲۲۱ تومان
پارس خودرو در شرایطی رتبه سوم این لیست را به خود اختصاص داده است که فاصله نسبتاً زیادی با رتبه دوم دارد. پس از خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها و به دنبال آن خروج خودروسازی‌های خارجی از کشور، پارس خودرو از جمله شرکت‌هایی بود که بیش از سایرین ضربه خورد؛ چراکه قرار بود عمده فعالیت مشترک خودروسازان ایرانی و فرانسوی در بستر این شرکت رخ دهد که این امر تحقق پیدا نکرد. پارس خودرو از لحاظ سودآوری در مقایسه با دو بانک صادرات و تجارت وضعیت وخیم‌تری دارد و به ازای هر سهم در یک سال اخیر ۱۰۵ تومان زیان شناسایی کرده است.

۴-  ذوب آهن اصفهان (ذوب) – قیمت روز ۲۱۲ تومان
حضور شرکت قوی و بنیادی مانند ذوب آهن در این لیست شاید تعجب شما را هم برانگیخته باشد؛ اما ذوب آهن نیز به واسطه افزایش سرمایه‌های سنگینی که در سالیان اخیر داشته، در حال حاضر ۶۱ میلیارد برگه سهام منتشرشده دارد و همین مسئله در شناوری بالای سهام در بورس تأثیرگذار بوده است. باوجوداین مسئله اما ذوب آهن در چند سال اخیر دچار تحول تولید و فروش شده و از زیان‌دهی به سودآوری مطلوبی رسیده ‌است. ذوب آهن اصفهان در یک سال اخیر به ازای هر سهم ۱۰ تومان ریال سودآوری داشته است که از این حیث به نظر می‌رسد مورد کم‌لطفی بازار در خصوص افزایش قیمت سهم قرارگرفته است.

۵-  زامیاد (خزامیا) – قیمت روز ۲۷۲ تومان
حضور ۲ خودروساز در بین ۵ سهم ارزان بازار نشان از وضعیت نابسامان صنعت خودروسازی کشور می‌دهد. اگرچه زامیاد با ۵ میلیارد برگه سهامی که منتشر کرده شناور بالایی ندارد اما کاهش تولیدات و سودآوری این شرکت، مشکلات تأمین قطعات و … موجب شده تا این شرکت در یک سال اخیر به ازای هر سهم خود حدود ۵ تومان زیان شناسایی کند. بااین‌حال سهام این شرکت در چند هفته اخیر موردتوجه بازار قرار گرفته است و از محدوده ۱۵۰ تومان به بالای ۲۰۰ تومان رسیده است.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

جمع‌بندی
اگرچه در حال حاضر تعداد سهام زیر ۳۰۰ تومان در بورس انگشت‌شمارند؛ اما نکته قابل توجه این است که در بین ۵ سهم ارزان بازار ۲ شرکت سودده بوده‌اند. اگر در این لیست ۵ سهمی ۳ سهم زیانده را کنار بگذاریم، شرکت‌های ارزان‌قیمت و سودده احتمالاً در رکود یا ریزش احتمالی پس از رشد بازار موردتوجه بازار قرار خواهند گرفت و به‌عنوان شرکت‌هایی که در دوره رشد بازار کمترین رشد را تجربه کرده‌اند ممکن است مورد توجه بازار قرار گیرند.

برای دوستانتان بفرستید: