برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

همه چیز درباره اتریوم – تفاوت بیت کوین با اتریوم و آینده اتریوم

اتریوم چیست و تفاوت بیت کوین و اتریوم در چیست و یا اینکه برای خرید اتریوم باید چه اقدامی کرد؟ امکان تبدیل بیت کوین به اتریوم وجود دارد؟ اتریوم از کجا آمده است؟ در این مقاله تحت عنوان همه چیز راجب اتریوم قصد داریم به همه این سوال ها و تمامی موارد دیگری که درباره اتریوم باید بدانیم، بپردازیم. پس تا انتهاب مقاله همه چیز راجب اتریوم با سایت کد بورسی همراه باشید تا واقعا همه چیز راجب اتریوم رو بهتون یاد بدیم و بفهمید این ارز دیجیتال که بعد از بیت کوین ، از معروف ترین رمزارزهای دنیا به حساب می آید، از کجا آمده است و چه آینده ای منتظر آن است.

تاریخچه اتریوم

در سال ۲۰۱۳ ایده وفکر اتریوم توسط (ویتالیک بوترین) ارائه شد، وی در مجله بیت کوین فعالیت می کرد و عقیده داشت که بیت کوین دارای نقاط ضعفی است که باید برطرف شود؛ و در نهایت در سال ۲۰۱۴ ویتالیک به همراه تعدادی توسعه دهنده، ایده و نظریه خود را کاملترکرده و در ماه آگوست همان سال برای پیاده سازی پروژه خود اقدام به جذب سرمایه کرد. اتریوم مانند سایر بلاکچین ها، یک رمزارز است، اتر یک پول دیجیتال است اگر شما اطلاعاتی در باره بیت کوین دارید اتر در بسیاری از موارد شبیه آن است.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


اتر کاملا دیجیتال بوده و می توانید آنرا خیلی سریع به هر کجای دنیا ارسال کنید؛ تولید اتر تحت کنترل هیچ دولت یا سازمانی نیست و غیرمتمرکز است و در تمام دنیا برای پرداخت های خود از اتر استفاده می کنند و یا به عنوان ذخیره ارزش و یا حتی وثیقه از آن بهره می گیرند؛ اتریوم قابل برنامه ریزی است یعنی افرادی که توسعه دهنده باشند می توانند برای ساخت انواع جدید، از برنامه های کاربردی آن استفاده کنند. در حال حاضر، هزاران توسعه دهنده در کل دنیا برنامه های کاربردی بر روی اتریوم می سازند، زیرا که برخلاف سایر بلاکچین ها، اتریوم قابلیت های بسیار زیادی دارد.

اتریوم در ایران

اتریوم را می توان نسل دوم ارزهای دیجیتال دانست زیرا که توانسته است برخی ایرادات بیت کوین را برطرف کرده و همچنین توانسته است قابلیت های جدیدی به آن اضافه کند، این ارز که منتصب به روسیه است در ایران از اعتبار بالایی برخوردار است و در ایران مراکزی وجود دارند که برای خرید اتریوم و فعالیت در برنامه های غیرمتمرکز آن خدماتی را ارائه می دهند.

تفاوت های اتریوم و بیت کوین

در مقاله همه چیز راجب اتریوم یکی از مهم ترین موارد، تفاوت بیت کوین با اتریوم محسوب می شود. بیت کوین در سال ۲۰۰۸ به عنوان اولین رمزارز جهان شروع به کار کرد و اتریوم شش سال بعد از آن در سال ۲۰۱۵ به دنیای کریپتوها معرفی شد و این دو با هم تفاوتهایی دارند:

  • بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و متن باز است که برای اولین بار در دنیای فناوری از بلکچین استفاده کرده است، در مقابل اتریوم یک پلتفرم متن باز مبتنی بر بلاکچین است که به توسعه دهندگان اجازه ساخت و توسعه اپلیکیشن های غیر متمرکز را می دهد، ارز اتریوم با نام اتر شناخته می شود.
  • هدف از ایجاد بیت کوین، جایگزینی پول و سیستم پرداخت آنلاین بدون واسطه بوده است و تنها به عنوان یک پول جهت خرید وفروش کالا و خدمات استفاده می شود ولی اتریوم به عنوان بستر اجرای قراردادهای هوشمند و راه اندازی توکن های جدید مورد استفاده قرار می گیرد
  • بیت کوین و اتریوم هر دو قابل استخراج هستند با این تفاوت که تعداد سکه های قابل استخراج بیت کوین ۲۱ میلیون واحد در نظر گرفته شده ولی برای اتریوم چنین محدودیتی وجود ندارد
  • از نظر فنی، زبان برنامه نویسی استفاده شده در بیت کوین و اتریوم متفاوت است؛ الگوریتم رمزنگاری اتریوم Ethash و الگوریتم بیت کوین SHA_256 نام دارد
  • استفاده فروشگاههای مجازی و خرده فروشان از بیت کوین بسیار بیشتر از اتریوم است؛ ولی طرفداران اتریوم بر این باورند که میزان مصرف برق برای استخراج اتریوم کمتر از بیت کوین است و به همین علت اتریوم گزینه بهتری برای تراکنشهای مالی است
  • از نظر کارمزد هم این دو ارز با هم تفاوتهایی دارند؛ در اتریوم کارمزد متناسب با پیچیدگی محاسباتی، پهنای باند استفاده شده و فضای ذخیره سازی محاسبه می شود؛ اما کارمزد تراکنشهای بیت کوین بر اساس اندازه و زمان حساب می شود.
  • قرارداد هوشمند در اتریوم؛ یکی از قابلیتهایی که اتریوم را از بیت کوین متمایز می کند قابلیت قراردادهای هوشمند این ارزرمز است؛ این قراردادها که در حقیقت دادو ستدهای مجازی هستند بدون حضور هیچ نهاد یا واسط بین خریدار و فروشنده، ضمانت خرید و انتقال پول را ایجاد می کنند و می توان به راحتی از قابلیتهای قراردادهای هوشمند این پلتفرم استفاده کرد.

انواع برنامه های کاربردی با اتریوم

کیف پول : این کیف پولها کمک می کنند تا بتوانید پرداختهای سریع با اتر یا سایر دارایی ها انجام دهید

برنامه های کاربردی، مالی : به وسیله این برنامه ها می توانید دارایی های دیجیتال خود را به افرادی قرض دهید، قرض بگیرید یا سرمایه گذاری کنید

بازارهای غیرمتمرکز : این بازارها بستر مناسبی برای مبادلات دارایی های دیجیتال هستند

بازیها :در این بازیها می توانید صاحب دارایی های درون بازی شده و از آن پول واقعی به دست آورید وخیلی چیزهای دیگر …

جامعه اتریوم

بزرگترین و فعالترین جامعه بلاکچین در جهان است، این جامعه از توسعه دهندگان پروتکل هسته، محققان اقتصاد رمزارز، متخصصان حوزه های رمزنگاری و حفظ حریم خصوصی، مجموعه های ماینینگ، صاحبان ETH ، کاربران عادی، مشارکت ۵۰۰ کمپانی و توسعه دهندگان برنامه های کاربردی و … تشکیل شده است.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

همه چیز راجب اتریوم

سرعت تراکنش در اتریوم

سرعت تراکنش در اتریوم بسیار بالاتر از بیت کوین است به دلیل اینکه زمان بلاک در این رمزارز ۱۵ ثانیه است ولی در بیت کوین ۱۰ دقیقه؛ بلاکهای پاداش اتریوم هر سال تقسیم می شود ولی بیت کوین هر ۴ سال یکبار؛ هر یک از اینها برای هدف خاصی ساخته شده اند و نمی توان آنها را رقیب هم به حساب آورد؛ بیت کوین یک ارز دیجیتال پایدار است ولی اتریوم برای هوشمندسازی قردادها ساخته شده است؛ اتریوم که به آن اتر هم گفته می شود یک ارز رمزنگاری شده و غیرمتمرکز است و قابلیت استخراج شدن دارد و اساساٌ با دولتها و نهادهای وابسته همکاری ندارد؛ نماد این ارز دیجیتال eth است.

نظر چند متخصص در باره قیمت اتریوم در آینده

اگر چه اظهار نظر قطعی دشوار است اما متخصصان با در نظر گرفتن موارد بسیار؛ پیش بینی هایی را برای این ارز عنوان می کنند؛ البته ممکن است بعضی از پیش بینی ها خیلی واقع گرایانه نبوده و خیال پردازانه باشد:

۱) بابی اولری Bobby Ullery :

این شخص مدیرفنی شرکت Way say است؛ او عقیده دارد اتریوم و بیت کوین تا انتهای سال ۲۰۲۰ حجم بازار ۴/۵ تریلیون دلار را سهیم خواهند شد در حالیکه امروزه هیچ شرکتی در جهان نمی تواند به حجم بازار بیش از یک تریلیون دلار برسد و هزینه های تمام موجودی طلای جهان حدود ۷ تریلیون دلار است

۲) راجرور Roger Ver: 

این متخصص بنانگذار Bitcoin . com عقیده دارد که اتریوم پتانسیل کافی برای عملکرد بهتر از بیت کوین را در آینده دارا می باشد و این یعنی اینکه اتریوم ممکن است بر آستانه ۱۰۰۰ دلار فایق آمده و موقعیت خود را حفظ کند

۳) نیگل گرین Nigel Green: 

نیگل گرین مدیر عامل devere Group که یک متخصص مشهور ارزهای دیجیتال است وی پیش بینی می کند که اتریوم در سال ۲۰۲۰ ( سال جاری ) به قله های بلندتری خواهد رسید

۴) Marouane Garcon: 

مدیر عامل Amulet  است که پیش بینی می کند که اتریوم به آسانی می تواند به ۱۰۰۰ دلار برسد و تنها چیزی که می تواند سرعت اتریوم را برای رسیدن به این مبلغ کم کند پیچیدگی های احتمالی برای پیاده سازی casper  می باشد

۵) الکسیس اوهانیان Alexis Ohanian: 

او معتقد است که اگرچه اتریوم خالی از اشکال نیست اما هنوز یک فناوری عالی با پتانسیل بالاست، بنابراین می تواند تا انتهای سال به ۱۵۰۰ دلار برسد

۶) Steven Nerayoff: 

او مدیر و بنیانگذار Alchemist است و پیش بینی کرده که قیمت اتریوم ممکن است ۲ تا ۳ برابر شود، زیرا که میلیاردها دلار در این فضا سرمایه گذاری شده است.

توکن اتریوم

اتر یک رمزارز پایه است که در شبکه اتریوم از آن استفاده می شود؛ بنابراین اگر قرار باشد در شبکه اتریوم تراکنشی انجام دهیم باید از توکن استفاده کنیم؛ دقیقاٌ مثل ارز که از واحدهای کوچکتری به نام سنت تشکیل شده و همچنین بیت کوین که از واحدهایی به نام میلی بیت و ساتوشی تشکیل شده است؛ اترها هم از واحد کوچکتری به نام سابو ( Szabo ) تشکیل شده است و هر یک اتر برابر با یک میلیون سابو است.

اتریوم ۲ 

ویتالیک بوترین، ” موسس اتریوم ” اعلام کرده که بعد از اعمال الگوریتم اجماع اثبات سهام  (pos) در بلکچین اتریوم؛ امنیت و هزینه انجام یک حمله در این شبکه بیشتر از بیت کوین خواهد بود، در حقیقت یک به روز رسانی در بلکچین اتریوم است که الگوریتم شبکه را از اثبات کار (proof of wolk ) به اثبات سهام ( proof of stake ) تغییر می دهد؛ انتظار می رود که این ارتقای اتریوم به نسخه ۲ انجام شود و در طی این مراحل، مایزر ابزاری را برای اعتبارسنج ها رونمایی کند که به اعتبارسنج ها امکان حساب سود خالص و ناخالص را با در نظر گرفتن هزینه های سخت افزاری را بدهد؛ وی خاطرنشان کرد که ماشین حساب محاسبه سودآوری اتریم ۲ تحت وب است و همزمان با اتریوم ۲ رونمایی خواهد شد.

امنیت مبتنی بر اثبات سهام اتریوم

مسلما با اجرای روش اثبات سهام در اتریوم، کاربران به جای اینکه هزینه زیاد برای قدرت پردازش و برق مثل دستگاه های اثبات کار بپردازند، اتر خود را به صورت قراردادهای هوشمندانه در شبکه قفل می کنند و اگر سهامدارانی باشند که قصد خرابکاری داشته باشند سهام قفل شده آنها ضبط خواهد شد.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

بوترین مدعی است که این روش باعث می شود که یک حمله احتمالی برای مهاجم سخت و گران تمام شود و روش اثبات سهام از این نظر بر روش اثبات کار برتری دارد.

کلام آخر

نظراتی که در مقالات ابراز می شود را نباید توصیه صد در صدی برای سرمایه گذاری دانست، بلکه این نظرات بیشتر برای اطلاع رسانی انتشار می یابد؛ البته هر گونه سرمایه گذاری ممکن است بسیار سودمند باشد و یا اینکه با شکست مواجه شود بنابراین باید ریسک را پذیرفت و هر فردی باید قبل از تصمیم گیری، تحقیقات فراوانی انجام دهد و همیشه توصیه شده پولی را که برای اینگونه امور استفاده می کنید حتماٌ پس انداز و سرمایه ای باشد که اگر فرضا به سود نرسیدید؛ لطمه ای هم به زندگی شما وارد نکند. امیدوارم از این مقاله تحت عنوان همه چیز راجب اتریوم راضی بوده باشید.

برای دوستانتان بفرستید: