برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نحوه انتخاب سهم برای نوسان گیری در بورس

با توجه به روند کلی بازار که نه صعودی است و نه نزولی و با توجه به نوسان سهم های مختلف در یک بازه مشخص، نوسان گیری در بورس بسیار سودآورتر از سهامداری بلندمدت به حساب می آید، به همین خاطر بسیاری از افراد به دنبال یادگیری نحوه انتخاب سهم برای نوسان گیری در بورس هستند و این مطلب برای این عزیزان نوشته شده است. نحوه انتخاب سهم برای نوسان گیری به این صورت است که سهمی مناسب را در قیمت فرضی ۱۰۰ تومان بخریم و کوتاه مدت نگهداری کنیم (۱ تا ۶ روز) سپس سهم را با قیمت ۱۳۰ تومان بفروشیم و از این ۳۰ تومان سود به ازای هر سهم استفاده کنیم. به افرادی که بیشتر خرید و فروش آن ها در کوتاه مدت است، نوسان گیر گفته می شود. البته نوسان گیری در بازار بورس ریسک های زیادی دارد که در ادامه اشاره خواهیم داشت، ولی به صورت کلی اگر دوست دارید نوسان گیری و نحوه انتخاب سهم برای نوسان گیری را یاد بگیرید، این مطلب بهترین راهنمای شماست.

نحوه انتخاب سهم برای نوسان گیری

انتخاب سهم مناسب برای نوسان گیری شاید نخستین موضوعی است که باید سرمایه گذاران به محض ورود به بورس به دنبال آن باشید که از اهمیت زیادی بین سرمایه گذاران برخوردار است و عموم فعالان بازار سرمایه به محض ورود به بورس به دنبال نوسان گیری در بورس هستند، به خاطر این که بسیاری از سرمایه گذاران در ابتدای کار با سرمایه پایینی وارد این بازار می شوند و به دنبال راه های جادویی برای افزایش ثروت خود از طریق بازار سرمایه هستند، از همین روی پس از اندکی فعالیت در بورس با واژه نوسان گیری آشنا می شوند و به دنبال یک راه چاره برای این نوع معامله در بورس هستند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


روش‌ های گوناگونی برای سرمایه ‌گذاری در بازار سرمایه ایران وجود دارد و نوسان گیری هم یکی از آن ها به حساب می آید. بعضی اوقات سرمایه ‌گذاری روی سهام شرکتی انجام می شود که از درآمد مشخص سالیانه برخوردار است. در این شرایط، تمرکز سهامدار روی دریافت سود تقسیمی مشخص ‌شده در مجمع است. روش دیگر به این صورت است که قیمت سهام و تغییرات آن مهم ترین عنصر در سرمایه ‌گذاری هستند. استفاده از این روش به قدرت ریسک‌ پذیری بالا، افزایش دانش و آگاهی و بررسی اخبار موثق معاملات و در نهایت، انتخاب استراتژی صحیح نیازمند است. یکی از استراتژی ‌های شناخته ‌شده در این زمینه، نوسان گیری نامیده می ‌شود. در ادامه این مفهوم را به دقت مورد بررسی قرار می دهیم و نحوه انتخاب سهم مناسب برای نوسان گیری را برای شما شرح خواهیم داد.

مفهوم نوسان گیری چیست؟

تا به حال تعریف های زیادی را درباره نوسان گیری در بورس شنیده اید و من هم به همین خاطر تعریف مختصری از آن را آورده ام. به صورت کلی نوسان را می توان تغییرات قیمت سهام در کوتاه مدت نام برد و افرادی که در بازه زمانی کوتاه مدت فعالیت معاملاتی دارند و از نوسان قیمت ها استفاده می کنند را نوسان گیر می نامیم.

نوسان گیری در بورس با ریسک بسیاری همراه است، از همین روی سرمایه گذارانی که به دنبال نوسان گیری هستند، بازده های ۵ تا ۱۰ درصدی را برای این کار مناسب می دانند. البته این بازده امکان دارد در چند روز حاصل شود و یا این که امکان دارد در یک روز حاصل شود. برای مثال امکان دارد سرمایه گذاری سهامی را در صف فروش خریداری کند و در همان روز در صفر تابلو و یا درصد های بالاتر به فروش برساند.

نوسان در لغت به معنی حرکت متوالی چیزی است و در بازار سهام به تغییر قیمت ‌ها، نوسان می گویند. به بیانی دیگر شناخت و سرمایه‌ گذاری روی یک سهام که مشمول تغییرات صعودی و نزولی در بازه زمانی کوتاه‌ مدت می ‌شود را نوسان گیری می گویند. امکان دارد این توضیح باعث ساده به نظر آمدن روند نوسان گیری شود، ولی در عمل انجام این کار خیلی ساده و آسان نخواهد بود.

شناخت کامل بازار بورس، شناخت شرکت ‌هایی که سهام خود را وارد بازار می ‌کنند و آموزش تابلوخوانی در بورس از نیازهای بدیهی نوسان گیری به حساب می آید. بارها دیده ایم که افراد بدون علم کافی و با این توهم که قدرت ریسک‌ پذیری بالا تنها لازمه نوسان گیری است، برای این کار اقدام کرده اند و نه تنها سودی کسب نکرده اند، بلکه سرمایه اصلی را نیز به سرعت نابود کرده اند، لذا این را در خاطر داشته باشید که نوسان گیری در بورس، برعکس تفکر رایج، مبتنی بر دانش و آگاهی است.

روش‌ های نوسان‌ گیری در بورس کدامند؟

هرچند نوسان گیری در بورس ایران یک مفهوم کلی مبتنی بر دریافت سود بر پایه تغییر قیمت ‌هاست، ولی برای انجام همین کار نیز افراد از استراتژی ‌های متفاوتی استفاده می کنند. نوسان ‌گیری می‌ تواند در دو بازه بلندمدت و یا کوتاه‌ مدت انجام شود. نوسان گیری در کوتاه ‌مدت اغلب با تکیه بر جو حاکم بر بازار قابل انجام است. انتشار اخباری مبنی بر رشد یک سهام، موجب تشکیل صف خرید و متعاقبا افزایش قیمت آن خواهد شد. با مشخص شدن کذب بودن خبر، قیمت مجدد کاهش می یابد. بازه زمانی مابین این دو اتفاق، زمان مناسبی جهت خرید و فروش سهم خواهد بود.


حتما بخوانید : آموزش نوسان گیری روزانه در بورس


در نوسان گیری بلندمدت، سرمایه‌ گذار با بررسی عوامل گوناگون اقتصادی و مالی، ارزش ذاتی سهم را مورد بررسی قرار می دهد و در صورتی که قیمت کنونی سهم بر اساس ارزیابی صورت گرفته، کمتر از ارزش واقعی آن باشد، سهم را خریداری می کند و هنگامی که قیمت به اندازه ارزش واقعی بالا رفت، آن را به فروش خواهد رساند. استفاده از این روش در اصطلاح تحلیل فاندامنتال یا بنیادی نامیده می ‌‌شود. روش دیگری که برای تحلیل بازار و نوسان گیری وجود دارد، تحلیل تکنیکال است.

بهترین سهام برای نوسان گیری امروز

در اصل این روش مخصوص سهامی است که مدتی است در بازار معامله می شود و در مورد شرکت‌ های تازه‌ وارد بازار که همان شرکت های تازه عرضه اولیه شده هستند، کاربردی ندارد. در تحلیل تکنیکال همه تحرکات قیمتی، حجم معاملات و میزان رشد در بازه‌ های زمانی مشخص، در قالب نمودارهایی که برای این روش تهیه شده، بررسی خواهند شد و در انتها الگویی از رشد و نزول سهام مربوطه حاصل می شود و در ادامه سرمایه‌ گذار مطابق با آن الگو اقدام به نوسان گیری و معامله خواهد کرد. علاوه بر سه استراژی بالا، روش ‌های دیگری نیز برای نوسان گیری وجود دارد که معمولا طبق منابع مالی بسیار بالا یا دسترسی به اطلاعات شرکت ‌ها صورت می پذیرد.

برای مثال در صورتی که فردی از تصمیمات و رخدادهای شرکت مطلع باشد، بی تردید می ‌تواند در بازه زمانی کوتاهی که مابین علنی شدن خبر و تاثیرش روی سهام وجود دارد، برای خرید و فروش آن سهم اقدام نماید. همچنین در صورتی که منابع مالی فردی گسترده باشد، می ‌تواند روی رشد اندک قیمت یک سهم در کوتاه ‌مدت سرمایه‌ گذاری نماید. خرید تعداد زیادی از یک سهم و فروش آن بلافاصله پس از یک رشد اندک، نیز نوعی نوسان گیری به شمار می رود.

انتخاب سهم خوب برای نوسان گیری چگونه است؟

در واقع عمل نوسان گیری پروسه ای احتمالی است. هرچند روش ‌های بسیاری برای کاهش ریسک و الگوهای منطقی برای این روند وجود دارد، ولی هیچ گونه قطعیتی در این زمینه وجود ندارد. بهترین روش نوسان گیری، ترکیب و بررسی موارد بالا در کنار یکدیگر است. در صورتی که شما با تابلو خوانی بورس آشنا باشید و در کنار آن اخبار نوسانات بازار و رویدادهای حیاتی شرکت‌ ها را دنبال کنید، با تکیه بر روش‌ های تحلیلی اعم از بنیادی و  تکنیکال، قادرید بهترین سهام موجود در بازار را برگزینید و از پیش بینی نوسانات آن سود بسیار خوبی کسب کنید.

استفاده از اندیکاتور ATR برای انتخاب سهم مناسب برای نوسان گیری

انتخاب سهم مناسب برای نوسان گیری هم میتواند با استفاده از رفتار شناسی بازار و تابلو خوانی باشد که در مقاله بهترین ترکیب اندیکاتور ها برای معاملات سودده بورسی در خصوص آن صحبت شد و هم میتواند با استفاده از تحلیل تکنیکال باشد. در پنل معاملاتی در کارگزاری خود از منوی Indicators، اندیکاتور ATR را انتخاب کنید.


حتما بخوانید : اندیکاتور atr – اندیکاتور برتر بورس و بازارهای مالی


به صورت کلی این را در خاطر داشته باشید که این اندیکاتور روند بازار را نشان نمی دهد و تنها میزان نوسان بازار را نشان میدهد. اندیکاتور ATR زمانی که به سمت بالا در نرم افزار حرکت می کند نشان دهنده این است که نوسانات در بازار رو به افزایش است و هنگامی که به سمت بایین حرکت میکند بیانگر کاهش نوسانات است و هنگامی که در یک محدوده ثابت می شود بیانگر ثبات بازار خواهد بود. آموزش اندیکاتور rsi را اینجا بخوانید.

سهم خوب برای نوسان گیری

برای مثال در تصویر بالا که مربوط به تایم فریم هفتگی سهام سایپا است. ATR در بخش پایین نمودار مشخص است که آخرین ATR نشان داده شده عدد ۱۰۴ ریال را نشان میدهد. اغلب از عدد ۱۴ دوره برای ATR استفاده می شود.

به عنوان یک فرمول کلی برای انتخاب یک سهم از یک مجموعه چند سهمی که شرایط معاملاتی خوبی برای خرید دارند توصیه می شود سهمی انتخاب کنید که نسبت ATR به قیمتش از نظر درصد عددی بالاتر داشته باشد. در حقیقت هر چه این نسبت بزرگ تر باشد برای نوسان گیری بیشتر توصیه می شود و کشش حرکت بزرگ تری دارد و بیشتر برای نوسان گیری توصیه می شود. اگر دوست دارید اندیکاتورهای پرکاربرد در بورس را بشناسید و نحوه استفاده از آن ها را یاد بگیرید، این مطلب به شما کمک خواهد کرد.

فیلتر های نوسان گیری

آیا میدانید فیلترنویسی در بورس چیست ؟ با استفاده از فیلترهای سازمان بورس در زمان کوتاه تر، می توانیم سهم های مناسب نوسان گیری را برای نوسان روزانه و ماهانه انتخاب کنیم، ولی این نکته را در خاطر داشته باشید که این فیلتر ها مبنای اصلی تصمیم گیری نباید باشد و برای خرید و فروش حتما بایستی بنیاد سهم و وضعیت نمودار قیمتی و اخباری که در کدال انتشار می یابد را حتما بررسی کرد. در این بخش قصد داریم تا چند فیلتر نوسان گیری بسیار جذاب و پرتقاضا را معرفی کنیم که به شرح زیر هستند :

این فیلتر نوسانگیری سهم هایی را نشان می دهد که قدرت خریدار را نشان می دهد. این فیلتر نوسان گیری نشان می دهد که ارزش ریالی متقاضیان خرید در سهم بیش از دو برابر ارزش ریالی فروشنده ها در سهم است.

(pd1)*(qd1)+(pd2)*(qd2)+(pd3)*(qd3) >2*( (po1)*(qo1)+(po2)*(qo2)+(po3)*(qo3))

فیلتر شرکت هایی که ارزش کل بازار آن ها کم تر از ۵۰۰ میلیارد تومان باشد که می توانند برای نوسان گیری مناسب باشند.

(z) * (pc) < (500000000000)

این فیلتر نوسانگیری سهم هایی را نشان می دهد که سهم های با حجم مبنای کم و پتانسیل رشد زیاد را نشان می دهد.

((pf)>=1.02*(py)) && ((pc)>=(py)) && (100*(((pmax)-(pmin))/(pc))>2) && (bvol)<1000000 && (pcp)>0.5

این فیلتر نوسانگیری سهم هایی را نشان می دهد که اختلاف قیمتی تابلو و قیمت پایانی آنها خیلی زیاد باشد. این فیلتر به عنوان فیلتر رنج مثبت و منفی نیز شناخته شده است.

(pl)>1.01*(pf) && (tno)>10 && (pf)>1.01*(py) && (pl)!=(tmax)

این فیلتر نوسانگیری سهم هایی را نشان می دهد که در ابتدای صبح نزولی بوده اند و افت داشته اند و در حال حاضر در حال مثبت شدن هستند.

(pl)<((pf)-((pf)-(pmin))/2) && (pl)>((pmin)+((pf)-(pmin))/4) && (plp)<=1 && (tno)>10 && (pf)>(pmin) && (pf)>(py)

این فیلتر نوسانگیری سهم هایی را نشان می دهد که سود آور و آینده دار می باشند. این فیلتر خریدهای بالای حقوقی را نشان می دهد و قادرید با حقوقی های بازار خرید و فروش کنید. این فیلتر برای نوسانگیری و برای معاملات کوتاه مدت فیلتر بسیار خوبی است.

(tno)>400 && (bvol)<=900000 &&[(tvol) >= 5*(bvol)]&& (ct).Buy_N_Volume>100000 && (pe)<8 && (eps)>0

این فیلتر نوسانگیری سهم هایی را نشان می دهد که حجم خرید حقوقی ‌ها بیشتر از حجم خرید حقیقی ‌ها باشد.

(ct).Buy_N_Volume>(ct).Buy_I_Volume

این فیلتر نوسانگیری سهم هایی را نشان می دهد که روند نزولی در آن ها تمام شده و آماده‌ روند صعودی هستند.

(pf)<(py)&&(plp)<1&&(tno)>10&&(pl)>(py)

این فیلتر نوسان گیری سهم هایی را به شما نشان می دهد که تعداد معاملات در آن ها بالای ۱۰۰ عدد و مبلغ معاملات آن ها بالای ۱۰۰ میلیون تومان و همچنین تعداد خریداران ۲ برابر فروشندگان سهم است.

(tno)>100 && (tval)>1000000000 && (ct).Buy_CountI >=2*((ct).Sell_CountI)

نکته مهم : به منظور اعمال کد ابتدا به سایت TSETMC رفته و سپس دیده بان بازار را انتخاب می کنیم. در ادامه دکمه فیلتر را انتخاب کرده و فیلتر مربوطه را در آنجا کپی خواهیم کرد، همچنین اسم فیلتر را هم می گذاریم برای زمانی که خواستیم از آن استفاده کنیم و دکمه ثبت را خواهیم زد. حال با کلیک روی فیلتر ثبت شده در سمت راست، سهم های مورد نظر فیلتر برای ما به نمایش در می آیند. اگر دوست دارید بهترین فیلترهای نوسان گیری را بشناسید، این مطلب را مطالعه کنید.

معایبت نوسان‌ گیری در بورس

  1. مورد نخست هزینه و کارمزدی است که نوسان گیر برای معاملات خود به کارگزاری می پردازد. در این روش، تعداد معاملات بسیار زیاد است و اگر چه این کارمزد نسبت به سود احتمالی مبلغ مناسبی نیست ولی در بلندمدت، باید به عنوان یکی از هزینه‌ های قابل محاسبه به آن نگاه کنید.
  2. توانایی شناخت و تفکیک نوسان و حباب قیمت از یکدیگر نکته مهم دوم در این زمینه است. چه بسا افرادی که با توهم شاخت نوسان و روند رو به رشد یک سهم درگیر حباب قیمتی آن شده ‌اند و با ترکیدن حباب، حتی سرمایه اصلی خود را نیز نابود کرده اند.
  3. ماهیت انجام فرآیند نوسان گیری زمان زیادی را نیاز دارد. باید هر روز از زمان شروع معاملات تا پایان آن، روی رخدادهای بازار متمرکز باشید و از دست دادن هر رویدادی، هر چند کوچک می‌ تواند باعث از دست دادن سود حاصل از نوسان گیری گردد.

نتیجه گیری و کلام پایانی

با توجه به ماهیت نوسانی قیمت ها، برخی از افراد برای شناسایی سهم های مناسب نوسان گیری اقدام می کنند و در بورس نوسانگیری را به عنوان یک استراتژی دنبال می کنند.

یعنی می توان با استفاده از ابزارها و تکنیک هایی، از تغییرات سریع قیمتی سودهایی ۱۰ یا ۱۵ درصدی به دست آورد.

عمدتا کسانی که ریسک پذیری بیشتری دارند، برای نوسان گیری در بازار سرمایه اقدام می کنند.

بررسی سهم های مناسب نوسان گیری و خرید و فروش این سهم ها هیجان زیادی دارد و همچنین می تواند سود های خوبی را برای سرمایه گذاران بورس به همراه داشته باشد.

عمدتا کسانی که استراتژی نوسان گیری در بازار بورس را برای سرمایه‌ گذاری بر می گزینند، تنها به این مورد اکتفا نمی کنند و در کنار آن، سرمایه‌ گذاری‌ های بلندمدت دیگری با ریسک کم تر را نیز مد نظر خود خواهند داشت.

انتخاب چند بازار با مقدار ریسک متفاوت و امکان بازده در بازه ‌های زمانی مختلف، از آن جهت مورد توجه است که در صورت حاصل نشدن بازده مناسب و یا مواجه شدن با ضرر، رشد سهام دیگر بتواند جبران مافات کند و رقم از دست رفته را جبران کند.

چنانچه برای مدتی با سهمی خاص باشید، می توانید حتی با نگاه کردن به تابلوی معاملاتی، روند سهم را متوجه شوید و معاملات سوددهی را در آن سهم داشته باشید.

نکته حائز اهمیتی که در شناسایی سهم های مناسب نوسان گیری در بورس باید به آن توجه کنید این است که اگر تازه کارید و روانشناسی بازار یا مبانی تحلیل تکنیکال و … را به خوبی آموزش ندیده اید، برای نوسان گیری اقدام نکنید و سهامداری بلندمدت را در دستور کار خود قرار دهید، چرا که ریسک بسیار پایین تر و بازدهی مناسبی برای شما به همراه خواهد داشت.

نکته مهم دیگر در زمینه آموزش نحوه انتخاب سهم برای نوسان گیری در بورس این است که باید همیشه در حال آموزش باشید و خود را به روز نگه دارید تا سود های خوبی در بازار بورس به دست آورید.

هرچه آگاهی و تجربه شما در این زمینه بیشتر باشد و نحوه انتخاب سهم برای نوسان گیری را بیشتر درک کرده باشید، موفق تر خواهید بود.

امیدوارم از این مقاله که نحوه انتخاب سهم برای نوسان گیری را آموزش داد، نهایت استفاده را برده باشید.

هنوز سوالی در مورد انتخاب سهم برای نوسان گیری دارید که در متن جوابی پیدا نکردید؟ (در بخش نظرات بپرسید لطفا)

برای دوستانتان بفرستید: