برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بهترین ترکیب اندیکاتور ها برای معاملات سودده بورسی

اندیکاتورهای مختلف به عنوان ابزارهای معاملاتی به حساب می آیند که اگر به صورت اصولی استفاده شوند، قطعا سیگنال های خرید و فروش خیلی خوبی را در اختیارتان قرار می دهد و با اندیکاتورهای دیگر نیز می توان تایید ورود و یا خروج را گرفت و قدرت روند را سنجید تا بتوانیم به صورت قطعی تر و تا حدود ۹۵ درصد به سیگنال ورود اندیکاتور اعتماد کنیم و درست از آب درآید. بهترین ترکیب اندیکاتور ها باید به صورتی استفاده شوند که از گروه های مختلف باشند تا بتوانند ترکیبی مناسب و دقیق را در اختیار شما قرار دهند. بهترین ترکیب اندیکاتور ها برای معاملات سودده بورسی اغلب شامل اندیکاتورهایی مانند؛ macd، rsi، استوکاستیک، ma، cci، بولینگر باند و … هستند که با ترکیب اندیکاتورهایی که ترکیب آن ها نتیجه درستی را در اختیارتان قرار می دهد، پس اگر دوست دارید بهترین ترکیب اندیکاتور ها برای بورس و حتی بازار ارزهای دیجیتال را بشناسید و با طرز کار آن ها که بسیار ساده هم هست، آشنا شوید، این مطلب برای شما نوشته شده است.

بهترین ترکیب اندیکاتور ها

اصلا چرا اندیکاتور ها را باهم ترکیب می کنیم؟ دلیل ترکیب اندیکاتور ها به منظور یافتن یک استراتژی خوب برای معاملات است، به شرطی که درست و اصولی با هم ترکیب شده باشند. ترکیب های نادرست اندیکاتوری نه تنها مفید نخواهند بود، بلکه موجب تصمیمات معاملاتی نادرست و ضرر نیز خواهند شد و بجز شلوغ کردن صفحه چارت و سردرگمی شما فایده دیگری نخواهند داشت. ترکیب درست آنها به شما کمک خواهد کرد تا موقعیت های درست معاملاتی خود را بهتر و دقیق تر شناسایی کنید، پس در ابتدای کار برای آن که بتوان ترکیب درستی از اندیکاتور ها را تشخیص دهید، باید این نکته را در خاطر داشته باشید که اندیکاتور مورد نظر شما در کدام گروه قرار دارد. در واقع دانستن این نکته می تواند ترکیب معناداری از اندیکاتورها را برای شما بسیار آسان کند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


به صورت کلی همیشه استفاده از ابزارهای بیشتر خوب نیست، بلکه ترکیب مناسب ابزارهاست که حائز اهمیت است. امکان دارد این ترکیب صحیح همگی نشان دهنده یک موضوع و بیانگر مسیری مشابه نباشند، بلکه اطلاعات کاملی را در اختیار ما قرار دهند. لذا باید در خاطر داشته باشیم که هر یک از اندیکاتورها در جه شرایطی بهتر است مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال وقتی که از اندیکاتورهای RSI، باند بولینگر و ADX در نمودار بهره می گیریم، می‌توان میزان و نوع حرکت را همراه با نوع روند و نوسانات را در کنار هم مشاهده کرد. این استفاده هوشمندانه به ما کمک خواهد کرد تا درک بهتری بدست آوریم، به این خاطر که هر اندیکاتور اگر به صورت اصولی مورد استفاده قرار گیرد، توضیحی اضافه برای اندیکاتور دیگر ارائه می ‌دهد که در روند مطالعه نمودار به ما کمک شایانی خواهد داشت.

دسته بندی کلی اندیکاتورها

دانستن این که کدام اندیکاتور به کدام دسته بندی تعلق دارد و نحوه ترکیب آنها با یک روش هدفمند، بهتر می ‌تواند به شما در تصمیم ‌گیری ‌های مختلف کمک کند. از طرفی ترکیب اندیکاتورها به روش اشتباه به سردرگمی زیاد، تفسیر قیمت اشتباه و در نتیجه تصمیمات اشتباه در بازارهای مالی منجر خواهد شد. دسته بندی کلی اندیکاتورهای موجود در بازارهای مالی به صورت زیر است که می توانید به آن استناد کنید :

  1. اندیکاتورهای حرکتی یا Momentum : اندیکاتور های حرکتی به شما می گویند که روند چقدر می تواند قوی باشد و همچنین میتوانند به شما بگوید که آیا وارونگی رخ داده است یا خیر و همچنین می توانند برای نشان دادن قیمت های بالا و پایین مفید باشند. برای مثال این اندیکاتور ها شامل RSI ،CCI، ADX و Ichimoku Kinko Hyo هستند.
  2. اندیکاتور های دنبال کننده روند یا Trend-following : چنانچه در حرکات بازار روندی وجود داشته باشد، این اندیکاتور به شما می گوید که بازار به کدام سمت تمایل حرکت دارد. بعضی وقت ها نیز به عنوان اسیلاتور معرفی می شوند، به این دلیل که تمایل دارند در بین یک موج بین مقادیر بالا و پایین نوسان کنند به عنوان این اندیکاتورها شامل Parabolic SAR ،MACD ،Ichimoku Kinko Hyo و Moving Average می باشد.
  3. اندیکاتور های حجمی یا Volume : اندیکاتور های حجمی به شما زمان تغییر حجم بازگشت را نشان می دهد و نشان می دهد چند واحد از سهم با گذشت زمان معامله شده است. این موضوع بسیار مفید است، به این خاطر که با تغییر قیمت، حجم، در آن قدرت حرکت در آن را نشان می دهد. حرکت روبه بالا با حجم زیاد قویتر از همان حرکت با حجم کمتر می باشد. برای مثال این اندیکاتور ها شامل On-Balance Volume ،Chaikin Money Flow و Klinger Volume Oscillator می باشد.
  4. اندیکاتور های نوسانی یا Volatility : اندیکاتور های نوسانی به شما می گوید که قیمت در یک دوره معین چقدر تغییر می کند. نوسانات قسمت مهمی از بازار اس، به این دلیل که با نوسان قیمت نمیتوان سود کسب کرد. هرچه نوسانات بیشتر باشد تغییرات قیمت سریعتر و بزرگ تر می باشد و نوسانات کم نشانه حرکت کوچک قیمت می باشد و نوسانات خیلی زیاد نشانه عدم توانایی این اندیکاتور است، لذا اطلاعاتی که این اندیکاتور در اختیار شما قرار می دهد در مورد دامنه تغییرات قیمت است، برای مثال این اندیکاتور ها شامل Bollinger Bands ،Standard Deviation ،ADX و Average true range می باشند.

ترکیب اندیکاتورهای هم گروه

هنگامی که یک معامله گر اندیکاتور های گوناگون را با هم ترکیب می کند که همه آنها نیز مربوط به یک گروه هستند ارزش استفاده از آن به شدت پایین می آید، به خاطر این که اطلاعاتی که از آن ها بدست می آید تماما یک نتیجه را می دهند و کاملا مشابه هم هستند این ترکیب را به عنوان فراوانی در اندیکاتور ها نیز معرفی می کنند. نکته مهم دیگر در این خصوص این است که معامله گران وقتی از چندین اندیکاتور که عملا از یک گروه هستند استفاده می کنند به اطلاعاتی که از آن بدست می آورند توجه بیش تری می کنند و وزنه بیشتری به آن می دهند که در این صورت به راحتی موارد مورد توجه دیگر که باید به آن ها نیز توجه شود را از دست می دهند.


حتما بخوانید : اندیکاتورهای پرکاربرد در بورس


برای مثال هر سه اندیکاتور MACD ،RSI و Stochastic را در نظر بگیرید. این اندیکاتور ها تماما رفتار قیمت را مورد بررسی قرار می دهند و به صورت همزمان باهم بالا و پایین می روند و به صورت کلی همگی یک نوع اطلاعات را نشان می دهند، یا اندیکاتور های ADX و بولینگر باند که هر دو در شناسایی قدرت روند کاربرد دارد و ترکیب این دو باهم نیز اطلاعات خاصی از موقعیت های معاملاتی خوب بازار را به معامله گر نخواهد داد، بنابراین در ترکیب اندیکاتورهای گوناگون، توجه به گروهی که اندیکاتور در آن قرار دارد و ترکیب پذیری اندیکاتورها باهم باید مورد توجه کاربران قرار گیرد تا نتیجه مناسب و دقیقی حاصل شود. در ترکیب اندیکاتور ها باید به این نکته مهم اشاره کرد و در نظر داشت که موقعیت های معاملاتی شامل چهار حالت می باشد :

  1. صبر تا رسیدن به موقعیت معامله
  2. ورود به معامله
  3. صبر برای رسیدن به هدف مشخص شده در به دست آوردن سود یا رسیدن ضرر احتمالی
  4. خروج از معامله

نکته مهم : همیشه تعداد ابزارهای بیشتر، بهتر نیست بلکه ترکیب مناسب ابزارها اهمیت دارد.

ترکیب مناسب اندیکاتور های مختلف

ترکیب کاملی از اندیکاتورها بدین معنی نیست که همیشه به مسیر مشابه اشاره کند، بلکه باید اطلاعات را نشان دهد. دانستن این که کدام اندیکاتور تحت چه شرایطی در معاملات مورد استفاده قرار گیرد، بسیار مهم است. اندیکاتورهایی را ترکیب کنید که اندازه ‌گیری‌ های گوناگون را طبق حرکت قیمت مشابه محاسبه می ‌کنند و در ادامه این اطلاعات را با مطالعات نمودار خود ترکیب نمایید که به سرعت، تاثیر مثبت بسیاری بر روی معاملات شما می‌ گذارد.

سه اندیکاتور وجود دارند که پشتیبانی خوبی از یک دیگر دارند و به نوعی مکمل هم دیگرند و برای استفاده و استناد به سیگنال های ورود و خروج و تشخیص روند و قدرت آن می توانید به این اندیکاتورها تا حدود زیادی اتکا کنید که شامل؛ RSI که بازی‌ حرکتی یا مومنتوم را مورد ارزیابی قرار می دهد، ADX که روند را پیدا می ‌کند و باند بولینگر که نوسانات را اندازه‌ می گیرد، میشود. اگر دوست دارید در مورد اندیکاتور ADX توضیحات جامع تری را آموزش ببینید، مطلب آموزش کامل و کاربردی اندیکاتور adx بهترین راهنمای شماست.

استراتژی ترکیبی Bollinger Bands + Stochastic

در این ترکیب ما باندهای بولینگر و Stochastic را در نمودار ۴ ساعته یورو/دلار داریم. از آنجا که بازار به نظر می رسد که بازار دارد به سمت چپ یا راست می رود، ما بهتر است مراقب جهش های بولینگر باشیم. سیگنال های فروش با کمک باند بولینگر و Stochastic را بررسی نمایید.

بهترین ترکیب اندیکاتور ها در بورس

یورو/دلار افزایش می یابد تا به بالای گروه می رسد که اغلب به عنوان یک سطح مقاومت عمل می کند. در عین حال Stochastic به منطقه خرید بیش از حد رسیده است و این نشان می دهد که قیمت به زودی می تواند کاهش یابد. و بعد چه اتفاقی می افتد؟ یورو/دلار آمریکا در حدود ۳۰۰ پیپ کاهش پیدا کرد و اگر فروش را انجام دهید، سود خوبی نصیبتان می شود. در ادامه قیمت تا پایین باند حرکت می کند که اغلب به عنوان یک سطح پشتیبانی عمل می کند. این بدان معنی است که جفت ارز می تواند با استوکاستیک از منطقه فروش بیش از حد، جهش کند. این بدان معنی است که ما باید خرید را انجام دهیم. اگر اطلاعات کاملی از اندیکاتور استوکاستیک ندارید، پیشنهاد می کنم مقاله مربوط به آن با عنوان همه چیز راجب کاربرد اندیکاتور stochastic در بازار بورس را مطالعه کنید.

استراتژی ترکیبی MACD-RSI-EMA

با توجه به بررسی انجام شده، این استراتژی در بازه زمانی روزانه و با تنظیماتی که بیان می‌گردد نتایج مناسب تری را داشته است. سه ابزار مورد نیاز این استراتژی را معرفی کردیم و در مورد هر یک به صورت مختصر توضیحاتی را ارائه کردیم؛ حال بنا داریم تا در مورد نحوه انجام معامله به وسیله این استراتژی بپردازیم.

بهترین اندیکاتور برای تشخیص روند

 

سیگنال ورود به این استراتژی به وسیله دو اندیکاتور MACD و RSI صادر می ‌شود. وقتی که اندیکاتور مکدی در ناحیه اشباع فروش یا همان زیر سطح صفر قرار گیرد و خط مکدی خط سیگنال را از پایین به بالا بشکند، شرط اول ورود به معامله صادر خواهد شد، ولی شرط دومی نیز در نقطه ورود این استراتژی الزامی می‌ باشد؛ در کنار سیگنال مکدی می‌بایست موقعیت اندیکاتور RSI را نیز بررسی کنید. وقتی که مکدی سیگنال ورود را صادر کرد، اندیکاتور RSI نیز باید زیر سطح ۶۰ قرار داشته باشد تا شرط ورود به معامله کامل شود.


حتما بخوانید : آموزش اندیکاتور macd – اندیکاتور مکدی چیست و چه کاربردی در بازار بورس دارد؟


سیگنال خروج این استراتژی به وسیله اندیکاتور میانگین متحرک و RSI صادر می شود. به منظور بررسی سیگنال خروج به دو میانگین متحرک نمایی کوتاه مدت و بلند مدت نیاز داریم. مادامی که میانگین کوتاه مدت در بالای میانگین بلند مدت در حال حرکت است حد ضرر و نقطه خروج ما نیز به صورت شناور جابجا می‌ شود. هنگامی که میانگین کوتاه مدت از بالا به پایین با میانگین بلند مدت تقاطع به وجود آورد شرط اول خروج از معامله صادر می‌گردد. اما برای خروج از معامله نیز به شرط دومی نیاز داریم که به وسیله موقعیت اندیکاتور RSI تعیین می شود، برای تکمیل شرایط خروج از معامله باید اندیکاتور RSI بیشتر از سطح ۳۰ قرار داشته باشد.

استراتژی ترکیبی RSI + MACD

در اینجا این باریم مثال دیگر با RSI و MACD می آوریم. وقتی که RSI به منطقه اشباع خرید رسید و یک سیگنال فروش داد، MACD به زودی با یک تقاطع رو به پایین دنبال می شود که همچنین یک سیگنال فروش است و همان طور که می بینید، قیمت از آنجا کاهش پیدا می کند.

بهترین اندیکاتور برای تشخیص روند

در ادامه RSI به منطقه اشباع فروش رسیده و یک سیگنال خرید داده است. چند ساعت پس از آن، مکدی یک روند متقاطع رو به بالا را ایجاد کرده که همچنین یک سیگنال خرید است. از آنجا، قیمت موجب یک صعود دائمی شده و پیپ های بیشتر برای ما به ارمغان می آورد. شما احتمالا در این مثال متوجه شده اید که RSI سیگنال هایی را جلوتر از MACD نشان می دهد. به دلیل قابلیت های گوناگون و فرمول های جادویی برای اندکاتورها، برخی واقعا سیگنال های اولیه را سریع نشان می دهند در حالی که دیگران با کمی تأخیر سیگنال ها را نشان می دهد.


حتما بخوانید : آموزش اندیکاتور rsi – بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری


می توان گفت که ما دوست داریم از مکدی، Stochastic و RSI استفاده کنید، ولی شما امکان دارد اندیکاتورهای دیگری را ترجیح دهید. هر تریدر در دنیای بیرون تلاش کرده است که ترکیب جادویی اندکاتورها را پیدا کند که در هر زمان سیگنال های مناسب را به آن ها بدهد، ولی حقیقت امر این است که چنین چیزی وجود ندارد. ما از شما می خواهیم که هر اندکاتور را به صورت خودآموز مطالعه کنید تا وقتی که شما بدانید که گرایشات آن نسبت به حرکت قیمت چگونه رفتار می کند و در ادامه ترکیب خودتان را آن گونه که درک می کنید، بسازید و آن را با سبک معاملاتی خود، مطابق نمایید.

نتیجه گیری و کلام پایانی

باید این موضوع را در نظر داشته باشید که بعضی از اندیکاتور ها موقعیت بسیار خوب برای ورود به معامله را نشان خواهند داد و برخی دیگر بهترین موقعیت برای خروج از معامله را نشان خواهند داد و بعضی دیگر نشان می دهند که برای رسیدن به هدف چه میزان در معامله بمانیم، لذا برای داشتن بهترین ترکیب از اندیکاتور ها می توان ترکیبی را در نظر گرفت که هر سه مورد از جمله ورود، صبر و خروج از معامله را در خود در نظر گرفته باشد. موضوع دیگر این است که هر سهم ترکیب اندیکاتور های خاص خودش را می پذیرد که اگر آن ترکیب را روی سهم دیگر امتحان نمایید نتیجه خوبی نمی گیرید.

در نهایت این ترکیب ها می توانید از ترکیب دو یا سه و یا چهار اندیکاتور را باهم باشد. شما می توانید ترکیب های مختلف را باهم امتحان کنید تا به یک استراتژی خوب دست یابید و دوباره آن را امتحان کنید و در نظر داشته باشد این ترکیب ها ، شما را صد در صد از خطر احتمالی حفظ نمی کند و یا صد در صد به سود نمی رساند، اما احتمال خطر را برای شما کاهش و احتمال سود را افزایش می دهد و بازهم این نکته بسیار بسیار مهم را در نظر داشته باشید که هیچ کس نمی تواند با هیچ وسیله ای آینده دقیق بازار را پیش بینی کند.

در انتهای مطلب امیدوارم از این مقاله آموزشی که بهترین ترکیب اندیکاتور ها را مورد بررسی قرار داد، نهایت استفاده را برده باشید.

هنوز سوالی دارید که پاسخ آن در متن نبود؟ (در کامنت ها بپرسید لطفا)

برای دوستانتان بفرستید: