برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مهلت تسویه در بورس کالا

مهلت تسویه در بورس کالا زیاد نیست و عدم اطلاع دقیق از آن، می تواند چیزی را به همراه آورد که اصلا حتی دلتان نمی خواهد به آن فکر کنید! پس اگر نمی خواهید شاهد همچین اتفاقاتی باشید، باید از مهلت تسویه در بورس کالا اطلاع دقیق و بروز داشته باشید و شرایط دیگر در مورد تسویه در معاملات بورس کالا را نیز بدانید تا بتوانید در زمان مناسب، اقدام به موقعی انجام دهید تا پول و یا دارایی خود را در زمان مناسب جابجا نمایید؛ در این مطلب قصد داریم همه چیزی که باید در مورد مهلت تسویه در بورس کالا بدانید را خدمت شما بیان کنیم، پس تا انتها همراه کد بورسی بمانید؛

مهلت تسویه در بورس کالا

بورس کالا محل معامله خریداران و فروشندگان کالاهای واسطه ای عموما برای استفاده در فرآیند تولید کالاها و خدمات نهایی است که در آن بعد از انجام معامله، مهلتی تحت عنوان مهلت تسویه وجه معامله در اختیار خریدار قرار می گیرد که در صورت عدم تسویه بعد از پایان مهلت مشخص شده، قرارداد فسخ و جریمه لحاظ می شود.

بورس کالا که امکان معامله کالاهای فراوری نشده را به بیشتر افراد می دهد. کاربران به منظور ورود پس از انجام احراز هویت، به کد بورسی مخصوص بورس کالا احتیاج خواهند داشت که قوانین خاص مخصوص به خود را داراست. تریدرها در این بازار مشمول فرصتی برای تسویه وجه معامله خود می باشند که تخطی از این قانون، می تواند ضرری به عنوان جریمه فسخ قرارداد به علاوه کارمزد دو طرف معامله را به افراد تحمیل نماید.

حتما بخوانید : خرید ربع سکه از بورس کالا چگونه است؟


اما به صورت کلی اطلاع داشتن از قوانین خاص بورس کالا و به ویژه قوانین مربوط به تسویه وجوه در این بازار، از زیان های احتمالی افراد جلوگیری خواهد کرد و شانس موفقیت افراد در این بازار را افزایش می دهد. بنابراین آگاهی از شرایط و ضوابط بورس کالا برای تمامی خریداران و فروشندگان الزامی است.

در این مطلب از کد بورسی تلاش داریم تا به صورت کامل به موضوعاتی اعم از تعریف فرآیند تسویه در بورس کالا، سامانه تسویه وجوه، نحوه تسویه در بورس کالا، مهلت تسویه و پیامدهای تسویه با تاخیر در بورس کالا بپردازیم تا بتوانید با اطلاعات بیشتری برای ورود به این بازار اقدام کنید و به معامله کالاهای مورد نیاز خود بپردازند؛

تسویه در بورس کالا

بورس کالا، همان طور که گفتیم یکی از بازارهایی است که امکان معامله کالاهای خام و فراوری نشده مثل فلزات و محصولات کشاورزی و … را فراهم می کند که اخیرا امکان خرید خودرو را نیز به خدمات خود افزوده است. به صورت کلی در این بازار نظارت بر عرضه و تقاضا وجود دارد و خریداران و فروشندگان و معامله گران قادرند با اطمینان خاطر در این بازار فعالیت کنند.

با توجه به نوع قرارداد در بورس کالا، عملیات تسویه به ۲ شکل نقدی و اعتباری قابل انجام است. جالب است بدانید که در عملیات نقدی خریدار سه روز کاری فرصت دارد تا وجه معامله به علاوه کارمزد دو طرف را به حساب تسویه واریز کند و در عملیات اعتباری، سند تسویه اعتباری بعد از تایید فروشنده، کارگزار فروشنده و کارگزار خریدار به همراه دیگر مستندات از طرف کارگزار خریدار به اتاق پایاپای ارائه شده و تسویه انجام خواهد شد.

مهلت تسویه در بورس کالا از طرف هیئت مدیره بورس کالای ایران ۳ روز در نظر گرفته شده که تا پایان ساعت ۱۵ روز سوم بعد از معامله این زمان اعتبار خواهد داشت. تحویل کالا نیز به همین اندازه زمان احتیاج دارد؛ هرچند در صورت تسویه با تاخیر به مدت روزهای عقب افتاده تحویل کالا هم عقب می افتد. البته در نظر داشته باشید که شرایط خرید خودرو و تسویه و تحویل آن در بورس کالا فرق می کند که در انتها به آن اشاره خواهیم کرد.

سامانه تسویه در بورس کالا کدام است؟

ورود به بورس کالا و انجام معامله در آن مراحل مخصوص به خود را داراست؛ در ابتدای امر می بایست به منظور ورود مثل روند ورود به بورس اوراق بهادار عمل کنید و سجام و احراز هویت آن را انجام دهید. در ادامه باید در کنار کد بورسی، یک کد مخصوص معامله در بورس کالا نیز از طریق یک کارگزار دریافت نمایید.

پس از دریافت کد مخصوص به بورس کالا، بایستی حداقل سپرده لازم معامله در بورس کالا به حساب کارگزاری واریز شده و از طریق کارگزار سفارشات مشتری به تالار معاملاتی ارسال شود. پس از آن معامله از طریق کارگزار در تالار صورت گرفته و پس از کسر مبلغ سپرده اولیه از مبلغ معامله، باید باقی مانده وجه از جانب مشتری به حساب کارگزاری واریز گردد.

حتما بخوانید : بازار فیزیکی بورس کالا چیست


این عملیات شامل ۳ روز فرصت برای تسویه وجه از طرف معامله گر است که در آخر اسناد معاملاتی صادر شده و تسویه مالی معاملات در اتاق پایاپای بررسی خواهد شد. نهایتا هم وجوه حاصل از معامله پس از کسر هزینه های مربوط به کارمزد به حساب طرفین معامله واریز خواهد شد.

عملیات مورد نظر، از طریق سامانه ای که برای تسهیل ارتباط بین خریداران و فروشندگان در بورس کالا طراحی شده است، به نام سامانه ایبیگو ebgo، قابل انجام و پیگیری می باشد.

در حال حاضر بیش از ۷۰ کارگزاری مختلف در این سامانه فعالیت دارند که هر یک پنل اختصاصی خود را دارند و آماده خدمت رسانی به مشتریان خود از طریق این سامانه در بورس کالای ایران هستند و دسترسی اینترنتی به خدمات مرتبط با این بازار را در اختیار کاربران خود قرار می دهند.

مراحل تسویه در بورس کالا دقیقا چگونه است؟

پیش تر گفتیم که سامانه ای به عنوان سامانه ایبیگو جهت سهولت ارتباط خریداران فروشندگان در بورس کالا، دریافت کد بورسی کالا و دیگر خدمات در نظر گرفته شده است که کارگزاری های گوناگون در این سامانه فعال بوده و مشتریان قادرند از طریق پنل اختصاصی کارگزاری خود در سامانه ایبیگو برای ثبت نام در بورس کالای ایران اقدام کنند. در این بخش قصد داریم مراحل تسویه در بورس کالا را خدمت شما عزیزان توضیح دهیم؛

  1. در ابتدا و بعد از ورود به سامانه ایبیگو، در بخش فهرست، لیست کارگزاری های فعال به ترتیب حروف الفبا قابل مشاهده است که با انتخاب کارگزاری مورد نظرتان، صفحه جدیدی برای شما باز خواهد شد.
  2. در این صفحه می توانید برای اخذ کد بورس کالا اقدام کنید؛ با کلیک بر روی گزینه مورد نظر و ورود اطلاعاتی مثل شماره موبایل و کد ملی و کد امنیتی می توانید کد بورس کالا دریافت کنید.
  3. در ادامه یک کد تایید ۵ رقمی به شماره موبایل شما ارسال خواهد شد که با وارد کردن کد تایید کاربر به صفحه ورود اطلاعات فردی در سامانه ایبیگو منتقل می شوید. در گام بعدی، اطلاعات حساب بانکی ثبت شده در سامانه سجام نمایش داده می شود. به منظور دریافت کد آنلاین در بورس کالا باید حساب بانکی کوتاه مدت عادی افتتاح شده در بانک‌های عامل به کارگزاری معرفی شود. این حساب به عنوان حساب وکالتی در نظر گرفته می‌ شود. به منظور افتتاح حساب وکالتی در اختیار بورس کالا در بانک‌ های عامل به معرفی‌ نامه نیاز است که این معرفی‌ نامه را می توان در بخش معرفی شماره حساب بانکی در سامانه ایبیگو دریافت نمود.
  4. بعد از دریافت معرفی‌ نامه از سامانه ایبیگو، آن را پرینت بگیرید و به بانک مراجعه فرمایید و حساب وکالتی را افتتاح کنید. پس از افتتاح حساب در صفحه اول کارگزاری مورد نظرتان در سامانه ایبیگو، با انتخاب گزینه سمت چپ یعنی اعلام شماره حساب وکالتی و در اختیار مراحل ورود به بورس کالا تکمیل شده و از طریق پنل کارگزاری می توان اقدام به تسویه وجوه در بورس کالا نمایید.

مهلت تسویه در بورس کالا چقدر است؟

پس از انجام معاملات در بورس کالا، به مشتری زمان می دهند تا وجه معامله را تسویه کرده و مراحل انجام معامله را انجام دهد. مهلت تسویه در بورس کالا ۳ روز کاری بعد از انجام معامله است و تا پایان ساعت ۱۵ روز سوم امکان تسویه وجه وجود خواهد داشت؛ از طرف دیگر پیش از ساعت ۱۵ هر روز کاری کارگزاری ها می بایست فیش های واریزی و مدارک قراردادها را به اتاق پایاپای بفرستند. لذا اگر مشتری بعد از گذشت ۳ روز کاری از تاریخ معامله، برای تسویه وجه اقدامی انجام ندهد، قرارداد وی فسخ شده و کارگزار خریدار باید ۵ درصد مبلغ معامله به عنوان خسارت فسخ به علاوه کارمزد طرفین را واریز فرماید.

حتما بخوانید : حساب وکالتی در بورس کالا چیست؟


نکته شایان ذکر دیگر این که صرفا واریز وجه معامله از طرف خریدار به منزله تکمیل معامله نخواهد بود و پس از انتقال وجه و اخذ تایید نهایی به وسیله کارگزار از طریق سیستم کارگزاری به معنی پایان مرحله تسویه است. پس از تسویه قرارداد فروشنده باید کالای مورد قرارداد را بر اساس زمان اعلام شده در اطلاعیه عرضه، تحویل کند.

در نظر داشته باشید که حداکثر مهلت تحویل در قراردادهای نقدی و نسیه به اندازه ۳ روز کاری پس از پایان مهلت تسویه است. البته این را هم باید در نظر داشت که مهلت تسویه در قراردادهای صادراتی بورس کالا فرق می کند و از ۵ تا ۱۰ روز کاری پس از معامله متغیر می باشد.

تسویه معاملات در بورس کالا با تاخیر

بعضی مواقع وجه معامله با تاخیر از طرف  مشتری تسویه می شود و این تسویه با تاخیر می تواند به علت جریمه یا در نهایت فسخ معامله به ضررتان تمام شود. لذا تسویه در بورس کالا می تواند به دو صورت نقدی و اعتباری انجام شود؛ اگر قراردادها ظرف مهلت تسویه یعنی ۳ روز کاری، تسویه نشوند، مشتری می تواند حداکثر تا ۳ روز کاری پس از مهلت تسویه، نسبت به واریز وجوه و تسویه نهایی اقدام کند.

البته به ازای هر روز تاخیر، خریدار باید ۲۵ صدم درصد ارزش معامله را به عنوان جریمه پرداخت کند که از پیامدهای تسوه با تاخیر می باشد. به این خاطر که جریمه به حساب فروشنده منظور می شود، اگر فروشنده انصراف خود را از دریافت جریمه اعلام کند، اتاق پایاپای با تایید خاص نسبت به تسویه اقدام می کند.

بعد از گذشت مهلت تسویه، جریمه قراردادهای داخلی ۵ درصد و قراردادهای صادراتی ۲٫۵ درصد است که به همراه هزینه کارمزد طرفین معامله از خریدار اخذ می شود. مهلت تسویه نقدی قراردادهای صادراتی نیز ۵ روز و تسویه اعتباری ۱۰ روز کاری پس از تاریخ انجام معامله است. نهایتا باید به این اشاره کنیم که مهلت عرضه هم که با توجه به آن فروشنده ملزم به تحویل کالا در زمان مقرر است برای قرارداد های داخلی ۱ روز کاری و برای قرارداد های صادراتی حداکثر ۳ روز کاری قبل از انجام معامله تعیین می گردد.

زمان تسویه خودرو در بورس کالا

مهلت تسویه ما به التفاوت مبلغ معامله و مبلغ پیش پرداخت از طریق حساب وکالتی، ۳ روز کاری پس از انجام معامله است. لذا چنانچه تسویه در ۳ روز کاری دوم (یعنی بین ۴ تا ۶ روز کاری) بعد از انجام معامله انجام شود، خریدار باید به ازای هر روز معادل ۰/۲۵ درصد ارزش معامله را تحت عنوان جریمه عدم تسویه به موقع پرداخت کند.

در واقع این بدین معنی است که تسویه در روز چهارم ۰/۲۵ درصد، روز پنجم ۰/۵ درصد و روز ششم ۰/۷۵ درصد ارزش معامله جریمه به همراه خواهد داشت. همچنین در صورت عدم تسویه تا ۶ روز کاری، معامله فسخ خواهد شد. در این صورت خریداری می بایست جریمه‌ ای معادل ۵ درصد ارزش معامله به علاوه مجموع کارمزد سمت خریدار و فروشنده را به عنوان هزینه فسخ پرداخت کند.

تسویه معاملات در بورس کالا با تاخیر

اگر که انجام امور تسویه با تاخیر و حداکثر تا ۷ روز تقویمی پس از مهلت تسویه در دستور کار قرار گیرد، خریدار باید به ازای هر روز تقویم ۲۵/۰ درصد ارزش معامله را پرداخت کند.

در نظر داشته باشید که این مبلغ بایستی در زمان تسویه به صورت یکجا به حساب بستانکاران موقت شرکت به نفع فروشنده واریز گردد. پرداخت این وجه به فروشنده، از طریق کارگزار فروشنده و پس از کسر تعهدات فروشنده در مقابل اتاق پایاپای قابل انجام است. مبنای محاسبه جرایم تاخیر ذکر شده زمان و تاریخی است که اعلامیه تسویه وجوه به وسیله اتاق پایاپای صادر شده است.


جهت ثبت نام سریع خودرو در بورس کالا، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛ 

ثبت نام خودروسریع و رایگان


چنانچه کارگزار خریدار تا پایان ۷ روز تقویمی پس از مهلت تسویه، امور تسویه را انجام ندهد معامله وی فسخ شده و کارگزار خریدار باید ۵ درصد ارزش معامله را به عنوان خسارت انفساخ به همراه دیگر هزینه های مصوب شامل دو سر کارمزد بورس، کارمزد کارگزار فروشنده، دو سر کارمزد تسویه و دو سر حق نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار پرداخت نماید.

خسارت انفساخ معامله بایستی حداکثر یک روز کاری پس از اعلام اتاق پایاپای و به شکل یکجا به نفع فروشنده و به حساب بستانکاران موقت شرکت واریز گردد. در صورت پرداخت جریمه های تاخیر معامله پیش از زمان انفساخ، کارگزار خریدار می باست مابه التفاوت خسارت انفساخ و خسارت تاخیر پرداخت شده را به حساب بستانکاران موقت بپردازد.

در نظر داشته باشید که پرداخت خسارت انفساخ به فروشنده از طریق کارگزار فروشنده و بعد از کسر تعهدات فروشنده در مقابل اتاق پایاپای قابل انجام است. پرداخت خسارت های ذکر شده و دیگر هزینه های مصوب در موارد فوق به وسیله کارگزار خریدار، از محل پیش پرداخت خریداران پرداخت می شود که در صورت عدم دریافت پیش پرداخت از خریداران، کارگزار خریدار باید خسارت ها و دیگر هزینه های مصوب را پرداخت نماید.

به هر صورت، مسئولیت واریز وجوه یاد شده به عهده کارگزار خریدار است. مهلت تحویل کالا از سوی فروشنده تحویل کالای موضوع قراردادهای نقد، نسیه و سلف بر اساس زمان تحویل اعلام شده در اطلاعیه عرضه به وسیله کارگزار فروشنده صورت می پذیرد.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب همه چیز درباره مهلت تسویه در بورس کالا را خدمت شما توضیح دادیم.  

همچنین اگر دوست دارید بدانید عرضه خودروهای وارداتی در بورس و چطور کار می کند، همین الان این مقاله را مطالعه کنید؛

در مورد مهلت تسویه در بورس کالا هر سوال یا ابهامی دارید در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ دهیم؛

برای دوستانتان بفرستید: