برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

معرفی بازار آتی و کاربرد های آن

بازار آتی چیست و در آن چه محصولاتی مورد معامله قرار می گیرد؟ در این مقاله قصد داریم تا به معرفی بازار آتی به صورت کامل بپردازیم و تمامی مواردی که باید یک سرمایه گذار در خصوص با آن بدانید را تحت عنوان معرفی بازار آتی بهش توضیح بدیم. در ادامه این مقاله همراه با کد بورسی بمون تا به صورت کامل بهت توضیح بدم که بازار آتی چی هستش و چه کاربرد هایی داره. پس با ما همراه باشید.

معرفی بازار آتی

در ابتدای امر باید گفت که بازار بورس قسمت های گوناگونی دارد که طبق احتیاج اقشار گوناگون جامعه به وجود آمده است. بازار آتی کالا یکی از قسمت های بورس کالا به حساب می آید که در این مقاله بنا داریم جزئیات بیشتری را در خصوص آن بررسی و در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. می توان گفت که بازار آتی یک مرکز مالی به منظور انجام قرارداد های آتی استاندارد محسوب می شود که دارای توافق‌ نامه‌ ای قانونی با حد و همین طور مرز معین می باشد و حین امضای قرارداد جهت خرید یا فروش یک کالای اقتصادی در آینده با قیمت توافق شده، به وجود آمده است.

جالب است بدانید که کالای تحویلی در قرارداد آتی بایستی دارای استاندارد کیفیت و کمیت باشند و زمان و مکان تحویل آن نیز تعیین شده باشد. تنها متغیر در معاملات آینده در بازار آتی قیمت به حساب می آید که در مرحله معامله محاسبه خواهد شد. در حقیقت معاملات آتی یعنی پوشاندن ریسک سرمایه‌ گذاری و این ابزار در بورس کالا کاربرد های فراوانی خواهد داشت. استفاده از معاملات آینده، می‌ تواند تحت عنوان رویکردی به منظور جذب نقدینگی به شمار رود و با قرار گرفتن معامله‌ گران و بازار سازان به علاوه معاملات آتی، چرخه بورس برای پذیرایی از سرمایه‌ های سرگردان تکمیل خواهد شد.

قرارداد آتی چیست؟

در این بخش باید این طور شروع کرد که قرارداد آتی، قراردادی می باشد که در آن خریدار و فروشنده توافق خواهند کرد تا مقدار مشخصی از کالای تعیین شده ای را با کیفیت و قیمت معلوم، در زمان و مکان مشخص مورد معامله قرار دهد. به بیانی دیگر، قرارداد آتی قراردادی است که در زمان حال ما اقدام به خرید کالایی می کنیم؛ ولی تصمیم نداریم که همین امروز آن کالا را تحویل بگیریم و در حقیقت قصد داریم چند ماه بعد کالا را تحویل گرفته و پول آن را پرداخت نماییم؛ پس به قراردادی که در آن کالایی را امروز و باقیمت معینی می خریم، ولی تحویل و پرداخت وجه آن در آینده انجام خواهد شد، قرارداد آتی گفته می شود. در این قرارداد طرفین معامله متعهد به تحویل کالا و پرداخت وجه آن در تاریخ معینی در آینده خواهند بود و برای تضمین انجام تعهد، می بایست خریدار و فروشنده هر یک مبلغی را نزد شخص امینی (بورس کالا) قرار دهند تا انجام این فرآیند تضمین گردد.

شایان ذکر است که قرارداد آتی قراردادی دو طرفه به حساب می آید و قادر خواهیم بود بدون در اختیار داشتن کالا، همین امروز کالا با مشخصات معین را به فروش برسانیم و در آینده آن را با قیمتی که امروز بر سر آن اتفاق نظر داریم، تحویل دهیم و پول آن را اخذ نماییم. این نوع معامله به منظور استفاده افرادی که قصد دارند ریسک خود را کاهش دهند، مانند کشاورزان و تولید کنندگان مواد غذایی بسیار مناسب خواهد بود. کشاورز قصد دارید اطمینان یابد که در فصل برداشت محصول از نوسان قیمت دور بماند و کارخانه هم در راستای امر برنامه‌ ریزی و بودجه‌ بندی خود احتیاج خواهد داشت تا مقدار و قیمت خرید های آینده خود را به صورت دقیق برنامه ریزی و تعیین نماید؛ بنابراین با این مثال اهمیت کنترل نوسان و میزان ریسک در معاملات آتی تا حدودی نمایان خواهد شد.

چرا بازار آتی یکی از محبوب ترین بازار ها در میان معامله گران بورس در سراسر جهان است؟

بازار آتی به علت این‌ که خریدار و فروشنده کالا را منتفع می کند و فرصت کسب سود را برای نوسان‌ گیران نیز مهیا می سازد، در دنیا طرفداران بسیاری برای خود دارد. در واقع به بیانی دیگر فعالان این بازار به ۳ گروه تقسیم بندی می شوند :

  1. خریداران کالا : افرادی که به کالایی مانند زعفران، پسته و … در آینده احتیاج خواهند داشت، امروز در بازار آتی با قیمت تعیین شده آن را پیش‌ خرید می کنند.
  2. فروشندگان کالا : افرادی که بنا دارند در آینده کالای خود مانند زعفران، پسته و … را بفروشند، امروز قادر خواهند بود به قیمت تعیین شده برای ماه دلخواه در آینده آن را پیش‌ فروش نمایند.
  3. نوسان‎گیرها : کسانی که قصد خرید و فروش فیزیکی اصل کالا مانند زعفران، پسته و … را ندارند، بلکه قصد دارند با پیش‌ بینی درست روند قیمت کالا، از اختلاف قیمت خرید و فروش آن کسب سود کنند.

در انتهای این بخش باید گفت که بازار آتی به رونق اقتصادی کمک بسیاری را خواهد داشت؛ بخاطر این که از یک‌ طرف تولید کنندگان و مصرف‌ کنندگان قادرند ریسک خود را تا حد زیادی کم کنند و از طرف دیگر، اقرادی که تمایل دارند سود های زیادی با ریسک بالا بدست آورند قادر خواهند بود با معاملات قانونی و مطمئن به هدف خود برسند.

ویژگی های بازار آتی چیست؟

جالب است بدانید که استقبال چشمگیر از این بازار به علت قابلیت ها و منافع بسیار زیادی می باشد که قادر است سود زیادی را نصیب فعالان این بازار کند. از این منافع می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • امکان خرید و فروش نامحدود در هر روز معاملاتی
  • معافیت مالیاتی
  • تخصیص سود بانکی به مبلغی که در حساب در اختیار مشتری موجود می باشد
  • کارمزد های بسیار کم
  • امکان برداشت یک‌ روزه موجودی از حساب
  • واریز روزانه سود و زیان به‌ حساب مشتری و …

در ادامه به‌ همه منافع و ریسک‌ های این بازار خواهیم پرداخت، ولی در ابتدا به معرفی ۲ مزیت حائز اهمیت قراردادهای آتی اشاره خواهیم داشت که ماهیت این بازار را تشکیل می دهند :

  1. وجود اهرم در معاملات : یعنی قادر هستیم با چندین برابر پول خود در بازار آتی کالا معامله نماییم.
  2. دو طرفه بودن بازار : یعنی هم از بالا رفتن قیمت می‌ توان سود کرد و هم از افت قیمت‌‌ ها.

به منظور روشن شدن این دو مزیت به توضیحات زیر با دقت، توجه فرمایید :

اهرم مالی بازار آتی چیست و چرا این اهرم برای اهالی بورس جذاب است؟

در نظر داشته باشید که از اهرم مالی بازار آتی در زمان هایی استفاده می گردد که قصد داریم با وارد کردن نیرویی کوچک، نتیجه‌ ای به شدت عظیم تر کسب کنیم. اشخاص با هوش مالی بالا همیشه به دنبال یافتن فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری با قابلیت اهرمی نشسته اند. اهرم قادر است با تغییر در واحد زمان، نتیجه نهایی، مواد اولیه و یا سرمایه اولیه، به سرمایه‌گذاران فرصت ثروتمند شدن را اعطا نماید؛ ولی این نکته را هیچ گاه از یاد نبرید که استفاده اشتباه از وضعیت‌ های اهرمی می تواند به شکست‌ های سنگین مالی منتهی گردد، بنابراین کسانی با درجه ریسک‌ پذیری بالاتر و هوش و دانش بالا همیشه به دنبال سرمایه‌ گذاری‌ های با اهرم بالاتر خواهند بود. برای نمونه، با اهرم مالی بازار آتی می توانید با در اختیار داشتن مبلغ ۱۰ کیلو گرم زیره سبز، بر روی ۱۰۰ کیلوگرم زیره سبز سرمایه‌ گذاری کنید و سود ۱۰ برابری و یا زیان ۱۰ برابری به‌ حساب شما واریز خواهد شد.

معرفی بازار آتی – دو طرفه بودن بازار آتی

در بازار نقدی افراد وقتی زعفران، پسته و … را خریداری می‌ کنند، این انتظار را دارند که قیمت زیاد شود تا آن‌ ها با فروش در قیمت های بالا کسب سود نمایند؛ این بدین معناست که معامله‌ گران تنها وقتی قادر هستند از بازار کسب سود نمایند که قیمت‌ ها افزایش پیدا کند، اما زمانی که قیمت کالا های عنوان شده در مسیر کم شدن است در واقع نمی توانند انتظار سودی داشته باشند؛ بلکه تنها قادرند در صورت دارا بودن کالاها با فروش آن از ضرر یا افزایش آن ممانعت به عمل آورند.

بسیار جالب است بدانید که برخلاف بازار نقدی در معاملات آتی کالا، افراد قادر خواهند بود هم در راستای افزایش قیمت و هم در راستای کم شدن قیمت کسب سود نمایند؛ در واقع یعنی زمانی که قیمت زیاد می شود افراد در قیمت پایین خرید خود را انجام داده و در قیمت بالاتر آن را می فروشند و از طرف دیگر زمانی که سرمایه‌ گذاران پیش‌ بینی دارند که قیمت‌ ها کاهش می یابد، در قیمت بالاتر اقدام به پیش‌ فروش کالا می کنند و بعد از کاهش قیمت‌ ها اقدام به خرید همان مقدار مورد نظر خواهند کرد و از اختلاف بین فروش و خرید کسب درآمد خواهند کرد. این موضوع باعث شده است که بدون توجه به شرایط اقتصادی شما عزیزان قادر باشید با تشخیص درست جهت بازار از حرکت قیمت‌ ها در هر طرف درآمد به دست آورید.

معرفی بازار آتی – موارد مورد معامله بازار آتی

ابزار های مشتقه مانند بازار آتی ابزاری محسوب می شوند که قیمت و ارزش آن‌ ها از یک نوع دارایی که به اصطلاح به آن “دارایی پایه” گفته می شود، مشتق خواهد شد. اغلب در بورس‌ های کالایی جهان، دارایی‌ های گوناگونی مانند محصولات کشاورزی، انواع فلزات، انواع فراورده‌ های نفتی و دیگر محصولات در قالب دارایی پایه قرارداد های آتی مطرح می شوند. امروزه در بورس کالای ایران محصول زیره سبز، زعفران و پسته تحت عنوان قرارداد آتی مورد معامله قرار می گیرد و این در حالی است که در آینده با به وجود آمدن شرایط مطلوب محصولات دیگر نیز قادر خواهند بود در بازار آتی مورد خرید و فروش قرار بگیرند. در شرایطی که دارایی مد نظر در قرارداد، کالا باشد، احتیاج خواهد بود تا شرایط قابل‌ قبول کالا به وسیله بورس مشخص گردد. علت این موضوع این است که کالاهای گوناگون با شرایط کمی و کیفی متفاوتی امکان دارد در بازار موجود باشد.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید :

نتیجه گیری

در این مقاله کاربردی و ساده از وب سایت کد بورسی به زبان ساده با تعریف بازار آتی و قرارداد آتی و مزایای آن آشنا شدیم. فهمیدیم که وجود اهرم در معاملات و دوطرفه بودن بازار به ما کمک شایانی خواهد کرد تا سود بسیار زیادی از سرمایه‌ گذاری خود کسب نماییم. همین طور بازار آتی هم به منظور استفاده افرادی مورد استفاده است که بنا دارند ریسک خود را کم کنند و هم برای نوسان‌ گیران که بنا دارند از تغییرات قیمت کسب درآمد را در دستور کار داشته باشند. امیدوارم که از مطالب عنوان شده نهایت استفاده رو برده باشید.

 

برای دوستانتان بفرستید: