برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مجامع شرکت های بورسی به چه شکل است و انواع آن کدام است؟

در خصوص با مجامع شرکت های بورسی باید گفت که اگر بخواهیم معنی آن را به طور خلاصه و مفید بیان کنیم، می توانیم بگوییم که به هر گونه گردهمایی سهام داران و مدیران یک شرکت سهامی که به منظور تعیین وضعیت شرکت و تصمیم گیری در خصوص فعالیتهای آن شرکت به وجود می آید مجمع گفته می شود و شرکت کردن در این مجامع، هم برای سهامداران و هم برای شرکتها منافعی را در بردارد؛ این مجامع، همیشه برای سرمایه گذاران تازه وارد ابهاماتی را به همراه داشته، زیرا که سهامداران تازه وارد برای به دست آوردن اطلاعات باید منابع مختلف و متعددی را بررسی کنند تا شاید چیزی دستگیرشان شود. در ادامه با کد بورس همراه باشید تا همه چیر را در خصوص با مجامع شرکت های بورسی با هم بررسی کنیم.

مجامع شرکت های بورسی

سهامدارن یک شرکت، در واقع مالکان اصلی شرکت هستند و به میزان سهمی که در شرکت دارند، حق راًی و تصمیم گیری در امور شرکت را دارند، بنابراین برای تصمیم گیری سهامداران در باره موضوعات و موارد مختلف باید جلسات و نشستهایی بین سهامداران و مدیران شرکت برگزار شود، به این نشست مجمع عمومی گفته می شود.

انواع مجامع شرکت های بورسی

بر اساس قانون تجارت ۳ نوع مجمع عمومی تعریف شده است :

۱) مجمع عمومی موسس : این مجمع مربوط به شروع و ابتدای تاٌسیس یک شرکت می باشد، این مجمع پس از پذیره نویسی سهام شرکت و تصویب اساسنامه شرکت، بازرسان و مدیران شرکت را انتخاب می کند و پس از تفویض وظایف و اختیارات و پذیرفته شدن مسئولیت، این افراد به عنوان عضو قانونی شرکت در پست مدیریت یا بازرسی مشغول انجام وظیفه می شوند و سپس رسماٌ شرکت تشکیل شده و افراد منتخب می توانند هر یک در چارچوب وظایف و مسئولیت هایی که به عهده آنها واگذار گردیده شروع به فعالیت نمایند.

وظایف مجمع عمومی موسس

برای شرکتهای سهامی عام، مجمع عمومی موسس لازم و ضروری است، اما شرکتهای سهامی خاص، الزامی به تشکیل آن ندارند؛ طبق ماده ۷۴ قانون این مجمع وظایف زیر را به عهده دارد:

  • بررسی گزارش موسسین و تصویب آن و همینطور احراز پذیره نویسی کلیه سهام شرکت و تاٌیید مبالغ لازم
  • تصویب اساسنامه و در صورت ضرورت اصلاح آن
  • تصویب اولین مدیران و بازرسان
  • تعیین روزنامه کثیرالانتشار، که هر گونه اطلاعیه و دعوت نامه برای سهامداران ، در آن روزنامه منتشر شود

۲) مجمع عمومی عادی سالیانه : شرکت وظیفه دارد هر ساله مجمع برگزار کند و گزارشهایی از فعالیتهای سالانه شرکت و نتیجه این فعالیتها را به سهامداران ارائه دهد، البته لازم به ذکر است که برای شرکت کردن در مجمع عمومی عادی هر شرکتی حتما باید سهامدار آن شرکت باشید و گرنه نمی توانید در مجمع حضور پیدا کنید. قبل از تشکیل مجمع هر سهامداری که مایل به حضور در مجمع عمومی باشد باید با ارائه اوراق سهام متعلق به خود به شرکت مراجعه نموده و مجوز ورود به جلسه را دریافت کند و فقط آن دسته از سهامداران که مجوز ورود را دریافت کرده باشند می توانند در جلسه شرکت کنند، همچنین هر سهامداری می تواند به شخص دیگری وکالت دهد که به جای سهامدار اصلی در مجمع حاضر شود.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


هدف مجمع عمومی عادی سالیانه به این صورت است که در واقع رسیدگی به صورتهای مالی شرکت، رسیدگی به گزارش مدیران و بازرسان وهمچنین تصویب میزان سود نقدی سهامداران از اهداف تشکیل این مجمع است، این مجمع با حضور حداقل بیش از نصف سهامداران شرکت رسمیت پیدا می کند و فقط یکبار در سال برگزار می شود؛  حضور سهامداران عمده یک شرکت که نیمی از سهام شرکت را در اختیار دارند و همچنین از حق راٌی برخوردار هستند الزامی است و اگر این تعداد نتوانند در مجمع حاضر شوند، برای بار دوم مجمع باید تشکیل شود و در این مرحله، مجمع با حضور هر تعداد از سهامداران عمده رسمیت پیدا می کند؛ طبق قانون تجارت، شرکتهای سهامی وظیفه دارند که مجمع عمومی سالیانه خود را حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالی برگزار کنند و می دانیم که سال مالی اکثر شرکتهای بورسی پایان سال (اسفند ماه) است و اکثر مجامع شرکتها نیز در خرداد و تیرماه برگزار می شوند.

۳) مجمع عمومی فوق العاده : تشکیل و نحوه برگزاری این نوع مجمع، تقریباٌ شبیه به مجمع عمومی عادی است و تفاوت آن در موضوعاتی است که مطرح می شود مانند تغییر اساسنامه، و در بعضی موارد انحلال شرکت.

حد نصاب مجمع عمومی فوق العاده

این مجمع وقتی رسمیت پیدا می کند که حداقل دو سوم دارندگان سهام با حق رای و یا نمایندگان این سهامداران در مجمع حضور یابند.

آیا سهام شرکتها را قبل از برگزاری مجمع خریداری کنیم یا نه؟

سود نقدی سهام به سرمایه گذارانی تعلق می گیرد که در هنگام برگزاری مجمع، سهامدار شرکت باشند بنابراین فرق نمی کند که شما به تازگی سهام شرکت را خریده اید یا یک سال پیش، در هر صورت سود نقدی تقسیم شده در مجمع به همه سهامداران تعلق می گیرد.

چگونه باید سهامداران از زمان تشکیل مجمع با خبر شوند؟

شرکتها موظف هستند که زمان، محل تشکیل و دستور جلسه مجمع عمومی خود را حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع اعلام نمایند و این اطلاعات در سایت کدال روزنامه رسمی شرکت و همچنین سایت اینترنتی شرکت اطلاع رسانی می شود؛ البته ۱۰ روز قبل از اغلام برگزاری، صورتهای مالی سالانه حسابرسی شده شرکت به همراه کلیه یادداشتهای لازم و گزارش فعالیت هیئت مدیره شرکت و آگهی دعوت به مجمع از طریق سایت (codal.ir) در اختار سهامداران قرار می گیرد؛ به علاوه جدول زمانبندی پرداخت سود نقدی پیشنهاد شده توسط هیئت مدیره نیز در همین سامانه اطلاع رسانی می گردد.

نکات مهم در مورد مجامع شرکت های بورسی

  1. معمولا ۲ روز کاری قبل از برگزاری مجمع شرکت، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و دیگر قابل معامله نخواهد بود.
  2. تصمیماتی که در این مجمع گرفته خواهد شد از قبیل تقسیم سود نقدی یا افزایش سرمایه، شامل تمام افرادی که در این تاریخ سهامدار شرکت هستند خواهد شد.
  3. دو روز بعا از برگزاری مجمع شرکت، نماد معاملاتی شرکت بازگشایی خواهد شد.
  4. اگر در مجمع سود نقدی تصویب شود معمولا در روز بازگشایی نماد، این سود از قیمت قبل از مجمع سهم کسر می شود و قیمت تئوریک سهم در هنگام بازگشایی نماد، برابر خواهد بود با قیمت روز قبل از مجمع منهای سود تقسیمی تصویب شده در مجمع.
  5. شرکتها طبق قانون تجارت، تا ۸ ماه پس از برگزاری مجمع فرصت دارند تا سود نقدی را بین سهامداران توزیع کنند.
  6. اگر سود تقسیمی شرکت که در مجمع مشخص و اعلام گردیده شامل شما بشود و در تاریخ معین شده آن را دریافت نکنید؛ شما همچنان این سود را طلبکار هستید.

برای دوستانتان بفرستید: