برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سود تقسیمی سهام (DPS) چیست و در چه صورتی به ما تعلق می گیرد؟

بسیاری از سهامداران بر این باورند که باید ۱ سال کامل یک سهم را داشته باشند تا سود تقسیمی سهام (DPS) به آن ها تعلق بگرید، در صورتی که این فکر کاملا اشتباه است. در واقع قبل از برگزاری مجمع و تقسیم سود هر سهم می توانید به سهم وارد شوید و تنها تا بازگشایی سهم بعد از انجام مجمع، سهامدار آن شرکت باشید تا قادر باشید سود تقسیمی سهام (DPS) را دریافت کنید. پس خیلی مهم است که اطلاع کافی رو در خصوص با زمان برگزاری مجمع، نحوه سودسازی شرکت ها و استراتژی خود داشته باشید تا در خصوص با دریافت سود تقسیمی سهام (DPS) و یا عدم دریافت آن از طریق خارج شدن از سهم قبل از برگزاری مجمع، تصمیم گیری کنید.

در این مقاله از سایت کد بورسی قصد دارم تا با زبان ساده تمام چیزی که در این خصوص باید بدونی رو بهت آموزش بدم و مطمئنم بعد از خوندن این مطلب که خیلی هم وقتت رو نمی گیره، اطلاعات خیلی مفیدی در این باره دستگیرت شده و سود خوبی میتونی با توجه به استراتژیت از دی پی اس سهام شرکت های مختلف کسب کنی.

سود تقسیمی سهام (DPS)

دریافت سود نقدی یا همان DPS سهام همیشه یکی از حائز اهمیت ترین و جذاب ترین فاکتورها در راستای سرمایه گذاری در سهام به حساب می آید. عمدتا تحلیل گران حوزه فاندامنتال صرفا با بررسی پتانسیل سودآوری سهم به خرید آن اقدام می نمایند. متاسفانه در ایران با توجه به قانون های ناقص و عدم توجه شرکت ها به این مهم، بسیاری از سرمایه گذاران تمایلی جهت دریافت این سود ندارند و همین امر موجب شده است که بررسی فاکتور مهمی مانند این، کمرنگ گردد و همین موضوع نتیجتا موجب شد که بازار بورس ما قیمت محور شده و نگاه به ارزش آتی سهام کم ارزش شود و معاملات منطقی و سهامدار مانند تبدیل به نگاهی سفته بازانه و سهام بازی مانند شود.

در همچین وضعیتی یک سهامدار لزومی نمی بیند طبق پتانسیل های سودآوری یک شرکت بررسی ها و تحلیل های خود را انجام دهد و تنها با توجه به اخبار و یا وضعیت نموداری سهم به خرید و فروش سهام های مختلف اقدام می نماید. اگرچه که تحلیل تکنیکال بسیار کارآمد است ولی بایستی قبول کنیم که کامل نیست.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

با توجه به مواردی که در ابتدای این مقاله از کد بورسی به آن اشاره داشتیم، هنوز هم دریافت سود نقدی سهام (DPS) برای بسیاری از سهامداران جذابیت خاص خودش را دارد. سود نقدی سهام می تواند کل و یا قسمتی از سود سالانه سهم باشد که در مجمع عمومی عادی سالانه به پیشنهاد هیئت مدیره و با رای اکثریت سهامدارن تصویب شده است. این نکته را در خاطر داشته باشید که سود نقدی سهام به افرادی تعلق می گیرد که در زمان مجمع عادی سالانه و تصویب میزان سود تقسیمی سهامدار آن شرکت بوده اند.

این موضوع به زبان ساده یعنی این سود به افرادی میرسه که در زمانی که سهم برایت برگزاری مجمع بسته شده است، سهامدار آن شرکت بوده اند و سهم آن شرکت را در پرتفوی خود داشته باشند تا به اندازه تعداد سهمی که دارند، از منافع تعیین شده در مجمع سود ببرند. علی رقم توضیحات و مطالب زیاد پیرامون سود تقسیمی هنوز هم بسیاری از فعالان بازار در این باره سوالاتی دارند که در ادامه به بعضی از مهم ترین این سوالات پاسخ خواهیم داد. پس با کد بورسی همراه باشید :

آیا برای اینکه سود تقسیمی سهام (DPS) به من برسد، باید ۱ سال مالی سهم را نگه دارم؟

خیر. احتیاج نیست ۱ سال سهم را نگه دارید، بلکه تنها کافیست وقتی که مجمع عمومی عادی سالانه برگزار و سود تقسیمی در آن تصویب می شود، سهامدار باشید. امکان دارد تنها چند روز پیش از تشکیل مجمع سهم را خریده باشید که اصلا در این خصوص زمان خریداری سهم مطرح نیست و تنها افرادی از تصمیمات مجمع مانند سود تقسیمی سود می برند که در زمان برگزاری مجمع، سهم آن شرکت را داشته باشند. چه بسا افرادی چند دقیقه قبل از بسته شدن سهم آن را خریداری می کنند و این در حالی است که امکان دارد افرادی باشند که ۱ سال مالی با آن سهم همراه بوده اند ولی در کل در زمان مجمع هر دو گروه سهامدار بوده و به اندازه تعداد سهامی که دارند از مصوبات سودی مجمع، منتفع خواهند شد.

اگر بعد از مجمع سهم خود را بفروشم، سود به من تعلق می گیرد؟

بله. سود تقسیمی متعلق به سهامدارانی است در زمان مجمع و تصویب سود سهامدار باشند. حال چنانچه بعد از مجمع سهم خود را به فروش برسانید، باز هم سود به شما عزیزان تعلق خواهد گرفت.

آیا شرکت در مجمع الزامی است؟ اگر شرکت نکنیم چی؟

خیر. شرکت در مجمع الزامی نخواهد بود، اما شرکت در آن را به همگی توصیه میکنم. چنانچه در مجمع شرکت نکنید هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد و همچنان سود تقسیمی به شما تعلق خواهد گرفت. اما شما عملا حق رای خود را برای انتخاب مدیر عامل و تعیین درصد سود تقسیمی از دست می دهید و آن را مورد استفاده قرار نمی دهید.

نکات مهم در خصوص سود تقسیمی سهام (DPS)

  • این نکته رو در خاطر داشته باشید که شرکت ها بر اساس قانون بورس تا ۸ ماه زمان در اختیار خواهند داشت تا سود تقسیمی را به سهامدارن خود پرداخت نمایند. معمولا بعضی از شرکت ها زود تر از این زمان و برخی دیگر هم دیرتر پرداخت خواهند کرد. لازم به ذکر است که به منظور بررسی اینکه شرکت در پرداخت سود خوش قول و یا ساختار مناسبی ندارد، قادر هستید به سابقه پرداخت سود شرکت رجوع کنید که به منظور انجام این کار از سایت کدال باید استفاده کنید تا اطلاعیه های زمان بندی پرداخت سود شرکت ها و زمان مجمع را برای شما عزیزان نمایش دهد.
  • معمولا مدیران شرکت ها تمایلی ندارند همه سود سالانه شرکت (EPS) را به عنوان سود تقسیمی (DPS) میان سهامدارن خود تقسیم کنند. البته در نظر داشته باشید که این امر در صورت توانایی مدیریت در استفاده بهینه از وجوه نقد شرکت، موضوع بدی نیست و اتفاقا بسیار هم مطلوب است، به خاطر این که با نگهداشتن سود در شرکت و هزینه آن در راستای مواردی مانند توسعه شرکت، می تواند شرکت را در خلق ارزش و سود مستمر و بیشتر قدرتمند تر نماید.

یکی از روش های بهینه تر به منظور اطلاع از مطالبات سود و افزایش سرمایه، استفاده از پنل آنلاین اسا تریدر آگاه خواهد بود. با استفاده از سامانه معاملاتی کارگزاری آگاه قادر خواهید بود همه مطالبات خود را مشاهده نمایید و برای دریافت آن اقدامان لازم را صورت دهید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


شیوه مراجعه به سایت کدال و خواندن گزارشات زمان بندی پرداخت سود سهام

سود تقسیمی سهام (DPS)

اطلاعیه زمان بندی پرداخت سود شرکت فولاد مبارکه اصفهان

سود تقسیمی سهام (DPS)

خلاصه و نتیجه گیری

همانطور که کاملا در متن توضیح داده شد؛ شرکت‌ ها، لزوما تمامی سودی را که در پایان سال مالی کسب می کنند، میان سهامداران خود تقسیم نخواهند کرد و قسمتی از آن را در جهت اجرای برنامه‌ های توسعه‌ ای شرکت نزد خود نگه می دارند. در واقع میزان سودی که به ازای هر سهم، میان سهامداران تقسیم می شود، سود تقسیمی هر سهم یا در اصطلاح Dividend Per Share گفته می‌ شود. چنانچه یک شرکت به ازای هر سهم، ۵۰ تومان از ۱۰۰ تومان سود را تقسیم کند، DPS شرکت ۵۰ تومان خواهد بود.

در نظر داشته باشید که تصمیم‌ گیری درباره میزان درصدی تقسیم سود، در مجمع عادی سالیانه و با رأی‌ گیری از سهامداران صورت می پذیرد. بعد از تصویب مبلغ سود تقسیمی، شرکت موظف است حداکثر ظرف مدت تعیین شده ۸ ماه، این مبلغ را به سهامداران خود پرداخت نماید. البته این را هم باید گفت که اغلب شرکت‌ ها سود سهامداران خرد را زودتر از این موعد می پردازند. منظور از سهامداران خرد، سهامدارانی می باشند که در مقایسه با سهامداران عمده، تعداد کمی از سهام شرکت را در اختیار دارند.

در اواسط متن به این نکته مهم اشاره داشتیم که سود تقسیمی هر سهم، به افرادی تعلق خواهد گرفت که در هنگام برگزاری مجمع شرکت، سهام آن شرکت را در اختیار داشته باشند. هر سوال و یا موردی بود، از بخش سوالات متداول بورسی قادر به پیدا کردن جواب آن خواهید بود. در صورت لزوم از بخش ارسال نظرات و دیدگاه برای ما یک نظر ارسال کنید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشیم.


هر سوالی در خصوص با بورس دارید از ما سوال کنید:

برای دوستانتان بفرستید: