برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

روش آزادسازی سهام عدالت – تفاوت آزادسازی با روش مستقیم و غیرمستقیم

چند روزی هست که سهام عدالت در بورس تمام توجهات رو به خودش جلب کرده است. سهام عدالت ۹۹ آزاد شده است و روش آزادسازی سهام عدالت به دو صورت؛ روش مستقیم سهام عدالت و روش غیر مستقیم سهام عدالت قابلیت انتقال به پرتفوی سهام عدالت را دارا میباشد. افراد باید در ابتدا به ثبت نام سجام در سایت سجام بپردازند و در ادامه نسبت به آزاد سازی سامانه سهام عدالت اقدام کنند تا سهام عدالت در پرتفوی بورسی افراد وارد شده و امکان فروش سهام عدالت برای افراد فراهم شود و یا می توانند با انتخاب روش غیر مستقیم نسبت به نگهداری و دریافت سود سهام عدالت اقدام نمایند. اگر در مورد روش آزادسازی سهام عدالت و سامانه آزادسازی سهام عدالت یا اینکه ارزش سهام عدالت هر نفر چقدر است برای شما ابهام وجود دارد، این مقاله تحت عنوان روش آزادسازی سهام عدالت تا انتها مطالعه کنید تا تفاوت آزادسازی با روش مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت در بورس را کاملا متوجه شوید.

همانطور که میدانید روش مستقیم سهام عدالت خوبی های خود و روش غیر مستقیم سهام عدالت هم خوبی های مخصوص به خود را دارد، ولی توصیه ما سهامداری به صورت مستقیم است تا هر زمان که خواستید بتوانید به فروش سهام عدالت بپردازید. همچنین کد سجام برای سهام عدالت اجباری است و باید آن را از سایت سجام دریافت کنید که کار بسیار آسانی است و ۱۰ دقیقه بیشتر زمان نمی خواهد. واریز سهام عدالت اسفند ۹۸ شروع شده است تا پایان سال ۹۹ به سرانجام کامل خواهد رسید. ارزش سهام عدالت در بورس به دو صورت است؛ یکی ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی و دیگری ارزش سهام عدالت پانصد هزار تومانی که از سایت samaneh سهام عدالت قابل پیگیری است. نحوه آزادسازی سهام عدالت به هر دو روش را در ادامه برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد و در خصوص ازاد سازی سامانه سهام عدالت شما را راهنمایی خواهیم کرد، پس با سایت کد بورسی همراه باشید.

روش آزادسازی سهام عدالت

در ابتدا باید گفت که در سال ۱۳۸۵ با هدف افزایش عدالت اجتماعی در برخورداری از منابع دولت، کاهش تصدی گری دولت در امور اقتصادی و مطابق با اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت نهم اقدام به انتقال سهام خود در بعضی از شرکت ها و موسسات تجاری و اقتصادی بزرگ به مردم کرد. در این زمان سهام عدالت بین اقشار عمدتا کم درآمد جامعه توزیع گشت. در ادامه و طی چند مرحله افراد بیشتری شامل دریافت سهام عدالت از دولت شدند و در نهایت نزدیک به ۴۹ میلیون ایرانی در حال حاضر از سهام عدالت برخوردار هستند. طبق قوانین تصویب شده در زمان اجرای طرح سود سهام عدالت تا ۱۰ سال تحت عنوان هزینه مربوط به صدور این سهام مستهلک شد و در نهایت از سال ۹۶ سود دهی سالیانه سهام عدالت به مردم استارت خورد.

دولت در دو سال اخیر لایحه آزاد سازی سهام عدالت را به مجلس ارسال کرده بود که سرانجام بعد از بررسی جوانب این امر امسال این لایحه مبنی بر اجازه آزاد سازی سهام تصویب و اجرایی شد. در نظر داشته باشید که سازمان خصوصی سازی در این زمینه طی اطلاعیه ‌ای از همه مشمولین سهام عدالت خواسته است تا ضمن مراجعه به سامانه www.samanese.ir (استعلام ارزش سهام عدالت از همین سایت امکانپذیر است) و اطلاع از آخرین وضعیت سود سهام دریافتی، هر مشمول تصمیم خود در زمینه نوع مالکیت سهام عدالت را تعیین کنند که می توان گفت وضعیت نحوه سهامداری مستقیم و یا غیرمستقیم مشمولان تا به این لحظه تعیین و تکلیف شده است و این موضوع وارد مرحله دوم که امکان فروش سهام عدالت می باشد، شده است. آخرین مهلت انتخاب روش آزادسازی سهام عدالت تا ۱۵ خرداد بوده است.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

همانطور که پیش تر هم اشاره شد، بازه زمانی مورد قبول برای این انتخاب از ۸ اردیبهشت تا ۸ خرداد بوده است که در ادامه تا ۱۵ خرداد تمدید شد. در زمینه نوع مالکیت سهام عدالت دو انتخاب به عنوان های “روش مستقیم سهام عدالت” و “روش غیر مستقیم سهام عدالت” پیش روی مشمولان سهام عدالت قرار گرفته است. در نتیجه این انتخاب سوالات زیادی در زمینه آینده این سهام، روش فروش سهام عدالت و از همه مهم تر این که ارزش سهام عدالت هر نفر چقدر است را در ذهن مردم به وجود آورده است. در ادامه قصد داریم به همه سوالات و ابهامات شما عزیزان در خصوص با سهام عدالت پایان دهیم، پس همراه کد بورسی باشید.

تفاوت آزادسازی با روش مستقیم و غیرمستقیم

در روش آزادسازی سهام عدالت مستقیم برای مشمولان این طرح که در گذشته این سهام به آن ها اعطا شده بود، این امکان فراهم شده است تا به سهام های بورسی و غیر بورسی خود که در سهام عدالت وجود دارند به صورت مستقیم دسترسی داشته باشند و به کاملا شخصی در مورد مدیریت و خرید و فروش یا نگهداری آن ‌ها تصمیم گیری نمایند و در واقع سهام عدالت در پرتفوی سهامی شما حاضر شده و اختیار فروش و نگهداری و مدیریت آن را خواهید داشت، ولی در روش آزادسازی سهام عدالت غیرمستقیم که برای افرادی که با بازار بورس آشنایی ندارند، وقت کافی برای مدیریت سبد سهام عدالت خود را ندارند یا قصد دارند از مدیریت شرکت های سرمایه گذاری برای مدیریت دارایی خود استفاده کنند، مناسب است، این امکان ایجاد شده است تا با انتقال دارایی های خود به صندوق های سرمایه گذاری استانی و دریافت سهام این شرکت ها در برابر آن به این امکانات دسترسی یابند. در ادامه توضیح کلی در خصوص با هر روش و شرایط سهامداری هر کدام خواهیم داد :

روش آزادسازی سهام عدالت – روش مستقیم سهام عدالت

  • برای فروش سهام عدالت در بورس در نخستین گام می توان ۳۰ درصد از کل سهام را به فروش رساند و تا پایان سال، باقیمانده سهام قابل فروش خواهد بود.
  • سود سهام عدالت را متقاضی باید شخصا جمع آوری نماید.
  • فرد متقاضی باید از کلیات بازار و بررسی روندهای کلی بازار خبر داشته باشد.
  • مدیریت ریسک و کنترل دارایی ها بر عهده شخص متقاضی می باشد.

روش آزادسازی سهام عدالت – روش غیر مستقیم سهام عدالت

  • برای فروش سهام عدالت بعد از ثبت شرکت سرمایه گذاری استانی در بورس و اختصاص سهام این شرکت به متقاضی، کل دارایی قابل فروش خواهد بود.
  • سود سهام عدالت به وسیله شرکت سرمایه گذاری جمع آوری شده و به صورت یکجا پرداخت خواهد شد.
  • فرد متقاضی هیچ نیازی به آشنایی و پیگیری اخبار بازار بورس نخواهد داشت.
  • مدیریت ریسک و کنترل دارایی ها به وسیله شرکت سرمایه گذاری صورت خواهد پذیرفت.

نحوه آزادسازی سهام عدالت

در این تصویر به سوالات مشمولان سهام عدالت پاسخ داده شده است و همچنین به مواردی مانند؛ سامانه آزادسازی سهام عدالت ، نحوه آزادسازی سهام عدالت ، مهلت آزادسازی سهام عدالت ، شرایط سهام عدالت مستقیم یا غیر مستقیم و این که امکان ثبت نام سهام عدالت ۹۹ وجود دارد یا خیر پاسخ داده شده است و همین طور در انتهای تصویر به این سوال که ارزش سهام عدالت یک میلیونی چقدر است هم پاسخ داده شده است که می توانید از آن استفاده کنید :

روش آزادسازی سهام عدالت

نکات مهم درباره آزاد سازی سهام عدالت

  1. تحت شرایطی که شخص مشمول سهام عدالت به منظور انتخاب روش مدیریت سهام خود اقدامی انجام ندهد، به صورت پیش فرض برای وی روش مدیریت غیر مستقیم در نظر گرفته می شود.
  2. از تاریخ ۶ خرداد امسال به افرادی که تا پیش از این تاریخ روش مدیریت مستقیم را برگزیده اند، این امکان داده شده است تا لیست دارایی های اختصاص یافته به خود را مشاهده نمایند.
  3. پس از انتخاب روش مستقیم، سازمان خصوصی سازی برای مشمولان سهام کد بورسی صادر خواهد کرد و سهام اختصاص پیدا کرده به هر نفر را به این کد انتقال خواهد داد. در این مرحله مشمولان در صورتی که تمایل داشته باشند سهام خود را بفروشند، می بایست ضمن ثبت نام در سایت سجام، احراز هویت خود را در این سایت انجام داده و سپس به فروش سهام عدالت خود اقدام نمایند.
  4. در حالت انتخاب روش غیر مستقیم سهام عدالت ، مشمولان نیاز به انجام کاری نخواهند داشت و سازمان خصوصی سازی پس از ثبت دارایی های شرکت های سرمایه گذاری استانی، سهام این شرکت ها را به کد بورسی مشمولانی که روش غیر مستقیم را برگزیده اند، انتقال خواهد داد. در این مرحله چنانچه فردی تمایل به فروش سهام عدالت خود در این شرکت ها داشته باشد، باید نسبت به ثبت نام سجام و دریافت نام کاربری از یک کارگزار مجاز اقدام نماید.
  5. در صورت انتخاب روش غیر مستقیم، سهام افراد به مالکیت شرکت های سرمایه گذاری استانی در می آید و این بدین معنی است که این شرکت ها به جمع آوری سود از تک تک شرکت ها اقدام خواهند کرد و در انتها جمع سودهای جمع آوری شده بین سهامداران شرکت سرمایه گذاری به صورت یکجا تقسیم خواهد شد.
  6. در صورت انتخاب روش مستقیم با توجه به این موضوع که سهام هر فرد از تک تک شرکت های موجود در سبد سرمایه گذاری سهام عدالت به خود شخص انتقال داده می شود، مسئولیت جمع آوری سود سهام بر عهده خود شخص می باشد، بدین شکل که فرد بعد از برگزاری مجمع سالیانه هر شرکت؛ در صورت تقسیم سود نقدی، می بایست به روشی که شرکت اعلام کرده است  برای دریافت سود سهام خود اقدام نماید که معمولا با مراجعه به بانک اعلامی شرکت امکان پذیر خواهد بود.
  7. در صورت انتخاب روش غیر مستقیم، سهام عدالت به مالکیت شرکت سرمایه گذاری استانی در خواهد آمد و فرد مشمول، مالک سهام این شرکت می شود که در نتیجه مشمول توانایی اعمال تغییرات در ترکیب سهام عدالت را نخواهد داشت.
  8. این را در نظر داشته باشید که اشخاصی که روش غیر مستقیم را برگزیده اند، امکان فروش سهام، مشابه آنچه در روش مستقیم پیش بینی شده است را در اختیار نخواهند داشت. این افراد بعد از اینکه شرکت های سرمایه گذاری استانی در بورس پذیرش شدند، قادرند سهام این شرکت ها را بفروشند. با توجه به آخرین اخبار به دست آمده در صورت انتخاب روش غیر مستقیم، تمام دارایی اختصاص یافته به متقاضی از سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی قابلیت داد و ستد را خواهد داشت.
  9. طبق آخرین اطلاعیه های به دست آمده، پروسه فروش سهام عدالت تا پایان سال ۹۹ ادامه پیدا خواهد کرد و به مرور هر چند ماه یکبار، درصدی از این سهام برای فروش محیا خواهد بود، ولی در شرایط کنونی تنها ۳۰ درصد از سهام عدالت با مراجعه به بانک، قابلیت به فروش رساندن را داراست.
  10. در خصوص با سهام عدالت متوفیان، تعیین روش مدیریت سهام عدالت از همان ابتدا با ابهامات بسیاری روبرو بود، با این حال طبق آخرین اطلاعات منتشر شده در این موارد امکان انحصار وراثت تا پایان فرآیند آزاد سازی سهام عدالت وجود ندارد. در این موارد وراث قادرند پس از پایان آزاد سازی سهام عدالت به دفاتر پیشخوان دولت یا در صورت فعال شدن پیشخوان الکترونیکی در سامانه سهام عدالت به وسیله این پیشخوان با ارائه مدارک مورد نیاز به تقسیم سهام عدالت اقدام کنند.البته این موضوع و نحوه انجام آن امکان دارد در ماه های آتی تغییر کند، پس پیگیر اخبار جدید آن باشید.
  11. به همان صورت که میدانید، موضوع سهامداری و سرمایه گذاری بسته به بازه زمانی و اهدافی که از سرمایه گذاری در ذهن دارید، می تواند متفاوت باشد. در نتیجه شما عزیزان قادرید با توجه به پیش بینی خودتان از آینده بازار، میزان نیاز به این دارایی و برنامه بلند مدت سرمایه گذاری های شخصی، اقدام به نگه داری یا فروش این سهام کنید، ولی این نکته را در خاطر داشته باشید که ارزش این سهام از سال ۸۵ تا امروز، طی ۱۴ سال به رشد ۱۶ برابری رسیده است و همچنان ارزش این سهام ها جای رشد بیشتر را خواهد داشت.

فروش سهام عدالت

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

نتیجه گیری نهایی

در ابتدا شرایط آزاد سازی سهام عدالت را با هم دیگر بررسی کردیم و دیدیم که روش مستقیم سهام عدالت و روش غیر مستقیم سهام عدالت هر یک مزایا و معایب خود را دارند، ولی توصیه و نظر ما به روش مستقیم سهام عدالت است، ولی خب باید سعی در افزایش دانش بورسی و سرمایه گذاری کنید.

در نظر داشته باشید این موضوع که بهترین تصمیم برای سهام عدالت چیست، به استراتژی و احتیاجات مالی شما عزیزان بستگی دارد.

همچنین عنوان شد که از ثبت نام در سایت سجام برای مشمولان سهام عدالت الزامی است و فروش سهام عدالت در روش مستقیم، تنها با داشتن کد بورسی که از سایت سجام می گیرید، امکان پذیر است؛ برای این منظور از لینک زیر می توانید به ثبت نام رایگان و دریافت کد بورسی اقدام نمایید :


در صورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد معامله، امکان فروش دارایی های سهام عدالت، آموزش های رایگان برای افراد مبتدی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


نحوه آزادسازی سهام عدالت رو هم در تصویری با زبان ساده و کامل با یک دیگر بررسی کردیم تا ابهامات در این خصوص کاملا برطرف شود.

ارزش سهام عدالت امروز برای افرادی که سهام عدالت یک میلیون تومانی و پانصد هزار تومانی دارند متفاوت است، ولی به صورت حدودی؛ ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی در حال حاضر نزدیک به ۱۱ میلیون تومان و ارزش سهام عدالت پانصد هزار تومانی در حال حاضر نزدیک به ۶ میلیون تومان است.

پس از آن جایی که شما مشمولان دریافت سهام عدالت یا سهام عدالت ۵۰۰ تومانی و یا ۱ میلیون تومانی داشته اید، در حال حاضر می دانید که ارزش سهام عدالت هر نفر چقدر است که یا ۱۱ میلیون تومان است و یا ۶ میلیوت تومان که می توانید از سایت سامانه سهام عدالت به استعلام ارزش سهام عدالت خود بپردازید.

امیدوارم از این مقاله تحت عنوان راهنمای سهام عدالت نهایت استفاده رو برده باشید و تونسته باشیم، پاسخ تمام سوالاتی که در ذهن شما بود را بدهیم.

هر گونه سوال و یا ابهام در خصوص با سهام عدالت بورس داشتید، از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها، با ما به اشتراک بگذارید تا پاسخ ما را دریافت کنید.

برای دوستانتان بفرستید: