برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دلیل ریزش شاخص بورس بالاخره مشخص شد!

اخیرا وضعیت بازار بورس خیلی خوب نیست و منفی های اخیر بازار تمامی سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه را عصبی و نگران کرده است. حال سوال اینجاست که دلیل ریزش شاخص بورس چیست و چه موانعی بر سر شاخص کل بورس قرار دارند که اجازه صعود شاخص را نمی دهند؟ آیا ریزش بورس ادامه دارد؟ در واقع ریزش بورس در سال ۹۹ اخیرا به اندازه ای شده است که اغلب سهام ها افتی معادل ۴۰ تا ۶۰ درصد ارش خود را تجربه کرده اند و سهامداران تازه ورود به بازار بورس که ضرر سنگینی کرده اند و سهامداران پیشین هم مقدار قابل توجهی از سودهای اخیر خود را از دست داده اند! اگر دوست دارید بدانید که دلیل ریزش شاخص بورس چه مواردی است و چرا بازار بورس نمیتواند مثل سال های ۹۷ و ۹۸ روندهای صعودی مناسب داشته باشد، این مقاله راهنما رو مطالعه کنید.

دلیل ریزش شاخص بورس ایران

بورس که طی ۵ ماهه نخست امسال روزهای طلایی را سپری می کرد، از چند هفته پیش با ریزش همراه شده که نگرانی هایی را برای تازه واردان بورسی به وجود آورده است. در ماه ‌های اخیر، تعداد سهام ‌داران بازار سرمایه به ‌شدت افزایش یافته بود و سیاست دولت نیز هدایت نقدینگی سرگردان موجود به سمت بورس به جای سر درآوردن از بازارهای غیررسمی ارز یا طلا بوده است، در حال حاضر ولی همان سهام‌ دارانی که از ابتدای بهار امسال وارد بورس شده و انتظار رشد بیشتر قیمت سهام خود را داشتند، با شرایط تازه ‌ای روبرو شده ‌اند که فلسفه کاری بازار سرمایه است و تجربه سخت ولی با ارزشی را کسب کردند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


در طول ۵ ماهه نخست امسال، بورس تحت تاثیر سیاست ‌های تشویقی و حمایتی دولت در فضای مجازی و رسانه ها با ورود سرمایه گذاران تازه ای مواجه شد و در پی افزایش سرمایه گذاری ها در بورس و البته با اعلام برنامه دولت برای فروش سهم های دولتی در قالب ۳ صندوق ETF  شاخص کل بورس از ۵۰۹،۰۰۰ واحد تا سقف ۲،۰۸۰،۰۰۰ واحد، معادل ۴۰۰ درصد افزایش یافت و در این بین شاخص هم وزن نیز از ۱۱۸،۰۰۰ واحد به ۳۵۰،۰۰۰ واحد، معادل ۳۰۰ افزایش یافت. رشد شاخص بورس نشان دهنده رشد تقریبا یکجانبه روی سهم های بزرگ دولتی که قرار بود در قالب صندوق های ETF در اختیار مردم قرار گیرد و دولت از این راه قسمتی از کسری بودجه خود را جبران کند، به حساب می آمد.

مقایسه ریزش ، اصلاح و پولبک در بورس

در واقع ریزش را باید با مثال توضیح داد تا درکش راحت تر باشد؛ در دوران اصلاح شاخص تمام شرکت ‌های حاضر در بورس به افت قیمتی دچار می شوند، ولی در زمان ریزش شاخص با منفی شدن دسته ‌جمعی سهام شرکت ‌ها روبرو خواهیم بود. در این هنگام با تشکیل سریع و طولانی ‌مدت صف ‌های فروش، ارزش سهام شرکت ‌ها به شدت و در کوتاه ‌ترین زمان کم می شود.

پولبک به بوسه خداحافظی معروف است و بدین معنی است که سهم برای آماده شدن برای صعود یا نزول پرقدرت، به خط روندی که برایش ترسیم ‌شده برخورد خواهد کرد و سپس روندی که در پیش ‌گرفته بود را ادامه خواهد داد. پولبک حالتی است که قیمت برای آخرین بار به محدوده ‌ای که پیش از این در آن بوده باز میگردد و آن را لمس کرده و حرکت برگشتی پرقدرت خود را آغاز می کند.

روند کاهشی بورس از کجا شروع شد؟!

۱۴ مرداد ماه شاخص کل بورس  بعد از ۲ هفته اصلاح بالاخره توانست از مقاومت ۲ میلیون واحد گذر کند  و در تاریخ ۱۶ مرداد ماه رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور اعلام کرد که مردم همه چیز را به بورس بسپارند، ولی در کمال تعجب و زمانی که مردم منتظر گشایش اقتصادی وعده داده شده از سوی رئیس جمهور بودند، بروز اختلاف نظر و درگیری ها و تناقضات بین مسئولان سازمان بورس و وزرای اقتصاد و نفت مسیر بورس را تغییر داد. اما و  اگرها و تایید و تکذیب‌ها برای عرضه صندوق دارا دوم منجر به واکنش حقوقی های بازار شد و عرضه سهام در بازار شدت گرفت و نهایتا در تاریخ ۲۰ مرداد خبر لغو عرضه صندوق دارا دوم رسما اعلام شد که باعث سلب اطمینان و اعتماد سهامداران و ریزش قیمت سهام های گوناگون از جمله سهام های گروه پالایشی گردید.

علت ریزش شاخص بورس

این موضوع مهم و تاثیرگذار در بورس، طی یکی دو روز با تکذیب و تایید های فراوان و بحث در کمیسون اقتصادی مجلس، بالاخره به وسیله وزیر اقتصاد تایید و قرار شد ETF دوم متشکل از ۱۵ درصد سهام دولت در شرکت های پالایش نفت بندر عباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران و پالایش نفت تبریز در هفته دولت اجرایی و عرضه گردد، با این وجود ولی وضعیت شاخص به پیش از دعوای دارا دوم بازنگشت و این پایان ماجرای روزهای پرتنش بورسی نبود، به خاطر این که بر اساس اعلام فعالان بازار سرمایه این اتفاقات و عدم ثبات در تصمیمات هیات دولت موجب ریزش قیمت سهام شرکت ها گردید.

دلیل اصلی ریزش شاخص بورس تهران

  1. آزادسازی ۳۰ درصد دوم سهام عدالت و افزایش بی رویه فروش سهام توسط بانک ها!
  2. کنترل بازار بورس با چند سهام بزرگ و معروف مانند؛ شستا، فولاد، فملی، فارس، شپنا، خودرو و …!
  3. کاهش شدید اعتبارات کارگزاری ها به وسیله ابلاغیه های سازمان که به فشار فروش برای تسویه اعتبارات منتهی شد!
  4. فروش های هیجانی حقوقی های بازار در نمادهای مختلف حتی در صف فروش سهم ها انهم بعد از حتی ۵۰ درصد ریزش قیمت ها!
  5. ابلاغ مصوبه سازمان در خصوص نصاب سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری با درامد ثابت که باعث ایجاد فشار فروش روی سهم ها گردید!
  6. تایید ها و تکذیب های پیاپی برای عرضه صندوق های ETF دولتی منجمله صندوق گروه پالایشی که باعث از بین رفتن اعتماد در بین فعالین بازار شد!
  7. آزاد سازی سهام عدالت در نماد های دولتی و شاخص ساز و عرضه غیر اصولی بصورت عرضه خرد در بازار که باعث فشار فروش سنگین و شکست حمایت ها شد!
  8. عدم انسجام کافی میان مسئولین سازمان و حقوقی های بازار و صندوق های حامی بازار که حمایت از سهم های بازار را به صورت خیلی ضعیف و نا هماهنگ انجام دادند!
  9. قطعی های شدید و عدم سفارش گیری و یا تاخیر های نیم ساعته در سفارش گیری معامله گران که باعث عدم تعادل بازار و ایجاد عدم تصمیم گیری صحیح سهامداران گردید!
  10. تغییر ۲۴ ساعته تصمیم سازمان بورس در خصوص دو زمانه شدن معاملات نشان می ‌دهد که این تصمیم بدون کارشناسی بوده و تداوم روند کاهشی بورس را به همراه داشت!
  11. مجاز و متوقف نمودن معاملات سهم های مختلف بازار در طول ساعات بازار با بهانه کنترل ترافیک ورودی سفارشات و کنترل هسته معاملات که موجب سردرگمی و بی اعتمادی همگان شد!

رفتار هیجانی تازه ‌کاران و سواستفاده از عدم اطلاعات کافی این افراد!

برخی از سهامداران بر این باورند که مردم بدون آگاهی و علم وارد فضای بورس شدند و در مقابل نوسانات بازار رفتار هیجانی نشان می ‌دهند و این رفتار هیجانی موجب دامن زدن به نوسانات خواهد شد. علت فشار فروش ناشی از ترس سهامدارهای تازه کار بود که منشا این ترس به دلیل عرضه‌ های سنگین حقوقی ‌ها در نمادهای شاخص ساز بود. چند روز کاری زمان نیاز است تا عرضه های سنگین افراد مبتدی فروش برود  و بعد اگر مانع دیگری وجود نداشته باشد بازار سبز خواهد شد که همواره مشکل دیگری هم بوده است و اگر هم نبود آقایان درست کرده اند تا بازار منفی باشد!

حتما بخوانید : امنیت در برابر اصلاح شاخص بورس – چگونه از ریزش های بازار بورس در امان بمانیم؟

خروج پول به وسیله عده ‌ای از سهامداران با ترس از ضرر بیشتر عامل اصلی ریزش است. دلیل این ریزش ها به صورت مشخص است وقتی سقف سهام شناور شرکت ها افزایش یابد باید منتظر رفتار هیجانی حقیقی ها باشیم. تازه واردا گفتند به خاطر این که همه حقوقی ها سهام شون رو عرضه می‌ کنند، ماهم بفروشیم که میاد پایین در صورتی که اونایی که فروختن، نمی دانستند حقوقی ها سهام عدالت مردم رو به فروش می رسانند. علت اصلی معاملات رفتار هیجانی تازه واردها است که اطلاعات درستی از بازار ندارند.

دولت بورس را دستکاری می‌ کند!

عده‌ای از مردم هم بر این باورند که هسته بورس دچار اختلال می شود و بعد از بازگشت هسته سهام‌ ها منفی شده است، آن ها معتقدند دولت برای حفظ تعادل بورس آن را کنترل می‌ کند. یعنی از زمانی که دولت دست گذاشت روی بورس و رئیس سازمان بورس رو عوض کرد هر کاری دلش خواست کرد و به نوعی با سرمایه و زندگی مردم بازی کرد.

چرا علت اصلی رو عنوان نمی کنید؟ دلیل اصلی این است که دولت قصد دارد بورس تحت کنترل باشد و رشد آنچنانی نداشته باشد، همان طور که روحانی در سخنرانی چند وقت پیش هم گفته بود؛ بورس باید متعادل باشه. در بسیاری از روزها هم روند کلی بورس مثبت بود و هسته دستوری هنگ کرد و بعد تو قرمز بازار مثل ساعت سوییسی کار کرد! اصلا هم دستکاری دولت صورت نگرفته است!!

حتما بخوانید : حباب قیمتی در بورس به چه معناست و چه باید کرد؟

این کنترل تا حدی است که تمام سهم ها مثبت ۵ هستند و یکدفه می گویند هسته مشکل پیدا کرده و سهم هارو می بندند و چند دقیقه بعد سهام ها را باز می کنند و تمام سهم هایی که مثبت ۵ بودن به یک باره منفی ۵ می شوند! این یک بازی هست که دولت در حال انجام اون هست. هسته معاملاتی بورس را دستکاری می کنند به چه دلیلی مشخص نیست دستوری کم و زیاد می کنند به صورت صوری صف فروش و خرید به وجود می آورند.

سهام عدالت و فروش های رگباری یکی از دلایل ریزش بورس در سال ۹۹!

آزادسازی مرحله دوم سهام عدالت باعث شده تا عده‌ زیادی اقدام به فروش سهامشان به کارگزاری ‌ها و بانک ‌ها نمایند و عده ‌ای از مردم علت ریزش بورس را فروش ۳۰ درصد دوم سهام عدالت می دانند. تنها ریزش امروز شاخص بورس به خاطر فروش ۶۰ درصد سهام عدالت بود و لا غیر.

لذا همه بر این باورند که مشکلات اخیر بازار سرمایه تنها به خاطر فروش سهام عدالت بود. از روز یکشنبه که فروش سهام عدالت به ۶۰ درصد رسید خیلی از مردم سهام شان را فروش زده بودن، ولی کارگزاری ها و بانک ها منتظر شکار لحظه ها بودن که بازار مثبت شود و فروش خود را آغاز کنند.

به دلیل آزاد سازی سهام عدالت دارن قیمت ها رو میارن پایین که از مردم ارزون خریداری کنند و بعد ببرن بالا به فروش برسانند وگرنه نه دارادوم و نه وزیر روی افکار عمومی تاثیر ندارن آیا نباید تدبیری اندیشیده میشد که کارگزاری ها به یکباره سهام عدالت رو به فروش نرسانند، بلکه تدریجی که اینچنین بازار رو به ضرر نکشانند؟

اعتماد مردم نسبته به دولت و بورس و سهامداران عمده از بین رفته است!

نظر کاربری را بخوانیم؛ امروز متخصصان پیش ‌بینی میکنند که فردا بازار بورس مثبت است فردا که فرا می رسد بازار به سمت منفی کشیده می شود، بالاخره با یه بهونه ای منفی شدن را توجیه میکنن قریب ۲ ماه کارشون همین شده تا مردم را تو بورس نگه دارن که پولشون از بازار بورس نکشند، من که دیگه اعتماد نمی ‌کنم.

به صورت کلی خبر دارا دوم و اخباری دیگر هیچ تاثیری در بورس ندارد، بسیاری از مردم مایل به خرید دارا دوم نیستند. در حقیقت مهم اعتماد مردم و امنیت بورس بود که با اصلاحات دستوری از بین رفته و اعتماد مردم را جلب کنید قیمت سهامها را افزایش دهید پولهای خارج شده دوباره جذب می شود.

حتما بخوانید : علت کاهش قیمت سهام در بورس و افت قیمت ها چیست؟

نظری دیگر از کاربران بازار سرمایه؛ دار و ندارمون رو در بورس سرمایه گذاری کردیم تا علاوه بر اینکه دچار دلالی ارز و خودرو نشده باشیم به اقتصاد و تولید ملی کمکی کرده باشیم، اما بورس اصلا قابل اطمینان نیست. بزرگ ‌ترین سرمایه ‌ای که در این مدت از دست رفت اعتماد مردم بود؛ ضرری که جبرانش اگر غیرممکن نباشد بسیار سخت خواهد بود.

در واقع به خاطر این که دولت هشدار سهامداران مبنی بر دخالت در بورس را جدی نگرفت نتیجه همین شد که حالا می بیند. مردم به همان سرعتی که نقدینگی وارد بورس کردن برای خارج کردن پول خود صد چندان سرعت گرفته اند و دیگر به هیچ وجه اعتماد آنها باز نخواهد گشت!

آیا ریزش بورس ادامه دارد؟

به صورت کلی نسبت به آینده بورس خوش بینی وجود دارد، اما با قطعیت نمی‌توان صحبت کرد. در نظر داشته باشید که در کل نسبت به بازارهای دیگر بورس برای بازدهی منطقی قابل توصیه به سرمایه گذاران است.

نتیجه گیری و کلام پایانی

سرمایه گذاری در بورس همواره با پستی و بلندی هایی همراه بوده است ولی همچنان توصیه ما این است که اگر هم برای خرید یا فروش در بازار بورس قصد اقدام دارید، صبر کنید و از هیجانات و اتفاقات زودگذر تاثیر نگیرید تا بتوانید تصمیم به مراتب مناسب تری را بگیرید. هر خرید یا فروشی که انجام می دهید در حال حاضر به غیر از تحلیل و بازارخوانی و … نیاز به صبر و دوری از هیجانات دارد تا ببینید روند کلی بازار به کدامین سو خواهد بود و این را در نظر داشته باشید که امسال دیگر خبری از رشد شارپی شاخص و سودهای کلان چند هزار درصدی در بورس نخواهد بود، پس گول حرف های کانال های خوشگل تگرامی و اینستاگرامی و سایت هایی که این حرف ها را به خورد افکار عمومی می دهند را نخورید و منطقی و به دور از احساس معامله کنید.

امیدوارم از این مقاله که به موضوع دلیل ریزش شاخص بورس پرداختیم، نهایت استفاده رو برده باشید و دید خوبی گرفته باشید.

هر سوالی راجب دلیل ریزش شاخص بورس ذهن شما را مشغول کرده است، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ دهم.

برای دوستانتان بفرستید: