برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تاثیر کرونا بر مشاغل مختلف – بررسی روند تاثیرگذاری کرونا بر انواع مشاغل

همونطور که میدونید، بیماری کرونا در چند هفته اخیر جان خیلی ها رو در سراسر دنیا گرفته و همینطور خیلی از کسب و کار ها رو هم از کار انداخته! حالا واقعا تاثیر کرونا بر مشاغل مختلف به چه صورتی بوده؟ کدوم مشاغل بیشترین ضربه رو از این ویروس کشنده خوردند؟ راه و روشی که کسب و کار ها برای بقا در این زمان باید انجام بدهند چیست؟ در این مقاله قصد داریم به تاثیر کرونا بر مشاغل مختلف بپردازیم و بررسی کنیم که روند تاثیرگذاری این بیماری بر روی چه مشاغلی منفی و روی چه مشاغلی مثبت بوده است. البته که مشاغلی وجود دارند که با شروع شیوع این ویروس کسب و کارشان سکه شده است که سعی داریم به ذکر تاثیر کرونا بر انواع مشاغل به صورت جامع بپردازیم. اگر صاحبت کسب و کار هستی به هیچ عنوان این مقاله رو از دست نده.

تاثیر کرونا بر مشاغل مختلف

همانطور که همه میدانیم از اواخر سال گذشته ویروسی به نام کووید-۱۹ و یا همون کرونا از شهر ” ووهان” چین شروع شد و کم کم به کل دنیا سرایت کرد، این ویروس ناشناخته که اوایل بیشتر شبیه یک شوخی بود به تدریج از شکل سرماخوردگی و آنفولانزا فراتر رفت و به سرعت نور به تمام قاره‌ها رسید و ترس، نگرانی و اضطراب زیادی برای افراد را به همراه داشت. ویروسی که با کوچکترین تماس با انواع سطوح، برخورد با فرد مبتلا، تماس با صورت و همه ی کارهای عادی که در روزمره مان با آن سرو کار داشتیم به راحتی ممکن است ما را مبتلا کند و در خانه ماندن یکی از بهترین راهکارهایی هست که در کل دنیا ارایه شده است، اما آیا تمام مردم می توانند درخانه بمانند؟

 آیا افراد برای امرار معاش، بقا، تعهد، اهداف و یا هزاران دلیل دیگر نیاز ندارند سرکارشان بروند؟ خوب جواب این سوال روشن است، این ویروس علی الرغم تمام خشونتش تقریبا عادلانه رفتار می کند و همه افراد دنیا در هر مقام، جایگاه، رده و طبقه ای در معرض خطر ابتلا به آن هستند. کرونا تلفات جانی زیادی را در کل دنیا به بار آورده و همچنان نیز در حال تازیدن و جولان دادن است، اما ما در این مقاله قصد داریم علاوه بر تلفات جانی، خسارت های جانبی و استرس های روانی ناشی از آن، تاثیر کرونا را بر مشاغل و بدنه اقتصاد ایران و مختصری در جهان را بررسی کنیم، با ما همراه باشید.

سوال هایی که قرار هست این جا مطرح شوند : 

  1. چه افراد شاغلی در معرض بیشترین خطرات این ویروس هستند؟
  2. چه مشاغلی در ایران تحت تاثیر کرونا بیشترین آسیب را دیدند؟
  3. چه مشاغلی در ایران بعد از ورود کرونا بیشترین منفعت را بردند؟
  4. کرونا چه تاثیری بر اقتصاد کشورهای اروپایی گذاشت؟

چه افراد شاغلی در معرض بیشترین خطرات این ویروس اند و یا مشاغل پر ریسک در شرایط فعلی کدامند؟

  • کادر درمان و تیم پزشکی :تمام افرادی که در بیمارستان ها، درمانگاه ها و کلینیک ها حضور دارند اعم از پزشکان، پرستاران، پرسنل اداری، خدمات، حراست و…. در معرض بیشترین خطر ابتلا با این بیماری هستند چرا که روزانه شاهد ورود و خروج هزاران بیمار مبتلا به محل کارشان بوده و چون ورورد این ویروس به بدن خیلی راحت است، بیشترین خطرات متوجه آنهاست، همانطور که این روزها، به کرات خبر ابتلا و متاسفانه مرگ بسیاری از پزشکان، پرستاران و کادر درمان را می شنویم.
  • بانکی ها : از آنجایی که افراد شاغل در بانک بیشترین تعامل را با مردم دارند جز افراد در خطر ابتلا هستند، بنابراین تمام شاغلین بانکها در هر سطح و مقامی در معرض بیشترین خطر ابتلا با این بیماری هستند و متاسفانه بسیاری از هموطنان شاغل در بانک ها را در این روزها از دست داده ایم.
  • فروشندگان، مغازه داران و صاحبان مشاغل بازاری : همانطور که می دانیم روزانه میلیون ها نفر برای تامین مایحتاجشان که از خورد و خوراک تا لباس و پوشاک، به فروشگاه ها، مراکز خرید، سوپر مارکت ها، لبنیات فروشی ها، قصابی ها، و….. مراجعه می کنند، هر چند ورود ناخوشایند مهمان ناخوانده ای مثل کرونا بازار همه ی مشاغل را کساد کرد و خیلی از صاحبان مشاغل ذکر شده کم کم به تعطیل کردن کسب و کارشان ناچار شدند مثل لباس فروشی ها، کیف و کفش، بازاری ها و…. اما همچنان صاحبان مشاغل، فروشندگانی که برای تامین اجاره مغازه یا معاش خود ناچار به باز کردن مغازه هایشان شده اند، یا کارکنان سوپرمارکت ها، تره بار و میوه فروشی ها و… به خاطر تعامل زیاد با مردم، نیز در معرض بیشترین خطر ابتلا هستند.
  • آرایشگاه های مردانه و زنانه : در حالی که بازار آرایشگرها همیشه داغ هست، مثل همه ی مشاغل اسفند ماه از ماه هایی محسوب میشد که می توانستند نتیجه ی یازده ماه تلاششان را با بیشترین خروجی ببینند ولی ویروس کرونا همه ی معادلات را بهم ریخت، اما همچنان خیلی از آرایشگرها در مقابل بستن آرایشگاه ها مقاومت می کنند و از آنجا که با افراد زیادی سر و کار دارند، این طیف هم در معرض بیشترین خطر ابتلا قرار دارند.
  • کارکنان پمپ بنزین : افرادی که در پمپ بنزین ها مشغول به کار هستند به خاطر تعامل دایمی با مردم و دریافت وجه نقد و تماس، در معرض خطر بیشترین ابتلا هستند.
  • نانوایی ها : از آنجا که ممکن است همه ی افراد مدت زیادی را بدون خرید کیف و کفش و لباس سر کنند اما از خورد و خوراک که از اصلی ترین نیازهای زندگی هست، نمی توانند چشم پوشی کنند. نانوایی ها مهم ترین نیاز روزانه مردم را تامین می کنند بنابراین کارکنان نانوایی ها بخاطر مراجعه صدها نفر در طول روز به نانوایی، در معرض خطر ابتلا هستند.
  • خبرنگاران، خبرگزاری ها، روزنامه نگاران : همانطور که همه می دانیم خبرنگاران و رسانه ها، نقش خیلی مهمی در اطلاع رسانی در خصوص این بیماری به مردم را دارند که گاهی گروهی و گاهی انفرادی برای تهیه ی برنامه، خبر و خبررسانی به بیمارستان ها، مراکز شلوغ، مصاحبه با پزشکان یا بیماران و…. مراجعه و اقدام می کنند، پس این افراد هم در معرض بیشترین خطر ابتلا هستند.
  • کارکنان داروخانه ها : این روزها به دلیل ابتلای افراد زیادی به این بیماری، مردم با ترس از ابتلا و برای عدم مبتلا شدن، به طور افراطی به داروخانه ها مراجعه میکنند و این مراجغات به حدی زیاد شده که گاهی بعضی از داروخانه ها مجبورند از تمام نیروی کار به طور تمام وقت استفاده کنند. بنابراین تمام این افراد در خطر زیاد ابتلا قرار دارند.
  • کارگران ساختمانی : از آنجایی که افرادی که به عنوان کارگر در ساختمان ها مشغول هستند، اغلب از قشر نیازمند و یا حتی تبعه سایر کشورها می باشند، برای تامین مالی گوش به فرمان کارفرماها هستند، در این روزهای کرونایی برای تحویل به موقع کار، مجبور به کار گروهی در ساختمان هایی هستند که رفت و آمدهای زیادی در نزدیکی آنها صورت میگیرد، این افراد هم در معرض خطر هستند.
  • کارکنان پلیس : وقتی این بیماری به سرعت در حال همه گیر شدن بود، بعضی از افراد بدون در نظر گرفتن جان خود و دیگران اقداماتی انجام میدادند که برای پیشگیری و حفاظت از جان خودشان و دیگران، پلیس راهنمایی و رانندگی و ناجا در همکاری های تعاملانه اقدامات لازم برای حراست و جلوگیری های مربوطه را انجام دادند، اما این اقدامات و حضور در اماکن و جاده ها و سطح شهر امکان ابتلای آنها را نیز فراهم می کند.
  • دست فروش ها : دست فروش هایی در سطح شهر که به رغم اوج گرفتن بیماری به واسطه ی نیازهای شدید مالی نمی توانند دست از کار کشیده و با وجود هشدارهای بهداشت و درمان و پلیس، هم چنان در سطح شهر اقدام به دست فروشی میکنند در معرض خطر ابتلا هستند.
  • راننده های تاکسی، کارکنان اتوبوسرانی و مترو : راننده های تاکسی و کارکنان بخش مترو با توجه به نیاز هر روزه ی مردم به حمل و نقل شهری به واسطه ی برخورد زیاد با همه ی افراد در معرض خطر ابتلا قرار دارند.
  • نگهبانان اماکن و ساختمان ها : گرچه در بحبوحه ی اوج گیری این بیماری هستیم اما مشاغلی چون نگهبانی و حراست از اماکن، مراکز، سازمان ها و ساختمان ها جز مشاغلی هستند که تحت هر شرایطی می بایست به وظیفه نگهبانی خود عمل کنند و از آنجا که شغلشان آنها را با عده ی زیادی از افراد رو برو می کند در معرض خطر زیادی هستند.

در این بین فراموش نکنیم که افرادی که کمرنگ هستند، دیده نمی شوند و یا به ذهن ما خطور نمی کنند نیز درگیر بیشترین سطح ابتلا به این بیماری هستند، مانند: پیک های تحویل کالا و اجناس زمانی که ما از ترس درگیری با بیماری در خانه مانده ایم و نیازهای مان را آنلاین یا تلفنی سفارش می دهیم، کارکنان بخش آی تی دانشگاه ها برای برگذاری کلاس های آنلاین برای عدم توقف علم و دانش در کشور، افراد شاغل در غسالخانه ها که این روزها، روزانه با هزاران تن، هرچند با تمهیدات ویژه و بهداشتی به واسطه ی شغلشان سروکار دارند و کودکان کار …

تاثیر کرونا بر مشاغل مختلف

چه مشاغلی در ایران تحت تاثیر کرونا، بیشترین آسیب را دیدند؟

طی روزهای اخیر، شیوع این بیماری، کشور و مشاغل را به حالت نیمه تعطیل در آورده است، هرچند کسب و کارهای خرد کمرشان بیشتر از مشاغل دیگر زیر فشار این تعطیلی اجباری خرد شده است، ولی ناگفتنی ست که بخاطر ترس مردم از مراجعه به این اماکن و همچنین منع دولت و اجبار تعطیلی آنها جهت جلوگیری از شیوع و از طرفی دلهره صاحبان مشاغل به خاطر سر و کار داشتن زیاد با مردم، چه ضررهای هنگفتی به بعضی از مشاغل و صاحبان و کارکنانشان وارد شده است.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

طبق تحقیقات ما، به جهت  میزان تاثیر ویروس کرونا بر مشاغل، طیف گسترده ای از جامعه شغلی آسیب های زیادی دیده اند ولی بیشترین خسارت وارده بر روی برخی از مشاغل بوده که به اختصار بررسی می کنیم، به گزارش دفتر امور اقتصادی و سیاست های تجاری وزارت صنعت کشور، کرونا به ترتیب با اعلام درصد میزان ثاثیر پذیری بر مشاغلی چون :

  • صنعت گردشگرى- ۱۰۰ درصد
  • باشگاه‌هاى ورزشى- ۱۰۰ درصد
  • تالار های پذیرایی- ۹۰ درصد
  • فست فودها- ۹۰ درصد
  • لبنیات فروشی سنتی- ۹۰ درصد
  • آرایشگران زنانه- ۸۵ درصد
  • آجیل و خشکبار- ۸۰ درصد
  • رستوران داران – ۸۰ درصد
  • چلوکبابی ها- ۷۵ درصد
  • پوشاک- ۷۰ درصد
  • شیرینی و شکلات- ۷۰ درصد
  • لوازم خانگی- ۷۰ درصد
  • گل و گیاه فروشی- ۶۰ درصد
  • مبلمان دکوراسیون منزل- ۶۰ درصد
  • کابینت- ۵۰ درصد
  • تعمیرات و تاسیسات و خدمات فنی- ۵۰ درصد
  • کیف و کفش- ۵۰ درصد
  • آرایشگاه های مردانه- ۵۰ درصد
  • خیاط ها- ۵۰ درصد
  • خشک شویی- ۴۵ درصد
  • تاکسی سرویس- ۳۵ درصد

بیشترین تاثیر را داشته است. اما طبق بررسی های میدانی صاحبان مشاغل فرهنگی و هنری مثل« بلیط فروشی های آنلاین، سینماها، تئاترها، مسابقات، کنسرت ها و برگزارکنندگان آن، همایش ها و سمینارها، کتابخانه ها و کتاب فروشی ها، تایپ و چاپ و تکثیر،گیم نت ها، خدمات الکترونیک، آموزش و پرورش و معلمین و استادان، عکاسان و فیلمبرداران، برگزارکننده های کلاس های هنری و آزاد» نیز کاملا تعطیل شده اند.

مشاغل دیگری چون «کترینگ ها و کسب و کارهای غذای آنلاین، کافه داران، تهیه غذاها و مرکبات و ترشیجات و سبزی های خانگی، تامین کنندگان تجهیزات رستورانی»، «تور لیدرها و شرکتهای توریستی،هتل ها، مسافرخانه ها و مهمان پذیرها»، «استخرها و استادیوم های ورزشی»، «صنعت خودروسازی و موسسات وابسته به آن و فروشندگان طلا و جواهر» و … بطور کامل تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته اند.

تاثیر کرونا بر مشاغل مختلف

البته ناگفته نماند شیوع کرونا در آخرین روزهای سال، درست زمانیکه همه ی صنوف چشم امید به آن داشتند وضعیت همه ی کسب و کارها را بغرنج کرد که برای اقتصاد کشور، سالی بحرانی می باشد و شرایط به مراتب پیچیده‌تر و نگران کننده تر است به طوریکه بسیاری از فعالیت ها و شرکت ها و کارکنان آن در اغلب حوزه های مختلف تعطیل و یا کسب و کار خود را از دست داده اند. در ابتدای روزهای اپیدمی شیوع گسترده کرونا در ایران، خبرگزاری تسنیم، خبری مبنی بر آسیب های شغلی و تعلیق بخش زیادی از فعالیت های اقتصادی ارائه داد که در بین آنها، دو گروه شغلی در معرض تهدید شغلی بیشتری قرار گرفته اند.

یعنی در واقع ۳۰ درصد از تمام صنعت اشتغال کشور، که به شرح زیر عنوان شد:

  • کارکنان خدماتی، فروشندگان فروشگاه‌ها و بازارها (حدود ۳ میلون و ۷۰۰ هزار نفر)
  • کارگران ساده (حدود ۳ میلیون ۳۰۰ هزار نفر)

البته آمار و ارقام ارایه شده روز به روز افزایش یافته و به ارقام بزرگتری تبدیل می شوند، که همچنان روند صعودی در پیش گرفته است ولی با در نظر گرفتن افرادی که قبل از کرونا بیکار بوده اند و همچنین آمار و بیکار شدن بسیاری از افراد شاغل، کاملا واضح است که به رقم بیکاری اجباری بالایی برخواهیم خورد که اقتصاد کشور را با بحران و تهدیدهای جدی مواجه خواهد کرد که لازم است دولت و سردمداران به تدابیر فوری و جدی حمایتی برای افراد و گروه های شغلی در معرض خطر، جهت فراهم آوردن حداقل امکانات زندگی، بیاندیشد.

چه مشاغلی در ایران تحت تاثیر کرونا، بیشترین منفعت را نصیب شدند؟

طبق مواردی که در بالا اشاره شد با شیوع کرونا در ایران، صنایع، بازارها و کسب وکارها، تاثیرات منفی جدی و غم انگیزی متحمل شدند، اما در این بین مشاغلی نیز وجود داشتند که با انتشار بیشتر کرونا با رونق چشم گیری مواجه شدند که در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

  • داروخانه ها : همانطور که داروخانه ها در ردیف مشاغل پرریسک و پرخطر دوران کرونایی قرار گرفته اند، از طرفی این روزها شرایط فوق العاده ای را تجربه می کنند. با شیوع بیماری و ترس مردم از آن، مراجعه به داروخانه ها جهت خرید اقلام بهداشتی و ضدعفونی نظیر: ماسک، ژل ضد عفونی، دستکش، پنبه، پدالکلی، دستمال مرطوب، شوینده های غیر الکلی، الکل سفید با رشد فزاینده ای مواجه شده است.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

از طرفی با فروش انواع داروهای پیشگیری از سرماخوردگی، داروهایی بیماران زمینه ای، انواع ویتامین ها برای افزایش سیستم ایمنی بدن از جمله ویتامین D، ویتامین C، زینک و سایر ویتامین ها، داروهای ضداضطراب و استرس و… به وضعیت فوق العاده ای از فروش خود رسیده اند.

  • میوه فروشی ها : از آنجا که هر روز اخبارهای مختلفی از رسانه ها و پزشکان مبنی بر خوردن میوه و سبزیجات به جهت تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به بیماری شنیده می شود، مردم این بار با بی اعتمادی به میوه فروشان سیار و وانتی ها با تدابیر بهداشتی، برای خرید میوه از جمله میوه های دارای ویتامین کافی و محبوب این روزها، چون پرتقال، لیموترش، لیمو شیرین، سبزیجات و نیز سیر و پیاز و زنجبیل کسب و کار میوه فروشی ها را سکه کرده اند. البته ناگفته نماند که در این بین برخی با سودجویی از وضعیت موجود و میزان تقاضای زیاد، قیمت ها را به شدت افزایش داده اند.
  • عطاری ها : چیزی که باور کردنی نیست این است که در این آشفته بازار، کسب وکار عطاری‌ها از همیشه پر رونق تر شده است. مردم با هجوم به عطاری ها برای خرید روزانه پودر دارچین و زنجبیل،آویشن، اسپند، فلفل، هل ومیخک، چهار تخم، انواع روغن های گیاهی و گیاهان با طبع گرم … بازار آنها را به طور چشگیری رونق بخشیده اند. در بحبوحه این خبرها، خبری که از همه ی خبرهای مربوط به صنف عطاری ها به مراتب اعجاب انگیزتر است، بازار داغ فروش کود الاغ است! البته نه فقط در عطاری ها، بلکه با محبوبیت چشمگیری در فضای مجازی نیز مواجه شده است. طبق بررسی های انجام شده هرکیلو عنبر نسا یا همان کود الاغ، در سایت های شیپور، دیوار و سایر فضاهای مجازی از ٧٥هزارتومان تا ١٥٠‌هزار تومان و بیشتر معامله شده است.البته خبرهای منتشر شده از طالقان که در صدر مدعیان فروش اصل و اورجینال این کود می باشد، کود ماده و جوان خاصیت ضدعفونی به مراتب قوی‌تری را دارد!
  • بازار بورس : در شرایط فعلی که اغلب مردم در شرایط اجباری بیکاری و قرنطینه ی خانگی می باشند، بازار بورس ایران با اقداماتی نظیر آموزش بورس به مردم، جذب مردم به سمت مشارکت در بورس، نوآوری، کمپین های آموزشی و …. توانسته است افراد زیادی را به سمت خود و به سرمایه گذاری و خرید و فروش سهام، کالا، ارز، طلا و…در بورس دعوت کند و به کسب و کار خود رونق ببخشد. البته شایان ذکر است که کارکنان بورس و کارگزاری های وابسته به آن در شرایط مهیا کردن چنین بستری، ملزم به رفتن به سرکارشان و یا دورکاری از منزل می باشند.

درصورتی که تمایل دارید تا وارد بازار بورس شوید میتوانید از طریق لینک زیر (ثبت نام سریع و رایگان) اقدام به ثبت نام نمایید. راهنمایی و آموزش بورس نیز به صورت رایگان بعد از ثبت نام برای شما ارسال خواهد شد.

ثبت نام در بورس – دریافت کد بورسیسریع و رایگان


  • استارت آپ ها : در این روزهایی که واهمه از کرونا اغلب مردم را به در خانه ماندن دعوت کرده است، با توجه به گسترش تکنولوژی‌ های ارتباطی و فناوری‌های اطلاعات، استارت آپ ها با ایده های خلاقانه بازارشان داغ شده است چرا که مردم این روزها در خانه سرگرمی های خاصی جز، فیلم، موبایل، بازی و کتاب ندارند. بسیاری از این استارت آپ ها با ایده های خلاقانه ی موبایلی، خدمات پزشکی آنلاین، کتاب های الکترونیکی و صوتی، معرفی سایت های تماشای آنلاین فیلم های روز دنیا، بازی های آنلاین و سایر خدماتی از آن قبیل، طیف گسترده ای از مردم را به سمت خود کشانده اند و به صورت چشگیری از شیوع کرونا کسب درآمد کرده اند. البته نیاز به نیروی کار این دسته از مشاغل جهت برآورده کردن اهداف خود نیز، از مسائلی ست که باید به آن پرداخت. در شرایط فعلی و نیاز بیشتر به نیروی کار صاحبان این مشاغل با مصاحبه های استخدامی آنلاین اقدام به جذب نیرو جهت دور کاری و عدم توقف کامل صنعت اقتصاد کشور میکنند. همچنین به جز فعالیت‌های اداری و اجرایی کلیه ی برنامه‌های گردهمایی‌، جلسات و همایش های استارتاپی نیز فعلا به حالت تعطیل درآمده اند.
  • فروشگاه های لوازم بهداشتی و آرایشی : در این روزها که بازار محتکران برای احتکار مواد ضدعفونی و شوینده های بهداشتی داغ شده است و اغلب داروخانه ها از تامین آن ها بی نصیب مانده اند، در عوض بازار فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی نیز حسابی داغ است. از ژل ضدعفونی و شوینده های آرایشی دست و صورت تا پنبه و دستمال مرطوب و ماسک های پارچه ای، شیرپاک کن ها به طور فزاینده ای در سطح شهر مشتری دارند.
  • هایپرمارکت ها،سوپرمارکت‌ها و فروشگاه های زنجیره ای : همان طور که در ابتدای موضوع، به پر ریسک بودن مشاغلی چون: هایپرمارکت ها،فروشگاه ها، سوپرمارکت‌های سطح شهر اشاره کردیم، این موضوع را نیز باید اذعان کنیم که همین صنوف جزء صنوفی هستند که به واسطه ی تامین نیازهای ضروری مردم، اعم از کالاهای ضروری و اساسی و نیز شوینده های ضدعفونی با افزایش چشمگیر مشتریان مواجه شده اند.

این مشاغل با شیوع بیشتر کرونا، علی الرغم ویرانی سایر مشاغل، بازارشان روز به روز شلوغ تر می شود. چرا که هم به صورت خرید حضوری هم به صورت تلفنی و یا آنلاین در تمام ساعات شبانه روز مشتری دارند. برخی از کارکنان فروشگاه های زنجیره ای با تمهیدات بهداشتی به طور سه شیفت مشغول کار هستند و موضوع قابل تقدیر این فروشگاه ها جهت جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری، وادار کردن مردم به استفاده از کارت های اعتباری و عدم پذیرش اسکناس می باشد.

کرونا چه تاثیری بر اقتصاد جهان و کشورهای اروپایی گذاشته است؟

همانگونه که گفتیم، کشور ما به واسطه ی کرونا که در ابتدا انسان ها را درگیر می کرد، سپس به بدنه اقتصادی کشور نفوذ کرد، دچار بحران های جدی از قبیل افزایش تلفات، بیماری، آسیب های جدی در زمینه سلامت، صنایع، کشاورزی و در نهایت اقتصاد کلان شده است اما این بحران فقط مختص ما نبوده و سایر کشورهای دنیا نیز در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستند و با چالش های بسیاری مواجه اند.

به گزارش ایسنا، بسیاری از برندهای مشهور دنیا و شرکت های تجاری با توجه به  قدرت و نفوذ جهانی شان بیش از اندازه تحت تاثیرات منفی کرونا قرار گرفته‌ و به شدت متضرر شده‌اند. طبق خبرهای بین‌المللی دو برند قدرتمند: ال‌جی و هواوی نیز با شیوع ویروس کرونا دچار زیان هنگفتی شده اند. خودروسازی فولکس واگن ۱۷ مارس  “وضعیت بحرانی” اعلام کرد و متعاقب آن شرکت هایی چون بی‌ام‌و و آئودی در چنین وضعیتی خواهند بود چرا که این بیماری دقیقا قلب این صنعت را هدف گرفته است، چون نه تنها بخش مهمی از بازار این خودروها در چین می باشد، بلکه بخشی از چرخه تولید آنها در آنجا واقع است و در حال حاضر تقاضا برای خودرو هم در چین هم در اروپای غربی به شدت کاهش یافته است.

شرکت‌ های فیات، اوپل، فیات و فراری چرخه تولید خود را به شدت محدود و تا پایان مارس تعطیل کرده‌ است. شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا، سوئیس ایرلاینز و اتریش ایرلاینز، نیز پروازهای خود را به کشورهای گوناگون به حداقل ممکن رسانده اند. همچنین طبق آمار بین المللی و خبرهای حاکی از خبرگزاری های معتبر، پس از همه گیری جهانی این ویروس، در اسپانیا حدودا ۹۰۰ هزار شغل تعطیل شده که بالاترین میزان نرخ بیکاری در کشوری که پیش از بیماری نیز بالاترین نرخ بیکاری در اتحادیه ی اروپا داشته است را می باشد، که تنها یکی از بیشمار تاثیرات اقتصادی بسیار هولناک کرونا بر کشورهای اروپایی است. طبق آمار رسمی که امریکا ارایه داده، با توجه به تعطیلی سینماها، هتل ها،رستوران‌ها، سالن‌های ورزشی و سایر اصناف در کشور، تعداد شش میلیون و ششصد هزار نفر برای دریافت مزایای بیکاری در هفته گذشته اقدام کرده اند که این رقم رو به افزایش است.

تاثیر کرونا بر مشاغل مختلف

وزیر اقتصاد آلمان، نسبت به میزان تولید ناخالص داخلی آن کشور هشدارهای جدی داده است چرا که طبق بررسی های به عمل آمده، از آنجا که چندین ایالت آلمان قرنطینه شده و بیش از ۷۵ درصد جمعیت در خانه هایشان مانده اند، دچار کاهش شدید تولید ناخالص داخلی شده است. اتحادیه سراسری صنایع آلمان بیانیه ی احتمال رکود اقتصادی آلمان را داده است. دراین بیانیه آمده که هر زمان که شیوع کرونا در کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی و ایتالیا در سه‌ ماهه ی دوم سال ۲۰۲۰ میلادی مهار نشود، احتمال بسیار زیادی دارد که نرخ رشد اقتصادی آلمان به نیم درصد و یا حتی کمتر هم کاهش پیدا کند. این بیانیه در زمانی صادر شده است که دولت آلمان بنیه اقتصادی بسیار قوی و مستحکمی داشته و امید و عزم راسخ دارد بتواند این بحران را که بزرگ‌ترین بحران اقتصادی بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی می باشد را مغلوب کند ایتالیا هشدار داده است که رکود بسیار شدیدی در کشور در حال وقوع است.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

سازمان ملل اخیرا در یک گزارش برآورد کرده است که ۲۵ میلیون شغل در دنیا به علت این بیماری تعطیل شده اند که این آمار لحظه به لحظه در حال افزایش است. در این بین در مرداب تعطیلی و ورشکستگی که بسیاری از فعالیت ها را در خود غرق کرده است، غول تجاری اینترنتی آمازون هزاران شغل جدید اینترنتی برای مقابله با بحران کرونایی خلق کرده و فقط در آمریکا صد هزار نیروی کار جدید جذب کرده است  تا به تقاضاهای چشم گیر مصرف‌کنندگان آنلاین پاسخگو باشند. همچنین قصد دارد صد هزار نیروی پاره وقت جذب کند که بیشتر در قسمت انبار و بسته بندی و رساندن کالاها به مردم در این شرکت، مشغول به کار شوند. آمازون، اعلام کرده که کارکنان رستوران‌ها، هتل ها و سایر بخش های خدمات گردشگری اگر بخواهند، می‌توانند تا عبور بحران کرونا در این شرکت به صورت موقت استخدام شوند.

این شرکت در آگهی استخدام خود که بیشتر شبیه یک کمپین کمک رسانی است این جمله را نوشته:

“تا زمانیکه که پاندمی کرونا وجود دارد با شبکه‌ای از شرکا و انجمن‌ها به کمک مردمی می‌شتابد که نیازمند کمک هستند، مثل سالمندان و افراد کم بنیه، که این شرکت کالاهای مورد نیازشان را دم در خانه آنها می رساند.”

همچنین پلتفرم هایی چون مایکروسافت وشرکت خدمات ویدیویی زوم، از در خانه ماندن افراد، نهایت استفاده را کرده و با ارایه بازی‌های اینترنتی و تماشای فیلم‌ها در اینترنت پول خوبی به جیب زده اند.

کلام آخر

اگرچه همه مشاغل کسب وکارهای دولتی وغول های اقتصادی جهان از صدمات ویروس کرونا بی بهره نمانده اند، اما وضعیت برای ایران که از لحاظ اقتصاد،؛ دچار ضعف های بنیادی و زیرساخت های بسیار شکننده می باشد نگران کننده است. در کنار تمام مشاغل ذکر شده کرونا در کشورمان،این روزها کسب و کارهای خرد را بیشتر هدف قرار داده است. بطوری که صاحبان آن مشاغل اعتقاد دارند اگر تاثیرات بیماری ادامه یابد در آینده ای نه چندان دور کسب و کار خرد دیگر جایی در کشور نخواهد داشت.

صاحبان مشاغلی که بدون هیچ پشتوانه ای با وام وکمی سرمایه و قرض، اقدام به راه اندازی کسب و کاری خرد شده اند با شرایط موجود، آیا مسئولین کشور تدابیری برای حمایت از آنها اندیشیده اند؟ سرپرستان خانواری که با وجود چند شیفت کارکردن از پس مخارج سنگین روزهای قبل از کرونایی بر نمی آمدند، در حال حاضر با این بی کاری اجباری چگونه از پس ابتدایی ترین نیازهای ضروری خود برآیند؟

در این وضعیت حمایت دولت از مردم با عملکردهایی که عمل هستند نه تنها حرف، می تواند از شدت فشار درصد بیشتری از اقشار جامعه تا حدودی بکاهد.

مثلا با شناسایی افراد بیکار شده و اصناف شکننده و افراد کم توان با حمایت های مالی از نگرانی ها و صدمات روانی شان تا حدودی بکاهد، بستر را برای کسب و کارهای اینترنتی بیشتر و جذب نیروهای اینترنتی دورکار فراهم کند، مالیات کلیه اصناف را تا زمان عبور از این بحران ببخشد، به افراد بیکار شده بیمه بیکاری اختصاص دهد، حتی الامکان تا زمان بهتر شدن وضعیت از دریافت اقساط بانکی افراد، مشاغل، وام های ازدواج و مسکن و … اجتناب کند و در عین حال اعتبارات کم بهره بانکی و بلاعوض در اختیار مردم قرارداده و هزینه آب و برق و گاز و تلفن و هزینه های جانبی شهرداری و عوارض را به حالت تعلیق در آورد تا در نهایت به لطف  ایزد منان و همکاری و هم بستگی مردم، کادر پزشکی و درمان، یاری نهادهای مربوطه از پس این بحران برآییم.

برای دوستانتان بفرستید: