برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تسه یا اوراق امتیاز تسهیلات مسکن چیست؟

پیش از این درباره دریافت وام مسکن بدون سپرده توسط اوراق تسهیلات مسکن در این مطلب صحبت کرده ایم: وام مسکن، اوراق تسهیلات مسکن اما در این مطلب قصد داریم تا مراحل خرید اوراق تسه را به تفضیل برای شما بیان کنیم.

اطلاعاتی در مورد اورق تسه یا تسهیلات مسکن

تسه یا اوراق امتیاز تسهیلات مسکن، اوراق بهاداری است که در بازار عادّی فرابورس ایران معامله می شود و منتشرکننده ی این اوراق، بانک مسکن است.
طبق قانون مصوب، کسانی که اقدام به خرید اوراق تسهیلات مسکن می کنند به نوعی، با پرداخت مبلغی جهت خرید اوراق تسه، نسبت به حالت عادّی برای دریافت وام در اولویّت قرار می گیرند.
قیمت اوراق تسهیلات مسکن، تابع عرضه وتقاضای آن بوده و متغیّر است. قیمت اوراق مسکن ۹۸ در حال حاضر میانگین ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان است؛ هر برگه ی اوراق معادل ۵۰۰ هزار تومان است؛ به طور مثال برای دریافت وام ۱۰۰ میلیونی، باید ۲۰۰ برگه اوراق مسکن به بانک تحویل دهید؛ با اینکار بعد از انجام کارهای اداری وکارشناسی بانکی که چند روز طول می کشد؛ می تواند وام مسکن را دریافت کند.
باید توجّه داشته باشید که هر برگه ی اوراق مسکن تا دو سال بعد از تاریخ انتشار، اعتبار داردو همین مورد باعث می شودکه اوراق مسکنی که مدّت اعتبار بیشتری دارند با قیمت بالاتری نسبت به اوراق با اعتبار کوتاه فروخته شوند.
همانطور که می دانید سپرده گذاری در بانک، اولین شرط دریافت وام مسکن است و این سپرده گذاری، به این شکل است که شما باید حدّاقل یکسال، نصف ارزش وامی را که می خواهید در بانک سرمایه گذاری کنید، مثلاٌ اگر می خواهید ۱۲۰ میلیون وام بگیرید باید به مدت یکسال قبل مبلغی معادل ۶۰ میلیون در بانک سپرده گذاری کرده باشید، ولی خرید اوراق مسکن راهی است برای دور زدن سپرده گذاری در بانک، و با خرید این اوراق، دیگر لازم نیست که یکسال پول شما در بانک بماند.

مدت اعتبار اوراق امتیاز تسهیلات مسکن

اوراق امتیاز تسهیلات مسکن، محدودیّت اعتبار دارند؛ برای هر سری از این اوراق، با در نظر گرفتن تاریخ صدور آن، یک نماد تعریف می شود؛ این نماد معاملاتی شامل کلمه ی ” تسه ” و چهار عدد است که از چپ به راست : دو رقم ابتدایی این عدد مشخص کننده ی سال و دو رقم بعدی مشخص کننده ی ماه صدور آن است.
مثال: تسه ۹۵۰۷ نمایانگر اوراق امتیاز تسهیلات مسکن صادر شده در مهرماه سال ۱۳۹۵ است. از آنجاییکه اعتبار این اوراق، از زمان صدور دو سال شمسی است، لذا اوراقی که سررسید آنها نزدیک است با قیمت متفاوتی در بازار بورس معامله می شود، البته مدّت اعتبار اوراق تسه با صلاحدید بانک مسکن می تواند حداکثر تا ۲ دوره ۶ ماهه تمدید شود.
تعداد مجاز خرید اوراق تسه و کارمزد آن:
با هر کد معاملاتی می توان نسبت به ثبت سفارش خرید، حدّاکثر تا سقف ۹۰ ورقه اقدام نمود. تعداد این اوراق، به میزان تسهیلات مورد نظر متقاضی بستگی دارد؛ برای مثال اگر فردی تمایل به دریافت حدّاکثر تسهیلات خرید یا احداث و احداث واحد مسکونی دارد، لازم است تعداد ۷۰ ورقه اوراق را خریداری نموده و با در دست داشتن گواهی اوراق خریداری شده و سایر مدارک لازم به شعب بانک مسکن مراجعه کند؛ کارمزد خرید این اوراق ۰۰۴۹ % و کارمزد فروش آن ۰۰۲۴ % است.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

مراحل خرید اوراق تسه

در ابتدا و قبل از شروع هر کاری لازم است متقاضی از شرایط اعطای تسهیلات بانک مسکن مطّلع شود؛ زیرا اگر واحد مسکونی مورد نظر متقاضی با شرایط و ضوابط واحدهای مسکونی مشمول تسهیلات بانک مسکن مطابقت نداشته باشد امکان استفاده از این تسهیلات وجود نخواهد داشت.
۱-آگاهی از شرایط اعطای تسهیلات: در صورت دارا بودن کد معاملاتی بورسی، متقاضی می تواند از طریق کارگزاریها اقدام به خرید این اوراق نماید؛ این سفارش می تواندبه صورت حضوری، تلفنی، اینترنتی یا خرید آنلاین باشد.
۲-بعد از واریز مبلغ به حساب کارگزاری و تکمیل فرم در خواست خرید، اوراق برای مشتری خریداری می شود و برگه ی گواهی اوراق خریداری شده، بعد از گذشت سه روز کاری آماده ی تحویل به مشتری برای ارائه به بانک مسکن می شود؛ سپس بعد از انجام مراحل بانکی دریافت وام از بانک مسکن ، اوراق مربوطه توسّط شعبه ی بانک، باطل شده و قابل فروش نخواهد بود.

سود و مهلت باز پرداخت وام از طریق اوراق مسکن ۹۸ 

اگر بتوانید با ارائه ی اوراق مسکن، از بانک وام بگیرید تا ۱۲ سال برای پس دادن پول بانک زمان خواهید داشت و بانک برای بازپرداخت آن از شما هفده ونیم درصد سود میگیرد.
بانک برای قسط بندی بازپرداخت وام به این شکل عمل می کند:
الف ) اقساط ثابت: کلّ اقساط تا ۱۲ سال آینده مبلغش ثابت است
ب ) طرح پلکانی ۳ % : به این صورت که هر سال معادل ۳ % به مبلغ اقساط اضافه می شود
ج ) طرح پلکانی ۲۰ % : بدین شکل که هر جهار سال یکبار، مبلغ اقساط وام ۲۰ % بالاتر میرود
مثال: اگر وام ۱۰۰ میلیونی دریافت کرده باشید در روش اول باید ماهانه یک میلیون و ۶۶۵ هزار تومان قسط پرداخت کنید؛ در روش دوم ( ۳ % ) ماهانه یک میلیون و ۴۹۲ هزار تومان و در روش سوم (۲۰ % ) ماهانه یک میلیون و۴۸۷ هزار تومان پرداخت می کنید.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید … از کارگزاری آگاه بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


مزایای وام گرفتن با استفاده از اوراق مسکن

۱-صرفه جویی در زمان: پروسه ی دریافت وام چند روزه انجام می شود.
۲-حتماٌ لازم نیست خانه اولی باشید: اگر همین حالا یک خانه به نام شماست نگران نباشید؛ زیرا که چنین محدودیّتی برای پرداخت وام از طریق اوراق مسکن در نظر گرفته نشده است.
۳-قیمت اوراق مسکن، خیلی کمتر از سودی است که می توانید با مبلغ سپرده گذاری به آن برسید.
نکات منفی وام گرفتن با استفاده از خرید اوراق مسکن:
۱-اوّلین نکته ی منفی در وام اوراق تسهیلات، پایین بودن سقف وام است.
۲-نرخ بهر ه ی بالای وام برای چنین تسهیلاتی دومین نکته ی منفی است؛ اگر برای دریافت وام مسکن، سراغ سپرده گذاری بروید نرخ بهره ی وام ۸ % خواهد بود، این در حالیست که نرخ بهره ی در نظر گرفته شده برای این نوع وام هفده ونیم در صد است.
۳-سومین نکته ی منفی زمانی است که معامله ی خرید شما انجام نشود، در چنین حالتی از وام خبری نیست و همچنین ۴ ماه طول می کشد اوراقی را که برای دریافت وام در اختیار بانک گذاشته اید را پس بگیرید.

نتیجه و خلاصه ی مطلب:
به طور کلّی استفاده از اوراق تسه برای دریافت وام بانک مسکن، راهکاری است که افراد بسیاری از آن استفاده می کنند؛ معاملات این اوراق در فرابورس انجام می شود.
بسیار مهم است که بدانید قبل از خرید این اوراق باید از شرایط اعطای تسهیلات بانک مسکن آگاه شوید، زیرا که به هر یک از دارندگان این اوراق فقط یک تسهیلات داده می شود.

برای دوستانتان بفرستید: