برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آشنایی با توکن های اهرمی BEAR , BULL و EthBEAR ، EthBULL

با توکن های اهرمی آشنا هستین؟ میدونین توکن های عادی با توکن های اهرمی چه تفاوتی دارند؟ اگر به دنیای رمزارزها و کسب درآمد ارزی علاقه داری، مطلب آشنایی با توکن های اهرمی میتونه خیلی براتون جذاب باشه. در ابتدای مقاله آشنایی با توکن های اهرمی قصد داریم تا در خصوص اینکه توکن چیست براتون توضیح بدیم و بعدشم تفاوت توکن و کوین رو بهتون بگیم و در ادامه به آشنایی با توکن های اهرمی مانند BEAR ،BULL و EthBEAR ،EthBULL بپردازیم و در ادامه هم، هر چیزی که در ارتباط با توکن های اهرمی باید بدونید رو بهتون آموزش میدیم. پس از این فرصتی که پیش اومده استفاده کنید و این مقاله رو دقیق بخونید.

آشنایی با توکن های اهرمی

در صرافی بایننس دسترسی های لازم به منظور معامله چندین ارز و توکن Bull و Bear ایجاد شده بود که دیگر این دسترسی وجود ندارد، مانند توکن‌ های؛ ETHBull ،ETHBear ،XRPBull ،XRPBear و … در ادامه این مطلب از کد بورسی قصد داریم تا به معرفی کامل نحوه عملکرد این توکن ها بپردازیم، لذا همراه ما باشید. ارزهای Bull و Bear برای نخستین بار به وسیله صرافی FTX به وجود آمدند که به آن‌ ها در اصطلاح، توکن اهرمی یا لوریج دار می گویند. شایان ذکر است که این ارزها در حقیقت نوعی توکن محسوب می شوند که شما عزیزان قادر هستید آن‌ ها را به کیف پول اتریوم خود انتقال دهید.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


از حائز اهمیت ترین امکانات توکن‌ های لوریج‌ دار، می‌ توان به مواردی مانند نوسانات و افت و خیز قیمت‌ ها که تقریبا ۳ برابر ارز متناظر آن ها میباشد، اشاره داشت. برای مثال چنانچه قیمت بیت کوین ۳ درصد افزایش یابد، ارز Bull رشدی ۹ درصدی و ارز Bear افتی معادل ۹ درصد را به خود خواهند دید. همچنین در صورتی که قیمت بیت کوین به میزان ۱ درصد کم شود، ارز Bull افتی ۳ درصدی و ارز Bear رشدی معادل ۳ درصد را تجربه خواهند کرد. نکته دیگر این که شما امکان دارد در معاملات توکن‌ های Bull و Bear لیکوئید شوید. در واقع بر خلاف معاملات مارجین و فیوچرز، قابلیت از بین رفتن سرمایه ‌شما در معاملات توکن‌ های لوریج دار وجود خواهد داشت.

توکن چیست؟

جالبه بدونید که به توکن‌ ها گاهی اوقات کوین دیجیتال نیز گفته می شود، ولی این صحیح نمی باشد، بخاطر این که یک تفاوت عمده میان آن ها وجود دارد و اون هم این است که توکن‌ ها در بلاکچین‌ های موجود تولید می‌ شوند. لازم به ذکر است که مرسوم ترین پلتفرم ساخت توکن، بلاک چین اتریوم به شمار می رود، با این وجود پلتفرم‌ های دیگری مانند نئو، ویوز، لیسک و استراتیس هم در این زمینه فعال هستند. توکن‌ های پلتفرم اتریوم به توکن‌ های ERC-20 معروف اند و این در حالی است که توکن‌ های نئو به توکن‌ های NEP-5 شهره شده اند.

آشنایی با توکن های اهرمی

نحوه ساخت توکن ها

در واقع ساخت توکن ها، به کمی مهارت فنی احتیاج خواهد داشت و انجام آن را به افراد تازه کار پیشنهاد نمی دهیم، اما فردی که تجربه‌ اندکی در زمینه‌ برنامه‌ نویسی داشته باشد، در مدت زمان کمی می‌ تواند به این کار مشغول شود. البته این نکته را مد نظر داشته باشید که توسعه‌ دهنده مقداری کوین مخصوص بلاک چینی که توکن بر روی آن ساخته شده را خرج کند. به عنوان مثال، چنانچه توکن بر روی اتریوم بنا شده باشد، سازنده بایستی به منظور دریافت تاییدیه‌ تراکنش خلق توکن از طرف ماینرهای شبکه کمی اتر خرج کند. این موضوع به فرآیندی شباهت دارد که طی آن تراکنش‌ های کوین برای ایمن‌ سازی شبکه مستلزم پرداخت هزینه‌ ها خواهد بود.

هدف از ایجاد توکن‌ ها

دلیل وجود بیشتر توکن‌ ها این است که در اپلیکیشن‌ های غیرمتمرکز یا dApp مورد استفاده قرار گیرند. زمانی که توسعه‌ دهندگان توکن‌ هایشان را طراحی می کنند، قادرند اینطور تصمیم بگیرند که می‌ خواهند چه تعداد توکن ساخته شود و این توکن‌ ها پس از طراحی برای چه افرادی فرستاده شود. در این مقطع، قسمتی از این توکن‌ ها به بلاک چینی که توکن بر روی آن بنا شده پرداخت خواهد شد. معمولا توکن‌ ها پس از ساخته شدن به منظور فعال‌ سازی امکانات اپلیکیشن مد نظرشان مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال، موزیکوین توکنی است که قابلیت دسترسی به امکانات گوناگون پلتفرم موزیکوین را برای شما به ارمغان می آورد. این دسترسی می‌ تواند شامل تماشای یک موزیک ویدیو یا گوش دادن به یک موسیقی باشد.

مزیت اصلی ایجاد توکن ها

از آن‌ جایی که توسعه‌ دهندگان dApp و توک ن‌ها نیاز نیست بلاک چین ویژه خودشان را طراحی کنند، استفاده از این شیوه موجب صرفه‌ جویی در زمان و منابع آن‌ ها خواهد شد. در واقع آن‌ ها قادر خواهند بود با اپلیکیشن‌ های خود، امکانات ارزهای رمزنگاری‌ شده را مورد استفاده قرار دهند و همین طور از امنیت بلاک چین مربوطه بهره مند شوند. چنانچه این افراد به جای dApp و توکن، بلاک چین و کوین خودشان را طراحی کنند، نه تنها زمان بیشتری را از هدر خواهند داد، بلکه بایستی ماینرهایی را بیابند که تراکنش‌ های آن‌ ها را تایید کنند.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

به منظور به وجود آوردن بلاک چین قدرتمندی که از حمله به دور باشد، بایستی ماینرهای متعددی در اختیار داشته باشید. روش منطقی‌ تر این میباشد که تعداد زیادی کامپیوتر بر روی یک بلاک چین مشترک به کار بپردازند که اپلیکیشن‌ های مختلف قادرند روی آن به اجرا در آورده شوند تا این که هزاران بلاک چین ضعیف و اغلب متمرکز وجود داشته باشد. در واقع میتوان گفت که این کار هزینه و زمان خیلی بالاتری نیاز خواهد داشت.

نکاتی برای آشنایی بیشتر با توکن های اهرمی

ارزهای دیجیتالی که در انتهای نماد تجاری خود نشانگرهای اضافی دارند، در حقیقت توکن‌ های ERC-20 پایه هستند و به صورت ضربدری عمل خواهند کرد، به این گونه توکن ها اصطلاحا توکن‌ های اهرمی یا leveraged tokens می گویند. به عنوان مثال رمزارز ETHBULL زمانیکه x3 در پشت آن باشد، بدین معنی است که هر ۱ درصد که قیمت ارز ETH کم و یا زیاد شود، این ارز، ۳ برابر میزان تغییر ارز اصلی و در همان جهت، جابجا خواهد شد. جالبه بدونید که در حال حاضر ۳ نوع کلی از این توکن ها در دسترس معامله گران است و این ۳ نوع توکن اهرمی به شرح زیر خواهد بود :

  1. چنانچه نشانگر بول یا BULL در انتهای نماد ارز دیده شود به این معنی است که قیمت ارز ۳ برابر افزایش نرخ قیمت ارز، اصلی زیادتر خواهد شد.
  2. همینطور چنانچه نشانگر BEAR در آخر نماد ارز دیده شود، یعنی که هرچقدر قیمت ارز اصلی کم شود، قیمت ارز ۳ برابر ارز اصلی کم تر خواهد شد.
  3. ولی نشانگر HEDGE، به عنوان مثال ارز BTCHEDGE مد نظر قرار دهید، این نشانگر دقیقا مثل BEAR میباشد و تنها فرق بین این ۲ این است که درصد تغییر این ارز منفی ۱ درصد خواهد بود، که این به این معنی است که هر چقدر قیمت ارز بیت کوین کم شود در برابر آن قیمت ارز بیت کوین هدج، ۱ برابر بیشتر از آن کم خواهد شد.

اخیرا توکن های اهرمی جدیدی به صرافی بزرگ بایننس اضافه شده است که لیست آن ها را مشاهده می کنید :

  • بیت کوین – BTCBULL / BTCBEAR / BTCHEDGE
  • ریپل – XRPBULL / XRPBEAR / XRPHEDGE
  • اتریوم – ETHBULL / ETHBEAR / ETHHEDGE

آشنایی با توکن های اهرمی

۳ دلیل اصلی برای استفاده از توکن های اهرمی

۱) مدیریت ریسک

در این خصوص باید گفت که توکن های اهرمی به شکل اتوماتیک سود شما را در ارز اصلی سرمایه‌ گذاری خواهند کرد. همچنین این گونه توکن ها میزان ریسک را در هنگام از دست دادن ارزش کم می کنند. چنانچه شما عزیزان دارایی اتریوم ETH عادی خود را بر روی یک موقعیت ۳ ماهه تنظیم نمایید و قیمت این ارز ۳۳ درصد کم شود، دارایی شما از دست می رود، ولی چنانچه شما عزیزان بجای این کار، ارز ETHBULL را بخرید، وقتی که بازار نزولی شود، دارایی شما قسمتی از خود را می فروشد و از دارایی شما محافظت به عمل خواهد آمد، لذا حتی بعد از یک سقوط ۳۳ درصدی در ارز اصلی، قسمتی از دارایی ETHBULL شما سر جایش باقی می ماند.

۲) مدیریت حاشیه 

شما عزیزان حیلی آسان قادرید این گونه توکن ها را را مثل توکن های معمولی ERC20 بخرید و در حقیقت احتیاجی به مدیریت حاشیه، کاهش یا افزایش قیمت، از دست رفتن ارزش ارز و یا هر چیزی از این ندارید، هر میزانی از ارز ETHBULL یا BTCBULL یا دیگر ارزهای BULL واریز نمایید، ۳ برابر آنرا دریافت می کنید.

۳) پروتکل ERC20

در نظر داشته باشید که توکن های اهرمی، توکن های ERC20 هستند، بدین معنی که بر روی شبکه‌ اتریوم سوار هستند و این یعنی برعکس پوزیشن های مارجین مانند، می توانید دارایی خود را از حسابتان برداشت نمایید، در این راستا تنها کاری که احتیاج است انجام دهید این است که به کیف پول حساب کاربری خود بروید و دارایی‌ خود را به کیف پول ETH خود انتقال دهید. یعنی این که شما عزیزان قادر هستید دارایی خود را بین سامانه‌ های مختلف جابجا کنید.

چگونه میتوان توکن های اهرمی را معامله کرد؟

در این خصوص باید گفت که ۲ روش مرسوم به منظور انجام هر گونه خرید و فروش توکن های اهرمی وجود خواهد داشت که به شرح زیر است :

  1. اسپات مارکت : آسان ترین شیوه خریداری توکن های اهرمی در بازار اسپات آن ها خواهد بود. به عنوان مثال شما عزیزان قادر هستید به جفت رمزارزی ETHBULL/USDT بروید و در ازای تتر، ارز ETHBULL خریداری کنید و در نظر داشته باشید که این جفت رمزارزی در صرافی FTX هم در دسترس شما عزیزان خواهد بود. به منظور یافتن بازارهای هر کهنه را قادرید به صفحه توکن ها بروید و بر روی نام توکن و یا بر روی ارز اصلی در بالای صفحه کلیک نمایید. در خاطر داشته باشید که FTX تنها صرافی ای نیست که از توکن های اهرمی پشتیبانی به عمل می آورد و از صرافی های دیگر نیز میتوانید استفاده کنید.
  2. تبدیل توکن : همچنین شما عزیزان قادر هستید توکن های اهرمی خود را از روش صفحه کیف پول سایت FTX تبدیل کنید و یا به فروش برسانید. بعد از اینکه توکن خود را در فهرست مربوطه پیدا کردید، گزینه “Convert” را انتخاب کنید، در ادامه ۱ صفحه برای شما به نمایش در خواهد آمد و شما به وسیله آن می توانید دارایی خود را تبدیل به توکن اهرمی تبدیل کنید و یا توکن های اهرمی خود را به دارایی تبدیل کنید.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

نکته : این موضوع را مد نظر داشته باشید که اخیرا صرفای بایننس به دلیل ضررهایی که افراد ناوارد با سرمایه گذاری در این زمینه متحمل شده بودند، این توکن های اهرمی را از لیست خرید و فروش صرافی خود حذف کرده است ولی شما عزیزان همچنان قادرید توکن BULL و یا BEAR خود را در صرافی FTX خرید و فروش کنید. تحت این شرایط، توکن BULL یا BEAR ارسالی از سمت شما نابود خواهد شد و در عوض صرافی FTX بلافاصله با فروش اوراق آتی ذخیره شده، معادل با مقدار ارسالی شما، تتر تهیه کرده و به حساب شما واریز خواهد کرد. نکته مهم در خصوص رشد قیمت این توکن‌ ها این است که در طول دوره‌ های نسبتا طولانی افت و یا رشد قیمت ۳ برابر نمی شود، در حقیقت چنانچه امروزه قیمت اتریوم ۱۰۰ دلار و قیمت ETHBULL برابر با ۵۰۰ دلار باشد و بعد از ۳ ماه قیمت اتریوم با ۴۰۰ درصد رشد به ۵۰۰ دلار برسد، الزاما قیمت ETHBULL نیز ۱۲۰۰ درصد رشد را تجربه نمی کند.

نتیجه گیری

در انتها باید به این موضوع اشاره کنیم که برخلاف آنچه که تصور عموم است، ریسک این نوع از معاملات بسیار زیاد خواهد بود. لذا همیشه تلاش کنید که در بازه‌ های کوتاه مدت از ارز های Bull و Bear بهره بگیرید تا قادر باشید حداکثر عملکرد ۳ برابری در رشد را کسب کنید. گفتنی است که در واقع بهترین عملکرد این توکن‌ ها هنگامی است که نوسانات زیادی در بازار رمزارزها وجود داشته باشد و شما بتوانید یک موج صعودی و نزولی را به صورت کامل شناسایی کنید و در یک بازه زمانی تعیین شده این توکن‌ ها را خریداری کنید و کمی بعد به فروش برسانید. در این راستا به شما پیشنهاد می کنیم که از سرمایه‌ گذاری بلند مدت بر روی توکن‌ های لوریج‌ دار به صورت جدی خودداری کنید.

برای دوستانتان بفرستید: