Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
ثبت نام وام مستاجرین سال ۹۹ | شرایط ثبت نام وام مستاجرین

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ثبت نام وام مستاجرین سال ۹۹ | شرایط ثبت نام وام مستاجرین

بسیاری از اجاره نشینان در حال حاضر به دنبال ثبت نام وام مستاجرین سال ۹۹ هستند و دوست دارند شرایط ثبت نام وام مستاجرین را به صورت دقیق بدانند تا بتوانند برای ثبت نام وام مستاجرین اقدام کنند. شرایط دریافت وام مستاجرین برای ساکنین تهران، کلانشهرها و سایر مناطق متفاوت است ولی سامانه ثبت نام وام مستاجرین برای همه افراد یکسان است. ثبت نام وام مستاجرین سال ۹۹ شرایط بسیار ساده ای دارد و در ادامه حتما به صورت دقیق و با زبانی ساده شرایط وام مستاجرین را خواهیم گفت. اگر مستاجر هستید و دوست دارید برای ثبت نام وام مستاجرین سال ۹۹ اقدام کنید و شرایط وام به مستاجرین را نمی دانید، این مطلب بهترین راهنمای شما عزیزان خواهد بود.

ثبت نام وام مستاجرین سال ۹۹ چگونه است؟

با توجه به تغییرات اخیر بازار مسکن، به خصوص از نیم سال دوم ۹۷ و تا اوایل ماه جاری دیگر خرید مسکن برای بسیاری از مردم مقدور نیست و بسیاری از مردم توان خود را برای خرید آپارتمان و یا سرمایه گذاری در زمینه مسکن از دست داده اند. با وجود پیگیری های مسئولین و بانک مرکزی برای اعطای وام و تسهیلات مسکن برای خرید مسکن، همچنان قیمت مسکن بالاست و با این تسهیلات نمی توان کاری از پیش برد. این تغییرات نه تنها در زمینه خرید و فروش مسکن، بلکه در زمینه اجاره مسکن، رهن و اجاره بها نیز تاثیر مستقیمی داشته و موجب شده اجاره بها به صورت وحشتناکی با افزایش قیمت روبرو گردد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


به صورتی که بسیاری از مستاجران به علت نداشتن سرمایه کافی برای پول پیش و اجاره بها ترجیح دادند خانه و مسکن را رها کنند و به چادر نشینی و حاشیه نشینی رو آورند. این برای یک کشور پیشرفته چندان وجهه خوبی ندارد و مسئولین برای رفع این مشکل در پی آن هستند تا به نحوی مردم را راضی کنند و توان حداقل اجاره مسکن را برای آنها بوجود آورند. وام مستاجران تسهیلاتی است که وزارت راه و شهرسازی برای مستاجران با درآمد کم طراحی کرده تا قسمتی از افزایش نرخ ها را در بازار رهن و اجاره جبران کند و به پیامدهای اجتماعی ناشی از ناتوانی افراد از پرداخت اجاره منجر نگردد.

وام ودیعه مسکن مستاجران به صورت کم بهره و کمک هزینه است و قسمتی از مبلغ رهن مستاجران را تامین می کند که با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی تامین و پرداخت می شود. به گفته دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه این یک سیاست کوتاه مدت است و در کنار برنامه هایی مثل طرح اقدام ملی مسکن یا مسکن ملی اجرایی می شود و ادامه آن منوط به شرایط اقتصادی کشور می باشد.

مبلغ وام مستاجران چقدر است؟

بالاخره رئیس جمهور در نشست هیات دولت میزان دقیق وام مستاجران را گفت تا گمانه زنی ها در این حوزه تمام شود. به گفته وی مبلغ وام ودیعه مسکن مستاجران کم درآمد در تهران ۵۰ میلیون تومان و در کلانشهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان است. همچنین در شهرهای کوچک نیز مبلغ ۱۵ میلیون تومان به مستاجرات تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت می شود.

جالب است بدانید که تا پیش از این سخت از وام های ۱۰ تا ۷۰ میلیونی زده شده بود. طبق گفته رئیس جمهور بهره و سود وام اجاره مستاجران ۱۳ درصد است و این وام به افرادی که حقوق ثابت دارند و افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، تعلق خواهد گرفت.

خانه باید چه ویژگی داشته باشد؟

مطمئنا قرار نیست تمامی مستاجران مشول وام باشند. این یک مورد کاملا قطعی است، به خاطر این که از همان روز اول وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد، در تهران مستاجران واحدهای مسکونی کوچک‌تر از ۷۵ متر و در سایر شهرها، خانه‌های استیجاری کمتر از ۹۰ متر مشمول وام ودیعه مسکن می‌شوند. بر اساس اطلاعات موجود در سامان شهرداری تهران، در پایتخت دومیلیون و ۸۶۷ هزار و ۶۷۶ واحد مسکونی وجود دارد، ولی تعداد واحدهای زیر ۷۵ متر که آن هم در مناطق میانی و جنوبی این شهر قرار دارند، معلوم نیست. همین طور طبق آمار، ۴۰ درصد خانوارهای شهری و ۴۲ درصد ساکنان پایتخت، مستاجر هستند!

شماره پیامک وام مستاجرین 

متقاضیان دریافت این تسهیلات ابتدا از طریق ارسال پیامک به سرشماره ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ ثبت نام اولیه می ‌کنند.

سامانه ثبت نام وام مستاجرین

پس از انجام ثبت نام اولیه باید در زمان ‌بندی اعلامی در سامانه وزارت راه و شهرسازی به آدرس www.tem.mrud.ir فرایند ثبت نام خود را تکمیل نمایند.

نحوه ثبت نام وام مسکن برای مستاجرین

به منظور ثبت نام وام مستاجران سامانه ای از طرف وزارت راه معرفی شده تا اجاره نشین ها با مراجعه به آن اطلاعات خود و ملک را وارد کنند و در صورت دارا بودن شرایط در صف دریافت وام مستاجران قرار بگیرند. پس از بررسی اطلاعات افراد و ملک در سامانه در صورت دارا بودن شرایط فرد تایید شده به یکی از شعب بانکی معرفی می شود و با تکمیل مدارک خود می تواند تسهیلات اجاره را دیافت کند. مبنای راستی آزمایی و صحت سنجی اطلاعات افراد مشمول دریافت وام ودیعه مستاجران وزارت راه و شهرسازی در هماهنگی با وزارت رفاه سامانه اطلاعات یارانه بگیران را ملاک قرار می دهد و طبق مشخصات افراد در سامانه یارانه بگیران و بانک اطلاعات رفاهی ایرانیان مشخص می شود کدام فرد حائز شرایط دریافت وام مستاجران است.

وام مستاجرین سال ۹۹

در پی این نوسانات و پیگیری های مسئولین برای اعطای تسهیلات به مردم، دو راهکار ارائه شد. یکی از این راهکارهای پیشنهادی این است که یک صندوق حمایت از مستاجرین مجزای از تسهیلات مسکن راه اندازی گردد تا از مستاجرین برای اعطای تسهیلات حمایت کند، البته این صندوق همچنان در دست بررسی است و به قطعیت کامل نرسیده است. پیشنهاداتی که به منظور راه اندازی این صندوق تا به امروز ارائه شده است این است که منابع این صندوق از سوی مردم و سرمایه گذاران بانک مسکن تامین می شود و دولت نقشی در تامین صندوق حمایت از مستاجرین ندارد. بر اساس آخرین اخبار در این زمینه، اعطای تسهیلات در این صندوق تنها برای تامین هزینه پیش پرداخت یا رهن است.

حتما بخوانید : فروش متری مسکن در بورس – پیش فروش متری مسکن در بورس کالا

با توجه به میزان پیش پرداخت برای مسکن، این امکان وجود دارد که این مبلغ تمام هزینه ودیعه و یا تنها قسمت از آن را پوشش دهد. پیشنهاد دومی که در این زمینه ارائه شد این است که مردم در بانک مسکن حساب پس اندازی را افتتاح کنند و میزان پس انداز خود را افزایش دهند تا برای تامین هزینه اجاره بها در بازار مسکن قدرت مالی بیشتری داشته باشند. همچنین به این حساب ها تسهیلاتی تعلق می گیرد که از جمله آن سود سپرده گذاری هستند که علاوه بر افتتاح حساب و جمع آوری سرمایه قادرند سودی در مقابل دریافت کنند. با پیگیری های انجام شده در زمینه میزان سود این سپرده ها، بانک مرکزی اعلام کرد که سود این سپرده ها ۱۲ درصد می باشد.

شرایط ثبت نام وام مستاجرین

هر مستاجری مشمول وام است؟

آیا مستأجران با هر الگوی مصرفی مشمول وام هستند؟ وزیر راه و شهرسازی اخیرا اعلام کرده در تهران مستأجران واحدهای مسکونی کوچک ‌تر از ۷۵ متری و در دیگر شهرها، کمتر از ۹۰ متر مشمول وام ودیعه مسکن می شوند. طبق اطلاعات موجود در سامانه شهرداری تهران، در پایتخت ۲ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۶۷۶ واحد مسکونی وجود دارد، ولی تعداد واحدهای زیر ۷۵ متر آن هم در مناطق میانی و جنوبی این شهر قرار دارند، مشخص نیست. همان طور که پیش تر هم اشاره هایی داشتیم، طبق آمار؛ ۴۰ درصد خانوارهای شهری و ۴۲ درصد ساکنان پایتخت، مستأجر هستند.

بازپرداخت و اقساط وام مستاجرین چقدر است؟

اقساط این وام برای مستاجران تهرانی ماهی ۷۵۰ هزار تومان است. ساکنان ۸ شهر مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز، و کرمانشاه برای وام ۳۰ میلیونی باید ماهی ۴۵۰ هزار تومان قسط بدهند و دریافت ‌کنندگان سایر شهرها وام ۱۵ میلیونی دریافت می کنند و ماهی ۲۲۵ هزار تومن اقساط پرداخت می کنند.

کد رهگیری مستاجران چیست؟

در گذشته قولنامه و اجاره نامه به شکل دستی و غیر متمرکز به وسیله مشاورین اولاک و بنگاهی ها نوشته می شد و هیج مرجعی ملی برای متمرکز کردن آن وجود نداشت، ولی با توسعه سامانه های الکترونیک سامانه املاک و اسکان طراحی شد و مشاورین املاک ملزم شدند تا همه قراردادهای خود را اعم از قراردادهای خرید و فروش و اجاره را در آن ثبت کنند و کد رهگیری دریافت کنند و به مشتری ارائه دهند.

با این حال به علت عدم تمایل و مدیریت ضعیف اتحادیه مشاورین املاک و وزارت راه این اتفاق نیفتاده و عمدتا بنگاهی ها برای این که کارمزدی پرداخت نکنند و سود بیشتری ببرند اجاره نامه ها را عمدتا به شکل دستی و بدون کد رهگیری می نویسند، در حالی که کل مبلغ را بر اساس تعرفه می گیرند و می گویند بایستی مالیات بدهند ولی با ثبت دستی مالیاتی هم نمی دهند. حال وزارت راه گفته در بسته حمایتی جدید مستاجران گرفتن کد رهگیری الزامی خواهد بود روند قیمت ها نیز قابل رصد باشد.

حتما بخوانید : افزایش سقف وام مسکن و تاثیر آن بر بازار مسکن

اغلب افرادی که تجربه زیادی در معامله ملک ندارند همیشه از این نگرانند که مبادا زمان قرارداد بستن کلاه سرشان برود. دریافت کد رهگیری املاک این اطمینان را به شما می‌ دهد که ملک مورد معامله بدون اشکال است و قرارداد آن معتبر خواهد بود. از آن‌ جا که سامانه دریافت کد رهگیری املاک در سراسر کشور برقرار است از فروش همزمان یک ملک به چند نفر جلوگیری می‌شود. همچنین با دریافت این کد می‌توانید از قرار گرفتن ملک در طرح‌های شهرداری و میزان بدهی آن به بانک ‌ها اطلاع یابید.

این کد دریافت‌ شده نزد مراجع قضایی اعتبار زیادی دارد، در نتیجه طرفین معامله نمی ‌توانند بعد از ثبت آن روی قیمت یا زمان تحویل ملک دبه کنند؛ در صورت رخ دادن چنین موردی می ‌توان با در دست داشتن قرارداد و کد اخذشده، از شخص موردنظر شکایت کنید. کد رهگیری در سمت چپ پایین برگه چهارم مبایعه نامه درج شده است. کد رهگیری املاک ۱۳ رقمی است. این کد از طریق پیامک به خریدار و فروشنده فرستاده می شود.

نحوه دریافت کد رهگیری برای وام ودیعه مستاجر

کد رهگیری معاملات املاک را مشاورین املاک برای شما می ‌گیرند؛ به این ترتیب که تمامی مفاد قرارداد اعم از تاریخ قرارداد و تحویل ملک، مبلغ فروش، رهن یا اجاره، بیعانه پرداخت شده، امکانات خانه و … در سامانه ثبت خواهد شد. علاوه بر این مشخصات کامل طرفین قرارداد به همراه آدرس، کد پستی و پلاک ثبتی ملک نیز در سامانه ثبت می ‎شود. پس از تایید قرارداد و کد رهگیری در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، پیامکی برای شما فرستاده می شود که این موضوع را به اطلاع شما می دهد و در ادامه می ‌توانید برای دریافت قرارداد و امضا آن به بنگاه‌ املاک مراجعه نمایید.

این قرارداد در سه نسخه چاپ می ‏‌شود که یکی نزد مشاوره املاک باقی می‌ ماند و دوتای دیگر به طرفین معامله اعطا می گردد. در بالای هر یک از نسخه ‌های قرار داد کد QR چاپ و برچسب هولوگرام چسبانده شده است تا اصالت آن برای شما محرز شود. شما می ‌توانید با مراجعه به سایت سامانه ثبت معاملات و املاک کشور و وارد کردن کد ملی خود و کد رهگیری قرارداد صحت قرارداد خود را استعلام کنید و در صورت نیاز یک نسخه از قرارداد با کد را چاپ کنید.

هزینه دریافت کد رهگیری مستاجران

بر اساس قانون دریافت کد رهگیری برای طرفین قرارداد هزینه ‌ای ندارد و مشاورین املاک موظف هستند با درخواست شما آن را از سامانه دریافت نمایند، با این وجود بسیاری از مشاورین به علت های گوناگون، از جمله فرار مالیاتی، شما را مجاب می‌ کنند که دریافت کد رهگیری لزومی ندارد و به‌ درد بخور نیست. توصیه می‌ کنیم قرارداد خود را حتما در بنگاه‌ های املاک رسمی به ثبت رسانید و پس از توافق اولیه از بنگاه‌ دار بخواهید در اسرع وقت اقدام به دریافت کد رهگیری کند.

حتما بخوانید : وام مسکن سال ۹۹ | اوراق تسهیلات مسکن (بروزرسانی سال ۹۹)

هزینه دریافت این کد بسیار ناچیز است و مبلغ آن در سایت ثبت معاملات و املاک کشور درج شده است. این نکته را در خاطر داشته باشید که برخی از مشاورین املاک برای دریافت کد رهگیری از شما هزینه چند صد هزارتومانی می گیرند که مازاد بر حق کمیسیون است. در صورت مشاهده چنین موضوعی می ‌تواند با اتحادیه مشاورین املاک شهر خود تماس بگیرید و شکایت خود را ثبت کنید.

کدام بانک‌ ها وام می‌ دهند؟

بیشتر بانک‌ ها در طرح پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن مشارکت دارند. با تفاهم انجام شده بانک مرکزی اعلام کرده، می‌توان وثایقی مثل گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت و حساب رایانه را برای دریافت وام معرفی کرد و در صورتی که فرد این ضمانت‌ها را نداشته باشد با سفته و کم  ترین ضمانت که برای مشاغل آسیب دیده در نظر گرفته شده بود، وام مستاجران قابل پرداخت است. برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد با ضمانت دستگاه‌های ذی ‌ربط این اتفاق انجام می شود و احتیاجی به ضمانت دیگری نیست و افراد باید به دستگاه‌ های ذی ‌ربط مراجعه نمایند و نیازی به ثبت ‌نام در سایت نیست.

پرداخت وام از کی آغاز می‌ شود؟

تسهیلات پیش از بستن قرارداد و بدون داشتن کد رهگیری پرداخت نخواهد شد. قبل از هر اقدامی باید حتما اجاره نامه به امضای دو طرف برسد. در برنامه تنظیم شده قرار است معرفی افراد به بانک در تاریخی بین ۱۵ تا ۲۰ مرداد ماه انجام شود که امکان تمدید آن تا شهریور ماه نیز وجود دارد.

در پایان امیدوارم از این مقاله راهنمای رایگان با عنوان ثبت نام وام مستاجرین سال ۹۹ نهایت استفاده رو برده باشید.

همچنین از شما میخواهیم تا هر سوالی که در خصوص ثبت نام وام مسکن برای مستاجرین و شرایط دریافت وام مستاجرین دارید، حتما در بخش ارسال دیدگاه ها بنویسید تا یک تعامل مناسب با هم دیگه داشته باشیم و بتونیم ابهامات رو برطرف کنیم.

برای دوستانتان بفرستید: