برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نحوه دریافت سود مجمع – مجمع عمومی عادی سالیانه چیست ؟

از اوایل خرداد تا پایان تیر و مرداد، سهامداران شرکت های بورسی به دنبال سود نقدی سهام در بورس هستند و باید بعد از مجمع عمومی عادی سالیانه ، فرایند پرداخت سود سهام را پیگیری کنند تا از نحوه دریافت سود مجمع و زمان آن اطلاع پیدا کنند. این که مجمع عمومی عادی سالیانه چیست و قیمت سهام بعد از مجمع چه تغییری می کند و مجمع عادی عمومی سالیانه چقدر طول میکشد و تاریخ مجمع سالیانه شرکتها به چه صورت است را قصد داریم در این مقاله آموزشی بررسی کنیم ولی موضوع اصلی این است که نحوه دریافت سود مجمع به چه صورت است و قیمت سهام بعد از تقسیم سود چه تغییراتی به خود می بیند. همچنین قصد داریم تاریخ برگزاری مجامع شرکتهای بورسی ۹۹ را نیز بررسی کنیم تا فرایند پرداخت سود سهام را به صورت کلی و برای یک بار یاد بگیرید و هم امسال و هم سال های دیگر، مشکلی در خصوص نحوه دریافت سود مجمع نداشته باشید.

نحوه دریافت سود مجمع

در واقع برای بیشتر سرمایه‌ گذاران، دریافت سود مجمع جذابیت بالایی دارد، به خاطر این که سود نقدی که به‌ صورت وجه نقد بین سهامداران آن تقسیم می ‌شود، برخلاف افزایش قیمت سهام، برای سهامداران قابل لمس ‌تر است. در این مقاله بنا داریم به مباحثی ساده‌ تر درباره سود نقدی سهام بپردازیم. سود مجمع سهام یا همان DPS ، مبلغی است که شرکت از سود ساخته شده به سرمایه‌ گذاران پرداخت می کند.

گفتنی است که طبق قانون تجارت، شرکت ‌های سهامی عام بعد از پایان سال مالی، موظف به برگزاری مجمع عمومی سالیانه و ارائه گزارش عملکرد اقدامات ۱ ساله خود هستند و باید درباره برخی امور شرکت ازجمله میزان تقسیم سود تصمیم ‌گیری ‌‌های لازم رو انجام دهند. در اکثر اوقات سخت ترین بخش در برگزاری مجمع، تصمیم ‌گیری درباره تقسیم سود بین سهامداران است، دلیل آن هم این است که سهامداران برای دریافت بازده نقدی سرمایه ‌گذاری خود، پیشنهاد توزیع حداکثری سود را ارائه می ‌کنند و در مقابل، مدیران شرکت‌ ها برای جبران کمبود نقدینگی و جلوگیری از خروج منابع مالی، تمایلی به تقسیم سود ندارند.

باید در نظر داشت که تصمیماتی که در مجمع عمومی عادی سالیانه گرفته می شود، به صورت خلاصه در یک گزارش بانام خلاصه تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه در وب سایت کدال انتشار داده می شود. شرکت ‌های سودده سالیانه یکبار به سهامداران خود، سود نقدی یا همان DPS را پرداخت می نمایند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که ممکن است یک شرکت در یک سال مالی نتواند هیچ سودی را حاصل کند و زیان ‌ده باشد. از طرفی امکان دارد شرکت بتواند به ازای هر سهم مقداری سود محقق کند، اما در مجمع تصمیم گرفته شود هیچ سود نقدی تقسیم نشود، پس تصمیمات مجمع متناسب با شرایط محقق شده سودآوری شرکت، هر دو در تقسیم سود نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.

طبق دستورالعمل اجرایی توقف نماد شرکت‌ های بورسی، نماد بورسی حداکثر دو روز کاری پیش از تشکیل جلسه مجمع متوقف خواهد شد تا برای برگزاری و اتخاذ تصمیم در مجمع، آماده شود. در زمان توقف نماد، سهامداران تا بازگشایی دوباره نماد قادر به خرید و فروش سهم آن شرکت نیستند. سیاست تقسیم سود یک شرکت باید همواره دو هدف را تأمین کند، اول تهیه نقدینگی لازم برای تداوم رشد شرکت و دوم افزایش ثروت سهامداران.

پس در مورد شرکت ‌های رشدی که اجرای طرح‌ های توسعه را در دست دارند، سیاست تقسیم سود پایین در اولویت است و برعکس شرکت ‌هایی که به دوران رشد و بالندگی و ثبات خود رسیده ‌اند، می توانند با تقسیم مناسب سود سهام، انتظارات سرمایه‌ گذاران را تا حدود زیادی پاسخگو باشند، بدون آن که مشکلی در روند فعالیت شرکت ایجاد گردد.

قیمت سهام بعد از مجمع

پرداخت سود نقدی موجب می شود تا ارزش قیمت هر سهم به اندازه سود نقدی سهم کم شود، اما در عوض سهم بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد و این کاهش قیمت جبران خواهد شد. برای مثال اگر قیمت سهام یک شرکت ۲۰۰۰ تومان باشد و ۱۱۰ تومان سود تقسیم کند، در زمان بازگشایی نماد ۱۱۰ تومان از قیمت سهم کاسته می شود، البته این رو هم باید در نظر داشت که بعضی اوقات این کاهش قیمت اتفاق نمی افتد، مثلا در حالتی که شرکت سودی را تقسیم نکند و یا شرکت ضرر ده باشد، هیچ گونه کاهش قیمتی متوجه قیمت سهم نخواهد بود.

سود سهام به چه کسانی تعلق می گیرد؟

توجه داشته باشید که سود هر سهم به سهامداری تعلق خواهد گرفت که در تاریخ برگزاری مجمع عمومی سالیانه شرکت، مالک آن سهم باشد، پس زمان خرید یا فروش سهام ملاک نیست. شما حتی اگر ۲ روز پیش از برگزاری مجمع، سهام شرکت را خریداری کنید و در زمان برگزاری مجمع، سهامدار شرکت باشید، سود نقدی به شما تعلق خواهد گرفت.

سود تقسیمی باید چقدر باشد؟

طبق ماده ۸۶ قانون تجارت مجمع عمومی عادی می ‌تواند نسبت به تمامی امور شرکت به‌ جز آنچه در صلاحیت مجمع عمومی مؤسس و فوق ‌العاده است، تصمیم بگیرد بر این اساس تصمیم‌ گیری درباره سود قابل‌ تقسیم بر عهده مجمع عمومی خواهد بود.

روش‌ های مختلف پرداخت سود نقدی سهام در بورس

پس از تصویب سود نقدی سهام یک شرکت در مجمع سالیانه، باید صبر کرد تا زمان توزیع سود برسد. بعضی اوقات شرکت در اطلاعیه زمان ‌بندی پرداخت سود، از سهامداران خود می خواهد تا شماره‌ حساب بانکی خود، همراه با کد بورسی به ایمیل شرکت ارسال یا برای امور سهام شرکت فکس کنند، در این حالت بعد از دریافت مشخصات و شماره‌ حساب شما، سود مورد نظر به ‌حساب شما در موعد مقرر واریز خواهد شد.

اگرچه معمولا شرکت‌ ها، بانک موردنظر خود برای پرداخت سود به سهامداران معرفی می ‌کنند. شما با در دست داشتن کارت شناسایی و کد سهامداری به بانک مراجعه می ‌کنید. با تکمیل فرم دریافت سود نقدی شرکت در بانک، شما قادرید سود مورد نظر را به ‌صورت نقدی دریافت کنید یا درخواست کنید آن را به ‌حساب شما واریز کنند.

نحوه دریافت سود مجمع

نحوه دریافت سود مجمع از طریق واریز مستقیم به شماره حساب

اخیرا صحبت های بسیاری راجب نارضایتی سهامداران از روش های پرداخت سود نقدی سهام در بورس به وجود آمد که همیشه هم وجود داشت! در این میان از همان ابتدا یکی از دلایلی که سامانه سجام راه اندازی شد، پرداخت نقدی سود سهام از این طریق بود و قرار بود تا به وسیله سامانه سجام بورس ، سود نقدی به حساب سهامداران واریز شود، اما به این موضوع اهمیتی نمی دانند تا این که به دلیل بیماری کرونا و نارضایتی بسیاری از مردم که نمی خواستند برای مبالغی کم در صف بانک های مختلف قرار بگیرند و دلایل دیگر، بعضی از شرکت های فهیم بورسی، تصمیم به پرداخت سود نقدی سهام خود از طریق این سامانه کردند و سود سهام را هرچقدر که بود، مستقیم به حساب بانکی که سهامدار به بورس داده بود، واریز کردند، امیدوارم این روش پرداخت نقدی سهام، برای تمامی شرکت های بورسی و فرابورس اجباری شده و زین پس شاهد نارضایتی سهامداران در این زمینه نباشیم.

نحوه و فرایند پرداخت سود سهام شرکت

همان طور که پیش تر در مقدمه مقاله هم گفتیم، مجامع بسیاری از شرکت‌ های بورسی از خرداد تا پایان مرداد برگزار می ‌گردد. جالب است بدانید که بر اساس قانون تجارت، شرکت‌ ها موظفند حداکثر ۸ ماه پس از تصویب سود نقدی در مجمع، نسبت به پرداخت آن به سهامداران اقدام کنند وگرنه با جریمه های سنگینی مواجه خواهند شد. نحوه دریافت سود مجمع عمومی و یا جلسه هیئت مدیره باید مشخص شود.

پرداخت می ‌تواند به‌ صورت نقدی و یا غیر نقدی باشد. بعضا دیده شده است که سود سهام از طریق تحویل کالاهای تولیدشده شرکت به سهامداران پرداخت‌ شده و یا قسمتی از سود سهام نقدا بین صاحبان سهام توزیع ‌شده و قسمتی دیگر از سود سهام تأمین وجوه سهام ناشی از افزایش سرمایه شرکت رسیده و به ‌این ‌ترتیب تسویه انجام شده است، ولی این موارد به ندرت دیده می شود و اخیرا هم اقدام بسیار خوبی در راستای پرداخت سود نقدی سهام به صورت مستقیم به حساب سهامدار در حال اجرایی شده است که امیدواریم همه شرکت ها زین پس از این روش برای پرداخت سود نقدی سهام شرکت خود استفاده نمایند.

همچنین در نظر داشته باشید که در اساسنامه شرکت ‌ها می ‌توان مهلت کوتاه ‌تری برای پرداخت سود سهام تعیین کرد. برخی شرکت ‌ها بعد از انقضای مهلت ۸ ماهه نیز از پرداخت سود سهم به سهامداران خودداری می ‌کنند. سهامداران با توجه به مفاد قانون، قادرند در صورت دیرکرد پرداخت سود نقدی مطالبه رسمی خود را با ارسال اظهارنامه قانونی اعلام کنند و مشمول خسارت تاخیر تادیه شوند. البته عدم پرداخت سود سهام به وسیله مدیران به هیچ عنوان اجباری و دارای وجه کیفری نیست و سهامداران برای وصول مطالبات خود ناشی از سود سهام تنها قادرند اموال شرکت را توقیف نمایند.

برای اطلاع از نحوه دریافت سود نقدی هر سهم شرکت (DPS)، به کجا باید مراجعه کرد؟

به منظور اطلاع از مبلغ و نحوه دریافت DPS هر شرکت پذیرفته‌ شده در بورس، قادرید اطلاعیه شرکت را در سایت کدال پیدا کنید و یا با امور سهام شرکت مربوطه تماس بگیرید. افرادی که اخیرا سهامداری یک شرکت را تجربه می ‌کنند و با مراحل دریافت سود آشنایی ندارند، می بایست در نظر داشته باشند که فرایند پرداخت سود سهام و زمان آن در مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت مشخص خواهد شد، اگر یک شرکت در مجمع تاریخ واریز سود سهام را اعلام نکند، موظف است به ‌محض روشن شدن تاریخ دقیق اطلاعیه‌ آن را از طریق سامانه کدال انتشار دهد تا سهامداران به آن دسترسی داشته باشند.

این موضوع را در خاطر داشته باشید که در مواردی هم شرکت پیش از برگزاری مجمع زمان ‌بندی پرداخت سود را به وسیله سایت کدال اعلام می ‌کند. در بین سهامداران یک شرکت، افرادی وجود دارند که سال‌ های متمادی به دلیل عدم آگاهی از چگونگی دریافت سود نقدی سهام ، هیچ گونه سودی را دریافت نکرده اند؛ هر شرکتی که سهام آن در بورس و فرابورس خرید و فروش می شود، بخشی به نام امور سهام دارند که افراد حاضر در آن مسئول پاسخگویی به سؤالات و ابهامات سهامداران هستند.

ولی به صورت کلی سود سهام شما هر چند سال هم که نگرفته باشید، سوخت نمی شود و از بین نخواهد رفت و شما می توانید همه آن را یکجا دریافت کنید. پس سهامداران قدیمی در نظر داشته باشند که می توانند برای دریافت سود خود با امور سهام شرکت مربوطه تماس بگیرند و مراحل قانونی جهت دریافت سود خود را جویا شوند. برای دریافت شماره تلفن امور سهام کافی است عبارت امور سهام شرکت مورد نظر را جست و جو کنید تا شماره آن از طریق سایت اصلی شرکت در اختیار شما قرار گیرد.

سود نقدی و نحوه دریافت سود مجمع شرکت های اخیرا عرضه شده

  • شگویا (پتروشیمی تندگویان) : ۴۱۰ ریال (از ۱۵ تیر ۹۹ با مراجعه به شعب بانک تجارت یا از ۱ تیر سجام)
  • تملت (تامین سرمایه ملت) : ۵۰۰ ریال (واریز به حساب سحامی یا از ۱۵ تیر ۹۹ با مراجعه به شعب بانک ملت)
  • ساوه (سیمان ساوه) : ۲۳۰۰ ریال
  • فروی (ذوب و روی اصفهان) : ۲۰۵۰ ریال (از ۱ مهر ۹۹ بانک هنوز اعلام نشده)
  • هجرت (پخش هجرت) : ۲۹۱۵ ریال (از آبان ۹۹ با مراجعه به شعب بانک رفاه)
  • فسازان (غلتک سازان سپاهان) : ۳۵۰ ریال
  • زشریف (کشت وصنعت شریف آباد) : ۴۰۰ ریال
  • درهآور (دارویی ره آورد تامین) : ۷۶۰ ریال
  • دکپسول (تولید ژلاتین کپسول) : ۱۲۵۰ ریال
  • جم پیلن (پلی پروپیلن جم) : ۵۵۰۰ ریال (از ۱ تیر ۹۹ با مراجعه به شعب بانک تجارت)
  • سیمرغ (سیمرغ) : ۱۲۴ ریال (از ۱ دی ۹۹ با مراجعه به شعب بانک کشاورزی)

تاریخ مجمع سالیانه شرکتهای مهم بورس

نماد تاریخ انتشار عنوان تاریخ مجمع
پارس ۱۳۹۹/۰۴/۲۵ آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۸/۱۲/۲۹(اصلاحیه) ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
خودرو ۱۳۹۹/۰۴/۲۲ آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۸/۱۲/۲۹ ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
وتجارت ۱۳۹۹/۰۴/۲۱ آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۸/۱۲/۲۹(اصلاحیه) ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
فملي ۱۳۹۹/۰۴/۲۳ آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۸/۱۲/۲۹(اصلاحیه) ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
خگستر ۱۳۹۹/۰۴/۲۲ آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۸/۱۲/۲۹(اصلاحیه) ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
سبزوا ۱۳۹۹/۰۴/۲۶ آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق العاده دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۰۶/۳۱(اصلاحیه) ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
فولاد ۱۳۹۹/۰۴/۲۵ آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۸/۱۲/۲۹(اصلاحیه) ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
خپارس ۱۳۹۹/۰۴/۲۶ آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۸/۱۲/۲۹(اصلاحیه) ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
خساپا ۱۳۹۹/۰۴/۲۸ آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۸/۱۲/۲۹(اصلاحیه) ۱۳۹۹/۰۴/۳۱

نتیجه گیری و کلام پایانی

همواره میزان تقسیم سود مجامع بورسی، زمان دریافت سود و نحوه دریافت سود مجمع جزو مسائل مورد توجه سهامداران بوده‌ است. در سرمایه ‌گذاری باید در نظر داشته باشیم که در کنار درصد سود نقدی، فاکتورهای دیگری نیز باید مورد توجه قرار گیرند. سرمایه‌ گذاری پروسه ای است که به صورت کامل در افراد مختلف، متفاوت است، به این دلیل که سطح ریسک ‌پذیری، میزان سرمایه فرد، سبک زندگی و حتی شخصیت فرد با دیگر افراد متفاوت است. بعضی از افراد معتقدند که تنها به دلیل این که سود نقدی یک شرکت بالاست، سهام آن شرکت را بخرند و تا سال ‌ها نگهداری کنند، ولی برخی دیگر نوسان‌ گیری در بازار بورس را مقدم تر می دانند و نسبت به شرکت در مجامع شرکت‌ ها اقدامی نمی کنند. ترکیبی از این دو استراتژی نیز توسط برخی سرمایه‌ گذاران و معامله‌ گران اجرا می شود. تصمیم‌ گیری با شماست و می تواند بر اساس تاریخچه سود نقدی شرکت‌ ها و سایر اطلاعاتی که در دسترس دارید تصمیم صحیح را اتخاذ کنید.

دیدگاه و تجربیات خود را در رابطه با نحوه دریافت سود مجمع با ما و سایر مخاطبان کد بورسی در میان بگذارید. در انتها امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان نحوه دریافت سود مجمع نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی بود، از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با و دیگر مخاطبان سایت کد بورسی به اشتراک بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: