برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال چگونه است؟

مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال به دلیل وجود سود و ریسک بالا در معاملات ارزهای دیجیتال بسیار حائز اهمیت است و باید حتما تریدرهای ارزهای دیجیتال آن را مد نظر داشته باشند. بازار ارزهای دیجیتال به دلیل نداشتن دامنه نوسان و تعطیلی، بازار پرنوسان و بسیار ریسکی برای سرمایه گذاران به حساب می آید و سرمایه گذارانی که مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال را رعایت نکنند، امکان دارد تمام سودهای شیرینی که به دست آورده اند را به یکباره و حتی در یک معامله از دست بدهند و همین موضوع موجب شده است که موضوع مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال بیشتر از بازارهای دیگر برای دنیای کریپتوکارنسی حائز اهمیت باشد.

مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال

به صورت کلی به فرآیند شناسایی، تحلیل و پاسخ به عوامل خطرساز مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال می گویند که در طول یک سرمایه‌ گذاری در این بازار امکان دارد رخ بدهند. چنانچه مدیریت ریسک در ارز دیجیتال به‌ صورت کامل انجام شود، می‌ تواند با کنترل وقایع آینده، از ضررهای احتمالی پیش‌ گیری نماید.

چنانچه مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال به صورت منظم و دقیق برای شناسایی ضررهای احتمالی و پیدا کردن راه‌ حل آن ها صورت پذیرد، به سادگی سایر فرآیندها از جمله سازمان‌ دهی، برنامه‌ ریزی و کنترل هزینه را کامل می کند. معامله گری که در این زمینه پیشگام باشد، می‌ تواند در طول سرمایه گذاری از ضرر کردن های احتمالی شما جلوگیری نماید و یا حداقل میزان این ضررها را کمینه کند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


رمزارزها دارایی‌ هایی غیر متمرکز به حساب می آیند که برخلاف ارزهای فیات تحت کنترل مرجع نظارتی یا بانک مرکزی نیستند. رمزارزها در واقع محصولی را نمی فروشند، بازدهی به دست نمی آورند یا برای هزاران نفر شغل به وجود نمی آورند، همچنین آن ها سود سهامی پرداخت نخواهند کرد، لذا می توان گفت که ارزش‌ گذاری آن ها خیلی ساده نیست. همچنین در بازار رمزارزها، یک سفارش نسبتا بزرگ می‌ تواند به سادگی قیمت رمزارزها را به طرف مثبت یا منفی بکشاند.

همواره در بازار رمزارزها می بایست تلاش کنید که در کف قیمت برای خرید های خود اقدام کنید، یعنی وقتی که قیمت رمزارز کاهش پیدا خواهد کرد، برای خرید آن اقدام کنید و در سقف قیمت آن را به فروش برسانید و از اختلاف قیمت فروش از خرید سود به دست آورید. نحوه عملکرد این استراتژی به صورت کامل به بازه زمانی وابسته است.

برای مثال چنانچه در سال ۲۰۲۰ برای خرید بیت کوین اقدام کرده باشید و در زمان مناسب آن را به فروش رسانده باشید، مطمئنا سود مناسبی را از این طریق به دست آورده اید. مشکل اینجاست که بیشتر مردم نمی‌ دانند که چه زمانی دارایی خود را به فروش برسانند. همه این موارد بیانگر ریسک بازار در ارز دیجیتال است که بیشتر از آن ها صحبت خواهیم کرد. در ادامه ابتدا ریسک های سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال را بیان خواهیم کرد و در ادامه روش های مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار می دهیم؛

۱) از بین رفتن یا فراموش کردن کلید خصوصی کیف پول

همه رمزارزها در کیف پول دیجیتالی قابلیت ذخیره شدن و نگهداری را دارند و تنها به وسیله دارنده کلید عمومی و کلید خصوصی مربوط به کیف پول دیجیتالی که بیت کوین در آن نگهداری می شود، قابل کنترل می باشد که هر دو منحصر به فرد هستند. در این راستا چنانچه کلید خصوصی شما گم شود، از بین برود یا به صورت کلی از دسترس شما خارج شود، این امکان وجود دارد که یک سرمایه گذار نتواند به بیت کوین های موجود در کیف پول دیجیتال مربوطه دسترسی یابد و مطمئنا شما دارایی های خود را در خطر بسیار بزرگی قرار داده اید.

ولی چنانچه کلید خصوصی به وسیله شخص ثالث کشف شود، در این صورت امکان دارد این شخص ثالث بتواند به دارایی های دیجیتالی شما دسترسی پیدا کرده و آن ها را به فروش برساند و یا به طرق مختلف از دسترس شما خارج کند تا تمام دارایی های خود را بدین وسیله از دست بدهید!

حتما بخوانید : سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود – بهترین سرمایه گذاری سال ۹۹


بنابراین می توان این طور گفت که لازمه حضور در بازار کریپتوکارنسی حفظ کد ۱۲ رقمی و کلید عمومی و خصوصی برای همه رمزارزهاست. لذا می بایست تلاش کنیم در زمان استفاده از کیف پول های نرم افزاری کد ۱۲ رقمی را روی یک کاغذ بنویسیم و در جای مطمئنی از آن نگهداری کنیم، بنابراین این امکان وجود دارد که به طریقی اطلاعات موجود در موبایل یا لپ تاپ شما دزدیده شود در این صورت هر فردی که کد ۱۲ رقمی را داشته باشد، دسترسی کامل به دارایی های شما خواهد داشت و به دلیل عدم امکان پیگیری تراکنش ها در بازار رمزارزها راهی برای برگرداندن دارایی ها نخواهد بود.

۲) نوسان شدید قیمتها در بازار ارزهای دیجیتالی

بازار کریپتو یک بازار نوآورانه به حساب می آید که از سال ۲۰۰۹ میلادی فعالیت های جدی خود را آغاز کرده است و از معاملات مردم در این بازار بیشتر از ۱۰ سال است که می گذرد. لذا این بازار نوپا و جوان به علت کوچکی حجم و بالا بودن سرعت معامله به خاطر دیجیتالی بودن آن، مطمئنا نوسانات شدیدی به نسبت سایر بازارها مثل طلا، ارز و … تجربه خواهد کرد. امکان دارد برخی آگاهی کاملی از بازار بورس و فارکس داشته باشند و موفق شوند ولی در بازار ارزهای دیجیتال موفقیت چندانی به دست نیاورند و ضرر کنند، پس می توان گفت که داشتن اطلاعات کافی از نحوه ایجاد و نابودی ارز دیجیتال برای ورود به این بازار الزامی می باشد.

۳) خطر زیان ۵۰ درصدی تنها در طول یک روز!

این امر به خصوص در ماه های اخیر بسیار دیده شده است. برخی از مردم بدون مطالعه و آموزش و تنها با طمع کسب سود بیشتر وارد بازار ارزهای دیجیتالی شده اند و متاسفانه نه تنها سودی کسب نخواهند کرد، بلکه بخش عمده‌ ای از سرمایه خود را هم از دست خواهند داد و اگر هم سودی به دست آورند موقتی است و با گذشت زمان تمام سودهایی که به دست آورده اند را در معاملات خود از دست خواهند داد. افرادی که در بورس متضرر شده اند، در حال خرید بیت کوین هستند. نوسان‌ پذیری ارزهای دیجیتال آنقدری زیاد است که امکان دارد فرد در طول یک روز ۵۰ درصد ضرر را تجربه کند که عدد بسیار بالایی به حساب می آید.

البته این موضوع درست است که ما در این بازار امکان کسب سود ۸۰ درصدی در طول یک روز را داریم ولی این که بتوانیم همچین معاملاتی را انجام دهیم، شناسایی این ارزها، خرید و فروش به موقع، سرمایه گذاری سودهای کسب شده در معاملات مناسب و … از مواردی است که باید رعایت کنیم و تمامی آن ها نیاز به دانش و تجربه معاملات در بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال دارد و همان طور که احتمالا می دانید، در این بازار سود بالا و ضررهای وحشتناک در کنار هم قابل دسترس است.

۴) کاهش اطمینان به ارزهای دیجیتال در آینده

رمزارزها بخشی از صنعت دارایی های دیجیتال جدید به حساب می آیند که تحولات بسیار سریعی را تجربه می کنند که خود در معرض درجه بالایی از عدم اطمینان است. به منظور استفاده کم از ارزهای دیجیتال در بازار خرده فروشی و تجاری، سیستم عامل های آنلاین فعالیت تجاری بسیاری را از طرف دلالان به وجود آورده اند که قصد دارند از نگهداری کوتاه مدت یا بلند مدت ارزهای دیجیتال در راستای کسب سود استفاده کنند.

حتما بخوانید : استراتژی های تشکیل پرتفوی مناسب و کم ریسک


جالب است بدانید که بیشتر ارزهای رمزپایه به وسیله یک بانک مرکزی، یک سازمان ملی یا بین المللی، دارایی یا اعتبار دیگری پشتیبانی نمی شوند و ارزش آن ها به صورت کامل با ارزشی مشخص خواهد شد که فعالان بازار از طریق معاملات خود برای آنها قائلند و این بدین معنی است که از دست دادن اعتماد به نفس امکان دارد سقوط فعالیت های تجاری و افت ناگهانی ارزش را منجر شود!

۵) خطر مسدودی ارز دیجیتال یا حساب کاربری ایرانیان!

این امکان وجود دارد که کسانیکه به وسیله صرافی‌ های خارجی برای سرمایه‌ گذاری در حوزه ارزهای دیجیتالی اقدام کرده اند، دارایی خود را نابود شده ببینند، به این خاطر که امکان دارد در صورت شناسایی کاربران ایرانی، دارایی آنان به علت  تحریم‌ های آمریکا مسدود شود. کلاهبرداری در این حوزه از طریق صرافی‌ های غیرقانونی و همچنین کسانی که با وعده سود برای جذب سرمایه مردم اقدام می کنند، انجام می شود.

بنابراین باید در این خصوص توجه داشته باشید که همواره بدون واسطه مالک دارایی خود باشید. معاملات در بیت کوین می بایست به وسیله شخص سرمایه‌ گذار انجام شود و افراد ناآگاه نباید برای ورود به این بازار پرنوسان اقدام کنند، بنابراین تنها با افزایش دانش در حوزه فناوری بلاک‌چین که فناوری زیرساختی تمام ارزهای دیجیتال است می‌ توان برای سرمایه گذاری در حوزه کریپتوکارنسی اقدام کرد.

۶) جلوگیری یا محدود کردن معامله ارزهای دیجیتال در ایران

از لحاظ وضعیت حقوقی رمزارزها، بین تنظیم کنندگان مختلف مغایرت بسیاری وجود دارد. نهادهای نظارتی نگران این اند که بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی به وسیله مجرمان و سازمان های تروریستی مورد استفاده قرار گیرد که نگرانی بسیار طبیعی و منطقی نیز به حساب می آید. در آینده، بعضی از کشورها امکان دارد حق دستیابی، مالکیت، نگهداری، فروش یا استفاده از ارزهای دیجیتال را محدود نمایند یا این که صرافی های بزرگ را مجبور به احراز هویت کاربران نمایند.

روش های مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال

در بخش پیش ۶ مورد از ریسک های حائز اهمیت سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را خدمتتان معرفی کردیم تا دید خوبی در این خصوص داشته باشید و در این قسمت از مطلب قصد داریم به ذکر روش هایی برای مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال تا بتوانید ریسک هایی که پیشتر بیان کردیم را به بهترین شکل مدیریت و کنترل نمایید و در سرمایه گذاری هایی که در بازار کریپتوکارنسی انجام می دهید، کمترین ریسک و بیشترین سود را کسب نمایید، پس اگر دوست دارید روش های مدیریت ریسک در بازار رمزارزها را یاد بگیرید، ادامه این مطلب بهترین راهنما برای شماست.

تنوع در پرتفوی سرمایه گذاری

با توجه به بالا و پایین هایی که بازار ارزهای دیجیتال با آن عجین است، تنوع سازی سبد دارایی‌ ها همواره باید مد نظر سرمایه گذاران قرار بگیرد. کلیه سرمایه‌ گذاران باتجربه با سرمایه‌ گذاری در دارایی‌ های گوناگون و با ایجاد تنوع، به محافظت از خود در برابر ریسک می پردازند. به عنوان مثال زمانی که قیمت رمزارزی افزایش می یابد، برخی از رمزارزها دیگر نیز به دنباله آن با افزایش قیمت روبرو خواهند شد و بر عکس، قیمت تعدادی از ارزها به دنبال آن کاهش می یابد. چنانچه در سبد دارایی رمزارز شما دو ارز وجود دارد و یکی از آنها با افزایش قیمت و یکی با کاهش قیمت روبرو می شود و شما در خصوص آینده هر دو کوین مطمئن هستید، در چنین شرایطی بهتر است در هر دو رمزارز سرمایه‌ گذاری داشته باشید.

حتما بخوانید : بهترین سرمایه گذاری برای حفظ ارزش پول در ایران برای سال ۱۴۰۰


سبد دارایی ازرهای دیجیتالی شما در این حالت بسیار کم ریسک و سودآور خواهد بود. البته این موضوع را باید مد نظر داشته باشید که هیچ وقت نباید با همه دارایی خود برای خرید تنها یک ارز دیجیتال اقدام کنید، به این خاطر که در این صورت مقدار ریسک شما بیشتر است. همچنین چنانچه مقداری از دارایی خود را نقد نگهداری فرمایید، در صورتی که برای یک ارز دیجیتال یک کف قیمتی یا موقعیت خرید مناسبی پیدا کنید، نقدینگی مورد نیاز برای ورود به آن ارز دیجیتال را دارید، ولی در غیر این صورت این فرصت را از دست شما خواهد پرید.

در نظر گرفتن نسبت ریسک به ریوارد

معامله گرها معمولا از نسبت ریسک به ریوارد به منظور تعیین ورود به معامله یا عدم ورود به معامله استفاده می نمایند. این نسبت با تقسیم مقدار زیانی که تریدر حاضر است در صورت عوض شدن جهت حرکت قیمت بپذیرد، بر مقدار سود و هدف قیمتی تعیین‌ شده او قابل محاسه است. گفتنی است که نسبت ریسک به ریوارد نشان دهنده این است که سرمایه‌ گذار به ازای ریسک از دست دادن هر واحد از دارایی خود در یک سرمایه‌ گذاری، حاضر است چه مقدار سود به دست آورد.

ریسک سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

تعداد زیادی از سرمایه‌ گذاران از این نسبت به منظور مقایسه سودهای مورد انتظار از یک سرمایه‌ گذاری با مقدار ریسکی که برای به دست آوردن آن سودها باید متحمل شوند، استفاده می نمایند. معامله‌ ای را مد نظر قرار دهید که نسبت ریسک به پاداش آن ۱ به ۷ باشد. در این صورت سرمایه گذار حاضر است در ازای کسب ۷ دلار به عنوان سود معامله، ریسک زیان ۱ دلاری سرمایه‌ گذاری خود را قبول کند. می توان گفت که توجه به این نسبت و محاسبه آن پیش از ورود به یک معامله، یکی از روش های مناسب به منظور مدیریت ریسک و جلوگیری از ضررهای احتمالی محسوب می شود. توضیحات و آموزش رایگان محاسبه و استفاده از نسبت ریسک به ریوارد را در این مطلب می توانید مطالعه کنید.

مدیریت احساسات در معاملات

تهیه و گسترش یک برنامه مدیریت ریسک موفقیت‌ آمیز به منظور کاهش نتایج غیرمنتظره بسیار حائز اهمیت می باشد، چرا که در انتها باعث کاهش سطح کلی ضررهای مالی شما می شود. یک برنامه مدیریت ریسک موفق باید موازی و هم‌ مسیر با سوابق معامله رمزارز وجود داشته باشد تا بتوان از هر دو، برای مهار رفتار‌های ضعیف معاملاتی و همین طور توجیه انتظارات احساسی استفاده کرد.

بعضی اوقات عدم غلبه بر احساسات باعث خواهد شد که انتخاب‌ های بسیار ضعیفی داشته باشید که در نتیجه‌، یک بازار پر از ترس، حرص و طمع و در نهایت ضررهای مالی بسیاری پیش روی شما قرار خواد داشت. برای مثال به صورت معمول افراد در ابتدای آغاز فعالیت معامله خود به تنظیم قوانین و استراتژی برای معاملات خود می‌ پردازند، ولی در طول فرآیند معاملات خود به این موارد پایبند نیستند و درگیر تصمیمات احساسی خواهند شد.

حتما بخوانید : کنترل احساسات در ترید چگونه است؟


معمولا در این موارد افراد تحت تاثیر فومو به خرید یک رمزارز در نزدیکی اوج قیمتی یا در یک نقطه اشتباه اقدام می‌ کنند و در ادامه با مواجهه با بازگشت قیمتی آن ارز دیجیتال، با امید به افزایش دوباره قیمت، به حد ضررهایی که پیش از این خودشان تعیین کرده اند، بی توجه هستند و آن ارز دیجیتال یا دارایی را تا قیمتی پایین تر از حد ضرر خود نگهداری خواهند کرد و در ادامه و پس از اینکه ضررهای زیادی کردند، تحت تاثیر فاد برای فروش ارز دیجیتال خود در قیمت بسیار پایین اقدام خواهند کرد.

استفاده ۱۰۰ درصدی از حد ضرر

در نظر داشته باشید که اعمال حد ضرر، دارایی شما را از زیان زیاد یا نابودی کامل محافظت خواهد کرد. زمان هایی که قیمت رمزارز وارد یک روند نزولی می شود یا هنگامی که از معاملات مارجین بهره می گیرید، در صورتی که از حد ضرر استفاده نکنید، احتمال از بین رفتن بخش عمده ای از سرمایه در مدت‌ زمان بسیار کم، وجود خواهد داشت. به علاوه در بازار کریپتوکارنسی هیچ گونه الزامی برای تبعیت از تحلیل‌ های شما وجود ندارد و همیشه احتمال خطا در تحلیل تکنیکال رمزارزها وجود خواهد داشت.

به همین خاطر همواره می بایست آمادگی انتخاب تصمیم درست در مواقعی که سیر قیمت‌ ها با پیش‌ بینی شما تطابق ندارد را داشته باشید. برای این کار پس از انتخاب موقعیت مناسب ورود به یک موقعیت معامله، قدم بعدی انتخاب حد ضرر خواهد بود. حائط اهمیت ترین نکته در مورد حد ضرر این است که شما را از گرفتن تصمیمات احساسی دور می کند.

عدم دنبال کردن بیش از حد بازار

دنبال کردن بیش از اندازه بازار موجب خواهد شد تا حس ترس و گاهی اضطراب به سراغ شما بیاید و شما را به اشتباه ترغیب به معامله اشتباه کند. به منظور کنترل احساسات خود، به هیچ وجه بازار را بیش از حد دنبال نکنید و همیشه برای دنبال کردن بازار برای خود قوانینی را در نظر بگیرید. در این راستا ذکر این نکته الزامی است که باید به تحلیل خود ایمان داشته باشید و همیشه در راستای کمینه کردن خطای تحلیل های خود در پی یادگیری باشید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

نوسانات بازار کریپتو به صورتی است که هر معامله می تواند ضرر و یا سودهای بسیار زیادی را برای معامله گران به همراه داشته باشد، لذا پیشنهاد می شود که در ارزهای دیجیتالی گوناگون را برای سرمایه‌ گذاری انتخاب کنید و این نکته را هم همواره در خاطر داشته باشید که از حد ضرر در معاملات خود قافل نشوید. چنانچه استراتژی مناسبی برای خروج ار رمزارز مورد نظر اتخاذ نکنید، احتمال کاهش یا از دست رفتن سرمایه شما نیز وجود خواهد داشت.

همیشه می بایست استراتژی متناسب را در راستای مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال برگزینید، پس در زمان انجام معامله به اندازه کافی ریسک کنید و به استراتژی از پیش برنامه‌ ریزی شده خود اطمینان داشته باشید، چرا که معاملات ارزهای دیجیتال با اجرای صحیح، مطمئنا می‌ تواند یک تجربه سودآور و خاطره‌ ای فراموش‌ نشدنی برای هر سرمایه گذاری باشد.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، به معرفی ریسک های بازار رمزارزها و نحوه مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال پرداختیم. 

اگر به بازار کریپتو علاقه دارید و دوست دارید بدانید شاخص ترس و طمع در بازار کریپتو چیست این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

اگر در مورد ریسک سرمایه گذاری در ارز دیجیتال هنوز سوال یا ابهامی برای شما مانده است، حتما در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: