برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

فرابورس چیست – نگاهی جامع و کامل به بازار فرابورس ایران

برای این که بفهمیم فرابورس چیست باید درک درستی از بازارهای مالی داشته باشیم و برای این باید در بورس فعالیت داشته باشیم. این که فرابورس چیست و چه تفاوت هایی میان آن با بازار بورس ایران وجود دارد موضوعی است که همیشه سوالات و ابهامات زیادی برای مخاطبان ایجاد کرده است. حال واقعا فرابورس چیست و تفاوت بورس با فرابروس تنها به نحوه پذیرش شرکت ها محدود می شود؟ در این مقاله جواب این سوالات را دریافت خواهید کرد. در این مطلب آموزشی بورسی از سایت کد بورسی قصد داریم عنوان کنیم که فرابورس چیست و به صورت کلی نگاهی جامع و کامل به بازار فرابورس ایران بی اندازیم.

فرابورس چیست

این روزها نیاز به داشتن دانش مالی و علوم بورسی و همچنین شرکت و سرمایه گذاری در این بازارها، جز الزامات زندگی هر فرد به شمار می آید. مطمینا برای شما بارها این سوالات پیش آمده است که :

  • فرابورس چیست ؟
  • چه تفاوتی با بورس دارد؟
  • چه مزایایی نسبت به بورس دارد؟
  • چرا شرکت ها در آن سرمایه گذاری می کنند؟
  • چه محدودیت هایی دارد؟

و سوال هایی از این قبیل، ما قصد داریم عنوان کنیم فرابورس چیست و همینطور به تعریفی کامل و جامع از بازار فرابورس و پاسخ به سوال های شما بپردازیم. پس با ما همراه باشید. در ابتدا به بررسی انواع بازارهای مالی به صورت مختصری می پردازیم و سپس پاسخ سوال فرابورس چیست را خواهیم داد :

بازار مالی

بازاری ست که در عملکرد صحیح و مطلوب اقتصاد سرمایه داری، نقش بسزایی دارد و در آن اوراق بهاداری مانند :بازار اوراق بدهی، بازار بورس، بازار مشتقات، بازار پول و … معامله می شوند. بازار های مالی، به منظور کارکرد درست اقتصاد سرمایه داری بسیار مهم هستند که در عین حال دارای پیچیدگی های زیادی در تشکیلات خود می باشند. این بازارها در قیمت گذاری بازار نقش بسیار با اهمیتی به عهده دارند و همچنین بر اساس سررسید ابزار معامله، حق مالی، زمان واگذاری و ساختار سازمانی دارای انواع متفاوتی هستند .

  • بازار پول : ازهر دارایی که قدرت نقدشوندگی بیشتر و همچنین سررسید مالی کمتر از یک سال داشته باشد، استفاده می شود و نیز دارایی‌های کوچک جهت معامله مورد استفاده قرار می گیرند. موسسه های اعتباری و همچنین بانک ها از این دسته می باشند.
  • بازار بدهی و سهام : از اجزای تشکیل دهنده “بازار سرمایه” می باشند که در آنجا برای معاملات، از اوراق بهادار به جای سپرده استفاده می کنند. همانطور که در ابتدای مقاله عنوان شد، در زندگی روزمره و یا هر از چندگاهی اغلب ما، به جز نام بورس، بازاری تحت نام فرابورس را زیاد شنیده ایم، بازار فرابورس چیست؟ چه تفاوتی با بازار بورس دارد؟  وظایف آن چیست و ….. که قدم به قدم به تشریح هر یک از این سوالات خواهیم پرداخت.

تعریف مختصری در پاسخ به سوال فرابورس چیست

در بیانی بسیار ساده و عامیانه، دارایی هایی واقعی (فیزیکی) و مالی همچون کالا، پول، وجوه نقد و محصولات در بازار بورس مورد معامله قرار می گیرند که معاملات مربوط به دارایی های واقعی/ فیزیکی در بورس کالا یا اوراق بهادار و معاملات مربوط به دارایی های مالی در بورس اوراق بهادار انجام می پذیرد. نوع دیگری از بورس به نام بورس ارز وجود دارد که در حال حاضر در کشور ما شروع به فعالیت نکرده است. بورس دیگری نیز وجود دارد که در آن معامله های مربوط به حاملان انرژی و همینطور اوراق بهادار بر پایه ی کالاهای مبتنی بر آن انجام می شود که به آن بورس انرژی می گویند. در تعریف کلی؛ معاملات اوراق بهاداری چون سهام، اوراق بدهی و نیزکالا و محصولات و نرخ گذاری و یا تعیین قیمت هر سهم، در بازار بورس انجام می پذیرد.

بازار فرابورس چیست ؟

در تعریفی بسیار ساده می توان گفت، تمام شرکت‌هایی که در بازار بورس شرایط  کافی برای پذیرش را نداشته باشند، در بازاری با نام بازار فرابورس یا بازار خارج از بورس OTC، سهام های خود را معامله می کنند. بازار فرابورس ایران، در آبان ماه سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را تحت کنترل و نظارت سازمان بورس اوراق بهادار و با مجوز شورای عالی بورس، شروع نمود و معاملات سهام در آن همانند معاملات سهام در بازار بورس از ساعت ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر از روز شنبه تا روز چهارشنبه، انجام می گیرد اما به نسبت بورس انعطاف زمانی بیشتری دارد و همینطور زمان پیش‌گشایش بازار از ساعت ۸٫۳۰ تا ۹ صبح بوده و امکان سفارش‌گذاری مهیا می باشد.

بازار فرابورس ماهیت و نظام قانونی شبیه به همان بازار بورس را دارد، فقط با این تفاوت که تشکیلات فرابورس بسیار ساده بوده، انجام معاملات در آن و نیز شروط پذیرفته شدن در آن پیچیدگی های ورود به بورس را نداشته و بسیار متنوع بوده و در عین حال بسیار راحت تر است، به عبارتی بین این دو بازار، تفاوت وارد شدن به بازار فرابورس آسان بوده و الزامات و شروطی به مراتب کمتری برای شرکت ها دارد و شرکت‌‌های خرد و یا کوچک هم قادر به عرضه سهامشان در بازارهای سرمایه هستند.

البته در تعریفی که اقتصاد جهان از فرابورس کرده است، میگوید که : در تعریف جهانی بازار خارج از بورس و یا همان فرابورس، سهام هر یک از شرکت‌هایی که سود آوری مطلوب یا مناسبی ندارند و یا دارای عدم شفافیت هستند، بین فروشنده و خریدار با توافق طرفین مورد معامله قرار می گیرد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که فعالیت فرابورس کشور ما، به تنهایی در اندازه ی یک بورس بوده و بسیار متفاوت تر از فرابورس درسرتاسر جهان است.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


به عبارتی تعداد زیادی از شرکت ها در بازار فرابورس در کشور ما، حضور داشته و معامله سهام به شکل بر خط و بسیار نزدیک با طرز کار تقاضا و عرضه صورت میگیرد، بنابراین بازار فرابورس کشور صرفا مکانی جهت رسیدن به توافق در معاملات سهام بین خریدار و فروشنده نمی باشد. از آنجا که در فرابورس کشور اوراق بدهی های بسیار زیادی مورد معامله قرار می گیرند، نوسانات این شرکت ها مثل شرکت های بورسی (پنج درصد) می باشد. البته در نظر داشته باشید سطح کنترل و نظارت در بورس، بسیار بیشتر از فرا بورس می باشد و شرکت‌های بورسی در مدت یک سال مالی از جهت گزارش‌گیری، می بایست گزارشات بیشتری منتشر کنند و از این جهت دارای شفافیت به مراتب بیشتری هستند، از همین رو نتیجه می گیریم که در بازار فرابورس نسبت به بازار بورس ریسک سرمایه‌گذاری، بالاتر و بیشتر می باشد.

انواع بازار های بورس و فرابورس

بازار بورس دارای دو نوع بازار است که کارکرد آن ها، تاثیر مستقیم بر روی هم دارد که به شرح زیر است:

  1. بازار اول : آن دسته از سازمان ها و شرکت هایی که وضعیت سهامشان از نظر تعداد و عملکرد، نزد سهامداران مطلوب و مناسب بوده و نیز به جهت مقدار سرمایه و میزان وسعت و اندازه، در موقعیت سود آورتری قرار دارند، در بازار اول بورس قرار میگیرند که شاخص این بازار، نشان دهنده ی سطح عمومی قیمت سهام همان شرکت هایی است که در آن بازار پذیرفته شده اند و اگر یکی از این شرکت ها عملکرد ضعیفی داشته باشد به بازار دوم انتقال پیدا خواهد کرد.
  2. بازار دوم : آن دسته از سازمان ها و شرکت هایی که از نظر موقعیت و درصد مطلوبیت سهام و نیز مقدار سرمایه و سودآوری و وسعتشان در جایگاه مناسب تری نباشند، به بازار دوم بورس هدایت می شوند که اگر، هر یک از این شرکت ها در این بازار به شکلی درست و خوب رفتار کند، به بازار اول انتقال پیدا خواهد کرد و یا اگر در این بازار مطلوب و رضایت بخش رفتار نکند، از این بازار اخراج خوهد شد.

فرابورس چیست – بازار فرابورس ایران، دارای پنج بازار است که هر یک کابرد خاص خود را بین سهامداران و نیز معاملات داشته و هر شرکتی با توجه به نوع نقل و انتقال، عملکرد در هر یک از این بازارها جای می گیرد، ولیکن رایج‌ترین بازار ها در آن بازارهای اول، دوم و پایه می باشند و بسته به یک سری  قوانین، شروط و پیش شرط ها، سرمایه گذاری در آن ها به همان ترتیبی که نام بردیم، با ریسک بیشتری مواجه می شوند. به عبارتی آن دسته از نمادهایی که در بازار اول فرابورس هستند، ریسک کمتری نسبت به نمادهای بازار دوم داشته و همینطور این دو بازار نیز نسبت به بازار پایه ریسک کمتری دارند، در ادامه به شرح مختصر و البته کاملی نسبت به انواع بازارهای فرابورس می پردازیم:

  1. بازار اول : دربازار اول فرابورس، معاملات سهام مربوط به شرکت های سهامی و همینطور صندوق های سرمایه گذاری بانام، انجام می شوند و در این بازار سهام آن دسته از شرکت هایی که از زمان بهره برداری آنها یک سال گذشته باشد و فارق از هر گونه زیان انباشته بوده و همچنین حداقل مبلغ یک میلیارد تومان، آخرین سرمایه ی ثبت شده ی آن ها باشد، مورد معامله قرار می گیرند.
  2. بازار دوم : در بازار اول فرابورس، معاملات سهام مربوط به شرکت های سهامی عام فقط انجام شده و سهام شرکت های کوچک، شرکت هایی که تازه افتتاح شده و یا شرکت های سهامی خاص که قصد دارند با افزایش سرمایه به سهامی عام تبدیل شوند و همچنین شرکت های زیان ده، مورد معامله قرار می گیرند و حداقل مبلغ صد میلیون تومان، آخرین سرمایۀ ثبت شدۀ این بازارها می باشد.
  3. بازار سوم- عرضه : بازار سوم که به آن بازار عرضه نیز گفته می شود، یک مکان با امنیت بالا و فرا آشکار برای عرضه ی یکجای اوراق بهاداری است مثل: حق تقدم سهام، پذیره نویسی، سهام تمام شرکت های سهامی، … که پیش شرط های ورود در فرابورس را نداشته اند و بدون انجام مراحل پذیرش در فرابورس، با یک سری آداب و مراحل اداری تعریف شده در آن بازار، اقدام به عرضه ی سهام می کنند.
  4. بازار پایه : به بازار پایه، بازار اوراق مشارکت نیز گفته می شود که در آن سازمان ها و شرکت ها مراحل پذیرش اشاره شده در مطالب بالا را انجام نداده و یا نمی دهند و یا به علت از دست دادن شرایط بازارهای بورس یا بازارهای فرابورس، پذیرش آن ها رد و لغو شده است، حضور دارند.  بر اساس ماده ی ۳۶ احکام دایمی برنامه های توسعه ی کشور “هر یک از سازمان ها و شرکت های سهامی عام، باید ساز و کارهای  معاملاتی داشته باشند و می بایست پذیرش بشوند.” لازم به ذکر است که، جهت کنترل بیشتر این بازار، در تقسیم بندی بر اساس قوانین جدید، به سه تابلوی پایه ی زرد، پایه ی نارنجی و در آخر پایه ی قرمز تقسیم شده که دامنه ی نوسانات روزانه آن ها به ترتیب رنگ تابلوهایی که ذکر شد ۳-۲-۱ درصد می باشد.
  5. بازار ابزار و لوازم نوین مالی : در این بازار، سایر اوراق بهادار و مشارکت و کلیه ابزارهای مالی تایید شده توسط بورس، پذیرش و سپس معامله می شوند، مانند اسناد خزانه اسلامی، صکوک، گواهی سرمایه گذاری، و …که در بازار لوازم و  ابزارهای نوین نقل و انتقال پیدا می‌کنند.

شرایط حضور در بازار فرابورس چیست ؟

شرایط متنوع و متفاتی از منظرهای گوناگون جهت پذیرش در بازار فرابورس نیاز است که به مهم ترین و متداول ترین آن ها با جزییات کامل تر می پردازیم:

“از نظر شرایط و زمان احراز و پذیرش”

  • تنوع در شرایط پذیرش شرکت‌ها و ساز و کارهایی سهل و آسان تر
  • احراز شرکتها، با راحت ترین و حداقل شرایط در سریع ترین و کمترین زمان
  • استفاده همه سازمان ها و شرکتهای پذیرفته شده، از همه مزایای بازار اوراق بهادار

“از نظر شرایط پذیرش بر اساس بازارهای فرابورس”

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، بازار فرابورس، پنج بازار به نام‌های «بازار اول، بازار دوم، بازار سوم، بازار لوازم و ابزارهای نوین مالی و در آخر بازار پایه» را شامل می شود که هر یک دارای شروطی به شرح زیر می باشند:

  • حداقل سرمایه ی ثبت شده در بازار اول یک میلیارد تومان و در بازار دوم صد میلیون تومان است و حداقل سهام شناور در بازار اول ده درصد و در بازار دوم ۵ درصد است، همچنین حداقل تعداد سهامداران در بازار اول فرابورس باید ۲۰۰ نفر و در بازار دوم بدون محدودیت است.
  • معامله سهام شرکت های سهامی که شرایط لازم جهت پذیرش را دارا می باشند، در بازار اول انجام می شود.
  • در بازار اول، حداقل دوسال از سابقه ی فعالیت مرتبط شرکت در حوزه مربوطه و در بازار دوم حداقل یک سال از تاسیس آن گذشته باشد.
  • تشکیل و ایجاد بازار پایه برای نقل و انتقال سهام شرکت های سهامی عام که در سایر چهار بازار فرابورس و یا حتی بازار بورس، شرایط پذیرش را نداشته اند.
  • شرکت ‌های سهامی عام، در بازار اول و دوم پذیرفته و سهامشان در آنجا خرید و فروش می شود و سایر اوراق بهادار در بازار ابزارهای نوین مالی پذیرش می شوند.
  • در بازار دوم شاهد انعطاف و ملایمت بیشتری جهت پذیرش شرکت ها، نسبت به بازار اول هستیم.

از منظری دیگر این نکته نیز حائز اهمیت است که طیف متفاوتی اوراق بهادار، در فرابورس مورد معامله قرار می گیرند که شرایط ورود به آن راحت تر بوده و همین موضوع سبب شده است که دوره ی زمانی پذیرش و ورود شرکت ها در فرابورس به زمانی کمتر از ۳۰ روز تقلیل پیدا کند.

وظایف بازارهای فرابورس ایران

مهم ترین وظایف بازارهای فرابورس کشور ایران، به شرح زیر است:

  • ایجاد اتحاد، انسجام و هماهنگی در کل بازار
  • به پیش راندن سازمان ها و شرکت‌هایی که همچنان پیش شرط های لازم برای وارد شدن به بورس اوراق بهادار را نداشته ولی تمایل بسیار زیادی جهت حضور سریع تری در بازارهای سرمایه دارند، به منظور ایجاد یک محور کمکی به تامین مالی اقتصاد کشور

تفاوت بازار بورس با فرابورس چیست ؟

فرابورس چیست

پیشتر از هر چیزی باید بگوییم که، با توجه به اینکه هم در بازار بورس هم در بازار فرابورس خرید و فروش صورت می گیرد اما بین این دو بازار تفاوت های قابل توجهی وجود دارد که قبل از اشاره به آن ها باید بگوییم که  که “حجم مبنا” که پیشتر از تفاوت های بین این دو بازار تلقی می شد و به نمادهای فرابورسی تعلق نمی گرفت، از سال گذشته به این بازار نیز تعلق داده شد و دیگر وجه تمایز این دو بازار محسوب نمی شود، در ادامه به برخی از تفاوت های این دو بازار می پردازیم:

  1. تفاوت در پذیرش شرکت ها در این دو بازار، پذیرش در فرابورس به مراتب راحت تر از بورس بوده و همین طور پیچیدگی های پذیرش در بازار بورس را ندارد.
  2. تفاوت در عملکرد، بازار بورس به دلیل سختگیری قوانین ورود و پذیرش، دارای ریسک کمتر و بازار فرا بورس به دلیل قوانین پذیرش راحت تر ریسک بیشتری دارد.
  3. تفاوت در انواع بازارها، بازار بورس تنها دو بازار با نام های بازار اول و بازار دوم را شامل می شود، اما بازار فرابورس پنج بازار را شامل می شود.
  4. تفاوت در کارمزدها، کارمزد حاصل از معاملات، در بازار بورس بیشتر از بازار فرابورس است.
  5. تفاوت در ساعات بازارها، ساعات معامله این دو بازار، از ساعت ۹ صبح الی ۱۲:۳۰ دقیقه در طی روزهای شنبه تا چهارشنبه ی یک هفته می باشد، اما همانطور که پیشتر اشاره شد بازار فرابورس در مواقعی که نیاز باشد از حدود این ساعات نیز می تواند تجاوز کند.
  6. تفاوت در دوره ثبت شرکت ها، در بازار بورس، به دلیل نیاز به شفافیت کافی و سختگیری های ورود به آن، دوره ی ثبت شرکت ها نسبت به فرا بورس، بیشتر است.
  7. تفاوت خروج از بازار، اگر سازمان یا شرکتی، بسته به هر دلیلی بخواهد از بازار بورس خارج شود به دلیل قوانین آسان در ورود به همان نسبت خروج از آن راحت بوده در صورتی که در بازار بورس چنین نمی باشد.
  8. تفاوت در طیف مخاطبین، از آنجا که ورود و پذیرش در بازار فرابورس به مراتب راحت تر از بازار بورس بوده و بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک که در آن بازار حضور دارند، باعث افزایش شمار مخاطبین و نیز آشنایی طیف گسترده ای از خریداران با مصرف کنندگان می شود.
  9. تفاوت در نظارت بر بازارها، در بازار فرابورس، بر معاملات بازار نظارت محدودتری وجود دارد.
  10. تفاوت در کارکرد بازارها، در بازارهای فرابورس، با توجه به دیدگاه خریدار و فروشنده شرايط معاملات تعیین می شود، بنابراین شفافیت و وضوح در انواع نرخ ها دیده نمی شود.

در نظر داشته باشید، برای شخصی که قصد  سرمایه‌گذاری دارد، مراحل و پروسه ی خرید و فروش سهام در بازارهای بورس و فرابورس فرقی ندارد، بر اساس قوانین مربوطه، تمام ویژگی ها و مزیت هایی که برای شرکت های پذیرش شده در بازار بورس تعریف و پیاده سازی شده، برای بازارهای فرابورس نیز در نظر گرفته شده است، شرکت هایی که جهت پذیرش و ورود در بازار بورس اوراق بهادار، شروط لازم را ندارند، این امکان را دارند که در بازار فرابورس به سرمایه گذاری اقدام نمایند.

قابلیت ها و امکانات بازار فرابورس برای شرکت ها و سازمان ها چیست؟

  1. آسانی و راحتی در پذیرش:

پذیرش در فرابورس، به مراتب راحت تر از بورس بوده، ملزم به شرایط کمتریست و همین طور پیچیدگی های پذیرش در بازار بورس را ندارد.

  1. طیف مخاطبین و معرفـی شرکتها بـه بـازار (اعتبار و شفافیت):

همان طور که پیشتر نیز گفته شد، ورود و پذیرش در بازار فرابورس، به مراتب راحت تر از بازار بورس بوده و خبرهای مربوطه و قیمت سهام شرکت ها و سازمان های مورد پذیرش قرار گرفته شده در آن با شفافیت کاملِ اطلاعاتی، به سرعت  منعکس می شوند. همچنین بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک که در آن بازار حضور دارند، باعث معرفی شرکت ها و افزایش شمار مخاطبین و نیز آشنایی طیف گسترده ای از خریداران با مصرف کنندگان می شوند.

  1. سهـام شرکت به عنوان وثیقه:

از آنجا که کانال بانکی ایران، سهام های مورد پذیرش قرار گرفته شده ی بازار فرابورس را، همچون یک دارایـی تایید شده و پذیرفتنی  می شناسد، شرکت ها و سازمان های پذیرفته شده در آن بازار، می توانند سهام خود را به عنوان وثیقه به بانک ها و یا موسسات مالی ارائه دهند و در عوض از تسهیلات بانکی برخوردار شوند.

  1. انتشار اوراق بهادار، در بازارهای ابزار و لوازم نوین مالی:

آن دسته از سازمان ها و شرکت های پذیرفته شده در بازار فرابورس، برای تهیه و تامین مالی منابع مالی برای طرح‌های دلخواه خود، فرصت عرضه و انتشار اوراق تامین را تا سقف ۶۰ درصد سرمایه گذاری در طرح پروژه ی موضوع اوراق مشارکت دارند، که این مهم با عرضه ی مدارک کافی و مستندات موردنیاز به وزارت بورس اوراق بهادار، امکان پذیر است.

  1. تهیه و تامین منابع مالی:

سازمان ها و شرکت‌هایی که در بازار فرابورس پذیرش شده اند، می توانند با جذب سرمایه گذارهای جدید، جهت افزایش میزان سرمایه، توانایی صدور سهام جدید و واگذاری آن به عموم مردم، تامین مالی کنند و نیز این امکان را دارند که سهام خــود را جهت تامین مالی با قیمت پایین و در دسترس سرمایه گذاران و عموم مردم، در بازار سرمایه معامله کنند.

  1. مزایا و معافیت های مالیاتی:

کلیه سازمان ها و شرکت های مورد پذیرش واقع شده ی بازار فرابورس در کشور ایران، به استثنای شرکت های موجود در بازار پایه، بعد  از پذیرفته شدن و عرضه ی سهام خود در بازار فرابورس، تا ده درصد شامل معافیت مالیاتی هستند.

  1. کارمزد و تخفیف مالیاتی کمتر:

پیشتر نیز در تفاوت های دو بازار بورس و فرابورس نیز اشاره کردیم که، کارمزد حاصل از معاملات در بازار فرابورس، کمتر از بازار بورس است. همچنین مالیات معاملات بازار فرابورس نیز کمتر از بازارهای بورس می باشد.

  1. امکان خروج از فرابورس:

همانطور که در تفاوت های بازار بورس و فرابورس نیز به این موضوع نیز اشاره شد که، اگر شرکتی بسته به هر دلیلی بخواهد از بازار بورس خارج شود به دلیل قوانین آسان در ورود به آن بازار، به همان نسبت خروج از آن با سپری کردن یک سری مراحل مشخص، راحت می باشد، در صورتی که در بازار بورس چنین نمی باشد و در نهایت این بازار، مزایای دیگری چون تنوع سرمایه گذاری، اعتبار قیمت سهام و نوسانات روزانه ی آن، سرمایه گذاری مطمین حتی با سرمایه های کم و اندک، حق رای در مجمع عمومی برای صاحبان سهام و …. را دارا می باشد.

نتیجه گیری و کلام آخر

با توجه به تمامی مطالب گفته شده تا به اینجا، سرمایه گذاری در سهام بورسی، ریسک کمتری نسبت به سرمایه گذاری در سهام فرابورسی دارد و همین کاهش ریسک از عوامل تاثیرگذار بر انتظارات آینده سهام  و نیز نقد شوندگی آن می باشد. از طرفی، از آنجا که کامزد پایین معاملات و راحتی و سرعت در پذیرش سازمان ها و شرکت‌ها در بازار فرابورس، این بازار را، بازار مطلوبی برای مخاطبین و سرمایه گذاران نموده است اما بازار فرابورس نیز به علت قوانین آسان و سهل گیرانه در پذیرش ریسک بیشتری را دارا می باشد.

بنابراین در درجه اول، یک سرمایه گذاری مطمین می بایست با مطالعه ی کامل، به صورت مطلوب و دقیق از طریق منابع موثق و نظرات کارشناسان رسمی فعال در این صنعت، وضعیت کنونی و آتی سهام خود در هر یک از بازار ها را تحلیل و کارشناسی نموده و جوانب تمامی عوامل، پیش شرط ها و الزامات را جهت سرمایه گذاری در هر یک از این بازار ها را بسنجد و سپس اقدام به سرمایه گذاری نماید. امیدواریم این مقاله و اطلاعاتی که در آن ارایه شد، دریچه روشن آگاهی و برداشتن گام های مثبت هر چند کوچک برای آن دسته از مخاطبینی باشد که قصد سرمایه گذاری در هر یک از این بازارها را دارند. در این مطلب بررسی کردیم که فرابورس چیست و چه ویژگی هایی دارد، امیدواریم که شما هم الان بدانید که فرابورس چیست و سرمایه گذاری در آن مناسب است یا خیر.

برای دوستانتان بفرستید: