Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
عرضه سهام شرکت ‌های دولتی در بورس - جزئیات کامل به زبان ساده | کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

عرضه سهام شرکت ‌های دولتی در بورس – جزئیات کامل به زبان ساده

رئیس سازمان خصوصی ‌سازی توضیحاتی در مورد عرضه نخستین صندوق ETF تحت عنوان واسطه ‌گری مالی که شامل سه بانک و دو شرکت بیمه می‌شود، ارائه کرد. به گزارش ایسنا، علیرضا صالح در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، با اشاره به عرضه سهام شرکت ‌های دولتی در بورس، گفت: یک صندوق چهاردهم اردیبهشت عرضه می ‌شود و دو صندوق دیگر هم در آینده عرضه خواهند شد. در عرضه سهام شرکت ‌های دولتی نخست به هر فرد ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف داده می ‌شود، اما این تخفیف برای همان فرد در صندوق‌ های دیگر قابل استفاده نیست.

وی با تاکید بر این‌که دولت ابزاری برای افزایش قیمت سهام شرکت‌هایی که می‌خواهد عرضه کند ندارد، توضیح داد: دولت عرضه‌کننده است و اگر صف فروش را زیاد کند قیمت‌ها کاهش خواهد یافت. به عبارت دیگر خرید برای دولت ممنوع است پس به چه طریقی می‌تواند قیمت را بالا ببرد؟ در ادامه در خصوص با عرضه سهام شرکت ‌های دولتی توضیحات کاملی را خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

اگر نمیدانید صندوق ETF چیست مطالعع کنید:

عرضه سهام شرکت ‌های دولتی

جزئیات نخستین صندوق ETF : رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به عرضه سهام صندوق واسطه‌گری مالی به عنوان نخستین صندوق، گفت: دولت بهترین سهام‌ها را برای این صندوق در نظر گرفته است. این صندوق شامل سهام بانک‌های صادرات، تجارت، ملت و بیمه‌های البرز و امین است که در آنها سیت مدیریتی دیده شده است. صالح با تاکید بر این‌که هدف دولت فقط تامین مالی نیست، عنوان کرد: در این صندوق حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان تخفیف داده می‌شود. برای این‌که عدالت اجتماعی هم رعایت شود، شب عرضه آگهی ندادیم بلکه یک هفته پیش از پذیره‌نویسی شرایط را اعلام کردیم و از روز پذیره‌نویسی که چهاردهم اردیبهشت است تا ۳۱ اردیبهشت به مردم زمان می‌دهیم.

امکان مشارکت با کد بورسی و کد ملی

وی در ادامه در مورد نحوه پذیره‌نویسی ETF ها توضیح داد : افرادی که کد بورسی دارند می‌توانند از طریق کارگزاری‌ها و بانک‌ها اقدام کنند و افرادی که کد بورسی ندارند می‌توانند با حداقل اطلاعات شامل نام و نام‌خانوادگی، کد ملی، کد پستی و شماره موبایل از طریق درگاه‌های حضوری و غیرحضوری همه بانک‌ها اقدام کنند. به گفته رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی، واریز وجه می‌تواند از طریق سرپرست خانوار برای همه اعضای خانواده انجام شود اما اگر قرار باشد به هر فرد دو میلیون سهم داده شود هر کد ملی به صورت مجزا می‌تواند این میزان سهم را بگیرد. صالح در ادامه با بیان این‌ که زمانی‌که صندوق سرمایه‌گذاری می‌خواهد در بورس تاسیس شود، باید اساسنامه و امیدنامه آن در کدال منتشر شود، اظهار کرد: در این راستا اساسنامه و امیدنامه صندوق واسطه‌گری مالی در کدال منتشر شده است و روزی که سهام عرضه شود هیچ‌کس نمی‌تواند اساسنامه را تغییر دهد.

مدیریت صندوق تا ۱۴۰۰ با دولت است

وی با تاکید بر این‌که قدرت مدیریت دولت بر صندوق حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ است، اظهار کرد :

از سال ۱۴۰۰ به بعد دولت حق مدیریت ندارد و یک‌دهم درصد سهامدارانی که سهم یک شرکت را خریده‌اند، جایگزین دولت می‌شوند. در این راستا هدف این است که تا سال ۱۴۰۰ مجمع الکترونیکی یا رای‌گیری الکترونیکی را راه‌اندازی کنیم. اساسنامه و امیدنامه صندوق را بخوانند تا متوجه شوند مدیریت صندوق اکتیو نیست و مدیر نمی‌تواند سهام بانک را خرید و فروش کند. فقط سود سهام را پرداخت و بازارگردانی می‌کند.

جزئیات سه صندوق ETF

وی در ادامه با بیان این‌که دولت قصد دارد سهام خود در شرکت‌های دولتی را در قالب دو گروه عرضه کند، توضیح داد: گروه اول شرکت‌هایی هستند که در حال حاضر در بورس وجود دارند که شامل سه صندوق واسطه‌گری مالی، پالایشی (چهار پالایشگاه به ارزش ۲۲ هزار میلیارد تومان) و صنایع فلزی و خودروسازی می‌شود.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: برخی شرکت‌ها هم شرکت‌های مادرتخصصی مانند ایمیدرو و ایدرو هستند که مجموع آن را در قالب یک هلدینگ یا شرکت سرمایه‌گذاری در بورس پذیرش می‌کنیم. باید در نظر داشت که بورس استانداردهایی دارد که اگر یک شرکت آن‌ها را رعایت نکند، نمی‌تواند وارد این بازار شود و هدف ما این است که اطلاعات افشا نشده‌ای در صورت‌های مالی شرکت‌هایی که سهام آن‌ها را عرضه می‌کنیم، وجود نداشته باشد. حداقل تا شش ماه آینده دو یا سه هلدینگ به ارزش ۸۰ هزار میلیارد تومان وارد بازار خواهیم کرد.

آخرین وضعیت واگذاری سهام سرخابی ‌ها

صالح در ادامه در مورد واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بورس، توضیح داد: وزارت ورزش همه تلاش خود را برای این واگذاری به کار گرفته است و مانع خاصی سر راه آن نیست. در حساب و کتاب‌های این دو باشگاه ابهاماتی وجود دارد که باید برطرف شود. استقلال و پرسپولیس مشمول ماده ۱۴۱ هستند. از این رو از وزارت ورزش خواستیم دو ورزشگاه را به نام این دو تیم کند.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

وی ادامه داد: دارایی‌های فیزیکی و برند دو باشگاه در حال بررسی است و برند پرسپولیس ارزش‌گذاری شده اما هنوز در صورت مالی منتشر نشده است. ممکن است پرسپولیس زودتر از استقلال برای واگذاری آماده شود.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: امروز طبق قول باشگاه استقلال و وزیر ورزش، قرار شد کار تا مرداد انجام شود.

خرید و فروش سهام ETF ها دو ماه بعد از پذیره ‌نویسی

همچنین در این برنامه، علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران با بیان این‌که سهام صندوق واسطه‌گری مالی تا دو ماه بعد پذیره‌نویسی قابلیت فروش در بورس اوراق بهادار تهران را ندارد، گفت: این موضوع حتی برای افرادی که کد بورسی ندارند، صدق می‌کند.

احتمال معامله خارج از ساعت برخی از سهام ها

وی با اشاره به اختلالاتی که در هسته معاملات وجود دارد، گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، امکان به‌روزرسانی نرم‌افزار نیست. در این راستا معاملات آخرین عرضه اولیه که دو میلیون نفر در آن شرکت کردند را، به خارج ساعت معاملات منتقل کردیم. سعی می‌کنیم زیرساخت‌ها را فراهم کنیم و اگر نشد زمان معاملات را تغییر می‌دهیم.

برای خرید صندوق‌ های ETF کد بورسی نیاز نیست

رئیس سازمان خصوصی سازی، گفت: از زمانی که پذیره‌نویسی انجام می‌شود تا زمانی که واحدها تخصیص داده شود حدود ده روز طول می‌کشد در این زمان به صورت خودکار برای افراد کد بورسی صادر می‌شود.

گسترش نیوز:

علیرضا صالح در این خصوص، اظهارکرد: برای پذیره‌نویسی خرید صندوق‌های ETF داشتن کد بورسی شرط لازم نیست و همه افرادی که کدملی دارند می‌توانند پذیره‌نویسی کنند. بنابراین حق افرادی که کد بورسی ندارند ضایع نخواهد شد.

از زمانی که پذیره‌نویسی انجام می‌شود تا زمانی که واحدها به افراد تخصیص داده می‌شود حدود ده روز طول می‌کشد در این زمان به صورت خودکار برای افراد کد بورسی صادر می‌شود و واحدها بر اساس آن کد بورسی تخصیص داده می‌شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به کاهش نیاز به مراجعه حضوری با توجه به شرایط کرونا، گفت:

دوستان ما در سازمان بورس و اوراق بهادار راهکارهایی را در نظرگرفته‌اند که حداقل حضور نیاز باشد. حضور فیزیکی تنها برای زمانی نیاز است که فرد، قصد فروش واحد را داشته باشد. بنابر این، بعد از پذیره‌نویسی کد بورسی به هر شخص داده می‌شود اما برای معاملاتی کردن آن واحد، هر فرد باید یکبار مراجعه حضوری کند.

صالح با بیان اینکه سازوکار خرید و فروش این واحدها هنوز قطعی نیست و به محض قطعی شدن اطلاع رسانی خواهد شد، ادامه داد:

این واحدها تا مدتی قابلیت خرید و فروش ندارد از زمانی که فروش این واحدها آزاد شود افراد باید به صورت حضوری مراجعه کرده و برای کد بورسی نیز احراز هویت خواهند شد. رئیس سازمان خصوصی ‌سازی در پاسخ به این سوال که نخستین صندوق کی عرضه خواهد شد، گفت: حداکثر ظرف دو هفته آینده نخستین پذیره‌ نویسی انجام می ‌شود.

هر آنچه باید درباره صندوق های ETF بدانید

بورس تهران در سال جدید میزبان شرکت‌های دولتی زیادی خواهد بود. عرضه اولیه صبا و شستا در دو ماه ابتدایی سال و نیز صندوقی از سهام شرکت‌های دولتی که احتمالاً هفته آینده عرضه خواهد شد، نشان از توجه ویژه دولت به بازار سهام دارد؛ توجهی که گاهی گفته می‌شود دلیل آن می‌تواند جبران بخشی از کسری بودجه سال جاری باشد. دلیل این استقبال چه تنوع‌ و عمق‌بخشی به بازار و چه جبران کسری بودجه باشد، در دستور کار قرار گرفته و حتی افراد ناآشنا با بازار سهام را به سرمایه‌گذاری تشویق می‌کند. ایرناپلاس در این گزارش، جدیدترین عرضه دولتی آتی را که این روزها با نام ETF از آن یاد می‌شود، بررسی کرده است.

روز شنبه فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد از صدور آگهی اولین عرضه سهام‌ بنگاه‌های دولتی در بورس خبر داد. این عرضه در قالب یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و به ارزش ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله یا ETF که از سرواژه‌های عبارت انگلیسی آن یعنی Exchange Traded Fund گرفته شده تقریباً مشابه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است.

صندوق‌ سرمایه ‌گذاری مشترک چیست؟

شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار می‌توانید از مسیرهای متفاوتی در بورس فعالیت کنید. اگر دانش کافی و زمان مناسب داشته باشید، می‌توانید از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ روبه‌روی تابلوی بورس بنشینید و سهم‌های موردنظر خود را بخرید و بفروشید. بعضی‌ها ممکن است با دیدن اعداد و ارقام سبز و قرمز این بازار و جزئیات زیاد آن یا نداشتن زمان یا دانش کافی از همان ابتدا و قبل از آشنا شدن با صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، از بورس بترسند و با آن خداحافظی کنند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، امکان خرید و فروش صندوق های سرمایه گذاری و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


صندوق‌های سرمایه‎گذاری مشترک روشی برای ورود غیر حرفه‌ای‌ها و افرادی هستند که ترجیح می‌دهند مدیریت سرمایه خود در بازار سهام را به یک گروه حرفه‌ای بسپارند. صندوق‌ها توسط متخصصان بازار سرمایه و با تشکیل سبد متنوعی از انواع سهام و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند و سروکله زدن با تابلوی بورس را به‌جای شما به عهده می‌گیرند.

صندوقی برای ریسک‌گریزها

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک انواع مختلفی دارند. «صندوق با درآمد ثابت»، یکی از آنهاست. این صندوق‌ها ضامن اصل مبلغ سرمایه‌گذاری و سود افراد هستند. حداقل ۷۰ درصد دارایی یک صندوق با درآمد ثابت، از اوراق مشارکت بانکی یا اوراق خزانه که درآمد ثابتی دارند، تشکیل می‌شود و همان‌طور که از نام آن مشخص است، درآمد ثابتی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند. با توجه به ترکیب دارایی‌های این نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان گفت ریسک پایینی دارند و در نتیجه می‌توانند گزینه خوبی برای افراد ریسک‌گریز باشند.

بازدهی بالاتر در مقابل ریسک بیشتر

«صندوق سهام» یکی دیگر از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. بخش عمده دارایی صندوق سهام یعنی ۷۰ درصد آن از سهام شرکت‌های بورسی تشکیل شده است پس نمی‌تواند درآمد ثابتی به سرمایه‌گذاران پیشنهاد دهد، اما ممکن است بازدهی بیشتری از صندوق‌های با درآمد ثابت را برای سرمایه‌گذاران خود به همراه داشته باشد. با این حال، این صندوق‌ها به دلیل ترکیب دارایی‌های خود، ریسک بالاتری را نیز به سهامداران متحمل می‌کنند.

صندوق میانه ‌روهای بورس

اگر انتظار شما از بورس، بازدهی بیشتری نسبت به صندوق با درآمد ثابت و ریسک کمتری نسبت به صندوق سهام است، می‌توانید سرمایه‌گذاری در «صندوق مختلط» را تجربه کنید. نسبت دارایی‌ سهام و اوراق با درآمد ثابت صندوق‌های مختلط ممکن است در طول زمان تغییر یابد، اما عمدتاً این نسبت حداقل ۴۰ درصد و حداکثر ۶۰ درصد سهام است و مابقی شامل اوراق با درآمد ثابت است.

بساز و بفروش ‌های بورسی

یکی دیگر از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در بورس تهران، «صندوق زمین و ساختمان» است که هدف از تأسیس آن، تأمین سرمایه پروژه‌های ساختمانی است. این صندوق‌ها مبالغ سهامداران را در اختیار انبوه‌سازان قرار می‌دهند تا پروژه‌های ساخت‌وساز خود را انجام دهند. انبوه‌ساز بعد از پیش‌فروش یا فروش واحدهای ساخته‌ شده، سود به‌دست آمده را بین سهامداران تقسیم می‌کند. گواهی سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها در فرابورس نیز قابل معامله است و سهامداران می‌توانند با معامله این گواهی‌ها نیز سود کسب کنند.

تفاوت ETF ها با صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری مشترک

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری قابل معامله با ETF ها، از نظر ساختاری مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هستند و ترکیب آنها مجموعه‌ای از سهم‌های متنوع است، اما نقدشوندگی بالاتری نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارند؛ یعنی راحت‌تر معامله شده و سریع‌تر به پول تبدیل می‌شوند. ارزش خالص دارایی‌ها و قیمت صندوق‌های‌ سرمایه‌گذاری مشترک در پایان روز محاسبه می‌شود و بعد از این محاسبات، قابل خرید و فروش هستند، اما EFTها این محدودیت را ندارند و مانند سایر سهم‌ها در طول روز قابل معاملاتی هستند.

ترکیب ETF دولت

بر اساس آنچه علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفته است، دولت در عرضه‌ای که احتمالاً هفته آینده در بورس صورت می‌گیرد، سهم خود از بانک‌های صادرات، تجارت و ملت و همچنین شرکت‌های بیمه البرز و بیمه اتکایی امین در قالب صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله به بورس می‌آورد. پس این صندوق از نظر ترکیب، تا حدودی مشابه «صندوق سهام» خواهد بود.

نحوه سرمایه ‌گذاری در ETF دولت

به‌طور کلی، برای سرمایه‌گذاری در بورس، لازم است در سامانه سجام یا سامانه جامع اطلاعات مشتریان ثبت‌نام کنید و بعد با کد رهگیری که از سامانه دریافت می ‌کنید، برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید. علاوه بر این، لازم است با ثبت نام در یک کارگزاری، کد بورسی دریافت کنید تا به‌وسیله آن بتوانید وارد سامانه معاملات شوید و خرید و فروش سهام را آغاز کنید. با این حال، رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفته افراد بدون داشتن کد بورسی و صرفا با کد ملی می ‌توانند ثبت سفارش انجام دهند و در این عرضه اولیه شرکت کنند.

صندوق دولت چند؟

هر فرد می‌تواند تا سقف دو میلیون تومان از واحدهای این صندوق ETF را خریداری کند. رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفته ارزش هر واحد این صندوق، ۱۰ هزار تومان است و دولت تخفیف ۲۰ درصدی برای خرید آن در نظر گرفته است.

در ETF شرکت ‌های دولتی سرمایه ‌گذاری کنیم؟

قیمت تعیین‌شده ۱۰ هزار تومانی برای واحدها این صندوق سرمایه‌گذاری ممکن است سؤال‌هایی را برای سرمایه‌گذاری در این صندوق ایجاد کند. ترکیب سبد این صندوق از بین بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای پذیرفته شده در بورس تشکیل شده و دولت سهم خود از این نهادهای مالی را عرضه می‌کند. در نتیجه می‌توان گفت قیمت هر واحد این صندوق، وابسته به قیمت روز سهم‌های آن در بازار است و باید دید این قیمت ۱۰ هزار تومانی تا چه میزان به واقعیت‌های بازار نزدیک است. نکته دیگر درباره مدیریت این صندوق است.

عرضه سهام شرکت ‌های دولتی

مطالعات نشان می‌دهد عوامل مدیریتی تأثیر مستقیمی بر بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارند و انتظار می‌رود مدیریت این صندوق به‌گونه‌ای عمل کند که سهامداران بازدهی قابل قبولی از سرمایه‌ گذاری خود کسب کنند. امیدوارم از این مقاله با عنوان عرضه سهام شرکت ‌های دولتی نهایت استفاده رو برده باشید. در خصوص با عرضه سهام شرکت ‌های دولتی هر گونه سوال و یا ابهامی داشتید از بخش نظرات از ما سوال کنید.

برای دوستانتان بفرستید: