برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سود عملیاتی و غیر عملیاتی شرکت ها چیست؟

سود عملیاتی و غیر عملیاتی به صورت دقیق به چه معناست؟ در این مقاله از سری مقالات آموزشی سایت کد بورسی قصد داریم به تشریح سود عملیاتی و غیر عملیاتی در بازار سرمایه بپردازیم، امیدواریم که این مطلب هم به مانند دیگر مطالب این سایت مورد قبول و پسند شما عزیزان واقع بشه و بتونید ازش کلی در جهت افزایش سودآوری خودتون کمک بگیرید. پس با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

سود عملیاتی و غیر عملیاتی

در ابتدای مقاله و در خصوص با انواع سود ها باید بیان داشت که سود و زیان یکی از حائز اهمیت ترین مواردی محسوب می شود که سهامداران در فعالیت‌ های اقتصادی خود می بایست آن را مد نظر خود داشته باشند. در همین راستا آشنایی با مفاهیم متنوع سود و انواع آن بسیار مهم می باشد. این که سود عملیاتی و سود غیر عملیاتی چه مفهومی را شامل می شوند، از جمله مواردی به حساب می آید که سهامداران به منظور تصمیم‌ گیری به صورت صحیح در حوزه سرمایه‌ گذاری می بایست درباره آن به‌ صورت دقیق آگاه باشند.

سود عملیاتی

در ابتدای این بخش باید به این موضوع اشاره داشت که در واقع سود عملیاتی نشانگر امکان سود دهی عملیاتی یک واحد تجاری خواهد بود. در حقیقت سود عملیاتی بیانگر باقیمانده‌ سود پس از ارزیابی همه هزینه‌ های عملیاتی مرتبط با واحد تجاری می باشد. در کنار موضوع بهای تمام‌ شده‌ کالای فروش رفته، هزینه‌ های اداری، عمومی و هزینه‌ هایی مثل اجاره و بیمه، جا به جایی و کرایه در ارزیابی سود عملیاتی مد نظر قرار خواهد گرفت. در واقع همه هزینه‌ هایی که به منظور نگهداری فعالیت واحد تجاری ضروری به حساب می آیند، می بایست در ارزیابی سود عملیاتی مد نظر قرار گرفته شود.در ادامه باید گفت که با این وجود سود عملیاتی نیز مثل سود ناخالص در برگیرنده مواردی مانند؛ بهره‌ های پرداختی برای بدهی‌ ها، درآمد ناشی از سرمایه‌ گذاری‌ ها و مالیات نخواهد شد. جالب است بدانید که سود عملیاتی قابلیت سود دهی عملیاتی یک واحد تجاری را معین خواهد کرد. این مسئله را در خاطر داشته باشید که همه درآمد هایی که شرکت‌ ها به وسیله انجام عملیات اصلی خود به دست می آورند، درآمد های عملیاتی شرکت به شمار می رود. همین طور تمامی هزینه‌ هایی که در پروسه این درآمد های عملیاتی به وجود آید، جزو هزینه‌ های عملیاتی شرکت به حساب می آیند.

نکته ای که ذکر آن در این بخش از مقاله ضروری است این می باشد که اختلاف میان درآمد های عملیاتی و هزینه‌ های عملیاتی را سود عملیاتی نام گذاری می کنند، در حقیقت اگر شرکتی از محل فعالیت‌ های غیر مرتبط با موضوع خود سودی به دست بیاید، در علم اقتصاد آن سود را سود غیر عملیاتی نام می گذارند.

سود عملیاتی و غیر عملیاتی در بازار بورس

به منظور درک بهتر مواردی که خدمت شما عنوان شد برای شما یک مثال می آوریم؛ در حقیقت می توان این طور مثال زد که درآمد بدست آمده از محل فروش اتومبیل برای یک شرکت خودرو سازی نوعی درآمد عملیاتی محسوب می گردد، ولی درآمد حاصل از فروش زمین یا ساختمان به شرکت خودرو سازی تعلقی نخواهد داشت و برای این شرکت نوعی درآمد عملیاتی به حساب نخواهد آمد و در نتیجه آن را درآمد غیر عملیاتی نام گذاری می شوند.

سود غیر عملیاتی

در خصوص با بخش دوم این مقاله که مربوط به سود غیر عملیاتی می شود باید این طور عنوان کرد که در واقع سود غیر عملیاتی از فعالیت‌ های غیر مرتبط با موضوع اصلی شرکت ناشی می شود. در حقیقت اغلب سود غیر عملیاتی مرتبط با سود حاصل از فروش دارایی‌ های غیر منقول، سود حاصله از سرمایه‌ گذاری‌ ها و سهام، سود حاصله از اوراق مشارکت و مواردی از این دست خواهد بود، که این امکان وجود خواهد داشت که قسمتی از آن غیر مستمر در نظر گرفته شده باشد. شایان ذکر است که در ارزیابی سود غیر عملیاتی و غیر مستمر حاصله از فروش دارایی‌ های غیر منقول، کافی است تا درآمد حالصه از فروش دارایی یاد شده را از بهای تمام شده تاریخی آن کم نماییم تا سود غیر عملیاتی آن به سادگی به دست آید.

برای مثال چنانچه در سال‌ های اخیر زمینی به بهای تمام شده ۴ میلیارد تومان خریداری و در دفاتر شرکت بهای تمام شده تاریخی آن به همین عدد ۴ میلیارد تومان نیز درج شده باشد و اندکی بعد زمین ذکر شده به وسیله شرکت با مبلغ بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان به‌ فروش رسد، اختلاف ۶ میلیارد تومانی همان سود غیر عملیاتی ناشی از فروش زمین به حساب خواهد آمد که در صورت‌ های مالی سود و زیان در سر فصل درآمد‌ های غیر عملیاتی و متفرقه ثبت می گردد. امیدوارم که از این مقاله مختصر و مفید و جذاب که با دانستنی ها و موارد های آموزشی بسیار مناسبی همراه بود، نهایت استفاده رو برده باشید. شما عزیزان همچنین میتوانید از مطالب زیر نیز استفاده نمایید.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید: 

آموزش کامل تحلیل بنیادی در بازار سرمایه

تفاوت سبد گردانی و صندوق سرمایه گذاری در چیست؟

انواع روش‌ های سرمایه ‌گذاری در بورس ایران

برای دوستانتان بفرستید: