برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دلایل توقف نماد در بورس – همه چیز راجب توقف و بازگشایی نمادهای بورسی و فرابورسی

تمام افرادی که تا به حال سرمایه گذاری در بورس رو تجربه کردند، میدانند که گاهی اوقات این امکان وجود دارد که سهام خریداری شده توسط آن ها، موقتا بسته شده و معاملات آن صورت نپذیرد! خب دلایل توقف نماد در بورس چیست؟ توقف نماد بورسی نشانه خوبی است یا نشانه بد؟ چقدر طول میکشد تا نماد بورسی ما دوباره باز شود؟ و … از جمله سوالاتی هستند که در این باره ذهن ما سرمایه گذاران بورسی را به خود مشغول کرده است. حلا دلایل توقف نماد در بورس دقیقا چند حالت داره و برای چی نماد بورسی ما بسته میشه؟ این سوال اصلی ترین سوال است که قصد داریم در این مقاله آموزشی مختصر بهش بپردازیم، لذا بهتون پیشنهاد میکنم که ۵ دقیقه وقت بزارید و این مطلب راهنمای بورسی رو بخونید تا دقیقا بدونید که وقتی نمادی در بورس بسته میشه دلیلش چی هستش و شما باید چیکار کنید.

دلایل توقف نماد در بورس

در ابتدای امر باید گفت که نمادها در بورس اوراق بهادار و فرابورس، همیشه در وضعیت مجاز قرار ندارند و این امکان وجود دارد که به دلایل گوناگونی، وضعیت آن ها تغییر کند و برای مدت زمانی معلوم، امکان انجام معامله در آن ها وجود نداشته باشد. وقتی که اتفاق خاصی موجب تاثیر معنادار بر ارزش سهام یک شرکت شود، با هدف رعایت انصاف، برای مدت زمانی مشخص معاملات نماد سهم متوقف خواهد شد تا اطلاعات لازم به همه سهامداران و ذی نفعان برسد و بعد از آن معاملات آن نماد مجددا آغاز شود.

۴ وضعیت کلی نمادها در بازار بورس

  • مجاز : در این حالت معاملات در سهم به صورت معمول در حال پیگیری میباشد.
  • مجاز-محفوظ : وقتی که نماد طی مدتی بسته بوده و در حال بازگشایی است، پیش از بازگشایی، نماد در حالت مجاز محفوظ قرار می گیرد. در نظر داشته باشید که در این وضعیت ارسال سفارش در نماد قابل انجام است، اما هیچ معامله‌ ای در آن نماد انجام نمی شود. در ادامه و به محض مجاز شدن نماد، سفارشاتی که در نماد مورد نظر ثبت شده بود، قابل معامله می شود.
  • ممنوع : در این حالت سهام قابل معامله نخواهد بود و گفتنی است که نماد طی همان روز معاملاتی بازگشایی خواهد شد.
  • ممنوع-متوقف : در این حالت سهم قابلیت معامله ندارد و هیچ معامله و دستوری در روز جاری بر روی سهم انجام نمی شود. در این خصوص توجه داشته باشید که بازگشایی نماد معاملاتی در همان روز انجام نمی شود و با توجه به علت بسته شدن نماد مورد نظر، زمان بازگشایی نماد هم متفاوت خواهد بود.

دلایل توقف نماد در بورس

دلایل متداول توقف نماد در بورس و فرابورس

در نظر داشته باشید که با بسته شدن یا همان توقف نماد در بورس این فرصت برای سهامدار به وجود خواهد آمد تا مجددا اتفاقات شرکت و مخصوصا صورت های مالی که سود یا زیان شناسایی کرده اند، بررسی نمایند و این اطلاعات را در راستای تصمیم گیری در سهامداری یا فروش یا نوسان، در نظر بگیرند. به این نکته توجه داشته باشد که چنانچه در معامله سهام  یک شرکت، به هر علتی، تخلفی دیده شود، این تخلف به وسیله ناظر هم نماد بررسی و او قادر است اعمال قانون نماید.

نوسان ۲۰ درصدی نماد

چنانچه قیمت پایانی یک سهم طی ۵ روز کاری متوالی، بیشتر از ۲۰ درصد نوسان داشته باشد، سهم متوفق خواهد شد. در این نوسان ۲۰ درصدی تفاوتی ندارد که سهام در جهت مثبت قیمتی رشد کرده باشد و یا در جهت منفی نزول کرده باشد و در حققت در هر ۲ حالت، نماد سهم به مدت ۱ ساعت متوقف خواهد شد.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


طی زمان ۱ ساعت، سهم در وضعیت سفارش گذاری قرار داده می شود و در ادامه معاملات سهم مجددا آغاز خواهد شد. در این بین بر اساس قانون جدید سازمان بورس و اوراق بهادار، افشای اطلاعیه شفاف سازی در مورد نوسان قیمت سهم توسط ناشر اختیاری است. این قانون برای شرکت های بازار پایه (ب) در صورت نوسان ۴۰ درصدی اجرایی می شود.

نوسان ۵۰ درصدی نماد

چنانچه قیمت پایانی یک سهم طی ۱۵ روز کاری متوالی، بیشتر از ۵۰ درصد نوسان (چه مثبت و چه منفی) داشته باشد، معاملات در آن نماد متوقف خواهد شد. در این وضعیت شرکت می بایست یک کنفرانس اطلاع رسانی برگزار نماید. شایان ذکر است که در ادامه سهم حداکثر تا ۲ روز کاری بعد و با محدودیت دامنه نوسان کشف قیمت و بازگشایی خواهد شد. همین طور این قانون برای شرکت های فعال در بازار پایه (ب) در صورت نوسان ۶۰ درصدی اجرایی می شود.

افشای اطلاعات با اهمیت گروه “الف” و “ب”

چنانچه شرکت اطلاعیه‌ ای در سایت کدال انتشار دهد که در دسته افشای اطلاعات با اهمیت قرار داشته باشد، نماد آن سریعا به صورت خودکار بسته خواهد شد و معاملات آن متوقف خواهد شد، ولی بازگشایی سهم با توجه به این که اطلاعات با اهمیت از گروه (الف) یا گروه (ب) باشد، فرق می کند. در شرایطی که افشای اطلاعات از گروه (الف) باشد، نماد سهم در روز کاری بعد با کشف قیمت و بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد، ولی چنانچه از گروه (ب) باشد با توجه به ساعت انتشار اطلاعات نماد سهم، چنانچه فرصت باشد در همان روز و یا حداکثر در روز کاری بعدی و با محدودیت دامنه نوسان کشف قیمت و در ادامه سریعا بازگشایی خواهد شد.

مجمع عمومی فوق‌ العاده سهام

مجمع عمومی فوق‌ العاده به دلایل گوناگونی برگزار می شود که مرسوم ترین آن تغییر سرمایه شرکت است. در واقع در این وضعیت هم معاملات سهم ۲ روز کاری پیش از برگزاری مجمع متوقف خواهد شد و حداکثر ۵ روز کاری بعد از مجمع، سهم بازگشایی خواهد شد. چنانچه مجمع عمومی فوق‌ العاده به دلیل افزایش سرمایه بسته شده باشد، بعد از بازگشایی علاوه بر این که قیمت سهم با توجه به میزان افزایش سرمایه کم می شود، بازگشایی آن در زمان کشف قیمت بدون محدودیت دامنه نوسان صورت خواهد پذیرفت، در غیر این صورت بازگشایی سهم و کشف قیمت با محدودیت دامنه نوسان خواهد بود.

مجمع عمومی عادی سالیانه سهام

همانطور که میدانید مجمع عمومی عادی سالیانه، سالی یک بار برگزار می شود. شرکت تا ۴ ماه بعد از پایان سال مالی خود، زمان در اختیار دارد تا این مجمع را برگزار نماید. لازم به ذکر است که این مجمع برای تصویب صورت‌ های مالی و تقسیم سود نقدی میان سهامداران تشکیل می شود. به این نکته توجه کنید که تقسیم سود نقدی برای شرکتی که در سال مالی خود زیان‌ ده بوده معنایی نخواهد داشت و سود نقدی یا همان DPS شامل شرکت‌ هایی است که در پایان سال مالی خود سود کرده باشند.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

در این وضعیت، نماد سهم ۲ روز کاری پیش از برگزاری مجمع متوقف شده و حداکثر تا ۵ روز کاری پس از مجمع امکان دارد که بسته بماند. در ضمن بازگشایی نماد سهم به صورت کشف قیمت و بدون محدودیت دامنه نوسان می باشد، ولی در شرایطی که شرکت سود نقدی تقسیم کرده باشد، قیمت سهم در زمان بازگشایی به اندازه سود نقدی یا همان DPS تقسیمی، کم خواهد شد. چنانچه مجمع عمومی عادی سالیانه ای برگزار شود که موضوع آن تصویب صورت های مالی و تقسیم سود نباشد، بازگشایی و کشف قیمت آن با محدودیت دامنه نوسان صورت خواهد پذیرفت.

شیوه اطلاع رسانی بازگشایی نماد سهم

در این خصوص می توان گفت که بازگشایی نمادها بعد از برطرف شدن دلایل توقف، صورت می پذیرد و پیش از بازگشایی نیز در بخش پیام ناظر پیامی در این خصوص انتشار داده خواهد شد و باز شدن سهم را به همه سرمایه گذاران فعال در بورس اطلاع رسانی خواهد کرد. بازگشایی نمادها بجز درحالت نوسان ۲۰ درصدی با کشف قیمت صورت می پذیرد و بسته به دلیل توقف امکان دارد بدون محدودیت دامنه نوسان یا با محدودیت دامنه نوسان این کشف قیمتی صورت پذیرد و در ادامه معاملات آن نماد از سر گرفته شود.

نکته : در نظر داشته باشید که سازمان بورس، می بایست علت توقف هر سهم را تا پایان روز معاملاتی بعدی، اطلاع رسانی نماید. در واقع ۱۵ دقیقه پیش از بازگشایی، باید پیام ناظر انتشار داده شده باشد.

دلایل تعلیق یک نماد چیست؟

  • چنانچه تعلیق پذیرش، بر اساس دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس باشد.
  • ابهام اساسی در شفافیت اطلاع رسانی ناشر دیده شود، سهم تا رفع ابهام، تعلیق خواهد شد.
  • چنانچه بنا به اعلام سازمان حسابرس و بازرسی قانونی نسبت به صورت های مالی ناشر پذیرفته شده، “اظهار نظر مردود” یا “عدم اظهار نظر” ارائه شده باشد.

کلام آخر

در این مقاله به موضوعاتی مانند؛ وضعیت کلی نمادهای بورسی و فرابورسی پرداختیم و هر چهار مورد را برای شما عزیزان توضیح دادیم و در ادامه هم به دلایل توقف نماد در بورس و فرابورس پرداختیم و در انتها هم شیوه اطلاع رسانی بازگشایی سهام و همینطور دلایل تعلیق نمادهای بورسی و فرابورسی رو مورد بررسی قرار دادیم. نکته ای که وجود دارد این است که به صورت کلی توقف یک سهم نه الزاما نکته مثبت و سوددهی است و نه الزاما نکته منفی، لذا در نظر داشته باشید که دلیل بسته شدن سهام مورد نظر چی هستش و برای این منظور حتما به پیام ناظر بازار خود توجه داشته باشید.

آخرین نکته اینکه به طور کلی بسته شدن سهام و مخصوصا بسته شدن های بلند مدت میتواند به میزان نقدشوندگی سهم مورد نظر لطمه وارد کرد و هر چقدر این وقفه معاملاتی بیشتر باشد، سهم اعتبار خود را در بین هم گروهی ها و هم صنعتی های خود از دست می دهد، پس در واقع میتوان این طور گفت که بسته بودن سهم برای مدت طولانی، نه به نفع شرکت است و نه هیچ کدام از سهامداران آن شرکت. امیدوارم که از این مقاله آموزشی بورسی نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی داشتید میتوانید آن را با ما در میان بگزارید.

برای دوستانتان بفرستید: