برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

خرید خودرو از بورس کالا به زبان ساده

حتما اخبار فروش خودرو در بورس کالا به گوشتان خورده است ولی آیا میدانید جریان خرید ماشین در بورس کالا چیست و چگونه می توان از بورس کالا خودرو خرید؟ خرید خودرو از بورس کالا بر خلاف تصور بسیاری از افراد، بسیار ساده است و شما تنها با چند کلیک می توانید برای خریداری ماشین مورد نظرتان از طریق بورس کالای ایران اقدام کنید. نکته اصلی اینجاست که برای خرید خودرو از بورس کالا شما بایستی کد معامله بورس کالا را داشته باشید؛ لذا پیش از اقدام برای خريد خودرو از بورس كالا ، باید نحوه خرید ماشین از بورس کالا را یاد بگیرید و بدانید که مراحل خرید ماشین از بورس چیست و دقیقا خرید خودرو از بورس کالا چگونه است ؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب، صفر تا ۱۰۰ چگونگی خرید خودرو از بورس کالا را در غالب راهنمای خرید خودرو از بورس کالا برای شما توضیح دهیم پس به هیج وجهی مطالعه این مطلب کاربردی را از دست ندهید.

خرید خودرو از بورس کالا

در این چند مدت آنقدر از ما سوال کردید که خرید خودرو در بورس کالا یعنی چه ، چطور از بورس کالا خودرو بخریم ، تفاوت قیمت خودرو در بورس کالا و بازار چقدر است، زمان عرضه خودرو در بورس کالا دقیقا چه زمانی است، که تصمیم گرفتیم یک مقاله در مورد آموزش خرید خودرو از بورس کالا برای شما آماده کنیم و به تمامی سوالات شما در خصوص خرید خودرو از بورس کالا پاسخ دهیم، پس این بهترین فرصت است که صفر تا صد خرید خودرو در بورس کالا را همین الان یاد بگیرید، پس با کد بورسی همراه بمانید.

در حال حاضر این فرصت برای علاقه مندان به حوزه خودرو فراهم شده است تا برای خرید خودروهای مختلف از طریق بازار بورس کالای ایران اقدام کنند که البته شرایط خرید خودرو از بورس کالا به صورتی است که همه افراد امکان ثبت سفارش را نداشته باشند؛ برای مثال اگر گواهینامه نداشته باشید، امکان خرید خودرو در بورس را نخواهید داشت و یا اگر سال گذشته خودرویی از طریق مکانیزم قرعه کشی از ایران خودرو یا سایپا برنده شده باشید، دیگر فعلا نمی توانید برای خرید ماشین از بورس اقدام کنید. اما از طرفی شرایط خرید ماشین از بورس کالا آنقدرها هم پیچیده نیست و معمولا بیشتر افراد قادرند از بورس کالای ایران، ماشین مورد نظر خود را خریداری کنند. اما در ادامه بیشتر به آموزش خرید ماشین در بورس کالا پرداخته ایم.


جهت ثبت نام سریع خودرو در بورس کالا، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛ 

ثبت نام خودروسریع و رایگان


نحوه خرید ماشین در بورس کالا به دلیل شفافیت نوع خرید و عرضه می تواند جایگزین خوبی برای نظام قرعه کشی خودرو به حساب آید. بدین وسیله عرضه کنندگان خودرو بدون واسطه و طبق قیمت رقابتی محصولات خود را می فروشند. در خرید خودرو از بورس کالا نیز شرکت های خودرویی سود فروش بالاتر نسبت به قرعه کشی و دیگر روش ها کسب خواهند کرد و هم خریدار نهایی می تواند خودرو را با اختلاف زیادی از قیمت بازار آزاد تهیه و استفاده نمایید.

خریداران خودرو در بورس کالا با اختلاف معناداری خودروی خود را ارزان تر از بازار آزاد می خرند؛ امروزه خودروهای عرضه شده در بورس کالا خودروهای دیگنیتی، فیدلیتی، لاماری ایما، هایما، پژو ۲۰۷، کی ام سی، تارا، جک، وانت کارا، کامیون های کشنده و … هستند و لیست این خودروها رفته رفته در حال بزرگ تر شدن است. لیست جدید خودرها به صورت دقیق در اطلاعیه که از پیش بر روی سایت بورس کالا قرار داده می شود، مشخص خواهد شد.

شرایط خرید خودرو از بورس کالا

تا به امروز خودروهای گوناگونی و با شرایط متفاوتی در بورس کالا عرضه شده‌ اند، از همین روی شرایط کلی عرضه خودروها در بورس کالا مشخص شده است و در این خصوص توجه به مواردی که در این بخش آورده ایم، برای خریداران و متقاضیان خرید خودرو در بازار بورس کالای ایران الزامی است:

  • قبل از اقدام به اخذ کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا، می بایست برای ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام اقدام فرمایید.
  • متقاضیان باید برای واریز میزان مبلغ پایه و درصد وجه قیمت پایه اعلام شده برای هر خودرو در حساب وکالتی نزد بورس پیش از ثبت سفارش اقدام نمایند و نکته شایان ذکر اینجاست که از زمان ثبت و ارسال سفارش تا زمان اعلام نتایج این مبلغ در حساب مذکور مسدود می ماند.
  • ثبت و ارسال سفارش از طرف متقاضی به منزله برنده شدن در رقابت نخواهد بود و متقاضیان می بایست تا زمان اعلام نتایج صبر کنند.
  • متقاضیان خرید خودرو بایستی با توجه به قیمت پایه اعلام شده از طرف شرکت خودروسازی و هزینه‌ های جانبی هر خودرو که شامل مالیات و عوارض شماره‌ گذاری خودرو، مالیات ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات حمل و نقل پستی، تولید پلاک، شماره‌ گذاری و بیمه شخص ثالث می شود، قیمت پیشنهادی خود را اعلام نمایند.
  • افراد منتخب در مزایده خرید خودرو، اگر بنا به هر دلیلی بخواهند انصراف دهند، باید ۵ درصد از ارزش کل معامله را به عنوان هزینه انفساخ به علاوه ۰.۵ درصد هزینه کارمزد دو سر معامله (به صورت کلی ۵ و نیم درصد) را بپردازند که مستقیما از پیش پرداخت بلوکه شده شما نزد حساب وکالتی کسر خواهد شد.
  • منتخبان در رقابت ۳ روز کاری زمان در اختیار دارند تا مابقی مبلغ را به حساب وکالتی خود واریز نایند. ولی اگر در طول این زمان برای تکمیل وجه تا ساعت ۱۵ روز سوم اقدام نکنند، به ازای هر روز تاخیر (از روز چهارم) به میزان «۰.۲۵» درصد ارزش کل معامله برای آن‌ ها به عنوان جریمه منظور خواهد شد و اگر بعد از پایان روز ششم نیز تکمیل وجه را انجام نداده باشند، معامله آن‌ ها فسخ شده و ۵.۵ درصد از ارزش کل معامله را باید تحت عنوان هزینه فسخ قرارداد بپردازند.
  • مهلت ثبت سفارش برای خرید خودرو، تا ساعت ۱۷ روز کاری پیش از عرضه است.
  • به منظور خرید خودرو از بورس کالا، داشتن کد بورسی کفایت نمی کند و می بایست کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا را نیز اخذ نمایید.
  • اگر در پایان روز عرضه خرید خودرو انجام نشود، مبلغ آن بعد از یک روز کاری از حالت مسدودی خارج خواهد شد.

نکته مهم : هزینه های جانبی خرید خودرو در بورس کالا شامل هزینه مالیات، بیمه، شماره گذاری و دیگر هزینه های اداری می باشد که برای خودروهای گوناگون، متفاوت است.

حساب وکالتی بورس کالا چیست؟

جالب است بدانید که یکی از ملزومات فعالیت در بازار فیزیکی بورس کالا، افتتاح حساب وکالتی در یکی از بانک‌ هایی است که در فرآیند ثبت‌ نام در سامانه ایبیگو برای شما مشخص شده اند. حساب وکالتی در حقیقت به حسابی گفته می شود که مشتری می بایست پیش پرداخت خرید خود را به آن حساب واریز نماید و کارگزاری هم دسترسی برداشت وجه از این حساب را دارد. لذا به منظور افتتاح حساب وکالتی در ابتدای امر می بایست فرم معرفی نامه که در مراحل نحوه دریافت کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا به آن اشاره شد را دانلود کرده و از آن کپی بگیرید.

حتما بخوانید : عرضه خودرو در بورس کالا چگونه است؟


در ادامه بایستی این معرفی نامه و دیگر مدارک لازم برای افتتاح حساب را به یکی از شعب بانک مربوطه ارائه کنید و یا اگر حساب بانکی دارید و قصد دارید حساب وکالتی هم روی آن تنظیم شود، با معرفی نامه ای که کپی گرفته اید، به شعب همان بانک مراجعه کنید و حساب وکالتی خود را فعالت کنید. این را در نظر داشته باشید که افرادی که چک برگشتی دارند، امکان افتتاح حساب وکالتی را نخواهند داشت. بنابراین مبلغ پیش پرداخت را بایستی به حساب وکالتی که به کارگزاری مورد نظر خود معرفی کردید، واریز نمایید. مبلغ پیش پرداخت به منظور واریز به حساب وکالتی در اطلاعیه عرضه آن آورده شده است و می بایست روز پیش از عرضه به حساب وکالتی واریز گردد تا امکان ثبت سفارش برای شما ایجاد شود.

مراحل خرید خودرو از بورس کالا

گام اول : ثبت نام در سامانه سجام

در گام نخست شما باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و کد ۱۰ رقمی سجام را دریافت نمایید. سامانه جامع اطلاعات مشتریان که به اختصار سجام نام دارد، به وسیله شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و به منظور ارائه خدمات یکپارچه و فراگیر به فعالان بورس ایجاد شده است. سجام سامانه‌ ای است که جهت جمع‌ آوری و تجمیع سوابق معاملاتی سهامداران به وجود آمده است و سهامداران به سادگی به وسیله آن می توانند دارایی‌ های خود را در این سامانه ببینند و از سودهای دریافتی خود نیز اطلاع پیدا کنند.

گام دوم: ثبت نام در یک کارگزاری

در ادامه متقاضیان می بایست در یک کارگزاری ثبت نام نمایند؛ ثبت نام در کارگزاری موجب می شود که شخص راحت تر بتواند برای معاملات در بورس کالا اقدام کند. لذا پس از این که شخص در سایت سجام ثبت نام کرد، می بایست در کارگزاری ثبت نام نماید و سپس برای دریافت کد آنلاین از بورس کالا اقدام کند.

گام سوم: افتتاح حساب وکالتی

در گام سوم خرید خودرو از بورس کالا ، متقاضیان می بایست یک حساب وکالتی برای خود ایجاد کنند. توضیحات مربوط به حساب وکالتی را کمی پیش تر خدمت شما آورده ایم.

گام چهارم: اخذ کد معاملاتی آنلاین بورس کالا

بغد از افتتاح حساب وکالتی، شخص متقاضی خرید خودرو از بورس کالا، بایستی کد آنلاین مخصوص بورس کالا را دریافت نماید. نکته حائز اهمیت اینجاست که این کد با کد بورسی افراد متفاوت است و کسانی که کد معاملاتی بورس را در اختیار دارند، نیز می بایست کد آنلاین بورس کالا را دریافت نمایند.

  1. در ابتدا باید برای ورود به سامانه خرید آنلاین بورس کالا اقدام نمایید.
  2. سپس صحفه جدیدی برای شما باز می شود که در این صفحه باید بر روی گزینه اخذ کد آنلاین در بورس کالا کلیک کنید.
  3. در ادامه وارد صفحه دیگری خواهید شد که در آن می بایست کد ملی و شماره تلفن همراه خود را وارد نمایید.
  4. سپس یک کد ۵ رقمی به شماره موبایل شما ارسال می شود که باید این کد ارسالی را در جای خالی وارد کنید و روی گزینه ادامه کلیک کنید.
  5. در ادامه تمام اطلاعات شما از سامانه سجام ارسال و برای شما به تصویر کشیده خواهد شد. اگر اطلاعاتی که مشاهده می کنید کاملا درست است، روی گزینه ادامه کلیک کنید.
  6. پس از مرحله اطلاعات کاربر، به مرحله نشانی شخص حقیقی خواهیم رسید. در این مرحله نیز در صورت درست بودن اطلاعات و تکمیل باقی کادرهای ضروری، گزینه ادامه را کلیک نمایید.
  7. پس از وارد کردن اطلاعات کاربر، شخص در این مرحله می بایست اطلاعات شغلی خود را وارد نماید. با تکمیل این مرحله، گزینه ادامه را کلیک کنید. نکته حائز اهمیت در این مرحله گزینه نوع فعالیت می باشد که شما باید خرید خودرو را انتخاب نمایید.
  8. پس از وارد کردن اطلاعات شغلی، بایستی اطلاعات مالی خود را وارد کنید. در این مرحله می بایست اطلاعات خود را به دقت وارد کنید و گزینه ادامه را انتخاب نمایید.
  9. سپس اطلاعات حساب بانکی شما از سجام فراخوانی می شود و به شما نمایش داده می شود. اگر هنوز حساب وکالتی ندارید، روی بانکی که مد نظر دارید کلیک کرده و معرفی نامه را مشاهده و کپی بگیرید تا در ادامه با مراجعه به بانک مورد نظر، حساب وکالتی خود را فعال کنید و سپس در این مرحله از طریق گزینه “افزودن” اطلاعات حساب وکالتی خود را به اطلاع بورس کالا و کارگزاری برسانید.
  10. در ادامه وارد مرحله آپلود مدارک مورد نیاز خواهید شد که در اینجا صرفا نیاز است عکس نمونه امضا خود را آپلود نمایید. نکته شایان ذکر اینجاست که عکس نمونه امضا الزامی است، اما برای اطمینان بیشتر، عکس کارت ملی و شناسنامه خود را هم در بخش های مربوطه بارگزاری نمایید.
  11. در انتها و پس از انجام مراحل های پیشین، وارد مرحله تعهدات مشتری خواهید شد. در این مرحله با تیک زدن دو گزینه و قبول قوانین و مقررات و تایید نهایی، یک پیام حاوی این که کد بورسی بازارهای فیزیکی و مالی شما نزد کارگزاری مورد نظر با موفقیت ثبت گردید، به موبایل شما فرستاده خواهد شد و پس از حدود ۲ روز کاری نیز نام کاربری و رمز عبور برای شما پیامک می شود که در ادامه به وسیله آن ها می توانید به پنل معاملاتی کارگزاری مورد نظرتان برای فعالیت در بورس کالای ایران متصل شوید.

گام پنجم: وارد کردن حساب وکالتی

در این مرحله شما می بایست حساب وکالتی که در بانک باز کرده اید، را وارد سامانه خرید آنلاین بورس کالا بکنید. با ورود به این سایت و کلیک بر روی گزینه “اعلام شماره حساب وکالتی” قادرید حساب وکالتی خود را وارد سیستم نمایید. در مورد حساب وکالتی در بورس کالا اینجا مفصل توضیح داده ایم.

گام ششم: واریز قیمت پایه

پس از دو روز کاری که نام کاربری و رمز عبور خود را اخذ کردید، حساب کاربری شما آماده فعالیت است و بایستی صبر کنید تا اعلامیه عرضه خودرو در بورس کالا منتشر شود. اعلامیه هر عرضه با توجه به صحبت های صورت گرفته، از چند روز قبل در سایت بورس کالا اعلام می شود و متقاضیان می بایست تا روز پیش از عرضه خودرو در بورس کالا، حساب وکالتی خود را به اندازه قیمت پایه خودرو مورد نظر شارژ نمایند. برای مثال اگر در روز چهارشنبه هفته آینده خودروی کارای تک کابین با قیمت پایه حدودی ۲۹۰ میلیون تومان عرضه شد، کافی بود متقاضیان مبلغ ۲۹۰ میلیون تومان را پیش از عرضه در حساب وکالتی خود شارژ می کردند.

گام هفتم: ثبت سفارش خرید خودرو

پس از این که مبلغ پایه خودرو مورد نظر را در حساب وکالتی خود شارژ کردید، می بایست در روز عرضه با ورود به سامانه آنلاین بورس کالا، درخواست خود را ثبت نمایید. این ثبت درخواست به سرعت به بخش معاملات کالای کارگزاری فرستاده خواهد شد و خودرو مورد نظر در صورت عرضه کافی برای شما خریداری می شود.

گام هشتم: تعیین نمایندگی

در انتها و پس از تایید خرید خودرو به وسیله کارگزاری، شما می بایست نمایندگی را برای دریافت خودرو در همان سامانه آنلاین بورس کالا مشخص کنید. خودروساز بعد از دریافت اطلاعات خریدار، شماره مشتری و قرارداد مربوطه را به وجود می آورد. بدین شکل می بایست به وب‌ سایت اصلی خودروساز مراجعه کنید و هزینه‌ های مربوط به مالیات و عوارض قانونی را بپردازید. در ادامه شرکت بیمه و همین‌ طور نزدیک‌ ترین نمایندگی به محل سکونت خود را به منظور تحویل خودرو تعیین نمایید. البته باید در نظر داشته باشید که کار اینجا به اتمام نخواهد رسید!

حتما بخوانید : دریافت کد معاملاتی بورس کالا


لذا می بایست به سایت پلیس مراجعه کنید و نسبت به احراز محل سکونت خود اقدام نمایید. در این گام به مدارک معتبر برای اثبات محل سکونت، مانند سند خانه، قبض برق، آب، گاز به نام متقاضی و … نیاز خواهید داشت. بعد از احراز و تایید محل سکونت، به نمایندگی منتخب مراجعه نمایید و بعد از ارائه مدارک قادرید قرارداد خرید خودرو را امضا نمایید. بعد از امضای قرارداد، خودروی شما در زمان مقرر به نمایندگی منتخب منتقل شده و قادرید کلید آن را از نماندگی دریافت نمایید.

در انتها و با انجام مراحل فوق، شما توانسته اید از بورس کالا، خودرو مورد نظر خود را خریداری کنید. البته توجه به این نکته نیز الزامی است که در صورت برنده شدن، می بایست هزینه‌ های دیگری را هم بپردازید که شامل مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و عوارض شماره‌گذاری و هزینه بیمه شخص ثالث می شود که پیش تر هم به آن اشاره کردیم.

زمان عرضه خودرو در بورس کالا

به منظور اطلاع از زمان عرضه خودروهای گوناگون در بورس کالا، در ابتدای امر می بایست به سامانه بورس کالای ایران به آدرس ime.co.ir مراجعه فرمایید و بعد از انتقال به صفحه اصلی، یک منو با تب‌ های گوناگون معرفی بورس، بازارها، نمای بازارها، آمارها، کالاها و … در بخش بالا دیده می شود، وارد تب بازارها شده و در بخش بازار فیزیکی روی گزینه اطلاعیه عرضه کلیک کنید.

چطور در بورس کالا ماشین بخریم

بدین وسیله صفحه‌ جدیدی برای شما به نمایش در خواهد آمد که اطلاعات عرضه کالای گوناگون را به تصویر کشیده است. به منظور مشاهده اطلاعات مربوط به خودرو، از منوی کشویی گروه‌ های اصلی گزینه صنعتی را تعیین کرده و در ادامه از منوی مجاور یعنی گروه‌ های فرعی، گزینه خودرو را انتخاب نمایید. در گام بعد با وارد کردن بازه زمانی و کلیک بر روی گزینه نمایش، می‌ توانید اطلاعات مربوط به زمان عرضه خودروهای گوناگون در بورس کالا را در یک بازه زمانی مشخص شده ملاحظه فرمایید.

تفاوت قیمت خودرو در بورس کالا و بازار

تفاوت قیمت خودرو در بورس کالا و بازار برای خودروهای مختلف، متفاوت است و به صورت کلی نمی توان گفت که تمامی خودروهای عرضه شده در بورس کالا، به یک اندازه می توانند سود به همراه داشته باشند و حتی امکان دارد عرضه یک ماشین واحد در زمان های مختلف، سود متفاوتی را برای خریداران به همراه داشته باشد، پس این نظام عرضه و تقاضاست که تعیین کننده سود و مقدار پولی که باید بابت خودروی مورد نظر خود بپردازید، به حساب می آید.

حتما بخوانید : انواع بازارهای بورس اوراق بهادار


اما اگر بخواهیم به صورت کلی یک بازه تقریبی برای تفاوت قیمت خودرو در بورس کالا و بازار در نظر بگیریم، بین ۵۰ الی ۲۵۰ تومان، اختلاف قیمت خودرو در بورس و بازار آزاد است که همان طور که عرض کردیم، برای خودروهای مختلف در زمان های مختلف، متفاوت است.

مزایای خرید خودرو از بورس

  • قانونمند بودن!
  • کمک به تولید ملی
  • حذف دلالان خودرو!
  • پوشش ریسک مناسب
  • توزیع درست محصولات
  • تضمین ابعاد مختلف معامله
  • مرجع قیمت‌ گذاری برای بازار کشور
  • کشف قیمت در زمان انجام معامله به صورت شفاف!

نکات تکمیلی برای خرید ماشین از بورس کالا

  • خرید ماشین در بورس را با توجه به زمان بندی که در سایت بورس کالا منتشر می‌ شود، صورت خواهد پذیرفت.
  • یک کارگزاری معتبر را انتخاب نمایید و در ادامه به منظور انجام مراحل خرید خودرو از بورس کالا اقدامات لازم را که پیش تر گفتیم در دستور کار قرار دهید.
  • ثبت نام در سامانه سجام برای خرید خودرو بورس کالا را در دستور کار خود قرار دهید.
  • بعد از پرداخت قیمت پایه‌ ای خودرو، می بایست هزینه‌ ای را برای مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد کارگزاری پرداخت کنید.
  • قبل از ساعت ۸:۳۰ هر تاریخ عرض خودرو در بورس، می بایست ثبت نام خود را انجام داده باشید؛ لذا پس از این زمان، امکان ثبت سفارش وجود نخواهد داشت.
  • پس از این که خرید خودرو در بورس کالا را انجام دادید، در صورت انتخاب شدن، ۷۲ ساعت فرصت در اختیار خواهید داشت تا مابقی مبلغ مورد نیاز را تکمیل وجه نمایید. در صورت عدم پرداخت در موعد مشخص شده، جریمه برای شما منظور خواهد شد.
  • از زمان ثبت و ارسال سفارش تا زمان اعلام نتایج، مبلغ پایه و درصد وجه قیمت پایه اعلام شده برای هر خودرو در حساب وکالتی مسدود می ماند.
  • مثل فرایند قرعه‌ کشی، ثبت و ارسال سفارش متقاضی در بورس کالا هم به معنی برنده شدن در مزایده نخواهد بود و شما می بایست تا زمان اعلام نتایج صبر کنید. بدیهی است که خودروهای عرضه شده به بیشترین پیشنهادهای ارائه شده تعلق می گیرد.
  • پس از اعلام برندگان رقابت بورس کالا، افراد منتخب در رقابت خرید، قادرند به هر دلیلی از خرید یا تکمیل وجه انصراف دهند ولی در این صورت باید معادل ۵ درصد ارزش کل معامله را به‌عنوان هزینه فسخ و ۰.۵ درصد ارزش کل معامله را به‌ عنوان هزینه کارمزد ۲ سر معامله بپردازند. به بیان دیگر فسخ معامله یک خودرو در بورس کالا به ازای هر ۱۰۰ میلیون تومان ارزش معامله، ۵.۵ میلیون تومان هزینه فسخ برای انصراف دهندگان به همراه خواهد داشت.
  • منتخبان رقابت خرید خودرو در بورس، پس از تعیین نتایج، ۳ روز کاری زمان در اختیار دارند تا باقی‌ مانده ارزش معامله را به‌ حساب وکالتی خود واریز نمایند تا بورس کالا آن را به نفع شرکت فروشنده خودرو برداشت نماید؛ در غیر این صورت، از روز چهارم، به ازای هر روز تأخیر، معادل ۰.۲۵ درصد از ارزش کل معامله به‌ عنوان جریمه منظور می شود.

نتیجه گیری و کلام پایانی

بخش عظیمی از مشکلات فعلی صنعت خودرو، برای اختلاف قیمت بین قیمت کارخانه و قیمت بازار می باشد و یکی از روش هایی که اخیرا ارائه شده، عرضه خودرو در بازار بورس کالاست؛ بدین وسیله فروش خودرو از مبدا تولید کننده به روش حراج انجام می شود و این امر می تواند اختلاف قیمت کارخانه و قیمت بازار خودرو را کاهش دهد. البته بدین وسیله این شرکت های خودروسازی هستند که بیشترین سود را به دست می آورند، چرا که خودروهای خود را با ارقامی به مراتب بیشتر از قرعه کشی به مشتریان واگذار می کنند!

البته شاهد این امر بوده ایم که قیمت کشف‌ شده در این سامانه چیزی مابین قیمت فروش کارخانه و قیمت خودرو در بازار آزاد بوده است. با بازگشت پول حاصل از این تفاوت قیمتی به حساب تولید کننده کالا، قاعدتا باید منتظر افزایش کیفیت و کمیت تولید نیز باشیم!!!!! به علاوه آن که عرضه‌ کننده کالا برای تمامی فروش خود از طریق بورس کالا مشمول ۱۰ درصد معافیت مالیاتی می شود.

امروزه خرید خودرو برای تمامی افراد واجد شرایط قابل انجام است و در حقیقت خرید خودرو از بورس کالا راه حلی به منظور جلوگیری از قیمت‌ های دستوری و عدم تعادل در بازار خودرو به حساب می آید ولی امکان دارد به ضرر بازار تمام شود و موجبات افزایش بیشتر قیمت خودرو در بازار آزاد را فراهم کند!! اما به صورت کلی با عرضه خودرو از طریق بورس کالا، شفافیت فروش خودرو افزایش پیدا خواهد کرد و متقاضیان با یک قیمت مناسب با توجه به میزان عرضه و تقاضا، قادرند خودروی مورد نظر خود را خریداری فرمایند.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در این مطلب همه چیز درباره خرید خودرو از بورس کالا را برای شما به زبان ساده توضیح دادیم.  

همچنین اگر دوست دارید بدانید عرضه خودروهای وارداتی در بورس و چطور کار می کند، همین الان این مقاله را مطالعه کنید؛

حال که صفر تا صد خرید خودرو بورس کالا را یاد گرفتید، فکر می کنید خرید خودرو از بورس کالا برای شما گزینه خوبی می باشد یا خیر؟

برای دوستانتان بفرستید: