Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
تفاوت نمودار های تحلیلی بورس از قبیل تعدیل شده و تعدیل نشده در چیست؟

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تفاوت نمودارهای تحلیلی بورس (تعدیل شده و تعدیل نشده)

در ابتدای مقاله تفاوت نمودار های تحلیلی بورس باید عنوان کرد که در واقع یکی از موضوعات مورد بحث افراد تحلیل گر در امور مربوط به تحلیل سهام شرکت‌ های بورسی، نحوه بهره گیری از نمودارهای تعدیل شده و یا تعدیل نشده به حساب می آید. در حقیقت می توان گفت که استفاده از هر یک از این نمودارها نقاط قوت و نقاط ضعف خاص خود را خواهد داشت که در ادامه این محتوای کاربردی به بیان هر یک از آن ها و همین طور بیان کامل تفاوت نمودار های تحلیلی بورس خواهیم پرداخت. این امکان وجود خواهد داشت که بعضی عوامل بنیادی در نمودارهای تکنیکالی یک سهم تاثیر داشته باشند.

جالب است بدانید که کاربرد نمودارهای تعدیل شده، به منظور در نظر داشتن این عوامل بنیادی می باشد. نمودارهای تعدیل شده در اثر وجود گپ‌ ها و شکاف های قیمتی به وجود می آیند و دلایل بسیاری به منظور ایجاد گپ قیمتی وجود خواهد داشت که در ادامه همین مقاله به تعریف آن‌ ها خواهیم پرداخت. پس با کد بورسی همراه باشید.

تفاوت نمودار های تحلیلی بورس | تعدیل شده با تعدیل نشده

گپ یا شکاف قیمتی

در خصوص با گپ یا شکاف قیمتی باید بیان داشت که، بخشی از نمودار یک سهم محسوب می شود که تقاضایی به منظور خرید و فروش موجود نیست و میان قیمت‌ های سهم تفاوت بسیاری وجود خواهد داشت. می توان گفت که گپ‌ های قیمتی به علت های بسیاری مثل افزایش سرمایه، تقسیم سود نقدی، گره‌ های معاملاتی، تعدیل‌ های مثبت یا منفی و مواردی از این قبیل ایجاد خواهد شد.

نمودار تعدیل نشده

جالب است بدانید که با فعالیت‌ های گوناگون یک شرکت سهامی، قیمت سهم در بازار سرمایه، دستخوش نواساناتی خواهد شد، در حالتی که این نوسان قیمتی را در نمودار سهم در نظر نداشته باشیم، نمودار تعدیل نشده است. در نظر داشته باشید که در نمودار تعدیل نشده، گپ قیمتی و اثر مواردی مثل افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی قابل‌ دیدن نیست و تغییری در دارایی سهامداران دیده نخواهد شد و فقط نوسان قیمتی را می‌ توان دید.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

نقاط قوت و نقاط ضعف نمودار های تعدیل نشده

در خاطر داشته باشید که نمودار تعدیل نشده فقط رفتار قیمتی سهم را مشخص خواهد کرد و تغییرات دارایی سهامدار در حین افزایش سرمایه یا پرداخت سود نقدی در آن دیگر دیده نخواهد شد. این مسئله امکان دارد در بعضی اوقات موجب گمراهی سهامداران گردد و روند کاهشی در قیمت را در نیابند. این در حالی است که استفاده از ابزارهای تکنیکال مثل اندیکاتور ها و اسیلاتور ها در نمودارهای تعدیل نشده امکان پذیر نخواهد بود.

نمودار تعدیل شده

در خصوص با نمودار های تعدیل شده باید عنوان داشت که در حالتی که نوسان قیمتی شدید سهم را در نمودار سهم تاثیر دهیم، نمودار را تعدیل شده نام می دهیم. در واقع در نمودارهای تعدیل شده گپ ها و شکاف های قیمتی در طول زمان قابل رویت می باشد. علت اصلی به وجود آمدن گپ ها و شکاف های قیمتی افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی به حساب می آید. در واقع نمودار تعدیل شده نموداری محسوب می شود که عوامل بنیادی نظیر افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی از آن حذف شده باشد.

جالب است بدانید که افزایش سرمایه یکی از حائز اهمیت ترین علت های به وجود آمدن شکاف های قیمتی به شمار می رود که به وسیله ۴ روش عمده به وسیله شرکت‌ ها صورت خواهد پذیرفت. افزایش سرمایه اغلب موجب کم شدن ارزش سهام شرکت خواهد شد و در مقابل ارزش کم شده، به سهامدار حق تقدم، سهام جایزه یا مواردی از این دست اعطا خواهد شد.

کم شدن ارزش سهام شرکت موجب ایجاد شکاف یا همان گپ قیمتی و همین طور تأثیر بر نمودار قیمتی خواهد شد. یکی دیگر از علت های به وجود آمدن شکاف های قیمتی و کم شدن شدید قیمت در نمودار سهام شرکت‌ ها، پرداخت سود نقدی بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به حساب می آید و نمودار قیمت سهام به میزان سود تقسیمی کم خواهد شد.

در انتهای این بخش باید به این نکته اشاره داشته باشیم که افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی، اتفاقات مالی بسیار مهمی در هر شرکت سهامی است که موجب خواهد شد تا قیمت سهام شرکت عوض شود. البته با توجه به این‌ مورد که میزان تغییر قیمت سهم به علت تقسیم سود زیاد نخواهد بود، تغییر در نمودار تعدیل شده و شکاف قیمت، بزرگ نیست و امکان دارد نمودار تعدیل شده با نمودار تعدیل نشده شبیه یک دیگر باشند؛ ولی تأثیر افزایش سرمایه بیشتر هستش و شکاف قیمتی آن در نمودار سهم نیز بزرگ‌ تر خواهد بود.

نقاط قوت و نقاط ضعف نمودار های تعدیل شده

لازم به ذکر می باشد که در نمودارهای تعدیل شده، پیشینه قیمتی سهم به علت حذف گپ‌ ها و شکاف های قیمتی معلوم نمی شود. با این وجود به منظور استفاده از اندیکاتور ها و اسیلاتور ها، ضروری خواهد بود تا نمودار تعدیل شده باشد. همین طور استفاده از خطوط حمایت و مقاومت ساده تر انجام خواهد شد.

تعریف سود نقدی

در این موضوع باید این طور گفت که شرکت‌ هایی که در انتهای سال مالی خود قادر بوده اند کسب سود داشته باشد و در واقع سود محقق کند، در مجمع عمومی عادی سالیانه تصمیم گیری خواهد شد تا قسمتی از این سود را به سهامداران خود پرداخت گردد. حتما به این نکته بسیار مهم در نظر داشته باشید که با پرداخت سود نقدی به سهامداران، ارزش قیمت هر سهم به میزان سود تقسیمی کم خواهد شد.

افزایش سرمایه و راه های آن

شایان ذکر است که افزایش سرمایه در واقع عبارت است از افزایش اسمی میزان سرمایه ثبت‌ شده یک شرکت. می توان گفت که این مورد در شرکت‌ های سهامی نیز عبارت است از افزایش تعداد سهام انتشار یافته به وسیله شرکت سهامی. افزایش سرمایه شرکت‌ ها از منابع مختلف و به ۴ روش تأمین مالی صورت می پذیرد :

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده
افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ دارایی‌ های شرکت
افزایش سرمایه از راه صرف سهام
افزایش سرمایه از محل سود انباشته

شما عزیزان همچنین می توانید مطلب پیش بینی وضعیت اقتصاد ایران در سال ۹۹ را نیز در همین سایت ملاحظه فرمایید.

تفاوت نمودار های تحلیلی بورس (تعدیل شده و تعدیل نشده) در سامانه معاملاتی آسا

در این خصوص باید در نظر داشت که در سامانه معاملاتی آنلاین بعد از جستجوی نماد، قادر خواهید بود از کادر بالای نمودار، نمودار را در وضعیت های تعدیل شده و یا تعدیل نشده قرار دهیم. به همان صورتی که در شکل زیر نیز ملاحظه می فرمایید، نمودار نماد خودرو در وضعیت تعدیل نشده آمده است. در این وضعیت گپ‌ ها و شکاف های قیمتی به وجود آمده به دلیل افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی قابل‌ رویت می باشد. در نظر داشته باشید که نقاط آبی، بیانگر زمان افزایش سرمایه و نقاط زرد، بیانگر زمان پرداخت سود نقدی خواهند بود.

در نظر داشته باشید که شکل زیر نمودار تعدیل شده شرکت ایران خودرو می باشد. در این وضعیت گپ‌ های قیمتی حذف شده و روند نمودار به‌ شکل پیوسته می باشد.

چکیده مطالب

با توجه به موارد و نکاتی که در این مقاله خدمت شما عزیزان بیان شد می‌ توان این طور برداشت کرد که هدف تحلیل، به‌ کارگیری نمودارهای تعدیل شده یا تعدیل نشده را تعیین خواهد کرد. در حقیقت هر تحلیلگر با توجه به نتیجه‌ ای که بنا دارد از نمودار بدست بیاورد و همین طور در نظر داشتن مشخصات نمودار ها، قادر خواه بود از نمودار تعدیل نشده یا تعدیل شده بهره بگیرد.

برای دوستانتان بفرستید: