برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بهترین شهر برای سرمایه گذاری مسکن در ایران

اگر سرمایه گذاری در حوزه مسکن را تجربه کرده باشید، احتمالا بهترین شهر برای سرمایه گذاری مسکن در ایران را می شناسید. بهترین شهر برای سرمایه گذاری مسکن قطعا جایی است که پتانسیل رشد و افزایش قیمت بسیار بالایی دارد و امکانات رفاهی مناسب جهت زندگی را داشته باشد. حمل و نقل به خصوص مترو یکی از ارکان اصلی برای انتخاب بهترین شهر برای سرمایه گذاری مسکن در ایران است، چرا که بسیاری از افراد برای رفت و آمد به محل کار خود به ویژه در حومه شهرهای اصلی به وسایل نقلیه عمومی نیاز دارند. اگر دوست دارید بهترین مکان برای سرمایه گذاری مسکن را بشناسید، این مطلب شما را راهنمایی می کند.

بهترین شهر برای سرمایه گذاری مسکن

از نظر شما بهترین شهر برای سرمایه‌ گذاری مسکن کدام شهر می باشد؟ شما اگر سرمایه ای داشته باشید، دوست دارید و یا فکر می کنید کجا برای سرمایه گذاری شما محل مناسب تر و سودده تری می باشد؟ تورم افسار گسیخته حاکم بر اقتصاد کشور، سرمایه‌ گذاران را به سمت تبدیل وجوه نقد به اَشکال گوناگون دارایی سوق می‌ دهد و به صورت معمول یکی از اصلی ترین اَشکال دارایی، املاک و مستغلات به حساب می آید. روند صعودی قیمت املاک در ایران، سرمایه‌ گذاری در این بازار را به یک ایده جذاب بدل کرده است، از همین روی در طول سالیان اخیر، شاهد افزایش معنادار میزان سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن هستیم.

حتما بخوانید : سرمایه گذاری در بورس یا مسکن بهتر است؟


زمانی که با این سؤال تحت عنوان بهترین شهر برای سرمایه‌ گذاری مسکن کجاست مواجه می شویم، به احتمال زیاد نخستین جوابی که به ذهن شما می رسد، شهرهای شمالی کشور است. به هر روی خرید زمین یا ویلا در شمال، از هر جنبه‌ ای اعم از اقتصادی، تفریحی و … مزایای بسیاری دارد که ما قصد داریم در این خصوص به صورت مفصل صحبت کنیم ولی شهرهای دیگر و یا حومه های شهرهای پرجمعیت نیز می توانند گزینه های بسیار خوبی برای سرمایه گذاری و خرید مسکن به شمار روند و در این مطلب ۵ مورد از اصلی ترین و جذاب ترین آن ها را معرفی کرده و شرایط سرمایه گذاری و خرید در آن مکان را کامل توضیح داده ایم.

۱) بازار مسکن در تبریز

شاید در نگاه نخست کمی عجیب باشد ولی شهر تبریز در آخرین آمار سازمان ملل جزو بهترین شهرهای دنیا برای زندگی و بهترین شهر ایران از لحاظ کیفیت و خدمات رفاهی برگزیده شده است. دلیل این انتخاب از سوی سازمان ملل وجود فرودگاه پیشرفته، کیفیت بالای مسکن، طبیعت و فضای سبز وسیع و گسترده، مساجد و آثار تاریخی گوناگون و کیفیت بالای غذاهای محلی عنوان شده است، ولی قبل از بررسی وضعیت ملک و املاک در شهر تبریز، قصد داریم به گران‌ ترین و ارزان‌ ترین محله‌ های این شهر اشاره کنیم؛ بر اساس آمار رسمی، محله ولیعصر در تبریز گران‌ ترین محله و محله اندیشه نیز ارزان‌ ترین منطقه برای خرید خانه در تبریز محسوب می شود.

از نظر رونق ساخت و ساز و به صورت کلی وضعیت بازار مسکن، تبریز همواره با فاصله اندکی از کلان‌ شهرهای تهران، کرج، اصفهان و مشهد جایگاه خاصی در سطح کشور داشته است. مثل باقی مناطق کشور، در تبریز هم از لحاظ قیمت مسکن به دو منطقه بالاشهر و پایین‌ شهر تقسیم بندی شده است. بالا شهر تبریز شامل محله‌ های ولیعصر، زعفرانیه، میرداماد، ال گلی و خیابان خیام می‌ شود و پایین شهر تبریز هم شامل محلات بهار، آزادی، استاد جعفری، باغ میثم، امام خمینی و حافظ است.

با این حال تبریز نیز از نابسامانی‌ های اخیر مستثنی نبوده است و رشد نجومی قیمت مسکن در بعضی مناطق تبریز را نیز در طول سالیان گذشته شاهد بوده‌ ایم. البته باید در نظر داشت با اینکه رشد بسیاری زیاد قیمت مسکن را شاهد بوده ایم، طی این دوره شاهد رشد تعداد معاملات و بازار املاک و خرید و فروش مسکن در تبریز نیز بوده‌ ایم که افت ارزش دلار و تکاپوی شهروندان تبریزی برای حفظ سرمایه از طریق خرید زمین و خانه را نشان می دهد.

وجود راه آهن، فرودگاه و متروی شهری شاید یکی از دلایل پرطرفدار بودن و بالا بودن قیمت مسکن و زندگی در تبریز است. لذا می‌ بینیم که تبریز با ربودن گوی سبقت از رقبای اصفهانی، مشهدی، شمالی، کرجی و حتی تهرانی امروزه یکی از گران ترین شهرهای ایران برای خرید ملک و حتی سرمایه گذاری در این حوزه به حساب می آید.

۲) بازار مسکن در اصفهان

شهر اصفهان که پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران است و پس از شهرهای تبریز و تهران، در چشم سازمان ملل، سومین شهر ایران از نظر امکانات رفاهی و کیفیت زندگی به حساب می آید نیز یکی دیگر از شهرهای مناسب برای خرید خانه و سرمایه گذاری در حوزه مسکن به حساب می آید. اگر در مشهد ساکت بودن محیط و نزدیکی به حرم روی قیمت مسکن اثراتی داشته است ولی در اصفهان نیز عوامل بسیاری می‌ توانند در نوسانات قیمت مسکن تاثیرگذار باشند که در این بین می توان به نزدیکی جاذبه‌ های گردشگری، دسترسی به حمل و نقل عمومی، ترافیک و کیفیت خدمات رفاهی اشاره داشت.

هموطنان اصفهانی قیمت مسکن و خرج زندگی در مناطق گوناگون شهر برایشان بسیار حائز اهمیت است و آدم‌ های حساب‌ گری محسوب می شوند، مثل همه شهرهای دیگر، اصفهان را نیز می‌ توان از لحاظ قیمت خانه و مسکن به دو بخش ارزان و مناسب برای قشر متوسط و گران و مناسب برای قشر پردرآمد تقسیم بندی کرد. سعی افراد برای سرمایه گذاری در حوزه مسکن، گریبان اصفهانی ها را نیز گرفته است و طی این مدت علیرغم رکود بازار معاملات مسکن در اصفهان، شاهد افزایش تقاضا برای خرید خانه و ملک در مناطق گوناگون اصفهان بوده ایم.

حتما بخوانید : نحوه معامله ملک قولنامه ای به بیان عامیانه و ساده


از نظر ورود گردشگر، شهر اصفهان یکی از قطب‌ های گردشگری از نظر مسافرین داخلی و هم مسافرین خارجی به حساب می آید و این امر از دو طرف موجب رونق بازار مسکن در اصفهان می شود. از یک طرف گردشگران خارجی با اجاره روزانه خانه در اصفهان، آزادی و حریم خصوصی را به اجاره هتل در اصفهان ترجیح می‌ دهند و از طرفی مسافرین داخلی و کسانی که خیلی اهل سفر نیستند و سالانه حداقل چند بار به اصفهان سفر می‌ کنند، پس از مدتی ترجیح می‌ دهند با خرید یک دستگاه خانه هر چقدر هم کوچک و در محله‌ های خلوت، داستان اقامت خود در اصفهان را به اتمام برسانند.

از طرفی دیگر در طول سالیان اخیر همواره شاهد موجی از مهاجرت افراد اصفهانی به منطقه شمال کشور برای خرید زمین و ساخت ویلا و یا خرید ویلاهای جنگلی و ساحلی و حتی خانه و آپارتمان در شهرهای مطرح شمالی مثل رشت، لاهیجان، انزلی، رامسر، نوشهر، متل قو، نمک آبرود و آمل بوده‌ ایم که دریا و ساحل، سرسبزی شمال کشور و آب هوای آن از دلایل اصلی این اتفاق بوده است. امروزه شمال شهر اصفهان به علت قیمت پایین‌ تر مسکن از محبوبیت به مراتب بالاتری برخوردار است.

محله‌ های کاوه، رباط اول، جی، زینبیه، بهارستان و امام خمینی مناطقی هستند که به لحاظ قیمتی شرایط بهتری دارند و محلات با قیمت بالای مسکن در اصفهان نیز شامل محلات چهارباغ بالا، مشتاق، اردیبهشت، مهرآباد، میرزا طاهر و شیخ صدوق می شوند و همچنین مناطق مرداویج و هزارجریب در اصفهان نیز مقام بهترین محلات برای خرید خانه با بالاترین امکانات رفاهی در اصفهان را از آن خود کرده اند.

۳) بازار مسکن در کرج

استان البرز و شهر کرج در حقیقت همان تهران دوم هستند که در سال ۸۸ رسما در قالب استان البرز از تهران جدا شد، ولی چنانچه در کرج برای مدتی زندگی کنید، حس زندگی در تهران از جنس دیگری را حس می کنید و همواره سایه بزرگ پایتخت را بر سرتان حس خواهید کرد. کرج میان دیگر کلان‌ شهرهای کشور با رشد جمعیت بالای ۳ درصد، بالاترین رشد جمعیت در را در کل کشور به خودش اختصاص داده است که قسمت عمده آن مربوط به جذب مهاجر است. کرج از لحاظ داشتن زیرساخت‌ های حمل‌ و نقل مثل فرودگاه و مترو، همه امکانات یک کلان‌ شهر را دارا می باشد و اگرچه شاید فرودگاه پر رونقی ندارد ولی متروی گلشهر-کرج با ۶ خط در طول سالیان اخیر به بخشی لاینفک از حمل‌ و نقل عمومی در کلان‌ شهر کرج بدل شده است.

بهترین منطقه برای سرمایه گذاری مسکن

از نظر وضعیت مسکن و معاملات املاک، کرج در جایگاه یک کلان‌ شهر چیزی از مازندران و گیلان و حتی تهران کم ندارد! هرچند قیمت مسکن و خانه در کرج به نسبت کلان‌ شهر تهران منطقی تر است ولی همچنان اگر دنبال خرید خانه ارزان باشید، در کرج گزینه های زیادی پیش روی شما نخواهد بود. جالب است بدانید که بالاترین قیمت ملک و املاک در کرج به منطقه عظیمیه کرج تعلق دارد که البته به دلیل قیمت های بالا، خریداران بسیاری را به خود جذب نمی کند.

حتما بخوانید : چرا سرمایه گذاری در ملک بهترین گزینه است؟


با این حال کرج به‌ عنوان یکی از مقاصد خرید مسکن ارزان در چشم شهروندان فراری از هزینه‌ های نجومی سکونت در تهران همواره از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. امروزه بهترین مناطق کرج به منظور خرید خانه میدان مهران، منطقه گلستان، خیابان پامچال، کوچه نرگس، میدان اسبی و خیابان شهید حسینی محسوب می شوند و ساختمان‌ های این مناطق نیز از ۹۰ متر به بالا و سن بناها بیشتر نوساز و زیر ۵ سال ساخت می باشد.

۴) بازار مسکن در شهرهای شمالی

شاید از خرید ویلا در شمال یاد ویلاهای لوکس و لاکچری استخردار بیفتید که تنه ثروتمندان توان مالی خرید آن ها را دارند. البته این موضوع خلاف حقیقت نیست و قیمت ویلاهای لاکچری در مناطق مطرح شمال کشور مثل ویلاهای ساحلی در رامسر، ویلاهای شهرکی در انزلی و زیباکنار و ویلاهای جنگلی و روستایی در لاهیجان و ویلاهای لوکس در نوشهر، متل قو و نمک‌ آبرود از قیمت خرید خانه در تهران نیز بیشتر است و هر شخصی قادر نیست به راحتی در آن مکان ها صاحب خانه و یا ویلای مورد نظر خود شود!

ولی افزایش غیرمنتظره قیمت خانه و مسکن در تهران، خرید خانه و ویلاهای با متراژ متوسط و در مناطق خوش‌ نشین شمال مثل رشت، لاهیجان، رامسر، انزلی، نوشهر، نمک‌ آبرود، کلاردشت و متل قو را برای متقاضیان خرید خانه جذاب تر کرده است. به ویژه برای سرمایه‌ گذاری و حفظ سرمایه، خواباندن سرمایه در قالب خرید زمین در شمال مورد توجه بسیاری از کلان شهر نشینان است.

به منظور سرمایه‌ گذاری در حوزه مسکن شمال کشور، چنانچه بودجه محدودی داشته باشید نیز می‌ توانید واحدهای مسکونی و ویلایی خوبی را در مناطق مطرح و خوش‌ نشین شمال با قیمت هایی به مراتب منطقی تر از تهران یافت کنید. البته باید در نظر داشته باشید که قیمت خانه، آپارتمان و ویلا در مناطق مرفه‌ نشین و بالاشهر شمال کشور، امکان دارد از قیمت خانه در بالاترین مناطق تهران هم بالاتر باشد! در صورتی که به حومه شهرهای بزرگ شمالی مثلرشت و انزلی و ساری نیز علاقه داشته باشید، با بودجه کم می‌ توانید خانه‌ ها و ویلاهای خوش‌ ساخت و مناسبی را برای خرید پیدا کنید.

۵) بازار مسکن در حومه تهران

افزایش قیمت مسکن در تهران جهت‌ گیری تقاضا برای خرید خانه را به طرف اطراف تهران و حتی خارج از تهران تغییر داده است. با این تفاوت که به علت جنس متفاوت زندگی در مناطق حومه تهران و قدرت خرید به‌ مراتب ضعیف‌ تر ساکنین این مناطق به نسبت شهروندان تهرانی، شاهد افزایش عجیب قیمت مسکن در این مناطق با توجه به افزایش تقاضا نیستیم. با توجه به این موضوع که افزایش قیمت به معنای رکود بازار معاملات هم است. لذا پیش‌ بینی می‌ شود افزایش قیمت مسکن در حومه تهران و شهرهای مطرح پردیس، پرند و ورامین از سقف قابل‌ پیش‌ بینی بیشتر نشود.

حتما بخوانید : سرمایه گذاری در املاک | ۶ گام طلایی و کلیدی در سرمایه گذاری ملک و املاک


بنابراین علیرغم رشد استقبال از خرید خانه در حومه تهران، شاهد رشد مشابه قیمت مسکن در این مناطق نیستیم که خبر خوبی برای سرمایه‌ گذاران در بخش مسکن و املاک در تهران محسوب می شود. به این پدیده در بازار ملک و املاک ظرفیت رشد قیمت مسکن گفته می شود که با توجه به سطح زندگی و قدرت خرید مردم منطقه تعیین خواهد شد. به همین دلیل شاخص است که قیمت مسکن و خانه در تهران رشدی قابل توجهی علیرغم تقاضای پایین و رکود معاملات داشته است و قیمت مسکن در حومه تهران علیرغم تقاضای بالا و رونق معاملات، شاهد افزایش قیمت بسیار زیادی نبوده است.

بین همسایه های تهرانی شهر جدید پردیس به علت فاصله کمتر به تهران اخیرا بسیار مورد توجه و استقبال برای سرمایه گذاری و خرید خانه در حومه تهران قرار گرفته است. به صورت کلی متقاضیان خرید مسکن در اطراف تهران را دو گروه تشکیل می‌ دهند؛ متقاضیان خرید خانه برای مهاجرت و زندگی و متقاضیان خرید خانه برای حفظ و خواباندن سرمایه که هر دو گروه در حال حاضر نظرشان بر روی شهر پردیس و فازهای مختلف آن است. شایان ذکر است که بعد از پردیس، پرند، ورامین و مناطق گوناگون اندیشه و شهریار نیز به ترتیب گزینه های مطرح و روی میز خریداران تهرانی برای سرمایه گذاری و حفظ سرمایه و یا حتی خرید خانه برای استفاده هستند.


همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، ۵ مورد از بهترین شهر ها برای سرمایه گذاری مسکن را خدمت شما معرفی کردیم. 

اگر دوست دارید همه چیز درباره خرید آپارتمان برای سرمایه گذاری را بدانید، این مطلب راهنمای جامع و رایگان شماست.

برای دوستانتان بفرستید: