برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

شرکت تامین سرمایه چیست و چه وظایفی دارد؟

جالبه بدونید که شرکت ها به منظور تامین هزینه های خود قادرند که از شرکت تامین سرمایه به جای وام گرفتن از بانک، برای تامین مالی خود استفاده کنند. شرکت تامین سرمایه یا سهامی عام هستند و یا سهامی خاص. حالا اینکه شرکت تامین سرمایه به چه صورتی کار می کند، چه وظایفی دارند، چه شرایطی برای سرمایه گذاری دارند و … در ادامه این مقاله از کد بورسی به آن خواهیم پرداخت.

شرکت تامین سرمایه

شرکت‌ ها در راستای این امر که سرمایه لازم خود را تامین نمایند، چند روش در اختیار خواهند داشت. یکی از این روش ها اخذ وام از بانک است و روش دیگر استفاده از شرکت‌ های تامین مالی خواهد بود. در واقع روش دوم روش جذاب‌ تری به حساب می آید، به این خاطر که شرکت‌ ها مجبور به بازپرداخت سود وام خود نخواهند بود و یک همکاری دو طرفه را تجربه خواهند کرد. در این مقاله قصد داریم بدانیم شرکت تامین سرمایه چیست و سازوکار آن ها به چه شکلی است، پس با کد بورسی همراه باشید.

شرکت تامین سرمایه چیست؟

در واقع شرکت های تامین سرمایه واسطه‌ هایی به حساب می آیند که در بازار سرمایه حضور دارند و فعالیت‌ های مختلفی در این حوزه انجام می‌ دهند، مانند: کارگزاری، معامله‌ گری، بازارگردانی، سبدگردانی، مشاوره سرمایه‌ گذاری، پذیره نویسی، تعهد پذیره نویسی، ارزیابی ریسک مالی، افزایش سرمایه و مشاوره به منظور ادغام و اکتساب شرکت‌ ها. در نظر داشته باشید که شرح این وظایف در بند ۱۸ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ماه ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی آورده شده است.

در حقیقت شرکت های تامین سرمایه بومی شده بانک سرمایه گذاری یا Investment Bank هستند که در همه دنیا وجود دارند و به عنوان یکی از قسمت های سیستم بانکداری به فعالیت می پردازند. ولی در ایران زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار هستند و فعالیت آن ها به صورت مستقل خواهد بود.

شرکت تامین سرمایه

وظایف و نقش شرکت تامین مالی

۳ وظیفه اساسی شرکت­ های تامین سرمایه شامل تامین مالی شرکت‌ ها، مدیریت دارایی‌ ها و مشاوره سرمایه‌ گذاری می باشد.

شرکت تامین سرمایه در نقش تامین مالی شرکت‌ ها

به همان شکلی که پیش تر هم خدمت شما عزیزان عرض کردیم، شرکت‌ های تامین سرمایه واسطه‌ هایی به شمار می روند که خدمات گوناگونی را به شرکت‌ ها ارائه می‌ دهند. گفتنی است که یکی از این خدمات تامین مالی شرکت‌ ها محسوب می شود. به این شکل که چنانچه شرکتی خصوصی یا دولتی به دنبال تامین منابع مالی خود باشد، قادر خواهند بود از این شرکت‌ ها درخواست کمک نمایند. شرکت تامین مالی با انتشار اوراق بهادار مربوط به این شرکت‌ ها در بازار بورس، سرمایه سرمایه‌ گذاران را جذب و در اختیار شرکتی که احتیاج به تامین مالی دارند، قرار می دهند، لذا آن‌ ها را نه می‌ توان شبیه به بانک محسوب کرد و نه شبیه به شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری.

شرکت‌ هایی که احتیاج به منابع مالی دارند، به عنوان ناشران اوراق بهادار شناخته می شوند و شرکت های تامین مالی تحت عنوان واسطه، این اوراق بهادار را به سرمایه‌ گذاران ارائه می دهند و وجوه جمع آوری شده را به ناشر اوراق خواهند داد. از سوی دیگر چنانچه شرکتی قصد داشته باشد به بورس ورود داشته باشد و سهامش به صورت عرضه اولیه ارائه شود، شرکت های تامین سرمایه همه مراحل ثبت و اخذ مجوزهای مورد نیاز را انجام خواهد داد. در مجموع می‌ توان این طور بیان کرد که این شرکت‌ ها، نقش حائز اهمیتی در جذب منابع مالی و هدایت آن به سمت فعالیت‌ های مولد اقتصادی خواهند داشت.

شرکت تامین سرمایه

شرکت تامین سرمایه در نقش مدیریت دارایی ها

یکی از اموری که شرکت های تامین سرمایه در دستور کار خود دارند، مدیریت دارایی‌ های شرکت‌ ها و صندوق‌ های سرمایه گذاری به شمار می رود. صندوق های سرمایه گذاری تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادار به فعالیت می پردازند. شرکت های تامین سرمایه با داشتن دانش، تجربه و متخصصین حوزه بازارهای مالی، قادر خواهند بود مدیریت دارایی شرکت‌ ها و صندوق‌ ها را در اختیار گرفته و با توجه به استراتژی‌ های مالی گوناگونی که مد نظر دارند، پربازده‌ ترین سرمایه‌ گذاری‌ ها که کمترین هزینه را به همراه دارد، انتخاب و انجام آن اقدام کنند.

شرکت تامین سرمایه در نقش مشاور سرمایه‌ گذاری

این شرکت ها تخصص و تجاربی دارند که به جز تامین مالی شرکت‌ ها، آن ها را قادر می سازد تا خدمات مشاوره‌ ای هم ارائه دهند. شرکت‌ ها با استفاده از مشاوره آن‌ ها قادرند مسیر صحیحی در پیش گیرند و بتوانند قیمت‌ گذاری خوبی روی سهام خود داشته و به حداکثر سود دست پیدا کنند. همین طور در مسیر طولانی مدتی در کنار شرکت‌ ها باشند و منابع مالی و امور سرمایه‌ گذاری آن‌ ها را مدیریت نمایند تا بتوانند در جای درستی مورد استفاده قرار دهند و بازده خوبی را کسب نمایند.

این امر به توسعه و پیشرفت بازار مالی کمک شایانی می کند. البته این موضوع را هم در خاطر داشته باشید که فعالیت شرکت های تامین سرمایه بیشتر از این ۳ زمینه خواهد بود و با استفاده از پیشرفت دانش و تکنولوژی اطلاعات، خدمات بیشتری ارائه خواهند داد. در حال حاضر در ایران ۹ شرکت تامین سرمایه فعالیت می‌ کنند که اطلاعات آن‌ ها در ادامه عنوان شده است :

  1. تامین سرمایه امین / سهامی خاص / شروع فعالیت سال ۸۷
  2. تامین سرمایه بانک مسکن / سهامی خاص / شروع فعالیت سال ۹۴
  3. تامین سرمایه بانک ملت / سهامی خاص / شروع فعالیت سال ۸۹
  4. تامین سرمایه سپهر / سهامی خاص / شروع فعالیت سال ۹۰
  5. تامین سرمایه کاردان / سهامی خاص / شروع فعالیت سال ۹۲
  6. تامین سرمایه نوین / سهامی عام / شروع فعالیت سال ۹۷
  7. تامین سرمایه لوتوس پارسان / سهامی عام / شروع فعالیت سال ۹۰
  8. تامین سرمایه تدمن / سهامی خاص / شروع فعالیت سال ۹۰
  9. تامین سرمایه امید / سهامی عام / شروع فعالیت سال ۹۶
پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

علاقه مند به سرمایه گذاری در بازار بورس هستید؟ از طریق لینک زیر (ثبت نام سریع و رایگان) اقدام به ثبت نام نمایید. راهنمایی و آموزش بورس نیز به صورت رایگان بعد از ثبت نام برای شما ارسال خواهد شد.

ثبت نام در بورس – دریافت کد بورسیسریع و رایگان


نحوه درآمدزایی شرکت‌ های تامین سرمایه

شاید براتون این پرسش ایجاد شده باشد که تامین سرمایه شرکت‌ های دیگر و مشاوره دادن به آن‌ ها چه سودی را برای خود شرکت‌ های تامین سرمایه به همراه دارد؟ در پاسخ این پرسش باید عرض کنیم که این شرکت‌ ها در قبال انجام خدمات بیان شده و پذیرش ریسک‌ های مالی در فرآیند پذیره‌ نویسی انواع اوراق بهادار کارمزد متناسبی را که حدود آن به وسیله سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین شده، دریافت خواهند کرد. در کنار آن، دیگر درآمدهای شرکت‌ های تامین مالی به شرح زیر می باشد :

  • مدیریت دارایی‌ ­ها شامل مدیریت صندوق ­‌های سرمایه گذاری و سایر درآمد ها
  • درآمدهای مربوط به خدمات مشاوره عرضه و پذیرش
  • درآمد تعهد پذیره‌­ نویسی یا کارمزد تعهد پذیره ­‌نویسی
  • درآمدهای مرتبط با سرویس ها و خدمات بازارگردانی اوراق بهادار
  • درآمدهای معامله و مبادله به حساب خود و سرمایه‌ ­گذاری با سرمایه شرکت

شرکت تامین سرمایه چیست

حداقل و حداکثر سرمایه شرکت‌ های تامین سرمایه باید چه مقدار باشد؟

در این خصوص باید گفت که سرمایه شرکت‌ های تامین سرمایه دست کم می بایست ۱۰۰۰ میلیارد ریال باشد، ولی گاهی اوقات و با موافقت شورای عالی بورس به عنوان مرجع صدور مجوز، این امکان وجود دارد که این رقم تا ۳۰۰ میلیارد ریال هم کاهش داشته باشد و در حقیقت ۳۰۰ میلیارد ریال مبنای حداقل سرمایه برای شرکت های تامین مالی در نظر گرفته شود.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

امکان ورود شرکت‌ تامین سرمایه به بورس وجود دارد یا خیر؟

تا به امروز در ایران شرکت های تامین سرمایه تحت عنوان شرکت سهامی خاص تاسیس شده و به فعالیت خود پرداخته اند، ولی محدودیتی جهت ورود سهام این شرکت‌ ها به بورس وجود ندارد. این شرکت ها مثل دیگر شرکت‌ ها ابتدا می بایست به سهامی عام تبدیل شوند سپس مراحل پذیره‌ نویسی در بورس یا فرابورس را انجام دهند.

نتیجه گیری

در انتهای این مقاله باید گفت که شرکت های تامین مالی، میتوانند بسیار سودزا باشند، چه برای موسسان آن ها و چه برای افرادی که به نوعی در آنها سرمایه گذاری می کنند. این سرمایه گذاری می تواند با خرید سهام این شرکت ها صورت بپذیرد و هم می تواند سرمایه گذاری مستقیم مردم در این صندوق ها به ازای دریافت سودی مشخص سالیانه باشد که به صورت ماهیانه به حساب معرفی شده، واریز خواهد شد. نحوه درآمدزایی این شرکت ها برای موسسان خود رو هم بررسی کردیم و تمام مواردی که در خصوص با شرکت های تامین مالی و سرمایه ای باید در نظر داشته باشید هم باز زبان ساده و مختصر عنوان کردیم.

یکی از قسمت های مهم این مقاله به این اختصاص داشت که ۳ وظیفه اصلی شرکت­ های تامین سرمایه چیست؟ که شامل تامین مالی شرکت‌ ها، مدیریت دارایی‌ ها و مشاوره سرمایه‌ گذاری خواهد بود. امیدوارم که از این مقاله نهایت استفاده رو برده باشید. هر گونه سوال، ابهام و موردی بود از طریق بخش نظرات با وب سایت کد بورسی در میون بگزارید.


هر سوالی در خصوص با بورس دارید از ما سوال کنید:

برای دوستانتان بفرستید: