برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

میانگین سود سرمایه گذاری در بورس چقدر است؟

سود و درآمد سرمایه گذاری در بورس چقدر است؟ تا به حال به این فکر کردید که میانگین سود سرمایه گذاری در بورس چقدر است؟ همین ابتدا باید گفت که سود سرمایه گذاری در بورس قطعی نیست ولی به صورت کلی در یک استراتژی بلندمدت و ثابت می توان میانگین سود سرمایه گذاری در بورس را تا حدود زیادی پیش بینی کرد. البته این موضوع که سرمایه گذاری در بورس چقدر سود دارد به میزان سرمایه شما، میزان ریسک پذیری، وضعیت بازار، وضعیت بازارهای مالی موازی، شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و دنیا و بسیاری موارد دیگر وابسته است که پیش بینی میانگین سود سرمایه گذاری در بورس را سخت تر می کند ولی در این مطلب با کد بورسی همراه بمانید تا هر ابهامی در مورد سود حاصل از سرمایه گذاری در بورس برایتان برطرف کنیم؛

میانگین سود سرمایه گذاری در بورس

بازار سرمایه ایران یک بورس درصدی به حساب می آید و این بدین معنی است که محدودیت نوسان قیمت برای آن تعریف شده است که یعنی چنانچه شما سهامی را خریداری کنید، ممکن نیست همین فردا قیمت اون سهام نصف شود یا فردا پول شما چند برابر شود؛ در واقع یک دامنه نوسان و یک محدودیت در نظر گرفته شده است تا این دامنه نوسان ۵ درصدی وجود داشته باشد. البته باید اشاره داشت که در بورس‌ های بین‌ المللی این دامنه نوسان دیده نمی شود، ولی در بورس ایران همواره شاهد آن هستیم و این نخستین نقطه امنی است که یک سهامدار و یا یک سرمایه‌ گذار می‌ تواند خیالش آسوده باشد که چنانچه برای سرمایه گذاری اقدام نماید، پولش نصف شود و یا یک خطر این چنینی وی را تهدید کند این دامنه نوسان ۵ درصد است و این بدین معنی است که سرمایه شما نسبت به روز پیش نمی‌ تواند بیش تر از ۵ درصد افزایش یا کاهش قیمت را تجربه کند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، سرمایه گذاری بر روی حق تقدم و یا فروش آن و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


می توان این طور گفت که دامنه نوسان در بورس در یک روز ۱۰ درصد است یعنی ۵ مثبت و ۵ منفی که این ۱۰ درصد زمانی نمود پیدا می کند که سهمی در ابتدای معاملات با صف فروش و منفی ۵ کار خود را آغاز می کند ولی در همان روز به صف خرید می رسد تا مثبت ۵ پیش روی می کند، بنابراین ما ۱۰ درصد در طول روز نهایتا ضرر و سود را تجربه خواهیم کرد. حال سوال اینجاست که درآمد بورس در یک ماه چقدر است؟ در پاسخ می توان گفت که بورس مانند یک حقوق بگیری نیست و یا مثل سود بانکی نیست که سر برج و ماهانه مبلغی برای شما پرداخت شود؛

بورس یک سرمایه گذاری است که ریسک در آن جایگاه ویژه ای دارد و این امکان وجود دارد که سرمایه شما در طول زمان افزایش و یا کاهش را تجربه کند و این موضوع به این بستگی دارد که شما چه انتخابی در شرکتی که خرید کرده‌ اید داشته باشید؛ به عنوان مثال این طور فرض کنید ما یک مقدار سهام خریداری کنیم و سهام ما هر روز رشد ۵ درصد داشته باشد و ۱۰ روز، هر روز این سهام با مثبت ۵ درصد مورد معامله قرار گیرد. حال چنانچه بخواهیم سریع جواب دهیم می‌ گوییم ۱۰ روز، روزی ۵ درصد درصد می‌ شود ۵۰ درصد، بنابراین پول من ۵۰ درصد افزایش را تجربه خواهد کرد، لذا مثلا ۱ میلیون تومان ما ۱٫۵۰۰ میلیون تومان خواهد شد، ولی شما قانون رشد تساعدی پول در بورس را در نظر نگرفته اید!

این بدین معنی است که روز اول ۱ میلیون تومان سهام در اختیار دارید و روز دوم ۱ میلیون‌ و‌ ۵۰  هزار تومان دارید، بنابراین روز دوم آن ۵ درصد باید روی ۱ میلیون‌ و‌ ۵۰ هزار تومان محاسبه شود. چنانچه این مبلغ را برای ۱۰ روز حساب کنیم سود شما می‌شود حدود ۶۰۰ هزار تومان در واقع در این ۱۰ روز که ۵ درصد هر روز سهام ما رشد یافته ما حدود ۶۰ درصد سود به دست خواهیم آورد و البته این موضوع در منفی شدن و روند نزولی بورس هم به همین صورت صدق می کند و این بدین معنی است که چنانچه سهام ما ۱۰ روز هر روز ۵- درصد کاهش یابد در بدترین شرایط سود ما ۵۰ درصد کم نخواهد شد، چرا که ۱ میلیون ما روز دوم می‌ شود ۹۵۰ هزار تومان روز سوم ۵ درصد از این ۹۵۰ هزار تومان کسر خواهد شد و ما ضرر به مراتب کم تری را خواهیم دید بعد از ۱۰ روز یک میلیون تومان ما می‌ شود ۶۰۰ هزار تومان یعنی ما ۴۰ درصد ضرر دیده ایم؛ ۱۰ روز هر روز منفی ۵ درصد و ما ۴۰ درصد زیان دیده ایم.

امکان دارد پول من یک شبه از بین برود؟

در پاسخ باید گفت که خیر؛ بورس ایران برای دامنه نوسان قیمتی مجازی تعیین کرده است که برای سهام های بورسی مثبت و منفی ۵ درصد و برای سهم های فرابورسی به مراتب کم تر است. در حقیقت این بدین معنی است که در بدترین وضعیت ممکن در یک روز، شما ۵ درصد از سرمایه خود را از دست خواهید داد. البته این یک طرف دیگه سکه هم دارد که در آن شما در بهترین حالت بازار هم تنها ۵ درصد رشد سرمایه را تجربه خواهید کرد، لذا باید در نظر داشته باشید که امکان نابود شدن پول شما در بازار بورس ایران در کوتاه مدت امکان پذیر نیست ولی بورس هم مثل سایر بازارها در بلندمدت اگر در روند نزولی عمیق و یا صعودی قوی باشد، می تواند سرمایه شما را با افت و یا رشد بسیار زیادی مواجه کند.

سود حاصل از سرمایه گذاری در بورس کجا میرود؟

همان طور که پیش تر متوجه شدیم، میزان سود سرمایه گذاری در بورس مشخص نیست ولی مثلا فرض می گیریم که ما در طول یک سال، ۳۵ درصد سرمایه مان افزایش پیدا کرده است و این بدین معنی است که ما ۳۵ درصد در سود هستیم، ولی سوال اینجاست که سود سرمایه گذاری در بازار بورس برای ما کجا ذخیره می شود و چطور می توانیم به آن دسترسی داشته باشیم یا آن را خرج کنیم؟ پاسخ سوال بسیار ساده است؛ وقتی ما سهمی را به قیمت ۱۰۰۰ تومان می خریم و ۵۰۰ عدد از آن را در اختیار داریم، دارایی ما از آن سهام ۵۰۰ هزار تومان است و مثلا وقتی قیمت سهم به ۱۲۰۰ تومان می رسد، بدین معنی است که ما ۶۰۰ هزار تومان از آن سهام را در اختیار داریم یعنی ۵۰۰ سهم ۱۲۰۰ تومانی که می توانیم در روزهای کاری بورس آن ها را به فروش برسانیم و اصل پول و سودمان را برداشت کنیم.

حتما بخوانید : بهترین سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ با سود بالا


پس یک نوع سود در بورس بدین شکل است که ما سهمی را به قیمتی پایین تر خریداری می کنیم و با قیمت بالاتری به فروش می رسانیم و به سود می رسم. ولی نوع دیگر این است که ما سهمی را بخریم، نگهداری کنیم و در انتهای سال مالی شرکت مورد نظر، سود سالیانه از شرکت دریافت کنیم. در خصوص با سود سالیانه سهام باید در نظر داشت که شرکت های بورس موظف هستند سودی که در طول یک سال مالی به دست می آورند را بین سهامداران خود به میزان سهامی که در اختیار دارند، تقسیم کنند؛ مثلا با توجه به مثال قبل ما ۵۰۰ سهم از شرکت پتروشیمی پارس را در سبد سرمایه گذاری بورسی مان داریم و شرکت در انتهای سال به ازای هر سهم، ۲ هزار تومان سود شناسایی کرده و به سهامداران خود پرداخت می کند، لذا ما که ۵۰۰ سهم داریم، ۱ میلیون تومان از شرکت دریافت خواهیم کرد که این سود در حال حاضر از طریق سامانه سجام مستقیما به حساب بانکی سهامداران واریز می شود و بنابراین شما این گونه هم می توانیم در کنار افزایش قیمت سهام، نوع دیگری از سود در بازار بورس را به دست آورید.

ایا میتوان از بورس پولدار شد؟

این امر به صورت کامل به سرمایه و مهارت شما در معاملات بورسی بستگی خواهد داشت. این طور فرض کنیم که شما با خرید یک سهم ۱۰ درصد سود به دست آورید. حال چنانچه میزان سرمایه شما بابت خرید آن سهم ۱ میلیون تومان بوده باشد، سود شما معادل ۱۰۰ هزار تومان است و این در حالی است که چنانچه ۱۰۰ میلیون تومان را وارد کرده باشید، ارزش ریالی سود شما در حدود ۱۰۰ میلیون ریال می باشد. سوال اینجاست که با خرید هر سهمی می‌ توان سود به دست آورد؟ مطمئنا چنین چیزی نیست و در این زمان موضوع تخصص و مهارت شما در عرصه معامله‌ گری مطرح خواهد شد تا از این طریق بتوانید سهامی که پتانسیل رشد و سودآوری بیشتری دارد را شناسایی و خریداری نمایید و همچنین نقطه ورود قیمتی مناسب نیز باید به بهترین شکل انتخاب شود تا بیشترین سود و کم ترین ریسک را برایتان به ارمغان بیاورد. اگر این موارد را در نظر داشته باشید و معاملات خود را با پول های کوچک آغاز کنید، مطمئنا رفته رفته تجربه معامله گری شما افزایش پیدا خواهد کرد و به مرور زمان هم می توانید پول بیشتری وارد بازار کنید و هم می توانید سود به مراتب بیشتری کسب نمایید.

فرض کنید یک سهمی را به قیمت ۱۰۰ تومان می خرید و این سهم ۴  روز متوالی مثبت ۵ معامله می شود. نهایتا قیمت سهم در روز چهارم برابر ۱۲۱ تومان است که در حقیقت این موضوع نشان دهنده بازدهی ۲۱ درصدی است. یکی از اهداف طولانی مدت هر سرمایه گذاری در بورس به دست آوردن سود مستمر و پایدار حدود ۶۰ درصد سالیانه است و این بدین معنی است که شما به صورت سالیانه ۶۰ درصد از سرمایه خود را سود کنید یا به عبارت دیگر هر فصل ۱۵ درصد سود کسب کنید. نکته طلایی و جالب توجه اینجاست که شما با این استراتژی سرمایه خود را پس از گذشت ۱۰ سال بیش از ۲۶۸ برابر خواهید کرد!!

راهکارهای افزایش سود سرمایه گذاری در بورس

سود سرمایه گذاری در بورس چقدر است

کسب آموزش و اطلاعات : نخستین گام برای آ؛از سرمایه گذاری در بازار سرمایه به دست آوردن اطلاعات و آموزش به شمار می آید. افراد بایستی در ابتدای امر با سازوکار بورس آشنایی پیدا کنند و در ادامه برای ورود به بورس و انجام معامله اقدام نمایند. در بورس دارایی های مالی گوناگونی وجود دارد مثل سهام و حق تقدم سهام، اوراق مشتقه مثل قراردادهای اختیار معامله و آتی، اوراق مشارکت و غیره که به منظور سرمایه گذاری در هر کدام از این اوراق می بایست با نحوه معاملات آن‌ ها آشنایی پیدا کنید، لذا اصلی ترین اقدام در راستای کسب سود در بورس آموزش و کسب اطلاعات و تجربه خواهد بود.

تعیین افق زمانی سرمایه گذاری : قدم بعدی در راستای سرمایه گذاری در بورس این است که از ابتدا بازه زمانی سرمایه گذاری مشخص کنید. استراتژی‌ های معاملاتی طبق بازه زمانی می‌ تواند بایکدیگر متفاوت باشند. لذا چنانچه شخصی بخواهد کوتاه‌ مدت سرمایه گذاری نماید، می بایست بتواند ریسک بالای این روش را قبول کند و پیوسته بازار را تحت نظر داشته باشد. کسی که میان‌ مدت را به منظور سرمایه گذاری در نظر می‌ گیرد، بایستی سهام با ارزش ذاتی بالاتر را شناسایی نماید و پیش از رسیدن به بازه زمانی مشخص شده، از معاملات خود خروج نکند.

حتما بخوانید : استیک ارز دیجیتال چیست و چقدر سود دارد؟


کسی که افق زمانی بلندمدت را برای سرمایه گذاری خود در نظر می گیرد، بیشتر سهام با ریسک ک متر ام دارای ارزش بیشتر را می خرد. بهترین بازه سرمایه گذاری در بورس طولانی مدت به حساب می آید، چرا که معامله سهام به صورت پیوسته، جدا از این که زمان و مهارت بسیار بالایی نیاز دارد و ریسک بالایی را هم می طلبد، نگرانی و استرس شما را هم افزایش خواهد داد. همچنین عملکرد بورس در سالیان گذشته ثابت کرده است که در بلندمدت بورس به نسبت دیگر بازارها بازده به مراتب بیشتری دارد. حتی چنانچه در برهه‌ هایی از زمان افراد با رکود و بحران روبرو می شدند، ولی در بلندمدت و پس از گذشت زمان این کاهش جبران شده و قیمت ها روندی صعودی به خود گرفتند.

تجزیه‌ و تحلیل سهام : به منظور پیش‌ بینی قیمت سهام و تعیین روند قیمت در آینده یکی از روش ها یادگیری و استفاده از انواع تحلیل هاست. همان طور که احتمالا می دانید، تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال مهم ترین تحلیل های بورسی و به صورت کلی در بازارهای مالی به حساب می آیند. تحلیل بنیادی یا فاندامنتال به تجزیه و تحلیل صورت‌ های مالی یک شرکت می‌ پردازد و طبق متغیرهای مهم اقتصادی و نسبت‌های به دست آمده سهام باارزش را شناسایی می‌ کند. تحلیل تکنیکال با در نظر گرفتن گذشته قیمت یک سهم و با ابزارهای گوناگون تکنیکال در زمان کوتاه‌ تری به به تحلیل سهم می پردازد و قیمت و روند سهم را پیش‌ بینی می نماید. افراد طبق اهداف و انتظاراتی که از سرمایه گذاری خود دارند یکی از این دو روش را برای تحلیل و شناسایی سهم مناسب مورد استفاده قرار می دهند.

متنوع سازی سبد سرمایه گذاری : از دیگر استراتژی‌ های معاملاتی بازار بورس این است که در پرتفوی سرمایه گذاری تنوع دارایی ها را رعایت فرمایید. حتما شنیده اید که می گویند همه تخم مرغ هایتان را در یک سبد نچینید!؟ شما یک سبد سرمایه گذاری در بورس دارید که می توانید آن را با استفاده از اوراق مختلف بهادار و سهام های منتخب از صنایع منتخب و متفاوت بورسی متنوع کنید و با این کار می توانید کلیت بازار را تحت نظر بگیرید و همچنین در زمان ضرر، ریسک سبد سرمایه گذاری در مقایسه با دیگران بسیار پایین تر خواهد بود و در زمان سود هم می توانید از سود صنایع بورسی مختلف بیشترین بهره را ببرید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

به علت ذات غیرقابل پیش‌ بینی بودن بازار سرمایه و به صورت کلی بازارهای مالی در ایران و دنیا، این که درآمد ماهانه از بورس داشته باشیم به هیچ عنوان منطقی نخواهد بود، چرا که شما نمی‌ دانید بازار چگونه خواهد بود و اصلا آیا سهامی که خریداری می کنید به شما سودی می دهد یا خیر؟ حتی بورس بازان بزرگ هم درآمد آینده‌ شان مشخص نیست اما به این علت که سرمایه زیادی دارند، نگرانی از بابت تامین هزینه‌ های زندگی ندارند. لذا ما به شما توصیه می‌ کنیم یک درآمد ثابت داشته باشید تا هزینه‌ های زندگی شما تامین باشد و در ادامه به فکر درآمدی جانبی از بورس باشید و به بازار سرمایه به عنوان یک سرمایه‌ گذاری نگاه کنید، نه به عنوان منبع درآمد ثابت!

از طرفی می بایست پیش از اقدام به سرمایه گذاری این را مد نظر قرار دهید که فضای معاملات در بورس با دیگر بازارها و سپرده‌ های بانکی تفاوت های بنیادینی دارد و وقتی وارد آن می‌ شوید، نباید همیشه انتظار درآمد ماهیانه بالایی داشته باشید. به این خاط رکه متناسب با وضعیت اقتصادی و سیاسی امکان کسب درآمدهای کلان در یک ماه وجود دارد و یا امکان دارد به منظور به دست آوردن سود مناسب مجبور شوید تا مدت‌ ها و بعضی اوقات چند سال صبر کنید تا به هدفی که داشتید دست پیدا کنید.

نکته حائز اهمیت در این خصوص اینجاست که شما با ورود به عرصه سرمایه‌ گذاری در بازار بورس، در حقیقت وارد یک محیط ریسکی شده اید که امیدوار هستید که با قبول ریسک منطقی به بازدهی بیش از سپرده بانکی دست یابید، پس اگر تفکرتان در مورد بورس چیزی به غیر از این است، هنوز نباید سرمایه گذاری را آغاز کنید! همیشه هم به یاد داشته باشید که سعی کنید میانگین سود سرمایه گذاری در بورس را مثبت نگهدارید و این که روی یک سهم و یا در یک زمان ضرر کردید، نباید سرخورده و نگران شوید.

همان طور که در ابتدای مطلب قول دادیم، در مورد میانگین سود سرمایه گذاری در بورس نکات خوبی را در این مطلب به شما آموزش دادیم.  

همچنین اگر دوست دارید بدانید سرمایه گذاری پرسود و مطمئن در ایران در حال حاضر چیست، توصیه می کنم حتما این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

حال که می دانید سود سرمایه گذاری در بورس چقدر است و درصد سود سرمایه گذاری در بورس چگونه محاسبه می شود، فکر می کنید بتوانید در بورس درآمدزایی کنید یا خیر؟

برای دوستانتان بفرستید: