خلاصه کتاب سقلمه – اثری به یاد ماندنی از ریچارد تیلر آمریکایی
جالبه بدونید که کتاب سقلمه، کتابی هستش که برای هر انسانی که در اجتماع زندگی میکنه و قصد داره تا با دیگران ارتباط برقرار کنه، مفید و ضروری هستش. خلاصه کتاب سقلمه شامل مباحث روز اقتصاد دنیا خواهد بود که بسیار مفید است .به صورت کلی کتابی است که خیلی خیلی بیش از هزینه اش برای انسان حتی منفعت مالی به همراه دارد. معمولا در بیشتر کتاب های اتقصادی که در حوزه موفقیت نوشته شده اند، حرف های تکراری زده میشه و خیلی از بحث ها کلیشه ای هستش ولی در خلاصه کتاب سقلمه که در ادامه براتون میگیم، به هیچ عنوان همچین چیزی وجود ندارد و این کتاب در واقع یه جور روانشناسی اجتماعی هستش که به کار خیلیا میاد. پس در ادامه این مقاله که به خلاصه کتاب سقلمه میپردازیم، همراه ما باشید.
خلاصه کتاب سقلمه
ریچارد تیلر ( Richard Thaler ): استاد اقتصاد و علوم رفتاری است و همچنین وی از همکاران پژوهشی در اداره ملی تحقیقات است، تالر مقالات متعددی را به رشته تحریر درآورده وهمچنین کتابهای مشهوری از جمله ایجاد اقتصاد رفتاری ، سقلمه، نفرین برنده از این نویسنده است؛ وی علاوه براین سردبیر مجموعه پیشرفت در امور مالی یا رفتاری بوده است؛ این کتاب از مهمترین کتابهای قرن بیست ویکم و برنده نوبل اقتصاد در سال ۲۰۱۷ است.
کاس سانستین (cass sunstein ): وی استاد دانشگاه والمسلی در دانشکده هاروارد است؛ از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ در دولت اوباما به عنوان مدیر دفتر کاخ سفید و امور تنظیم مقرراتی مشغول به کار بوده است.
آشنایی با نویسندگان این کتاب
این کتاب برای چه کسانی مناسب است :
- افرادی که در تصمیم گیری های خود مشکل دارند
- افرادی که از هیجانات ناگهانی جهت تصمیم گیری هایشان استفاده می کنند
- اشخاصی که در تصمیم گیری هایشان عواقب بعدی آن را در نظر نمی گیرند
توضیحات : کتاب سقلمه کتابی است که از مطالعه و ترکیب علم اقتصاد و روانشناسی نگارش گردیده است و این کتاب به بهبود تصمیم ها پیرامون سلامتی، ثروت، شادی و چگونگی انتخاب به خواننده کمک فراوانی می کند
افراد اکثرا تصمیماتی می گیرند که برایشان لذت آنی دارند اما منفعت بلندمدت را برآورده نمی کنند؛ مثلاٌ آنان می دانند که چه چیزهایی برای سلامتی شان مفید است و چه غذاهایی برایشان بهتر است و یا اینکه باید ورزش کنند، زود بخوابند و یا برای بازنشستگی پس انداز کنند، از مضرات سیگار آگاهی کامل دارند؛ ولی هیچگاه دز زندگی آنها را به کار نمی بندند؛ از غذا خوردن گرفته تا سرمایه گذاری و برنامه ریزی.
الگوهای رفتاری نادرست اغلب باعث می شوند که یک تصمیم فوری باعث به وجود آمدن پیامدهای دردسرساز در آینده شوند؛ برای مثال تمام افراد و شهروندان می دانند که نداشتن پس انداز کافی در آینده ای نه چندان دور باعث پیدایش مشکلات زیادی می شود ولی باز هم به اندازه کافی پس انداز نمی کنند
چرا ما معمولاٌ تصمیم هایی می گیریم که برای ما مفید نیستند؟
زیرا که تصمیم های ما معمولاٌ بر اساس اطلاعات کم در زمینه های مختلف است و نمی توانیم نتایج آن را برای آینده پیش بینی کنیم؛ برای تصمیم گیری درست ما به اطلاعات کافی و البته توانایی پردازش آنها داریم؛ مثلاٌ وقتی می خواهیم از بانک وام بگیریم باید انواع وام را بشناسیم؛ معمولاٌ در یک بانک انواع وامها وجود دارد ( تسهیلات مضاربه؛ اجاره به شرط تملیک، سرمایه در گردش، وام بدون وثیقه و انواع دیگر ) هر یک از این وامها بهره، کارمزد و شرایط خاص خودش را دارد؛ حتی یک نوع وام در بانکهای مختلف شرایط باز پرداخت متفاوتی دارد بنابراین می بینیم که کمبود اطلاعات و یا در اختیار داشتن اطلاعات پیچیده باعث می شوند که ما نتوانیم تصمیم درست بگیریم
انسانها معمولا تصمیم های دلی می گیرند
بعضی از تصمیمات را به شکلی ناخودآگاه می گیریم مانند وقتی که یک کودک می خندد، ما نمی توانیم لبخند نزنیم ( این واکنش کاملاٌ خود به خود روی می دهد ) اما اگر بخواهیم یک عدد چهار رقمی را ضربدر عدد سه رقمی کنیم حتماٌ باید در وضعیت خودآگاه باشیم تا بتوانیم به جواب درست برسیم؛ این ۲ مثال، ۲ سیستم مختلف تفکر را نشان می دهد؛ ما برای اینکه بتوانیم به تمام مواردی که در زندگی روزمره اتفاق می افتد پاسخی دقیق و درست بدهیم نه وقت کافی داریم و نه انرژی کافی، برای همین است که برای پاسخ به بیشتر مسائل زندگی؛ آن را به دل می سپاریم و این کار در بیشتر مواقع موثر است اما نه برای همیشه؛ به عبارتی احساسات درونی باعث می شوند که قضاوتهای نادرستی داشته باشیم و بعد در ادامه تصمیم نادرستی بگیریم
شرکتها روی تصمیمات غلط شما حساب می کنند
شرکتهای بسیاری هستند که نیازهایی را که در حال حاضر دارید برطرف نمی کنند بلکه برای مشتری نیازهای جدید به وجود می آورند، زیرا که می دانند آدمها وقتی وسوسه می شوند نمی توانند خود را کنترل کنند و تصمیمات ناگهانی می گیرند و به عواقب آن فکر نمی کنند یا شرکتها سعی می کنند که با استفاده از این وسوسه، مشتری را راضی کنند که بیشتر از نیاز خود خریداری کنند و به همین دلیل است که شرکتها اکثراٌ تلاش می کنند بیشتر تمرکز بازاریابی خود را روی بسته های بزرگتر بگذارند زیرا وقتی مشتری سایز بزرگتر از یک محصول را خریداری می کند از آن محصول بیشتر استفاده می کند و این همان چیزی است که شرکتها می خواهند
تصمیمات بد نگیرید از بخش های خلاصه کتاب سقلمه
اما چگونه؟ تلنگر به معنای هشدار دائمی نیست؛ بلکه داشتن رفتارهای هوشمندانه است زیرا که این رفتارهای هوشمندانه است که به ما کمک می کند که کاری که برایمان بهتر است را انجام دهیم؛ به زبان ساده، تلنگر نه تنها شما را آزاد می گذارد بلکه باعث می شود که گرفتن تصمیمات درست، برایمان ساده تر شود.
ممکن است تلنگر همیشه به دنبال رسیدن به اهداف درست و خیرخواهانه نباشد؛ مثلاٌ شرکتهایی که می خواهند یک محصول خاصی را تبلیغ کننداز تلنگر استفاده می کنند؛ در سوپرمارکتها هم معمولاٌ گزینه های گرانتر را درست در مقابل چشمان خریدار قرار می دهند و گزینه های ارزانتر در ردیفهایی که پایینتر یا بالاتر از چشم مشتری است قرار می گیرد
تلنگر با حالت پیش فرض
حالتهای پیش فرض، تلنگرهای بسیار مفیدی هستند که باعث می شوند مردم تصمیمات درست تری بگیرند؛ بیشتر مردم زندگی را فقط در زمان حال می بینند؛ برای همین است که نباید ورود به بازنشستگی یک انتخاب اختیاری باشد؛ زیرا اغلب افراد نمی خواهند که بخشی از حقوقشان توسط شرکت پس انداز شود؛ بنابراین بهتر است که تمامی کارمندان به صورت پیش فرض در این طرح ( طرح بازنشستگی ) ثبت نام شوند حتی اگر خودشان راضی به این کار نباشند؛ تلنگرها به خصوص در زمانی که تعداد گزینه ها برای انتخاب زیاد است و آینده نیز مبهم است کارکرد فوق العاده ای دارند
انتخاب هایی بی اندازه دشوار
همیشه گرفتن تصمیم اشتباه بسیار راحت تر است ؛ به طور مثال هنگامی که از سر کار برمی گردیم یک تکه بزرگ کیک و یک لیوان آبمیوه می خوریم و در آن لحظه بسیار خرسند می شویم ولی عواقب این تصمیم فوری را در یک ماه بعد و روی ترازو مشاهده خواهیم کرد؛ اگر ما هیچ تجربه قبلی از کاری نداشته باشیم ممکن است اشتباه تصمیم بگیریم، زیرا که در این حالت، ما قادر نیستیم که انتخاب خود را ارزیابی کنیم و جالب اینجاست که ما بیشتر برای تصمیم گیری های مهم دچار اشتباه می شویم تصمیماتی که اکثر افراد برای یک بار باید آن تصمیم را بگیرند.
مثلاٌ برای خرید یک پاکت شیر، کمتر ممکن است دچار اشتباه شویم زیرا که آنها ر ابارها انجام داده و می دانیم که چه نوع شیری را با توجه به خصوصیات بدنی مان انتخاب کنیم؛ اما ممکن است به سادگی در انتخاب همسر اشتباه کنیم؛ انتخابهای بسیاری هستند که هر فرد در طول زندگیش یکبار تجربه می کند مثلاٌ انتخاب رشته دانشگاهی، انتخاب همسر، انتخاب خانه ای برای خرید، انتخاب اسم فرزند و ….. به خاطر اهمیت همین موضوع است که برای انتخاب مواردی که قرار است برای ما در طی زندگی یکبار اتفاق بیفتد، باید خیلی دقت کرده و زمان زیادی را برای این انتخاب در نظر بگیریم
تلنگر کار می کند از بخش های خلاصه کتاب سقلمه
کسانی که موفق می شوند به وعده و قولهای خود پایبند باشند به طور ناخودآگاه از تلنگر استفاده می کنند یک سایت به نام stikk.com وجود دارد که در آن افراد زیادی به خودشان تعهد داده اند تا به هدف خاصی برسند؛ بعد از ثبت نام در سایت، شما باید هدفهای خود را تعیین کرده و برای آنها ضرب العجل هایی را در نظر بگیرید سپس می توانید برای رسیدن به آن اهداف پول بگذارید وسط؛ اگر به هدف رسیدید پول خود را پس می گیرید وگرنه، پول به شخص یا سازمانی که خودتان آن را تعیین کرده اید داده می شود؛ این سیستم یک تلنگر است که با مهار وسوسه ها به شما کمک می کند که تصمیمات درست تری بگیرید و برای به نتیجه رسیدن تلاش مضاعف داشته باشید
دولت باید تلنگر بزند
همانطور که دیدیم تلنگر کمک می کند تا افراد تصمیمات درست تر وبهتری بگیرند؛ اما در جامعه ای که زندگی می کنیم تصمیمات ما می تواند بر روی افراد دیگر هم تاٌثیرگذار باشد و حتی ممکن است تمام جامعه از منافع آن تصمیم درست بهره مند شوند؛ حتی اگر تلنگر در ابتدا برای ما سخت باشد و هزینه هایی در برداشته باشد اما سود بلندمدت آن، این خرج را جبران خواهد کرد برای مثال در مورد محیط زیست، اگر شرکتها مجبور باشند مقدار آلودگی که توسط آنها تولید می شود را اعلام کنند به طور قطع شاهد تغییرات مثبتی در این زمینه خواهیم بود.
برخی از شرکتها از تلنگر در زمینه مثبت استفاده می کنند تا مشتریهایشان تصمیمات درست بگیرند مثلاٌ اگر فراموش کنیم کمربند ایمنی را ببندیم ماشین هشدار صوتی می دهد؛ اگر بنزین ماشین در حال تمام شدن باشد چراغ بنزین روشن می شود و … همین تلنگرها که به ظاهر کوچک به نظر می رسند باعث ایجاد رفتار درست در ما می شوند.
خلاصه پایانی
به صورت کلی می توان گفت که مردم معمولاٌ تصمیمات نابخردانه ای می گیرند زیرا که گرفتن این تصمیمات به صورت آنی و راحت تر است؛ اما یک تغییر کوچک یا همان تلنگر می تواند باعث بهبود تصمیم گیری در عموم مردم شود؛ گاهی در تصمیم گیری خوب عمل نمی کنیم زیرا که تسلیم وسوسه شده و بدون فکر عمل می کنیم .
تعداد شرکتهایی که روی تصمیمات نادرست مشتریان خود حساب می کنند کم نیستند و اما چه کسانی موفق می شوند؟ کسانی که ناخودآگاه از تلنگر استفاده می کنند و برای رسیدن به آنچه که می خواهند صبر و تحمل و تفکر بیشتری خرج کرده و در نهایت از موفقیتشان راضی و خشنود می شوند
از مطالعه این کتاب متوجه خواهیم شد که اکثریت مردم از طریق سیستم خودکار که باعث تصمیمات لحظه ای و ناگهانی می شود تصمیم های نامناسبی اتخاذ می کنند، اما در این کتاب راه های رهایی از این اشتباهات نیز بیان شده، سیستم گوشزدها و پیش فرضها.
در ضمن از مطالعه این کتاب می توان به راهکارهای مفیدی دست پیدا کرد که ما را به خوبی به سمت راهکارهای درست راهنمایی می کنند و از اشتباهات محفوظ می کنند؛ مسلماٌ با استفاده از این راهکارها و تلنگرها می توان انتخابات بهتری داشت
ممکن است هدایت انتخاب مردم به سوی گزینه های مطلوب در تعارض با حق انتخاب و آزادی فردی آنان باشد؛ اما گاهی اوقات این هدایت لازم وضروری است زیرا که ممکن است روی منافع قشر زیادی تاٌثیر بگذارد؛ اما انتقادهای وارد به آن نیز قابل تاٌمل است زیرا که در بعضی موارد ممکن است آزادی افراد تحت تاثیر قرار گیرد؛ اما در هر صورت، زمانی که باز خوردها به خوبی عمل نمی کند سقلمه بسیار مفید و سودمند خواهد بود.
دیدگاه
نظر بدهید