برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سجام چیست؟ ثبت نام در سایت سجام

سجام چیست؟

سجام در حقیقت مرجع اصلی داده ها و محل ذخیره کردن اطلاعات سرمایه گذاران بازار بورس است، در این سایت، اطلاعاتی مانند آدرس محل سکونت، شماره حساب، و شبای بانکی ثبت می شود و در صورت هر نوع تغییر باید ویرایش شود.
کلمه ی سجام مخفف سامانه ی جامع ثبت اطلاعات مشتریان است و بر طبق مصوبه ی اعلام شده از سوی سازمان بورس اوراق بهادار، تمام سرمایه گذاران (افرادی که پیش از شهریور ۹۷ کد بورسی دریافت کرده اند) بایستی به این سامانه، مراجعه و تمامی اطلاعات خواسته شده را تکمیل نماید ولی افرادی که تازه وارد بورس می شوند و درخواست کد بورسی و کد معاملاتی دارند، باید در این سامانه نیز ثبت نام کنند (یعنی دو مرحله را یکجا انجام می دهند).
در تازه ترین دستورالعمل از تمامی سرمایه گذاران قدیمی بازار خواسته شده به ثبت اطلاعات در این سامانه اقدام کنند و اگر در زمان معین شده اینکار را انجام ندهند، کد معاملاتی آنها بسته می شود و دیگر اجازه ی انجام معاملات به آنها داده نمی شود. (البته ماه ها از این مصوبه گذشته اما هنوز معاملات بسته نشده اند).

طبق ضوابط حاکم، استفاده از هر گونه خدمات پایه برای تمام مشتریان حقیقی وحقوقی، مستلزم ثبت اطلاعات وشناسایی اشخاص مذکور در سامانه ی سجام است.
سیستم سجام در واقع بسیار فراتر از بازار مالی و بورس است، سجام در حقیقت زیرساخت مبارزه با پولشوییست، بدین شکل که کل دارایی های فرد در حسابهای بانکی، حساب های کارگزاری، در یک جا جمع شده واین شفافیت مانع پولشویی می شود.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

ثبت نام در سامانه ی سجام اجباری است و باید همه ی افراد که هر نوع دارایی مالی دارند، در سامانه ی سجام احراز هویت شوند، سامانه ی سجام درگاه ورودی برای خدمات سهام عدالت نیز هست، و همه ی افراد می توانند از طریق این سامانه، به سهام عدالت خود دسترسی داشته باشند، اخیرا بانکها نیز از سپرده گذاران خود درخواست می کنند که در این سامانه ثبت نام کنند.
پس از ثبت نام در این سایت،کد ده رقمی برای شما پیامک می شود (ممکن است بین یک هفته تا یک ماه طول بکشد تا این پیام به شما برسد) و پس از آن شما با مراجعه به یکی از شعب دفاتر الکترونیکی پیشخوان دولت و یا شعب کارگزاری بورس مراحل نهایی را انجام می دهید، و به این طریق ثبت درخواست شما در سامانه ی سجام نهایی می گردد.

توجه: در صورتی که از کارگزاری آگاه و از طریق لینک زیر ثبت نام کنید فقط یک بار نیاز به پر کردن فرم کد بورسی خواهد بود و ثبت نام سجام نیز هم زمان برای شما رایگان انجام خواهد شد:

دریافت کد بورسی و ثبت نام سجام رایگان


مزیت های ثبت نام در سامانه سجام:

حال که متوجه شدیم سجام چیست به سراغ مزایای آن میرویم:

۱- با راه اندازی این سامانه، شاهد تسهیل در گردآوری اطلاعات سهامداران هستیم و با تجمیع اطلاعات وسوابق و شفافیت، بازار رشد قابل توجهی داشته است.
۲- سجام جزء سامانه های زیرساختی بازار سرمایه است وبه هیچ عنوان سامانه ی تجاری نیست، بنابراین هدف آن کسب درآمد نیست.
۳- با ثبت نام،در وقت شما صرفه جویی می شود، قبلا یک مشکل اساسی وجود داشت، آن هم این بود که افراد بایستی با مراجعه حضوری وپر کردن تعداد زیادی فرم، اقدام می کردند، ولی با وجود این سیستم، کار بسیار راحت تر ودر زمان کوتاه انجام می شود.
۴- دریافت سود مجامع: در این سامانه سود سهام شما در شماره حسابی که اعلام کرده اید واریز می شود ودیگر نیازی به مراجعه به بانک ندارید.
۵- دسترسی به تمامی سرویس های بازار سرمایه مانند تغییر کارگزار ناظر.
۶- ویرایش سریع اطلاعات: قبلا اگر اطلاعات شما تغییر می کرد (تغییر آدرس محل سکونت، تغییر شماره حساب،یا هر تغییر دیگر) باید موضوع را به تمامی نهادهای بازار سرمایه یا کارگزاری اعلام می کردید و نیاز به مراجعه و حضور افراد بود، در حالیکه با راه اندازی این سامانه، خود شخص فورا، وارد سایت شده و اطلاعات داده شده را ویرایش می کند. بدیهی است اطلاعات شما در چارچوب قوانین، محفوظ خواهد بود.


گام های مورد نیاز برای تکمیل فرآیند ثبت نام:

۱- تکمیل فرمها به صورت دقیق
۲- تایید استعلام و دریافت کد پیگیری
۳- مراجعه به مراکز احراز هویت یا کارگزاری ها
۴- تایید سهامدار در سجام
میتوانید نمامی مراحل بالا را در یک مرحله توسط لینک زیر انجام دهید.


توجه: در صورتی که از کارگزاری آگاه و از طریق لینک زیر ثبت نام کنید فقط یک بار نیاز به پر کردن فرم خواهد بود و ثبت نام سجام نیز برای شما رایگان انجام خواهد شد (در غیر این صورت باید ۱۵ هزار تومان بابت ثبت نام در سجام پرداخت کنید):

دریافت کد بورسی و ثبت نام سجام رایگان

تلفن پشتیبانی سامانه سجام: ۰۲۱۶۴۶۱


هر سوالی در رابطه با بورس دارید از ما بپرسید:

برای دوستانتان بفرستید: