برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بورس کالا چیست – نحوه خرید از بورس کالا

در دنیا و بخاطر یک سری ناکارآمدی و نارسایی هایی که در بازارهای سنتی وجود داشت، تصمیم به راه اندازی بازاری تحت عنوان بورس کالا کردند. حالا بورس کالا چیست و چه کاربردهایی داره؟ آیا سوددهی مناسبی داره؟ تبلو بورس کالا رو کجا میتونیم ببینیم؟ آیا مکان امنی برای سرمایه گذاریه؟ اصلا در بورس کالای ایران چه کالاهایی معامله میشه؟ و کلی سوال دیگه که قصد داریم در ادامه این مقاله تحت عنوان بورس کالا چیست به آن ها پاسخ ساده و مختصر بدیم. مطمئنم که مطالعه این مطلب میتونه کمک خیلی خوبی در روند سرمایه گذاریت داشته باشه و میتونه جواب خیلی از سوالات رو بده.

بورس کالا چیست

بورس کالا چیست

همونطور که در مقدمه هم گفتیم ناکارآمدی و نارسایی های فعلی بازار های سنتی، نوسانات کاذب و همچنین عدم شفافیت در مورد کشف ارزش ذاتی و قیمت مناسب یک سهم و همچنین عدم وجود تضمین های لازم برای معامله گران؛ آدمها رو بر آن داشت که به راه اندازی بازاری به نام بورس کالا فکر کنند که در سراسر دنیا مشغول به کار شود. اگر بخوایم ساده بگیم، بورس کالا بازاری یکپارچه است که در آن بسیاری از فروشندگان، کالاهای خود را در این بازار عرضه میکنند و این کالاها توسط کارشناسان بررسی، قیمت گذاری و به خریداران عرضه خواهد شد.

جالب است بدانید که در بورس کالا اغلب کالاهای فراوری نشده و خام مورد معامله قرار می گیرند، مانند؛ زعفران، گندم، برنج، فلزات، پنبه، ذرت، پسته، محصولات شیمیایی، محصولات حوزه پتروشیمی و نفتی، کانی های فلزی و … که به محلی که عرضه کننده را به مصرف کننده وصل میکند، بورس کالا میگویند. بعد از اینکه به سوال بورس کالا چیست پاسخ دادیم در ادامه قصد داریم تا در مورد انواع بازارهای بورس کالا صحبت کنیم.

انواع بازارهای بورس کالا

بازار مالی

بازار مالی بیشتر با هدف تامین مالی به منظور ارتقای بخش تولیدی کشور و به منظور جمع آوری سرمایه و پولهای سرگردان ایجاد شده است. در این بازار نیز همانند بازار مشتقه ابزارهای خاصی بنام های سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و صندوق های سرمایه گذاری کالایی برای معاملات طراحی شده است.

بازار فرعی

بازار فرعی هم از لحاظ ماهیت معامله و شرایط تحویل کالا و هم از جهت قوانین حاکم بر آن و سازوکار تسویه بسیار به بازار فیزیکی شبیه است و تنها تفاوت اصلی بازار فرعی با بازار فیزیکی این است که بازار فیزیکی با قوانین و مقررات آسان تری در زمینه شرایط پذیرش کالا و برای پوشش دادن طیف گسترده تری از بازار کالای کل کشور، بوجود آمده است.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

بازار فیزیکی

در این بازار ۴ گروه اصلی از گروه های کالایی شامل محصولات بازار پتروشیمی، محصولات صنعتی و معدنی، فرآورده های نفتی و محصولات کشاورزی معامله می شوند. ماهیت این بازار بسیار شبیه به بازار سنتی است ولی از سازوکار بسیار کامل تر و پیشرفته تری برخوردار است.

بازار مشتقه

بازار مشتقه، نسبت به بازار های قبلی نوع جدیدی از بازار بورس کالا محسوب می شود که در آن از ابزارهایی بنام قرارداد آتی و قرارداد اختیار معامله برای معاملات استفاده می گردد. در این بازار ابتدا یک دارایی پایه که این دارایی میتواند انواع فلزات و فرآورده های نفتی و حتی محصولات کشاورزی باشد، تعریف می شود و در ادامه سرمایه گذاران با استفاده از ابزارهای قرارداد آتی و قرارداد اختیار معامله بر روی این کالاها سرمایه گذاری می کنند.

 تابلو بورس کالا

انواع قراردادهای مورد معامله در بورس کالا

تمامی معاملات انجام شده در بازار بورس کالا با فرمت استاندارد صورت می پذیرد. در واقع قراردهای ذکر شده در زیر، برای معامله در بورس کالا در دسترس هستند :

  1. قرارداد ماده ۱۰ قانون مدنی
  2. قرارداد سلف
  3. قرارداد صلح
  4. قرارداد نسیه
  5. قراردادهای معاوضه
  6. قرارداد آتی
  7. قرارداد نقدی
  8. قرارداد اختیار معامله

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:


درصورتی که تمایل دارید تا وارد بازار بورس شوید میتوانید از طریق لینک زیر (ثبت نام سریع و رایگان) اقدام به ثبت نام نمایید. راهنمایی و آموزش بورس نیز به صورت رایگان بعد از ثبت نام برای شما ارسال خواهد شد.

ثبت نام در بورس – دریافت کد بورسیسریع و رایگان


مراحل معامله در بورس کالای ایران

برای معامله در بورس کالا ابتدا باید کد مشتری داشته باشید، اولین قدمی که باید برای خرید هر کالایی در بازار بورس کالا بردارید، این است که مشخصات خود را به عنوان خریدار جهت اخذ کد مشتری در بورس کالا تکمیل نمایید. البته لازم است بدانید که مرحله ثبت مشخصات خریدار فقط یک بار انجام می شود و هر خریدار برای ثبت مشخصات و دریافت کد مشتری باید به کارگزاری خود مراجعه نماید. در نظر داشته باشید که به منظور دریافت کد مشتری باید مدارکی را به کارگزاری خود ارائه دهید، مدارک لازم جهت اخذ کد مشتری در بورس کالا، برای مشتری حقیقی یا حقوقی متفاوت است و هر کدام به شرح زیر میباشد :

مدارک لازم جهت دریافت کد معاملاتی (اشخاص حقیقی)

  • فتوکپی کارت ملی
  • فتوکپی شناسنامه
  • تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقیقی که شامل مواردی مانند : کد ملی، شماره حساب بانکی شخص متقاضی، آدرس و کد پستی و تلفن تماس خواهد بود.

مدارک لازم جهت دریافت کد معاملاتی (اشخاص حقوقی)

  • تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقوقی که در حقیقت شامل مواردی از قبیل : آخرین ترکیب اعضای هیئت مدیره، لیست سهامداران دارای سهام ده درصدی و بالاتر، صاحبان امضای مجاز، ارائه شماره حساب جاری شخص حقوقی می باشد
  • کپی روزنامه رسمی ثبت شرکت
  • فتوکپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت
  • کپی شناسنامه و کپی کارت ملی اعضا هیئت مدیره شرکت

چگونگی انجام معاملات در بورس کالا

  1. در اولین مرحله متقاضی باید درخواست خرید و یا فروش را به کارگزار اعلام نماید و در ادامه کارگزار سفارش متقاضی را در تالار معاملات قرار دهد.
  2. در گام دوم، سفارش متقاضی در تالار معاملات بورس کالا ثبت می گردد و به روش حراج آماده معامله خواهد بود.
  3. در قدم سوم و بعد از ثبت سفارش، داد و ستد آغاز خواهد شد، سپس گزارش نهایی که شامل وضعیت سپرده های لازم، کارمزد معامله و تسویه روزانه می باشد برای کارگزار ارسال میشود.
  4. در نهایت اتاق پایاپای، حساب های خود را با همه کارگزاری ها، تسویه کرده و متقابلا کارگزار هم حساب خود را با متقاضی تسویه می کند و در انتها آگهی انجام معامله برای متقاضی فرستاده خواهد شد.

مزایای بورس کالا

  • شفافیت قیمت ها و معاملات در بازار بورس کالا
  • معافیت های معاملاتی برای انجام معامله
  • حذف واسطه اضافی در راستای انجام معاملات
  • اعتماد سازی مناسب به منظور انتقال سرمایه غیر فعال به بورس کالا
  • اصالت کالاهای در حال معامله و همینطور فروشندگان احراز هویت شده و فعال در بورس کالا
  • جبران کردن خسارت های مربوط به کالای معامله شده، به وسیله اتاق پایاپای و عدم نیاز به مراجعه به دعاوی قضایی
  • فراهم آمدن فضایی امن و مناسب برای خرید و فروش مستقیم میان خریدار و فروشنده
  • عدم نگرانی از روند انجام فرآیند معاملاتی به دلیل نظارت کامل اتاق پایاپای
  • کشف قیمت کالا متاثر از روند عرضه تقاضا و نه به صلاحدید فروشنده
  • سرعت بسیار بالای انجام معاملات در بورس کالا با استفاده از قوانین مزایده و مناقصه
  • حرکت به سمت فرهنگسازی مناسب جهت انجام معاملات کالاهای فیزیکی در بازارهای الکترونیکی
  • ارائه خدمات با نهایت شفافیت و صداقت در فرآیند انجام معامله، عدم دست کاری قیمت و یا ایجاد معاملات صوری (اردر ترس)
  • اطلاعات فروشنده و خریدار در معرض دید همگان قرار دارد و امکان تقلب بسیار پایین آمده است

جمع بندی و کلام آخر

در این مقاله به این موضوع که بورس کالا چیست پاسخ دادیم و تمام سوالاتی که در مقدمه مقاله مطرح کردیم رو پاسخ دادیم. به صورت کلی می توان بازار بورس کالا را این طور تعریف کرد که فضایی است که در آن خریداران و عرضه کنندگان میتوانند معاملات خود را یکپارچه و قانونمند انجام دهند و قیمت ها تحت نظارت سازمان بورس، شفاف و کاملا رقابتی است. در نظر داشته باشید که انجام معاملات در بورس کالا هم مانند بورس اوراق بهادار نیاز به تجربه و آموزش کافی دارد. نکته دیگر این که داشتن مدیریت سرمایه کارآمد و دقیق، توانایی انجام تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی و همچنین اصول رفتارشناسی معامله گری در سطحی مناسب، از نیازهای معاملگران این بازار محسوب می شود.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

پس سرمایه گذاری در بورس کالا امری است که باید با آموزش های قبلی و داشتن استراتژی مناسب شروع گردد. اگر شما هم تجربه جالب و خوبی در زمینه انجام معاملات در بورس کالای ایران دارید، خوش حال خواهیم شد که با ما و دیگر مخاطبان سایت هم در میان بگذارید. همچنین اگر نکته ای را در مورد معاملات بورس کالا، کارگزاری بورس کالا و حتی ورود به بورس کالا در نظر داشتید که در این مقاله برای شما آورده نشده است، حتما در بخش ارسال دیدگاه و نظرات با ما در میان بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: