برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ath در ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

اوج قیمت یا همان بالاترین قیمت تاریخی یک رمزارز را All Time High می نامند که به اختصار ATH نامیده می شود و در واقع یکی از مفاهیم مهم در فهم رفتار یک بازار محسوب می شود. ath در ارز دیجیتال نه تنها می تواند کمک کننده باشد، بلکه می تواند چراغ راهی باشد برای سرمایه گذاری های بلندمدت و حتی کوتاه مدت. ath در ارز دیجیتال یک عدد و درصد مشخص دارد که بر اساس آن می توان متوجه شد که قیمت حال حاضر ارز دیجیتال مورد نظر، چقدر با اوج قیمتی که پیش تر به ثبت رسانده است، فاصله دارد و اگر این فاصله بسیار بالا باشد، میتوان به چشم یک نکته خوب به آن نگاه کرد و این را اثبات کرد که این ارز، اصلاح مورد نظر خود را کرده است و دیگر ریزش شدیدی را شاهد نخواهیم بود، اما اگر به صورت کلی دوست دارید همه چیز درباره ath در ارز دیجیتال را یاد بگیرید، این مطلب برای شما نوشته شده است.

ath در ارز دیجیتال

این روزها بازار کریپتو نوسانات عجیبی را تجربه می‌کند. از سودهای ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصدی گرفته تا سقوط‌ های ۴۰ تا ۷۰ درصدی! خب این ذات بازار است. بازار و دنیای کریپتو جذابیتش همین است و اگر با علم و آموزش وارد بازار شویم، قطعا جز سود کننده‌ ها خواهیم بود. اما این بازار اصطلاحات جالبی داشته که تاکنون خیلی از آنها را برای شما به صورت خلاصه و بسیار ساده معرفی کرده‌ایم.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در این مطلب به معنی و مفهوم ATH و ATL نگاهی می‌ اندازیم. حتما در همین مدت شنیده‌ اید که مثلا می گویند دوج کوین توانسته است ATH جدیدی را ثبت کند. یا مثلا ریپل با سقوطی عجیب به ATL رسیده است. برای مثال اگر سهام شرکت X در عرضه اولیه با قیمت ۵ دلار عرضه شود و سپس با قیمت ۲۰ دلار معامله گردد، قبل از آنکه به ۱۰ دلار سقوط کند، می‌ توانیم بگوییم که اوج قیمت سهام شرکت X بیست دلار خواهد بود.

مفهوم ATH چیست؟

اوج قیمت بی سابقه یا همان ATH مخفف عبارت All-Time Hight است. هر گاه رمز ارزی در شرایط بولران قرار گرفته و بتواند سقف قیمت قبلی خود را شکسته و در عدد جدیدی معامله شود، اصطلاحا می‌ گویند ATH اتفاق افتاده است و فلان رمز ارز توانسته است عدد جدیدی را برای خود به ثبت برساند. باید توجه داشت که معامله در این قیمت و این شرایط ریسک بسیار بالایی دارد. معمولا ارزها پس از شکستن سقف های قبلی، پولبک زد و اصلاح مختصری را تجربه میکنند. پس هیچ گاه در سقف‌های قیمتی خرید سنگین انجام نداده و پس از تثبیت قیمت بالای این عدد، اقدام به خرید پله ای کنید.

تاثیر ATH بر بازارهای مالی چیست؟

اوج قیمت به صورت معمول به معنی رشد قابل توجه قیمت یک دارایی در بازارهای مالی می باشد. ATH یک رمزارز می‌ تواند سرمایه‌گذاران به خرید بیشتر آن ترغیب نماید، چرا که آنان این طور متصور می شوند که این دارایی در آینده عملکرد خوب خود را ادامه خواهد داد. در واقع دارایی‌ هایی که دائما به اوج قیمت خود می رسند، سرمایه‌ گذاران بسیاری را در کل جهان به طرف خود جذب می‌ کنند و دارایی‌ هایی که بار‌ها به کم ترین قیمت خود می‌ رسند، خریداران را می‌ ترسانند.

یک سری تریدرهایی هم هستند که به ATH به عنوان نشانه‌ ای از اصلاح و کاهش شدید قیمت می نگرند و از آن به عنوان موقعیتی مناسب برای فروش استفاده می کنند، چرا که تعداد زیادی از سرمایه‌ گذاران بعد از رشد شدید و غیرطبیعی قیمت با ترس مواجه می شوند و برای فروش دارایی‌ های دیجیتال خود اقدام می کنند.

دلیل اهمیت اوج قیمتی ارزهای دیجیتال چیست؟

به عنوان مثال در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی که بازار روند صعودی قدرتمندی داشت، تعداد زیادی از رمزارزها در اوج قیمت جدید، رکوردهای جدیدی ثبت کردند و در صدر آن ها بیت‌ کوین در اواسط دسامبر به اوج قیمتی جدیدی رسید. البته این را هم باید در نظر داشته باشید که هر صرافی دیجیتالی مقدار متفاوتی از اوج قیمت بیت کوین دارد. در برخی از بازارها هر کوین بالاتر از ۲۰ هزار دلار مورد معامله قرار میگرفت، ولی با این وجود برخی بر این باورند که اوج قیمت بیت کوین آن زمان تقریبا حدود ۲۰ هزار دلار بود.

مقدار اوج قیمت از نظر تئوری، حداکثر قیمتی است که فرد می‌ تواند در آن قیمت دارایی خود را بفروشد و همین طور نشان دهنده حداکثر قیمتی است که معامله‌ گری دیگر مایل اند تا در آن قیمت، آن دارایی را در همان بازه زمانی بخرند. به هر روی با توجه به این که بیشتر دارایی‌ های رمزارزی ماهیتی نسبتی دارند، امکان دارد که اوج قیمت ATH، از معامله نسبتی دارایی و نه مقدار کامل آن، حاصل شده باشد.

حتما بخوانید : دلیل افزایش قیمت بیت کوین | هدف بعدی ۱۰۰ هزار دلار؟


برای مثال این طور فرض کنید که معامله گری در اوج صعود بازار، دقیقا قبل از سقوط قیمت، ۰٫۱ بیت کوین را به قیمت ۵ هزار دلار می خرد. در این حالت به صورت نسبی برای بیت کوین اوج قیمت جدیدی حاصل می شود؛ ۵۰ هزار دلار برای هر واحد بیت کوین، در حالی که تنها ۰٫۱ بیت کوین مورد معامله قرار گرفته است. مفهوم اوج قیمت همچنین می‌ تواند برای مقادیر ارزش بازار نیز مورد استفاده قرار گیرد. ابتدای ژانویه سال ۲۰۱۸، چند هفته قبل از اوج قیمت بیت کوین، ارزش بازار کل بازار رمزارزها به اوج‌ قیمت جدیدی، حدود ۶۶۱٫۲ میلیارد دلار رسید و اگر شرایط حال حاضر بازار کریپتو را با آن زمان مقایسه کنید، شباهت های بسیار دقیقی را مشاهده خواهید کرد.

مفهوم ATL چیست؟

کم ترین قیمت بی‌ سابقه یا همان ATL مخفف عبارت All-Time Low می باشد. هر زمان ارز دیجیتالی در بازار کاهشی، اصلاح بی‌ سابقه ای را تجربه نماید و به پایین ترین قیمت ثبت شده خود برسد، این طور می گویند که آن قیمت ATL یا کف قیمتی رمزارز مورد نظر می باشد. البته که خرید در این نقطه نیز ریسک بالایی دارد. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که این قیمت ها بهترین زمان برای خرید است، به این خاطر که قیمت به کف خود رسیده است و مطمئنا رشد عجیبی بعد از این رویداد وجود دارد. از طرفی بعضی دیگر از تحلیلگران بر این باورند که باید در این موارد هم برای خرید جوانب احتیاط را رعایت کرد، به این خاطر که شکسته شدن حمایت‌ ها، به صورت معمول نوید سقوط دیگری را خواهد داد.

چطور بفهمیم به اوج قیمتی رسیدیم؟

زمانی که یک ارز دیجیتالی رکورد قیمت خود را می شکند، ما نمیدانیم تا چه زمانی در مسیر صعود به حرکت ادامه خواهد داد، لذا تشخیص این کار به هیچ عنوان ساده نیست و در واقع اگر انقدر راحت بود، دیگر معامله کردن معنایی نداشت و تمامی افراد با سود بازارهای مالی اینچنینی را ترک می کردند، بنابراین تعیین نقاط خرید و فروش در بازارهای مالی به خصوص بازار نوسانی ارزهای دیجیتال بسیار حائز اهمیت و تعیین کننده است.

ath چیست

۱) هیجان در بازار : برخی مواقع قیمت یک رمزارز در مدت زمان کوتاهی با رشد زیادی روبرو می شود که این افزایش قیمت به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی رسد، لذا زمانی که ارز مورد نظر را مورد بررسی قرار می دهیم، مشاهده می شود که ارزش آن ارز، کمتر از مقداریست که در حال حاضر مورد معامله قرار می گیرد، بنابراین می بایست هوشیار باشیم و سریعا از معامله خارج شویم، به این خاطر که این افزایش قیمت صرفا یک هیجان در بازار است و همان طور که قیمت ناگهانی صعود می کند، کاهش قیمت های شدید هم می توان برای آن در نظر گرفت.

۲) قیمت روانی : برای هر رمزارز یک قیمت روانی وجود دارد که عموم تصور می کنند این رمزارز اگر به آن قیمت برسد، بسیار خوب است و تصور قیمتی بالاتر از آن ندارند، در حقیقت ارزش گذاری مردم تا آن عدد است. هنگامی که قیمت ارزی رشد می کند و به قیمت روانی خود میرسد، به صورت معمول در ادامه با ریزش همراه است. به عنوان مثال قیمت ۱۰۰ هزار دلار برای بیت کوین یک قیمت روانی است و زمانی که قیمت بیت کوین به آن رسید، مطمئنا می توان احتمال ریزش قیمتی را داد.

۳) کارمزدها : افزایش اندک در کارمزد رمزارزها نشانه مثبتی است و ثابت می کند که ارزش آن ارز بالاست که مردم حاضرند این کارمزد را پرداخت کنند، ولی چنانچه کارمزد بیش از اندازه افزایش پیدا کند، دیگر نمی توان گفت نشانه خوبی است، چرا که این موضوع نشان دهنده این است که مقیاس پذیری این ارز خوب کار نمی کند و مردم را نسبت به آینده ارز ناامید میکند، مثل سال ۲۰۱۷ که بیت کوین در اوج قیمتی خود قرار  داشت، کارمزد بیت کوین برای هر تراکنش به ۵۰ دلار نیز  رسید که در ادامه قیمت با روند کاهشی روبرو شد.

نحوه شناسایی پایان اوج قیمتی

جالب است بدانید که به صورت معمول وقتی یک دارایی رکورد اوج قیمت خود را می شکند، تا مدتی همین طور به رکورد شکنی ادامه خواهد داد و سرانجام زمان سقوط بزرگ فرا خواهد رسید. منظور ما از سقوط بزرگ در هر بازار و هر زمان‌ بندی می‌ تواند گوناگون باشد. به عنوان مثال در بازار سهام شاید ۴۰ درصد سقوط در یک سال، وحشتناک باشد ولی در بازار ارزهای دیجیتال بسیاری مواقع با سقوط قیمتی ۹۹ درصدی یک ارز مواجه می شویم!

حتما بخوانید : نحوه پیش بینی قیمت ارز دیجیتال


شناسایی پایان اوج قیمت اصلا ساده نیست. در واقع اگر این موضوع راحت بود که دیگر سودآوری از ترید معنایی پیدا نمی کرد. با این وجود اوج قیمت نشانه‌ هایی دارد که می‌ توان با آن‌ ها ضریب خطر را مورد ارزیابی قرار داد. در هر بازار برخی نشانه‌ های اوج قیمت متفاوت است. تجربه در هر بازار بهترین ابزار برای شناسایی اوج قیمت آن می باشد. در ادامه به ۴ مورد از نشانه‌ های رسیدن به اوج قیمت در بازار رمزارزها اشاره کرده ایم :

  1. رشد غیر منطقی در بازه زمانی کوتاه مدت : همان طور که پیش تر هم گفتیم، قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از چندین بار رکوردشکنی در عرض یک ماه از حدود ۷ هزار دلار به ۲۰ هزار دلار رسید و این در حالی بود که کاربرد پذیری بیت کوین در آن زمان بسیار پایین بود. در واقع به جز هیجانات کاذب و دستکاری قیمتی، نمی توان دلیل دیگری برای این موضوع آورد.
  2. شبکه و کارمزدهای آن : یکی از مواردی که توقف اوج قیمت را در رمزارزها نشان می‌ دهد، وضعیت شبکه یک رمزارز به حساب می آید. در سال ۲۰۱۷ میلادی که قیمت بیت کوین به بیشترین زمان خودش تا آن زمان رسیده بود، کارمزد تراکنش‌ ها به ۵۰ دلار برای هر تراکنش‌ هم رسید و تعداد تراکنش‌ های تایید نشده تا حد زیادی افزایش پیدا کرده بود. این وضعیت موجبات ناامیدی در مورد آینده یک رمزارز را فراهم می آورد. همین مورد در اتریوم هم اتفاق افتاد، وقتی که فعالیت‌ های انجام شده روی شبکه اتریوم را به شدت کند کرد. این اتفاق را در اتریوم یک بار در زمان عرضه استوس نیز شاهد بوده ایم.
  3. استفاده از اندیکاتور RSI : شاخص مقاومت نسبی یا همان‌ اندیکاتور RSI بیانگر قدرت نسبی خریداران و فروشندگان و به صورت کلی قدرت بازار است. این شاخص یکی از ابزار‌هایی است که می‌ توان آن را به منظور تشخیص پایان روند صعودی مورد استفاده قرار داد. در حقیقت با استفاده از‌اندیکاتور RSI می‌ توان هیجانات بازار، خرید بیش حد و فروش بیش از حد در بازار را تشخیص داد.
  4. قیمت روانی : به صورت معمول بیت کوین و هر دارایی دیگری از یک قیمت روانی برخوردار است که وقتی به آن می‌ رسد، فروش عمده آغاز خواهد شد. قیمت ۲۰ هزار دلار هم برای بیت کوین یک قیمت روانی به حساب می آمد که با رسیدن به آن، رکوردشکنی متوقف شد، چرا که احساسات در بازار نقش اساسی دارند و در حال حاضر نیز قیمت ۱۰۰ هزار دلار به عنوان صدی برای رکوردشکنی های هرچه بیشتر بیت کوین به حساب می آید و باید دید که بیت کوین، چه زمانی می تواند این صد قیمتی و روانی محکم را از پیش روی بردارد.

نتیجه گیری و کلام پایانی

در یک تعریف کوتاه، ath در ارز دیجیتال به معنای بیشترین قیمتی است که یک دارایی در طول تاریخ به آن رسیده است. به صورت معمول پس از رسیدن به اوج قیمت با اصلاح یا کاهش شدید قیمت مواجه هستیم. چنانچه در اوج قیمت برای خرید اقدام می کنیم، باید آگاهی داشته باشیم که ریسک بزرگی کرده ایم و باید جوانب احتیاط را بیشتر رعایت کنیم.

لذا چنانچه معامله گر هستید، حتما به این موضوع توجه داشته باشید و نگذارید که رشد کاذب قیمت یک دارایی شما را متحمل ضررهای بسیاری کند، در این رساتا فومو یا همان ترس از دست دادن دارایی نیز موردی است که نباید گرفتار آن شوید، بنابراین طبق تحلیل پیش روید و نگذارید شرایط جوی و هیجانات مثبت و منفی بازار روی شما و تصمیماتتان تاثیر بگذارد.

همان طور که در ابتدای مطلب قول داده بودیم، در این مقاله به این پرداختیم که ath در ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد. 

همچنین اگر دوست دارید بدانید ارز دیجیتال icp چیست و چه آینده ای دارد ، همین الان این مطلب را مطالعه فرمایید.

برای دوستانتان بفرستید: