Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
کارمزد کارگزاری بورس | کارمزد کارگزار بورس چقدر است؟ - کد بورسی

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کارمزد کارگزاری بورس | کارمزد کارگزار بورس چقدر است؟

اطلاع کامل از کارمزد کارگزاری بورس یکی از آن مواردی است که باید در معاملات روزانه خود حتما در نظر داشته باشیم. کارمزد کارگزاری از خرید و فروش سهام تاثیر بسیار زیادی در سوددهی افراد نوسانگیر می گذارد، لذا توجه به کارمزد کارگزاری بورس الزامی است. دریافت کارمزد کارگزاری از هر معامله یکی از راه های کسب درآمد کارگزاری هاست و این که کارمزد کدام کارگزاری کمتر است قطعا بسیار مهم است. پس اگر نمیدانید کارمزد کارگزاری در معاملات چقدر است و کارمزد کارگزاری بورس چگونه محاسبه می شود، با سایت کد بورسی همراه باشید.

کارمزد کارگزاری های بورس

به منظور خرید یا فروش همه چیز نمی ‌توان به صورت مستقیم اقدام کرد، به عنوان مثال برای خرید و یا اجاره یک خانه باید به بنگاه‌ های مشاور املاک مراجعه کرد. مشاور املاک با‌توجه به بودجه و شرایط مد‌نظر شما خانه ‌هایی را به شما نشان خواهد داد. در صورتی که شما از خانه ‌ای خوشتان بیاید و قصد خرید یا اجاره آن را داشته باشید، مشاور املاک مبلغی را به‌ عنوان حق ‌الزحمه جوش دادن معامله از شما دریافت می‌ کند. در اینجا مشاور املاک نقش یک رابط را بازی می‌ کند و به شما کمک می ‌کند تا راحت ‌تر به هدف خود برسید در مقابل آن مبلغی را بابت ارائه خدمات از شما به ‌عنوان کارمزد یا حق ‌الزحمه دریافت می ‌کند. کارگزاری ‌ها نیز، کاری مشابه با مشاورین املاک انجام می ‌دهند.


درصورتی که تمایل دارید تا از خدمات ۲۵ درصد تخفیف کارمزد در بورس، مشاوره خرید، آموزش های رایگان بورسی و …  بهره مند شوید میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید. 

دریافت کد بورسیسریع و رایگان


ولی چگونه؟ همان ‌طور که همه شما می ‌دانید برای معامله سهم یا سایر اوراق بهادار علاوه ‌بر داشتن یک کد بورسی باید در یک کارگزاری ثبت ‌نام کنیم. کارگزاری‌ ها از نهادهای مالی هستند که نقش واسطه‌ های مالی را اجرا می‌کنند. این نهادها موجب خواهند شد تا سرمایه‌ ها با سرعت بیشتر و با هزینه ‌‌ای کمتر در گردش باشند. به عبارتی این نهادها معمولا امور مالی و سرمایه ‌گذاری‌ را اجرایی می‌ کنند. شرکت‌ های کارگزاری خدمات متنوعی ارائه می ‌دهند، ولی حائز اهمیت ترین وظیفه آن ‌‌ها خرید و فروش سهام و همچنین دیگر اوراق پذیرفته شده در بورس است. کارگزاران نقش واسطه‌ ای میان خریداران و فروشندگان ایفا می‌ کنند و به ازای آن مبلغی را به‌ عنوان کارمزد از سهامداران دریافت می نمایند.

به این منظور که یک معامله صورت پذیرد، دو کارگزار مشخص به نمایندگی از هر سهامدار برای انجام معامله اقدام می ‌کنند. کارگزار به نوعی نماینده‌ حقوقی سرمایه ‌گذاران در معاملات بوده و افراد بدون کارگزاری، توانایی انجام معامله را ندارند. این طور فرض کنید بدون داشتن واسطه بخواهیم سهم‌ های خود را معامله کنیم، با اطمینان می ‌توان گفت یافتن شخصی که قصد فروش سهام خود را داشته باشد و این سهم همان سهمی که ما قصد خرید آن را داریم باشد، امری بسیار دشوار و تقریبا غیرممکن است.

کارگزاری‌ ها این کار را برای ما ممکن خواهند کرد. در حقیقت کسی که قصد فروش و یا خرید یک سهم را داشته باشد به کارگزاری خود مراجعه می ‌کند. از آن ‌جا که همه کارگزاری ‌ها به یک هسته معاملاتی متصل هستند، می‌ توانند سریعا اطلاعات را در اختیار همدیگر بگذارند و پروسه پیدا کردن خریدار و فروشنده را تسهیل کنند. در ازای انجام این کار از ما دستمزد دریافت می ‌کنند، که به این دستمزد، کارمزد معاملات گفته می شود. معاملاتی که ما روزانه و به صورت آنلاین در یک لحظه انجام می ‌دهیم از طریق مسیرهایی صورت می پذیرد که بابت آن از ما کارمزد گرفته می ‌شود. با تصویب قاون جدید میزان کارمزد تغییر کرده است. این بدین معنی است که چنانچه قبلا برای خرید سهمی حدود ۰.۴۶۴ درصد از ارزش معامله را به‌ عنوان کارمزد پرداخت می ‌کردیم، الان ۲۰ درصد از این مقدار کسر شده و کارمزد خرید به ۰.۳۷۱۲ درصد رسیده است.

کارمزد معاملات بازار سرمایه در سال ۹۹

به منظور انجام معاملات اوراق بهادار در ابتدا باید به یک کارگزاری مراجعه کنید. پس از ثبت ‌نام اولیه، کد بورسی و یا کد معاملاتی خود را دریافت می کنید و در ادامه می توانید به صورت حضوری و یا آنلاین با واسطه کارگزاری به خرید و یا فروش اوراق بهادار بپردازید.

کارمزد کارگزاری از هر معامله

در حقیقت کارگزاری واسطه ای است که اتصال شما به بازار بورس را امکان پذیر کرده و زمینه ‌های لازم جهت انجام معاملات راحت ‌تر را فراهم می‌ کند و بابت انجام این فعالیت کارمزدی را از شما دریافت می‌ کند. میزان کارمزد معاملات بورسی با توجه به نوع سهام، نوع معامله که شامل خرید یا فروش است و داشتن یا نداشتن مالیات متفاوت است. انواع سهام به صورت زیر است :

  • سهام درج ‌شده در بازار بورس و فرابورس
  • اوراق اختیار فروش تبعی
  • اوراق تسهیلات مسکن
  • اوراق مشارکت
  • اوراق اجاره

محاسبه کارمزد معاملات بورس در سال ۹۹

به منظور درک بهتر استفاده از جدول فوق، در قالب یک مثال عملی نحوه محاسبات مربوط به کسورات را در خرید و فروش سهام بورسی تشریح می ‌کنیم. کارمزد معاملات بورس بابت خرید سهام بورسی معادل ۰.۰۰۳۷۱۲ قیمت خرید، و ۰.۰۰۸۸ قیمت فروش کسر می‌ شود که البته ۰.۵ درصد این کارمزد مربوط به مالیات است. فرض کنید که شما قصد دارید تعداد ۱۰۰ سهم از شرکتی را در قیمت ۱۰,۰۰۰ ریال بخرید و پس از دو ماه در قیمت ۱۲,۰۰۰ ریال به ازای هر سهم بفروشید.

حتما بخوانید : نحوه تغییر کارگزاری بورس | نحوه تغییر شرکت کارگزاری بورس

باید توجه داشت که در هنگام خرید مبلغ کارمزد (۳,۷۱۲ ریال) به قیمت سهام (۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال) اضافه شده و مبلغ مجموع (۱,۰۰۳,۷۱۲ ریال ) از حساب کارگزاری شما کسر می شود. باید در نظر داشته باشید که در هنگام فروش مبلغ کارمزد (۱۰,۵۶۰ ریال) از قیمت سهام (۱۲۰۰۰۰۰ ریال) کسر شده و مبلغ ۱,۱۸۹,۴۴۰ ریال در حساب کارگزاری شما درج می شود.

نحوه تقسیم کارمزد کارگزاری

محاسبه کارمزد کارگزاری : کارگزاری ها به منظور انجام معاملات بورسی مشتریان شان در هنگام خرید ۰.۳۰۴ درصد و در هنگام فروش ۰.۳۰۴ درصد به عنوان کارمزد کارگزاری دریافت می کنند. به عنوان مثال فوق در هنگام خرید و فروش، مبلغ کارمزد کارگزاری به ترتیب ۳۰۴۰ و ۳۶۴۸ ریال است.

محاسبه کارمزد سازمان بورس : بعد از کسر کارمزد کارگزاری از کارمزد کل، مبلغ مانده بابت انجام فعالیت ها خرید و فروش سهام از سوی متولیان بازار سرمایه صرف اداره و توسعه مستمر این بازار می ‌شود.

محاسبه مالیات در کارمزد معاملات بورس : در معاملات بازار بورس نیز مانند دیگر معاملات بحث مالیات مطرح است، ولی نکته مهم و حائز اهمیت آن است که مالیات تنها در زمان فروش اوراق اخذ می‌گردد و در زمان خرید اوراق مالیاتی از شما دریافت نمی ‌شود. شایان ذکر است که نسبت تقسیم کارمزد بین این عوامل در معاملات مختلف بازار سرمایه متفاوت است.

کارمزد کارگزاری سهام

تفاوت کارمزد خرید و فروش در کارگزاری ها

مجموع کارمزد‌های فروش قبلا برابر با ۰.۰۰۹۷۵ بود، ولی الان به ۰.۰۰۸۸ در بازار بورس رسیده است. امکان دارد الان با خود بپرسید ۰.۰۰۸۸، ۲۰ درصد کمتر از۰.۰۰۹۷۵ نیست، بنابراین چجوری ممکن است که کارمزد فروش ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده باشد. با کاهش ۲۰ درصدی کارمزدها مقدار مالیات تغییر نکرده و همان ۰.۵ درصد باقی مانده است. یکی از فرق هایی که بین کارمزد خرید و فروش وجود دارد، به مالیات ارتباط دارد.

وقتی که ما سهمی را می فروشیم، مثل فروش دیگر دارایی ‌ها، درصدی به‌ عنوان مالیات از ما اخد خواهد شد. این مالیات در هر صورت از فروشنده گرفته می شود. یعنی تفاوتی ندارد که شما طی معامله ‌ای که انجام داده ‌اید، سود کردید یا زیان، به ‌هر حال باید مالیات خود را بپردازید. تنها تفاوتی که بین پرداخت مالیات سهام با دیگر دارایی‌ ها وجود دارد این است که، مالیات سهام به ‌صورت خودکار از شما اخذ خواهد شد و مثل پرداخت مالیات واحد تجاری و … نیازی به پر کردن اظهارنامه مالیاتی نخواهید داشت.

دلیل منفی بودن سود بعد از خرید عرضه اولیه

این را در نظر داشته باشید که کارگزاری ‌ها، شرکت ‌های بورس و فرابورس، شرکت سپرده ‌گذاری، شرکت مدیریت فناوری و سازمان نظارتی در ازای ارائه خدمات و بهبود زیر‌ساخت‌ ها مبالغی را تحت عنوان کارمزد خرید و فروش از ما دریافت می کنند، لذا چنانچه در عرضه اولیه ‌ای شرکت کردید یا سهمی خریداری کردید و بعد از آن دیدید که در همان قیمت خرید میزان سود شما منفی نشان داده می‌ شود، نگران نشوید. این اتفاق به علت کسر کارمزد افتاده است و با اولین مثبت ۵ وضعیت آن تغییر خواهد کرد.

کارمزد خرید کارگزاری آگاه

کارگزاری آگاه در راستای مشتری مداری و جلب رضایت سرمایه ‌گذاران محترم باشگاه مشتریان را پایه‌ ریزی کرده است. شما با عضویت در این باشگاه، از مزایا و امکانات آن بهره ‌مند می شوید. هر عضو باشگاه با استفاده از روش‌ هایی (انجام معامله اوراق بهادار از طریق کارگزاری آگاه، انجام معاملات آتی سکه در کارگزاری آگاه، شرکت در مسابقات باشگاه و …) می‌ تواند به کسب امتیاز بپردازد.

حتما بخوانید : بهترین کارگزاری بورسی کدام است؟

با توجه به امتیاز کسب ‌شده، در یکی از سطوح ۱۰ گانه جدول زیر قرار می گیرد. در واقع امتیازات تنها مبنای سطح‌ بندی و استفاده از خدمات سطوح مختلف خواهد بود. با ورود به هر سطح که طبق امتیاز فرد تعیین می ‌شود، شخص می‌ تواند از منافع و تخفیفات معاملات اوراق بهادار و آتی سکه به‌ صورت وجه نقد بهره‌ مند شود.

کارمزد خرید کارگزاری مفید

کارگزاری مفید نیز راستای مشتری مداری و جلب رضایت سرمایه‌ گذاران محترم باشگاه پلکان را پایه ‌ریزی کرده است. پلکان با شیوه ای منصفانه طیف وسیعی از خدمات و هدایا را در اختیار اعضا قرار می دهد. در پلکان هیچ فعالیتی بدون پاداش نمی ماند و پوشش عمده نیازهای مرتبط با بازار سرمایه تنها بخشی از خدمات پلکان است. کاربران در استفاده از این خدمات وجهی نمی پردازند و اساس پلکان بر امتیاز استوار است :

  1. نخستین روش کسب امتیاز خرید و فروش سهام است. بعد از عضویت در پلکان به صورت خودکار با انجام هر معامله اعم از خرید یا فروش، امتیازی متناسب با ارزش معامله به مجموع امتیازات شما اضافه خواهد شد.
  2. دومین راه کسب امتیاز، معرفی دوستان است.
  3. روش سوم برای کسب امتیاز، شرکت در مسابقات روزانه پلکان است. معمولا روزانه پنج مسابقه در پلکان برگزار می شود. علاقه مندان قادرند با شرکت در این مسابقات و پیش بینی صحیح جریانات آتی بازار سرمایه امتیازات خود را افزایش دهند.

نکات مهم درباره کارمزد کارگزار در بورس

۱) کارمزد و مالیات پرداختی از سوی شما به صورت مستقیم از حسابی که نزد کارگزاری دارید کسر می شود. لذا نباید نگران این مسئله باشید که در پایان هر دوره باید مبالغی را به حساب نهاد مربوطه واریز کنید. گفتنی است که شرکت ها باید بابت عملکرد سالیانه خود اظهارنامه عملکرد پر کرده و به سازمان مالیاتی ارسال کنند یا شما اگر خانه ای را اجاره دهید باید بابت درآمد اجاره خود به صورت دوره ای اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کنید، ولی در معاملات بورس نیاز به این گونه فعالیت ها نیست.

۲) باید در نظر داشت که از طریق حساب کاربری خود نزد کارگزار بورس اوراق بهادار می توانید سهام درج شده در بازار بورس، فرابورس، اوراق تسهیلات مسکن، اوراق اختیار فروش تبعی، اوراق مشارکت و اوراق اجاره را مورد معامله قرار دهید. کارمزد و مالیات تمام این اوراق یکسان نبوده و هر ورقه بهادار نرخ خاص خود را دارد که در ادامه به تفکیک اوراق توضیحاتی ارائه می شود.

۳) مالیات پرداختی بابت فروش سهام معادل ۰٫۵ درصد یا ۰٫۰۰۵ مبلغ فروش سهام است؛ فارغ از اینکه شما در آن معامله سود یا زیان کنید. در سال ۹۷ در راستای ایجاد جذابیت بیشتر معاملات بورس، مالیات فروش سهام از ۰٫۵ درصد به ۰٫۱ درصد کاهش پیدا کرده است. لذا چنانچه مصوبه جدیدی از سوی دولت و اداره مالیات انتشار نیابد، نرخ مالیات فروش سهام در سال ۱۳۹۸ دوباره به سطح قبلی خود باز می گردد.

۴) در معاملات بازار بورس نیز همچون دیگر معاملات، بحث مالیات مطرح است، ولی نکته حائز اهمیت آن است که مالیات فقط در زمان فروش اوراق اخذ می گردد و در زمان خرید، مالیاتی از شما دریافت نخواهد شد.

سوالات متداول در خصوص کارمزد کارگزاری ها

آیا برای خرید در بازار بورس باید مالیات پرداخت شود؟ خیر، برای خرید در بازار بورس مالیاتی پرداخت نمی شود و تنها فروش در این بازار مشمول مالیات است.

آیا کارمزد باید به صورت دستی توسط سرمایه گذار به کارگزاری پرداخت شود؟ خیر، کارمزد معاملات در بازار بورس از حسابی که سرمایه گذار نزد کارگزاری دارد به صورت خودکار کسر می شود.

کارمزد معاملات بورس به چه کسی پرداخت می شود؟ کارمزد معاملات بورس به کارگزاری که واسطه معامله بین بازار بورس و سرمایه گذار برای انجام معامله بوده است، پرداخت می شود.


خلاصه مطلب و کلام پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعات مورد نیاز شما در مورد میزان مالیات و کارمزد خرید و فروش سهام و دیگر اوراق بهادار مورد معامله در بورس و فرابورس اطلاعاتی به شما ارائه دهیم. همین طور نحوه تقسیم این کارمزد بین کارگزاری ها و سازمان بورس توضیح داده شد. میزان این کارمزد و مالیات معاملات بسیار اندک بوده و این امر موجب جذابیت‌ بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌ گذاری می شود. در ضمن کارگزاری های آگاه و مفید از کارمزدی که به آن تعلق می ‌گیرد، تخفیفاتی نیز برای مشتریان خود در نظر می ‌گیرد که بررسی کردیم.

به منظور انجام معاملات اوراق بهادار اعم از سهام، اوراق تسهیلات مسکن، اوراق مشارکت و اوراق اجاره، باید به یک کارگزاری مراجعه فرمایید. ارتباط بین شما و سازمان بورس به وسیله کارگزاری برقرار می‌گردد. در حقیقت کارگزاری ها زمینه‌ های لازم جهت انجام معاملات راحت ‌تر را در اختیار شما عزیزان قرار می دهند و بابت انجام این فعالیت‌ ها ما کارمزد کارگزاری را پرداخت می کنیم. این کارمزد زمانی از شما دریافت می شود که سهامی را بخرید و یا سهام خود را بخواهید به فروش برسانید.

این کارمزد که البته، مبلغ آن اندک است، از سوی متولیان بازار سرمایه صرف اداره و توسعه مستمر این بازار می‌شود. البته بخشی از آن کارمزد کارگزاری است. همانطور که گفته شد کارگزاری ها بابت واسطه گری مستحق دریافت کارمزد از معاملاتی که سرمایه گذاران انجام می دهند، می شوند. همچنین دولت اصولا برای انجام معاملات از معامله گر ها مالیاتی را دریافت نمی کند. اگرچه بعضی از کارگزاری ها با توجه به سابقه معاملات سهامدار تخفیف هایی در کارمزد می دهند که می توان با تغییر کارگزاری بورس از امکانات آن ها استفاده کرد. در نظر داشته باشید که در مدل جدید و طبق قانون گذاری های انجام شده، کارمزد انجام معاملات در همان ابتدا در هزینه خرید سهام اعمال شده و از فرد دریافت می شود و در زمان فروش صرفا مالیات محاسبه می شود. کارمزد و مالیاتی که با توجه به قیمت معامله محاسبه می شود، مستقیما از حسابی که سرمایه گذار نزد کارگزاری دارد، کسر خواهد شد.

در این مطلب آموزشی یاد گرفتیم که کارمزد کارگزاری چقدر است و کارمزد کارگزاری خرید و فروش سهام به چه صورت است.

امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان کارمزد کارگزاری در خرید و فروش نهایت استفاده را برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی در مورد کارمزد کارگزاری سهام مختلف داشتید، حتما از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

برای دوستانتان بفرستید: