برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

چگونه پول پس انداز کنیم – ۱۰ راهکار تضمینی

چگونه پول پس انداز کنیم ؟ این سوالی است که هر شخصی در هر سنی از خودش می پرسد. پس انداز کردن دغدغه افراد بسیار زیادی از انسانهاست البته صحبت کردن راجع به پس انداز، خیلی راحت تر از انجام دادنش است؛ همه می دانیم پس انداز همیشه کار پسندیده ای بوده وهست ولی باز با این همه اینکار برای تعداد زیادی می تواند مشکل باشد. در ادامه با مقاله چگونه پول پس انداز کنیم همراه باشید تا ۱۰ روش تضمینی و علمی رو در این خصوص بهتون یاد بدیم.

چگونه پول پس انداز کنیم ؟

ما بیاید بیاموزیم که چگونه پس انداز کنیم؛ افرادی که اینکار را خوب بلد هستند مسلماٌ آموزشهایی دیده اند و منطقی و هوشمندانه پس انداز می کنند به طوریکه هم زندگیشان را به خوبی اداره می کنند وهم اینکه برای خود و آینده پس انداز معقولی دارند؛ ما باید بیاموزیم چگونه خرج کردنمان را کنترل کنیم و بدانیم برای اینکار و آینده خودمان مسئولیت داریم.

خیلی از مردم پس انداز پول را یکی از راه های مدیریت پول می دانند؛ در این اوضاع نابسامان اقتصادی که همه اقشار جامعه را در گیر کرده، ممکن است پس انداز کردن پول غیر ممکن به نظر بیاید ولی اینطور نیست ما اگر بخواهیم می توانیم .

در این زمینه راهکارهایی وجود دارد که در اینجا با چند تا از این راهکارها آشنا می شویم:

  • همان اول، مقدار پولی را برای خود کنار بگذارید: شما می توانید هر ماه قسمتی از حقوق خودتان را در هنگام دریافت، مستقیم به یک حساب مخصوص پس انداز یا حساب بازنشستگی واریز کنید و سپس بقیه را برای خرج کردن در نظر گرفته و فقط همان مبلغ را خرج کنید با همین پس اندازهای کوچک در مدت طولانی می توانید برای خود سرمایه ای ایجاد کنید خصوصاٌ اگر که در این حساب پس انداز، سود نیز به آن تعلق بگیرد.
  • سعی کنید بدهی جدیدی به بدهی های خود اضافه نکنید: داشتن بدهی اصولاٌ اجتناب ناپذیر است؛ برای مثال تقریباٌ تمامی افراد نمی توانند بدون گرفتن وام و پرداخت تدریجی آن، برای خود مسکن تهیه کنند، شما به سختی هم که شده می توانید مبلغ ماهیانه اقساط را بالاتر برده تا بتوانید سریعتر تسویه حساب کرده و در نتیجه سود کمتری بابت وام پرداخت کنید.
  • اهداف مناسبی برای پس انداز کردن تعیین کنید: اگر شما از همان ابتدا؛ برای خود و پس اندازتان اهدافی را در نظر بگیرید می توانید راحت تر این کار را انجام دهید.
  • برای اهدافتان یک چارچوب زمانی تعیین کنید: برای این کار چار چوب زمانی منطقی در نظر بگیرید؛ بعضی از اهداف بلند مدت هستند مانند پس انداز برای بازنشستگی و بعضی ها نیاز به زمان کمتر دارند مانند تعویض یکی از قطعات ماشین.
  • بودجه بندی کنید: افراد باید راهی برای پیگیری مخارج و هزینه های روزانه و هفتگی داشته باشند برای مثال حقوق ۳۰۰۰۰۰۰تومان را می توان به این شکل بودجه بندی کرد:

مسکن و خدمات رفاهی ۱۰۰۰۰۰۰ تومان

وام ۳۰۰۰۰۰ تومان

غذا ۵۰۰۰۰۰ تومان

بنزین ۱۵۰۰۰۰ تومان

پس انداز ۵۰۰۰۰۰ تومان

متفرقه ۲۰۰۰۰۰ تومان

تجملات ۲۸۰۰۰۰ تومان

  • هزینه های خود را یادداشت کنید: هزینه هایی را که ماهیانه برای نیازهای خود می پردازید را می تونید یادداشت کنید و متوجه خواهید شد که بدین وسیله می توانید مشکلات بودحه بندی را شناسایی کنید و نحوه هزینه کردن را متناسب با بودجه بندی تنظیم کنید؛ همانقدر که برای ثبت هزینه های عمده مانند مسکن و بازپرداخت بدهی ها دقت می کنید باید به هزینه های جزئی نیز توجه کنید و برای اینکار کافی است که یک دفترچه کوچک همیشه همراهتان باشد و عادت کنید که تمام هزینه ها را حتی اگر بسیار کم و اندک هستند یادداشت کنید و هر موقع که فرصت داشتید این هزینه های کم را در یک دفتر بزرگتر یا یک نرم افزار کامپیوتری وارد کنید البته امروزه اپلیکیشن های زیادی وجود دارد که شما را در این زمینه کمک می کند؛ وقتی در آخر هر ماه هزینه ها را بررسی کنید خواهید دید که چه مقدار از خریدهای شما غیر ضروری بوده اند.
  • در اسرع وقت پس انداز کردن را شروع کنید: این به نفع شما خواهد بود حتی اگر مبلغ کمی را هر ماهه پس انداز کنید در آینده شاهد افزایش این رقم خواهید بود؛ حتماٌ این کار را انجام دهید.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

  • با احتیاط در بازار بورس سرمایه گذاری کنید: اگر مقداری هر چند کم پس انداز کرده باشید، سرمایه گذاری در بورس می تواند یک راه حل برای رسیدن به موقعیت سودآور باشد و شما با کمی آموزش و استفاده از افرادی که در این مورد می توانند شما را کمک کنند موفق خواهید شد ولی شما باید پولی را در این زمینه سرمایه گذاری کنید که نیاز فوری به آن نداشته باشید و به فکر سرمایه گذاری بلند مدت باشید و شما خواهید توانست با ترکیب صحیحی از سرمایه گذاری، به اهداف مالی خود دست پیدا کنید و با اتخاذ یک استراتژی درست، ریسک این نوع سرمایه گذاری را کاهش دهید. آشنایی شما با سهام و اوراق قرضه، از اصول پایه سرمایه گذاری است با نگرشی عمیق و آرام و رویکردی روشن به سرمایه گذاری بپردازید و با مجموعه متنوعی از سرمایه گذاری امن؛ سبدی از ریسک های مختلف داشته باشید.

درصورتی که تمایل دارید تا وارد بازار بورس شوید میتوانید از طریق لینک زیر (ثبت نام سریع و رایگان) اقدام به ثبت نام نمایید. راهنمایی و آموزش بورس نیز به صورت رایگان بعد از ثبت نام برای شما ارسال خواهد شد.

ثبت نام در بورس – دریافت کد بورسیسریع و رایگان


  • ناامید نشوید: اگر در مورد وضعیت مالی خود دلسرد شده اید می توانید از مشاوره های مالی استفاده کنید، خدمات برخی از این شرکتهای مشاوره ای بسیار مناسب است و شما می توانید با مشاوره با اینگونه شرکتها شروع به پس انداز صحیح و عاقلانه و رسیدن به اهداف مالی خود نمایید.

چگونه پول پس انداز کنیم

چگونه هزینه های خود را کاهش دهیم؟

۱) خرید کالاهای لوکس را از بودجه خود حذف کنید: برای این نوع کالاها که ضروری هم نیستند هزینه نکنید.

۲) مسکن ارزانتر انتخاب کنید: به طور مثال شما می توانید امکان تغییر مکان به یک نقطه ارزانتر را بررسی کنید

۳) مصرف انرژی خود را کاهش دهید: شما می توانید از وسایل سرمایشی و گرمایشی هنگامی که ضرورت ندارد استفاده نکنید یا اینکه برای عایق بندی هزینه کرده و مخارج را پایین بیاورید مثلاٌ می توانید پنل خورشیدی تهیه کنید

۴) برای حمل و نقل از روشهای ارزانتر بهره ببرید: با استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی می توانید هزینه رفت و آمدتان را کاهش دهید.

۵) از تفریحات مناسبتر و کم هزینه تر استفاده کنید: این انتخاب با خودمان است که برای تفریح چگونه و به چه مقدار هزینه کنیم .

۶) هوشمندانه خرج کنید: از خرید وسایل اضافه که اکثراٌ زیاد مورد استفاده هم نیستند بپرهیزیم.

۷) از تجملات دوری کرده و عادات مصرفتان را تغییر دهید: هر چقدر ساده تر بگیرید هم خودتان راحت تر هستید و هم از هزینه های بیهوده دوری کرده اید.

۸) برای کاهش هزینه های درمانی به بیمارستانهای طرف قرداد تان مراجعه کنید.

۹) برای مسافرت از تورهای تخفیف دار یا لحظه آخری استفاده کنید.

۱۰) به دنبال آموزش و یادگیری باشید.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

چگونه می توان با پول کم پس انداز داشته باشیم؟ 

  1. برای بیرون رفتن از منزل، پول کمتری به همراه خود ببرید تا وسایل غیر ضروری نخرید
  2. اگر برایتان امکان داشت در آخر هر ماه یک شی ء با ارزش مانند طلا، سکه و …… بخرید
  3. انجام کارهایتان را خود به عهده بگیرید و هر روز یک قسمت از کارهای خانه را انجام دهید تا مجبور نباشید برای تمیز کردن هزینه به نظافتچی بدهید.
  4. نوشیدنی های گران مصرف نکنید.
  5. سیگار را ترک کنید زیرا این کار مضر، مبلغ زیادی را در ماه هدر می دهد.
  6. قانون سی روز را به کار بگیرید، یعنی اگر می خواهید چیزی بخرید، آن خرید را به تعویق بیندازید تا متوجه شوید که خرید آن ضروری است یا خیر.

چگونه پول پس انداز کنیم – راه های پس انداز در حسابهای مختلف

هر سال ما با شوک مالی رو به رو می شویم و به طور ناگهانی قیمت اجناس چند برابر می شود و بعد راکد می ماند ولی با پس انداز درست می توانیم تا حدودی این شوک را جبران کنیم:

پس انداز اضطراری

بهتر است ۱۰ درصد از درآمد خود را در حساب پس انداز اضطراری واریز کنید؛ این پس انداز باید به گونه ای باشد که به راحتی و به سرعت قابل دسترسی باشد؛ پس انداز اضطراری می تواند زمانی که اتفاق خاصی مانند یک بیماری، از دست دادن شغل، نیاز به تعمیر مسکن یا ماشین روی می دهد از شوک مالی جلوگیری کند؛ مبلغ این پس انداز باید به اندازه ای باشد که کفاف پرداخت صورتحسابها و هزینه های حداقل زندگی برای مدت ۳ تا ۶ ماه را بدهد.

هر وقت که احساس کردید میزان واریزی شما در این حساب، به حد کافی رسیده می توانید واریز به این حسابتان را متوقف کنید؛ البته باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که هزینه های زندگی مرتباٌ در حال افزایش هستند؛ در این نوع پس انداز، سرمایه گذاری در حساب بانکی بلند مدت می تواند گزینه خوبی برای نگهداری چنین وجوهی باشد.

پس انداز باز نشستگی

فکر نکنید که زمان بازنشستگی با شما فاصله زیادی دارد، اینطور فکر نکنید در جوانی می توانید هر جور که دلتان می خواهد ولخرجی کنید؛ هر چه زودتر شروع به پس انداز برای دوران بازنشستگی را آغاز کنید پول بیشتری به دست خواهید آورد؛ این نوع پس انداز می تواند در بیمه های عمر، بازار بورس و اوراق باشد.

قبلاٌ افراد برای روزهای بازنشستگی پس انداز نمی کردند و فقط به حقوق بازنشستگی دلخوش بودند در ضمن اینکه می دانستند که حقوق بازنشستگی کفاف زندگی آنان را نمی دهدکه البته امروزه تعداد اینگونه افراد در حال کاهش است؛ اگر می خواهید در هنگام بازنشستگی از یک زندگی استاندارد و معمولی برخوردار باشید و نیاز به حمایت کسی نداشته باشید، باید از جوانی به فکر این روزها بوده و پس انداز مناسب برای این دوران را داشته باشید. به تاخیر انداختن پس انداز برای بازنشستگی می تواند عواقب بسیار بدی داشته باشد؛ بیشتر متخصصان مالی پیشنهاد می کنند که اگر رقمی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از درآمد به حساب بازنشستگی واریز شود معقول و به جا خواهد بود.

به عنوان یک قانون کلی، به دلیل اینکه خانمها عمر طولانی تری دارند توصیه می شود پس انداز بیشتری داشته باشند. شما هر مقدار پول برای بازنشستگی کنار می گذارید، به دلیل تورم، بعدها ارزش کمتری خواهد داشت ولی باید این سرمایه را طوری مدیریت کنید که از نرخ تورم، رشد بیشتری داشته باشد و به همین خاطر اگر شما بخواهید پول را در منزل نگهداری کنید کار عاقلانه ای نیست و همینطور اگر نرخ سود بانکی پایین باشد باز هم شما متضرر خواهید بود ولی می توان از گزینه های بهتری استفاده کرد که بهتری آنها سرمایه گذاری در بورس است، زیرا این نوع سرمایه گذاری برای بلند مدت موفقیت آمیز خواهد بود؛ خصوصاٌ اگر از صندوقهای سرمایه گذاری با درآمد ثابت و یا صندوقهای سرمایه گذاری سهام استفاده کنید.

چگونه پول پس انداز کنیم

پس انداز شخصی

در انتهای مقاله چگونه پول پس انداز کنیم باید گفت که این پس انداز، حسابی است که شما پول لازم برای خریدهای بزرگ را در این حساب نگه می دارید؛ پس انداز شخصی را با شرایط فعلی تطبیق دهید؛ شما باید بررسی کنید با توجه به اینکه به حساب اضطراری و حساب بازنشستگی مبالغی را واریز می کنید چقدر پول باقی می ماند که برای هزینه های روزمره مورد استفاده قرار می گیرد و اگر با صرفه جویی های لازم مبلغی باقی می ماند در این حساب قرار دهید.

سخن پایانی

بزرگ سالان به خوبی به این مسئله واقفند که هنگامی که مقادیری پول در حسابهایشان دارند کمتر دچار استرس و نگرانی می شوند؛ حتی اگر دریافتی های شما اجازه پس انداز کردن را به شما نمی دهد به فکر این باشید که تا جوانتر و پر انرژی تر هستید، وضعیت درآمد خودتان را تغییر دهید و به فکر آینده و ناتوانی باشید.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید:

کسانی که اهل برنامه ریزی مالی هستند اصولاٌ تمایل دارند که برای اهداف خود برنامه ریزی منطقی داشته باشند و طبق شواهد افرادی که دارای برنامه ریزی برای پس انداز و مدیریت مالی خودشان هستند ۴ برابر بیشتر از سایرین از سلامت مالی برخوردار هستند زیرا که این پس اندازها در هنگام بحرانها از جمله مواقع بی پولی و ورشستگی بسیار ارزشمند هستند ؛ بنابراین با استفاده از صرفه جویی و کم کردن هزینه های اضافی و آگاهی داشتن و آموزشهای لازم می توان در ثبات مالی خانواده قدمهای موثری برداشت.

 

برای دوستانتان بفرستید: