Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1125

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1162

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1166

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 1188

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2841

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2848

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/codebo/domains/codeboursi.ir/public_html/blog/wp-content/plugins/gravityforms/common.php on line 2861
وایت پیپر ارزهای دیجیتال | وایت پیپر ارزهای دیجیتال چیست؟

برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

وایت پیپر ارزهای دیجیتال دقیقا چیست؟

آیا میدانید وایت پیپر ارزهای دیجیتال چیست؟ اگر برای به دست آوردن اطلاعات راجع به یک ارز دیجیتال خاص در اینترنت جستجو کرده باشید، حتما به اصطلاح وایت پیپر برخورد کرده‌اید. وایت پیپر که در فارسی تحت‌عنوان «اوراق سفید» و یا «مقاله سفید» ترجمه شده است، یک گزارش جامع از عملکرد یک پروژه است و البته کاربرد وایت پیپر محدود به دنیای کریپتو نیست و در بازارهای مالی به صورت گسترده استفاده می‌شود. در این مقاله به بررسی اهمیت وایت پیپر در حوزه ارزهای دیجیتال، نحوه مطالعه و تحلیل صحیح و المان های آن می‌پردازیم.

وایت پیپر ارزهای دیجیتال چیست؟

در درنیای کریپتو و ارزهای دیجیتال، وایت پیپر سندی است که توسط یک شرکت نوپا با هدف آگاهی و تشویق سرمایه گذاران برای شرکت در مرحله عرضه اولیه سکه یا ICO آن استارت آپ ارائه می‌شود. یک وایت پیپر شامل بحث های فنی و عمیقی در مورد پروژه ای است که شرکت تازه تاسیس در حال توسعه آن است و می‌تواند شامل این موارد باشد؛ الگوریتمی که پروژه تصمیم به استفاده از آن می‌گیرد، چگونگی عملکرد گره‌هایی که بر روی سیستم عامل پروژه کار می‌کنند و توضیحاتی در مورد سیستم توکن دیجیتال پروژه. در واقع، زمانی که قصد تحلیل و سرمایه گذاری بر روی یک ارز دیجیتال را داریم، برای جمع آوری اطلاعات به منظور تحلیل اولین گام باید مطالعه وایت پیپر باشد.

چرا مطالعه وایت پیپر مهم است؟

مطالعه وایت پیپرهای حوزه ارزهای دیجیتال به ۳ دلیل بسیار مهم است. در مرحله اول مطالعه، این سند به شما این امکان را می‌دهد که با پروژه بسیار عمیق آشنا شوید.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز ۱۰ درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

ثبت نام رایگانسرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


دلیل دوم که مطالعه وایت پیپر را با اهمیت تر می‌کند این است که این کار به شما کمک می‌کند کشف کنید که آیا مشکلی که پروژه‌ی مورد نظرتان قصد حل آن را با استفاده از راه حل های بلاکچین دارد قابل حل است یا خیر.

دلیل سوم این است که مطالعه وایت پیپر آگاهی شما را برای سنجش اعتبار توکن پروژه افزایش می‌دهد و این آگاهی به شما کمک می‌کند تا سرمایه گذاری در پروژه را به لحاظ منطقی تری مورد ارزیابی قرار دهید.

مطالبی که در یک وایت پیپر جامع با آن روبرو می‌شویم:

اگرچه همه وایت پیپرها ساختار یکسانی ندارند، اما همه آنها، به شکل یا فرمهای متفاوت، تمایل دارند قسمت‌های زیر را پوشش دهند:

چکیده (Abstract)

قسمت چکیده یک وایت پیپر به شما یک مرور و دید کلی در مورد پروژه ارائه می‌دهد و شما را مجاب می‌کند کل مقاله را بخوانید تا درباره پروژه ارز دیجیتال آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مقدمه (Introduction)

مقدمه اغلب مفاهیم اساسی مانند بلاکچین و مزایای ارزهای دیجیتال را معرفی می‌کند و در مورد بازاری توضیح می‌دهد که این پروژه بلاکچین خاص قصد ورود به آن را دارد.

تعریف مشکل (Problem Description)

این قسمت از وایت پیپر به صورت عمیق‌تر جزئیات بازار هدف پروژه را بررسی می‌کند و چالش های اساسی موجود در این صنعت را که باید حل‌شوند برجسته می‌کند. چالش ها می‌توانند مربوط به فناوری یا تجارتهای مربوطه به صنعت ارزهای دیجیتال باشند. این قسمت همچنین ممکن است راه حلهای فعلی در دسترس را معرفی کند، و دلایلی را ارائه کند که این راه حل ها برای رفع کامل مشکل موجود کافی و کارا نیستند.

تعریف محصول (Product Description)

در ادامه توضیحات مربوط به پروژه را پیدا خواهید کرد که به طور دقیق توضیح می‌دهد پلتفرم، محصول یا خدمات چه کاری انجام می‌دهد، چگونه کار می‌کند و چرا می‌تواند یک راه حل عالی برای مشکل ذکر شده ارائه دهد.

کاربردهای پروژه (Applications of the project)

وایت پیپر یک شرکت استارت آپ با ارائه جزئیات دقیق، کاربردهای مربوط به پروژه را تشریح می‌کند. به عنوان مثال، کاربرد پروژه بیت کوین به عنوان یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا و یا کاربرد اتریوم به عنوان یک پلتفرم غیرمتمرکز که قراردادهای هوشمند را اجرا می‌کند. اینکه یک شرکت استارت آپ بتواند کاربرد واقعی پروژه خود را به نمایش بگذارد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

جزئیات فنی (Technical Details)

این قسمت از وایت پیپر با ارائه جزئیات فنی مربوط به بلاکچین پروژه ادامه خواهد یافت. خواننده وایت پیپر در این قسمت به توضیحات دقیق و عمیق فنی دسترسی خواهد داشت که چگونگی توسعه محصول و پروژه را شرح می‌دهد.

حتما بخوانید : ارز دیجیتال گراف چیست و چطور کار میکند؟

به علاوه، مشخصات اختصاصی تکنولوژی استفاده شده در پروژ و عرضه کوین یا توکن دیجیتال آن از دیگر مواردی هستند که در این قسمت خواننده با آن‌ها مواجه خواهد شد.

توکن دیجیتال (Token digital)

این بخش به صورت عمیق تری به چگونگی عملکرد توکن های دیجیتال یا کوین جدید می‌پردازد. همچنین با مطالعه این بخش خواننده پی خواهد برد که چه نوع مدیریت تامین مالی برای آن در نظر گرفته شده است و چگونه می‌تواند منافع کاربران این پلتفرم جدید و یا به طور کلی جامعه ارزهای دیجیتال را تامین کند.

جزئیات مربوط به عرضه عمومی (Crowdsale details)

اگر وایت پیپر به عنوان بخشی از فروش یک توکن خاص منتشر شده باشد، نویسندگانِ آن، جزئیات مربوط به عرضه عمومی را در آن گنجانده اند. این بخش شامل زمان راه اندازی پروژه، طرحهای تشویقی، جزئیات مربوط به افراد واجد شرایط در سرمایه گذاری، نحوه استفاده از بودجه جمع آوری شده، نقشه راه پروژه و غیره است.

معرفی تیم (Team Presentation)

در اواخر وایت پیپرها معمولاً اطلاعاتی درباره بنیانگذاران پروژه و توسعه دهندگان ارشد گنجانده شده است. از آنجاییکه تیم باتجربه و قوی بخشی جدایی ناپذیر از یک پروژه موفق ارز دیجیتال است، این بخش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

از این رو، خواننده وایت پیپر در این بخش جزییاتی درباره سوابق حرفه ای هر یک از اعضای تیم و نقشی را که آنها در پروژه بازی می‌کنند مطالعه می‌کند.

جمع‌بندی (Conclusion)

در نهایت، وایت پیپر با یک نتیجه گیری که نکات کلیدی پروژه را خلاصه می‌کند پایان می یابد. در صورتی که عرضه توکن قریب الوقوع باشد، این قسمت به عنوان یک فراخوان هم می‌تواند عمل کند تا علاقمندان به سرمایه گذاری را مجاب به سرمایه گذاری کند.

وایت پیپر ارزهای دیجیتال

چگونه یک وایت پیپر را بخوانیم و تحلیل کنیم؟

اِلِمان‌های یک وایت پیپر جامع چیست؟ یک وایت پیپر خوب باید عناوین زیر را پوشش دهد:

  • پروژه دقیقا چه برنامه ای را دنبال می‌کند؟

این خیلی واضح است که با خواندن وایت پیپر خواننده باید عملکرد و هدف دقیق پروژه را دریابد. این فناوری دقیقا چه کاری را می‌خواهد انجام دهد؟ آیا این یک رمز ارز جدید ایجاد می‌کند یا قرار است به طور مثال بستری ایجاد کند که در آن خریدار و فروشنده بتوانند املاک را معامله کنند؟ اگر خواننده نتواند درک کند که این پروژه چه هدفی یا برنامه ای‌ را دنبال می‌کند، احتمالا این ایده کاملاً در مراحل اولیه است و یا وایت پیپر به خوبی ساختار بندی نشده است.

  • چرا این پروژه در حال توسعه است؟

دومین المانی که وایت پیپر باید به آن پاسخ دهد دلایل توسعه این پروژه است. چه مشکلی با توسعه این پروژه ممکن است حل شود؟ این مشکل تا چه اندازه می‌تواند مهم باشد و چه کسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

برای مثال، وایت پیپر رمز ارز وابی WaBi در حل مسئله ای که در تلاش برای حل آن است بسیار خوب عمل می‌کند؛ این پروژه تلاش‌ می‌کند که از جعل و تقلب در چین جلوگیری کند که «جان هزاران نفر را می‌گیرد و میلیاردها دلار خسارت برای دولت چین به بار می‌آورد.»

  • این مسائل چگونه حل خواهند شد؟

برای بسیاری از افراد، اینجا جایی است که سردرگم می‌شوند. شما می‌فهمید که مشکل چیست و چرا باید حل شود، اما چگونگی حل آن شما را به دردسر می‌اندازد. این ممکن است برای تمامی انسان‌ها اتفاق افتد، مخصوصاً آنهایی که سابقه فنی کافی ندارند.

اگر پیچیدگیهای این بخش را درک نکردید، به دنبال منابع دیگری مانند فیلم و مقاله بگردید تا با فناوری به کار رفته در پروژه آشنا شوید و عملی بودن یا نبودن آن را درک کنید.تا جایی که بتوانید جنبه های فنی پروژه را درک کنید، باید به آنها نگاه انتقادی داشته باشید.

برای مثال، اگر پروژه ای از بلاک چین بهره ببرد، باید بپرسید که آیا واقعا به آن نیاز است؟ باید بپرسید که آیا ارزش دارد هزینه‌های ایجاد یک بلاکچین غیر متمرکز را متحمل شد، زمانیکه یک برنامه وب می‌تواند با یک پایگاه داده متمرکز انجام شود؟  آیا غیر متمرکز بودن در نهایت می‌تواند در راستای اهداف پروژه باشد؟

  • چه زمانی اهداف برجسته پروژه محقق خواهد شد؟

در درجه اول، نداشتن نقشه راه در وایت پیپر نشانه خوبی نیست. در خلاصه ترین حالت، وایت پیپر باید حاوی پیشرفت های پروژه تا به امروز باشد. اگر هیچ پیشرفتی در وایت پیپر ذکر نشده باشد، احتمالاً شما صرفاً در حال خواندن یک ایده هستید و نه یک تجارت واقعی.

یک نقشه راه معتبر باید شامل اهداف برجسته پروژه در طول ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده باشد. اهداف برجسته معمول یک پروژه شامل زمان راه‌اندازی مبادله، راه‌اندازی شبکه آزمایشی و راه‌اندازی شبکه اصلی می‌باشند.

حتما بخوانید : ارز دیجیتال تزوس چیست و چطور کار میکند؟

نسبت به اهداف برجسته پروژه نگاه انتقادی داشته باشید. از خود بپرسید آیا آنها واقع بینانه هستند؟ آیا زمان محقق شدن آنها خیلی طولانی و یا خیلی کوتاه است؟ اگر یک سرمایه گذار باشید، چه زمانی می توانید از این سرمایه گذاری سود کسب کنید و آیا این زمان رسیدن به سود برای شما کارایی خواهد داشت؟

وایت پیپر بیتکوین

“من روی یک سیستم نقدی الکترونیکی جدید کار کرده ام که کاملاً همتا به همتا است و نیازی به اعتماد به شخص ثالثی ندارد.” اینها کلماتی بود که خالق بیت کوین با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ۱۲ سال پیش در یک ایمیل که حاوی وایت پیپر بیت کوین برای معرفی به جهان بود استفاده کرد.

تا به امروز، هیچ کس هویت اصلی ساتوشی را نمی‌داند. از ۲۳ آوریل ۲۰۱۱ تا به امروز، پس از اینکه نامه الکترونیکی با محتوای زیر را امضا کرد، هیچ کس از او خبری دریافت نکرده است:

من به سراغ پروژه‌های دیگری رفته‌ام. بیتکوین در دستان توانای Gavin Andresen  و افراد دیگری قرار دارد.

وایت پیپر بیت کوین اولین سندی بود که اصول یک سیستم پرداخت الکترونیکی با رمزنگاری امن را به صورت خلاصه و از نگاه فنی ارائه می‌داد. همچنین، توضیحاتی برای یک سیستم همتا به همتا بدون نیاز به اعتماد به شخص ثالث ارائه کرد که اساساً برای شفافیت و مقاومت در برابر سانسور طراحی شده بود، و در نهایت وایت پیپر بیتکوین اولین سندی بود که کنترل مالی را دوباره در اختیار افراد قرار می‌داد.

در آن زمان، جهان گرفتار یک بحران مالی بود که به وسیله سرمایه گذاری و سفته بازی های بیش از حد در بازارهای مالی و به خطر افتادن پول سپرده گذاران به ارزش میلیون ها دلار تشدید شده بود. این سند، بنیادی را برای اولین ارز کاربردی دیجیتال که با فناوری دفتر کل توزیع شده به نام بلاکچین تأمین می شود تعیین کرد.

یکی از ویژگی های نو آورانه سیستم پرداخت الکترونیکی Satoshi این بود که این سیستم مشکل همیشگی “هزینه دو برابر” که پرداخت‌های بدون پول را دچار اختلال کرده بود را حل کرد.

حتما بخوانید : عرضه اولیه ارزهای دیجیتال چیست | اخبار عرضه اولیه توکن ها

از طریق اجرای تراکنش های دارای زمان ثبت شده و بدون تغییر که به صورت کلی توسط یک شبکه توزیع کننده اعتبارسنج تأیید می شود، دیگر امکان ندارد شخص دو بار همان وجوه را پرداخت کند.

این وایت پیپر تحت مجوز عمومی MIT در سال ۲۰۰۸ منتشر شد تا همگان از آن یاد بگیرند، به اشتراک بگذارند و از آن لذت ببرند.

نتیجه گیری و کلام پایانی

هدف از نوشتن وایت پیپر در حوزه ارزهای دیجیتال معرفی آنها و ارائه توضیحاتی تأثیرگذار بر تصمیمات افراد است که می‌تواند منجر به مجاب کردن سرمایه‌گذاران برای سرمایه گذاری در عرضه اولیه سکه یا ICO  شود.

وایت پیپر به سرمایه‌گذار این امکان را می‌دهد تا در مورد نحوه سرمایه‌گذاری خود اطلاعات کاملی بدست آورد و به تیم بنیان گذاران و توسعه دهندگان این اجازه را می‌دهد که آن را به صورت کامل و شفاف به افراد دیگر معرفی کنند.

اگرچه وایت پیپر یک پروژه باید تمام جنبه های مهم یک پروژه ارز دیجیتال را پوشش دهد اما اگر قصد دارید سرمایه گذاری قابل توجهی انجام دهید، تحقیقات شما نباید به خواندن وایت پیپر محدود شود.

بسترهای نرم افزاری مانند Reddit و BitcoinTalk Forum به ارائه دیدگاه هایی از اعضای جامعه ارزهای دیجیتال می پردازند، بررسی های مستقل ICO همچنین می تواند بینش ارزشمندی را فراهم آورد. به علاوه، پرسیدن سوالات از تیم پروژه به طور مستقیم در کانال های تلگرامی یا Slack آنها قبل از خرید توکن آنها نیز باید بخشی از تجزیه و تحلیل یک پروژه بلاکچین باشد.

امیدوارم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید.

هر گونه سوالی در خصوص وایت پیپر ارزهای دیجیتال داشتید، در بخش دیدگاه ها بنویسید.

برای دوستانتان بفرستید: